catskalle Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Detta är ett scratch bygge som jag började med i Nov 2008 efter ett besök hos en trevlig GT40 byggare ifrån Karlstads trakten! han tyckte att jag skulle bygga ifrån scratch istället för att köpa ett kit. Ja killen ingav ju förtroende så det var väll bara att köra. Så här såg det ut för ett par månader sedan fler bilder kommer senare. Thomas Quote
Dan Andersson Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Välkommen in med ditt bygge. You never walk alone..som det heter.. Vi finns här.. Dan 😃 Quote
Starhonk Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Hej Thomas, Kul att se lite bilder och att du hittat hit! Mvh Henrik Quote
catskalle Posted October 17, 2009 Author Posted October 17, 2009 Hmm det är svårt att lägga in flera bilder samtidigt så vi tar dom en och en då! Thomas Quote
catskalle Posted October 17, 2009 Author Posted October 17, 2009 Lite motor som ligger och väntar! Thomas Quote
catskalle Posted January 11, 2010 Author Posted January 11, 2010 Jag behöver data på coilovers. Inbyggnadslängd , fjädertryck(eller vad det heter), hur lång slaglängd det skall vara, ja så mycket som möjligt. Gärna rekomendationer på bra grejor. Thomas Quote
Starhonk Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 Tjena Thomas, Det där beror ju helt på vilken vinkel man har på dämparen samt var den är infäst på nedre bärarm. Jag kör ganska hårt avfjädrat och har 325 fram och 450 bak om jag kommer ihåg rätt. Vilka grejor man vill ha beror nog på vilken plånbok man har. Själv har jag lite plånbok så det fick bli GAZ. Dessa köpte jag av Jan Warg här i Karlstad som tillverkar Pagano som är en Ferrari 500 Mondial replica. Du hittar honom på www.pagano.se Han har en räknesnurra också som kan hjälpa dig att välja rätt grejor. Du måste ha koll på maxläng och minlängd som dämparen skall ha samt längder på bärarm, var infästningspunkten är på bärarmen samt lutningsvinkel. Mvh Henrik Quote
catskalle Posted January 12, 2010 Author Posted January 12, 2010 Tjena Henrik, Tack för svaret, 325 och 450 är lb förmodar jag? Vilken diameter är det på fjädern så kan jag rita upp det och se att det passar och simulera det hela i modellen. 100mm markfrigång låter det ok? / Thomas Quote
Csgt40 Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 Hej Thomas. Kul att följa erat bygge. 😃 Markfrigången "ride higt" 100mm är väldigt lågt. De uppgifter jag fått fram är att 110mm rekomenderas som race setup. samt att ha bilen mellan 10-25mm högre bak då bilen blir ostadig i högre farter. Lämplig markfrigång ligger nog på 130-150mm om man vill köra bilen på vanlig väg med trotoarkanter och vägbulor. Själv har jag lagt markfrigången på ca130-140mm då vägarna är dåliga här uppe i norr. MVH Christer.S Quote
catskalle Posted January 14, 2010 Author Posted January 14, 2010 Tjena Christer, Jag har kollat i modellen nu och det blir ca130mm ride higt bak med 285/40-17, jag har en annan fundering kan du(eller någon annan som läser) måtta från hjul centrum och till ramen som sticker ut över tankarna. Jag lägger upp en bild så förstår ni vad jag menar. Jag behöver detta mått så bygget kan fortsätta då jag ej kan göra kaross investeringen just nu och klura ut det själv. Mått jag söker är från den röda profilen till centrum hjul Quote
Csgt40 Posted January 14, 2010 Posted January 14, 2010 Hej Thomas. jag kan mäta men jag tror inte det är till någon större hjälp då plaseringen kan vara helt fel! Karrosserna värkar vara väldigt olika på hjulhusets placering samt att jag inte har ställt in hjulvinklarna och haft karossen på plats. Henrik borde kunna mäta ut detta om han inte har demonterat ner bilen för mycket? MVH Christer Quote
Starhonk Posted January 14, 2010 Posted January 14, 2010 Jag har lite felaktiga längder på mitt reaktionsstag vilket gör att hjulet hamnar tokigt i mitt hjulhus men jag kan nog få fram ett mått som är tillräckligt bra. Dock får vi nog fundera på vad vi har som gemensam referens. Det är ju inte säkert att dina trösklar och mina är identiska i längd. Mvh Henrik Quote
Dan Andersson Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Hej Jag kan ge dig lite bilder. Förutsätter att du utgår ifrån hjulbas 95" dvs 241.3cm. Bygger du bilen bakifrån eller framifrån. 😕 Dvs har du måttat hjulupphängningen fram,, Det hela är ett samspel emellan chassiet och att man låser mittdelen som blir fast för att sedan lägga på fram resp bakdel vilket resulterar i all hjulen hamnar rätt i resp hjulhus..Lite pyssel,, Här är mina bilder.. Mått ifrån centrum fram till kant på chassiet 2000mm , Mått sedan till centrum bakre i hjulbasen 410 mm, Skapligt mätt ungefär. Sedan ser du hur min sidoplast/tank kontra karossdel felar emot chassiet.. Min kaross och chassie har olika leverantörer, inköptes 1987..Hälsn dan 😃 Undrar du så dra ett mail.. Quote
catskalle Posted March 30, 2010 Author Posted March 30, 2010 Tjena alla byggare! Håller på med hjulupphängningen (fram och bak) och funderar över vilken dimension på rör jag skall välja, sömlösa eller svetsade , material etc. /Thomas Quote
catskalle Posted July 21, 2010 Author Posted July 21, 2010 Hittade lite tid och åkte till verkstaden och fick fram en sådan här. Trevlig sommar! Quote
Starhonk Posted July 31, 2010 Posted July 31, 2010 Tjena Thomas, Snygg bärarm! Ser ut som du skall köra uniballs i framvagnen eller? Ett råd är att kolla med din SFRO gubbe så att allt är OK för dem. De kan vara lite kinkiga ibland gälland uniballs och framvagnar. Mvh Henrik Quote
catskalle Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Jag vet inte riktigt hur jag har tänkt 😊, uniballs eller något annat (jag har ritat 3 olika), men det jag vill med det hela är att kunna sätta ihop spindel med övre och undre a-arm och börja röra på grejorna för att utröna om jag tänkt rätt. Sedan när jag fått till alla vinklar i framvagnen så får jag ta vad som är ok med sfro. Som jag har ritat det hela nu så skall det bli en caster vinkel på 5gr och 1gr camber låter det vettigt? /Thomas Quote
Starhonk Posted August 1, 2010 Posted August 1, 2010 Tjena Thomas, Jag tycker de värdena låter vettiga som en utgångspunkt men jag är ingen expert. Mvh Henrik Quote
Magnus. Viktorsson Posted August 1, 2010 Posted August 1, 2010 Hej Jag har ritat mina med 6 graders caster. Pratat med SFRO och många andra bilbyggare så dina 5 känns väldigt bra. Camber beror väldigt mycket på däck men ingen kör med extrem camber så dina 1 blir nog bra till att börja med. Quote
catskalle Posted February 17, 2011 Author Posted February 17, 2011 Hej alla GT40 vänner, Det var ett tag sedan det blev något vettigt gjort från min sida pga en skilsmässa. Men nu finns ju både tid och pengar 😃 så jag behöver lite hjälp från er alla med vilka delar jag skall köpa. Det som ligger närmast nu är kaross och coilovers. Kaross har jag varit i kontakt med Chris Melia om, finns det några fler som lev karosser? vilka priser snackar vi om? kvalite? Coilovers har jag kollat på GAZ jag vet att det är några som har dessa men finns det någon som har erfarenhet från körning med dessa? priset verkar ju helt ok på dessa. /Thomas Quote
heralue Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 Chris Melia är nog helt rätt tror jag ! Cushman competition har väl fina karosser men frakten från USA .... Quote
hoffman_gt40 Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 Tjena! GAZ dämpare kom med mitt gox kit ,en av dom läckte olja i kartongen när jag fick ,den fick jag en ny av Göran men nu läcker ännu en framdämpare innan jag har hunnit köra en enda meter. Så min erfarenhet av GAZ är ganska dålig,dom kostar trots allt runt 2000 styck. Jag skulle nog kolla på nått annat. Mvh Peter Quote
Andreas Engström Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 kolla in kh motorsport. Öhlins har en som heter ttx36. kostar 8600:- st. Tycker dem verkar prisvärda (inte billiga för det), funderar på att byta ut mina gaz dämpare själv. Det är ju i alla fall öhlins med supporten, renoveringsbara, och så vidare. mvh andreas Quote
catskalle Posted February 18, 2011 Author Posted February 18, 2011 Det blir nog till att skicka ett mail till chris då och se om han är intresserad att plasta lite. Öhlinarna var ju vackra men det går ju att köpa sisådär 4 satser GAZdämpare för dom pengarna, har du också haft problem med läckage på GAZdämparna Andreas? Quote
heralue Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Jag hade GAZ på min sjua (Locost) och så även på mitt GT40 bygge. Dave Ainsworth som säljer dessa tycker jag har varit väldigt bra att göra med så har man bekymmer så tror jag han är hjälpsam. Jag beställde med uniballs (han råkade ordererkänna med gummibussning som han även skickade) men han fixade detta snabbt och utan knussel så nu är det uniballs ! Quote
Guest_gt40 Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Hej I min dröm värld så ska jag gjuta upp en ny till min bil så då kan du ju köpa min kaross färdig lackad och inpassad.. Den blir dock inte billig:) Här har du några bilder på när den är grovinpassad och ett lager slipgrund på. Quote
Magnus. Viktorsson Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Så ska man vara inloggad också... Här kommer lite bilder på karossen när den inte var grovjusterad. eller så kan du ju köpa från våran hovleverantör GOX, så vet du ju vad du har och göra dom närmaste 2000 timmarna. Som jag sa en gång till Göran när jag tyckte det hade fuskat lite väl mycket i plastandet. Om du hade gjutit ett båtskrov så dåligt som du gjutit GT40 karossen så hade båten sjunkit i torrdockan:) //Magnus Quote
Grantinge_gt40 Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Läckande GAZ dämpare har jag också hört ifrån en GOX kollega och han har väntat i ett år på utbytes ifrån GOX!!! Quote
Andreas Engström Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Thomas wrote: Det blir nog till att skicka ett mail till chris då och se om han är intresserad att plasta lite. Öhlinarna var ju vackra men det går ju att köpa sisådär 4 satser GAZdämpare för dom pengarna, har du också haft problem med läckage på GAZdämparna Andreas? Nej dem har ju funkat på så vis, men är ute eftar att kunna justera komp/retur individuellt. Ja billiga är dem inte, men kanske prisvärda? Quote
hoffman_gt40 Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Grantinge wrote: Läckande GAZ dämpare har jag också hört ifrån en GOX kollega och han har väntat i ett år på utbytes ifrån GOX!!! Till mig sa Göran att det gått för lång tid för att få kompensation/garanti så det får man lösa själv som så mycket annat. Suck!!! Mvh Peter Quote
heralue Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Jag tror GOX har snikspecat GAZarna precis som allt annat ! Quote
catskalle Posted February 18, 2011 Author Posted February 18, 2011 Köpa kaross från GOX är vad jag förstår inte att tänka på 😃 ni som har dessa verkar ju ha haft ett rent hel....e rent ut sagt. Mailade Chris idag så jag väntar på svar därifån, Magnus skicka ett mail om du tänker sälja så får jag jämföra pris i förhållande till Chris! Andreas, jag tror inte jag har kapasitet för en sådan dämpare (för mycket möjligheter) och min körning när bygget väl blir klart inte skulle stressa dessa dämpare särskillt mycket, men som min föredetta svärmor alltid sa "köper man billigt så köper man dyrt" men den här gången blir det nog så 🙂 /Thomas Quote
Guest_gt40 Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Hör och häpna även jag tillhör skaran med läckande GAZ dämpare , kan inte vara någon tillfällighet att så många lider av detta problem , utan det är nog så som Micke säger....snikvariant beställd från hovleverantören. Quote
Hansol Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Att det ska vara så svårt att komma ihåg att logga in innan man skriver inlägg 😊 Quote
hoffman_gt40 Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Konstigt! Göran sa att det bara va jag som haft problem med läck i dämparna,men det verkar inte vara så,och då ligger många fortfarande i kartongerna och ingen har börjat köra med sina än,jag skulle nog satsa på någon annan modell. Mvh Peter Quote
hoffman_gt40 Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Libell säljer en som heter protech,den kanske kan va nått 3 års garanti och handbyggd. Mvh Peter Quote
catskalle Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Protech såg ju intressant ut!! /Thomas Quote
catskalle Posted March 16, 2011 Author Posted March 16, 2011 Jaha då har jag fått svar från Chris om kaross till racern och det var ju inget roligt för han har sålt formarna till Southern GT. Jag har mailat dom om mitt intresse för ett kit, priset som står på hemsidan är 4370£ ca 45000:- sek lite dyrare än vad Chris skulle ha men om kvaliten/passform (inte allt för krokigt) så betalar jag gärna lite mer. Har någon en uppfattning om Southern gt som leverantör,formarna bör ju vara ok. Är det ingen som är intresserad att göra formar på sina karossdelar? /Thomas Quote
heralue Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 Har du kollat Cushman Competition ? http://www.cushmancompetition.com/GT40.htm Frågade för något år sedan men då var du dollarn 8,40. Nu är det ju bättre. Quote
Aki_gt40 Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 Hej du kan ju alltid kolla med tornado om kaross. Quote
catskalle Posted March 17, 2011 Author Posted March 17, 2011 Cushman Competition kostar ungefär lika som southern men frakten blir ju en hel del dyrare, men dom verkar ju ha en del trevliga delar som kan åka med i en resväska när man är overthere och kollar läget 😃 Tornado snackade jag med för ca två år sedan och då skulle dom ha 70000 för ett kit och anledningen till priset var att det fanns risk att jag skulle kopiera deras kaross ,undrar hur dom har fått tag i sina formar 😃 /Thomas Quote
catskalle Posted April 8, 2011 Author Posted April 8, 2011 Som det framgår om ni läst under övrigt så är karosseriet beställt från Southern GT. Jag och två polare åker till England i slutet av Maj och kollar och skickar hem lite grejor som är bra att ha till bygget bl a stötdämpare. Valet av stötdämpare föll på GAZ hämtar dom på fabriken och passar på att få en guidning av den när vi ändå är där. Såg att någon på forumet hade köpt fälgar i England 18" om jag inte minns fel finns det någon fördel att köra på 18" jag har tänkt 17" men det är bara vad jag sett på wintage wheels (tror jag) och det såg bra ut. /Thomas Quote
Csgt40 Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Hej Thomas. För delen med 18" ( vad jag fått fram är! ) är att i den dimensionen finns ett mycket bredare utbud på R-däck & slicks då Porsche cup bilarna kör på den dimensionen. Jag köpte 17" BRM och letade 17" R-däck och fan 255/40-17 som bredaste i Sverige. Men dessa är allt för smala på 10,5" fälgar Jag kommer att kolla upp det under försommaren då jag kommer att köpa ett begat set slicks från ett Porsche cup Team 😉 Jag kommer då att utverdera det och informera mer här på forumet. MVH Christer.S Quote
catskalle Posted May 29, 2011 Author Posted May 29, 2011 Jaha då är man hemma från England och besök hos Southern GT. Karossen såg grym ut (bilder kommer imorgon under dagen). /Thomas Quote
Starhonk Posted May 29, 2011 Posted May 29, 2011 Spännande - vi ser fram emot bilder. Kul att höra att en kaross verkar fin för en gångs skull 🙂 Mvh Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted May 30, 2011 Posted May 30, 2011 Du verkar nöjd med besöket Thomas Kul att få se bilderna mvh ÖRjan Quote
catskalle Posted May 30, 2011 Author Posted May 30, 2011 Ja mycket nöjd! det är ju era karosser jag har sett live (Henrik,Örjan) och vad jag kan se så ser det rakt och fint ut, hoppas att kvaliten syns på bilderna. /Thomas Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.