swedishGT40 Posted Tuesday at 03:17 PM Author Posted Tuesday at 03:17 PM Plastade upp mina tidigare misstag ikväll så brädan är redo för sista biten när pvc röret kommer hem. Även köpt t-rör och klammer så man kan sy ihop all ventilation. Har sanering kvar o göra efter slipningen. Damm överallt igen... 😭 Fixade in tryckanslutning till sprutet i insuget också. Kan vara bra o ha om man ska få igång motorn sen 😆 Quote
swedishGT40 Posted Wednesday at 05:15 PM Author Posted Wednesday at 05:15 PM Idag fästes utblåsen fast i instrumentpanelen. Testade mina självgängande hylsor skruv o lim. Känns förtroendeingivande iaf. När limmet härdat klart så skulle nog det hålla ventilerna av sig självt, men känns bra med skruv också som kan ta lite vibrationer, mindre brytande laster och hålla allt på plats medans limmet härdar om inte annat 😊 Quote
swedishGT40 Posted Thursday at 06:18 PM Author Posted Thursday at 06:18 PM Nu är de sista plastat för instrumentbrädan. Borrade upp o satt in rörstosar samt plastase in dem och passade på att plasta täcklock för främre anslutningarna på aggregatet som jag tänkt plugga. 1 Quote
swedishGT40 Posted Friday at 06:58 PM Author Posted Friday at 06:58 PM Pluggade stosarna idag o sen vart de fokus på att testa resten av elsystemet. Nu funkar tändlåset som tänkt. Men verkar finnas en svag läcka i tryckluftsystemet då den startar någon tiondels sekund varje halvtimme 🤔 får kika på det på sikt om man kan täta upp. Hittade tillslut ett riktigt fel, termostaten i vxllådan drar inte reläet för oljepumpen. Spänningen kommer inte fram till reläet vilket är intressant. Finns nog inte ens en skarv längs vägen. Kan det vara något så osannolikt som kabelbrott??? Passade på o mysa lite i mörkret när jag testade av lysena iaf. Blir så mycket enklare o se om det lirar utan o skutta runt bilen för allting. Quote
ulwe Posted Friday at 07:12 PM Posted Friday at 07:12 PM On 2025-04-03 at 09:52, swedishGT40 sade: Menar du deras fjäderklammer eller skruvklammer? För det är deras fjäderklammer jag använt, specade för den slangdiameter som sitter, och det håller INTE tätt. Vanliga klammer har jag en klar favorit på som jag testat fram till o vara jävligt täta, och det är ABA's klammer. Dom klarar laddtryck upp till 3 bar innan det uppstår mindre läckage om dom är ordentligt skruvade (med fett för att inte skära gängor) Skruvklammer med inre ring. Mikalor Slangklämma 40-60mm/16,5mm Med inre ring W3 Quote
swedishGT40 Posted 19 hours ago Author Posted 19 hours ago Ska använda 2st av bultarna som håller bakstycket till ac pumpen för att fästa upp den i bakkant tänkte jag. Blir dock fundersam om man ska bulta loss skruvarna när man monterar staget, eller om jag bör sätta pinnbult o mutter för att kunna montera staget på utsticket istället. Det jag tänker skulle kunna ske är kanske att gas tillåta sippra ut genom någon tätning när man bultar loss 2 av skruvarna för montage och därmed behöva fylla systemet så fort man skruvar på grejerna. Kanske är sjukt långsökt, vad vet jag. Men det är just det, jag vet inge om det ens är en faktor. Enklaste lösningen är bara o skaffa längre skruvar o bulta fästet via skruvarna, men vill inte skapa problem. Någon som är så pass insatt i ac att dom kan svara på min fundering? Bilderna nedan kanske klargör så ni är med vilka skruvar jag tänker mig behöver lossas vid montage/demontage av staget och/eller ac pumpen. Mall av papper för att ansluta mellan nedgående stag och pump för att få ut måtten. Quote
swedishGT40 Posted 17 hours ago Author Posted 17 hours ago Uppdatering, staget tillverkat. Färdigställer nedre delen när jag fastställt om jag ska bulta direkt i huset på pumpen eller via pinnbult. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.