Jump to content

Örjans GT40-bygge


Örjan Brattberg

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Har hållit på med flera saker samtidigt:
Justerbara stöd under instrumenbrädan.
Ska kunna skuva på stöden så att brädan går att fixera uppåt och dessutom relativt enkelt gå att lossa.





Bromsledningar (rörkopplingar) är stökigt, klurigt och tar tid med alla olika gängor som det blir.
Gängor: 1/8 NPT (bromsok, tryckgivare), 3/8 UNF, M10*1, 5/16 UNF (banjokoppplingar), 7/16 UNF (handbroms)
Rördragning ska inte vara i vägen och samtidigt någorlunda snyggt.
Blir en del väntetid innan alla nipplar mm finns hemma.

En ledning för kopplingen och broms bak på vänster sida.







Har tagit upp en öppning för friskluft in till framrutan.
På Mark II:orna saknas i regel skopet på mitten i huven och i stället är det en öppningsbar lucka något till höger.
Återstår att bygga luckan och kanalen in.





mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det mesta klart på bromssidan
Plastburken är för handbromsen.
Har sektionerat med skarvstycken så att det går att ta bort tunneln genom att ta isär skarvarna.





Fördelningsventilen för gemensam för fotbroms och handbroms.



Handbromsens anslutningar



Att det fattas en slangklämma går inte att neka till.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Har pågått flera saker parallellt i väntan på bland annat bromssnipplar.
Min erfarenhet av detta blev att Mekonomen har det bästa sortimentet av nipplar både prismässigt och med snabba leveranser.

Provstomme till stol i alu.


Ska kolla om det finns någon tapetserare som kan tänka sig att klä den.

Har satt en "takränna" framme på vindruteramen. Hade tankar på ett "dike" men det skulle ha täckt luftintaget.






Ser ut som nånting från yttre rymden när rutan kommer på plats.

Ledning från toppen på kylaren till expansionskärlet i 10 mm alu-rör
Gummislangen från do88 är mjuk och fin men aningen mycket material.



Lite mörk bild

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har fått tag på beg. axlar.
Den korta är BMW 3,3 -75 och den andra är Audi 2,5 Tdi.
Audin:s inre knut har överrakande stor rörelse j axiell led vilket är bra.
BMW:s knutar är lika på båda sidor och passar på uprighten.
Någon som vet om det finns knutar från nyare BMW-modeller som har samma bultmönster?


Link to comment
Share on other sites

En hel del funderingar på att få en bra överföroíng från gaspedal till förgaren. Har fått några tips av Peter H.
Viktigt med en bra känsla för att föraren ska kunna ha förtroende för bilen.











Vajerhöljet som är invändigt belagt med teflon finns på cykelverkstan.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Haha - jag vet - det mesta av min bil bar färdigbyggd innan forumet 😃

Allvarligt talat så är forumet otroligt viktigt och det är ju först när man delar med sig av sin information som kunskap uppstår. Tillsammans så har vi byggt upp en fantastisk bas att stå på.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Några saker har blivit till.
Eftersom det är tveksamt att justera stolen för kortare och längre förare har en justering av pedalfästet blivit till.
Började med att kapa loss "plattan" somn pedalerna hänger i.



Skarvat på de fyrkantrör där plattan fäster



Laserskurna fästlister för att få exakthet på och mellan hålen.





Ca 100 mm justerbart

Link to comment
Share on other sites

Ny pedal med justerbart fäste eftersom fästet inte rymdes under plattan.





Chokereglage som siitter i tunneln och som man drar framåt för att choka





Anslutning av vajrarna till förgasaren bakifrån



Bild från vänster
Svarvade en skiva i alu för att få bra vajerlöp



Bild från höger


Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hopsvetsning av drivaxlar gjordes idag.
Thomas stod för upplägget och jobbet.



Axlarna var preparerade i svarv.
BMW-axeln är helgjuten och Aúdi-axeln består av ett rör på mitten och helgjutna ändor.
På BMW-axeln gjordes en 30 mm lång tapp med sugpassing in i Audi-delen. En fasning på båda med 45 grader.



Axlarna blästrades kring svetsområdet och sattes i en ställmaskin med justerbar rotationshastighet.
Började med att ljumma på till rätt färg ca 200 grader.


Fortsatte med ett tig-varv i botten i stort sett utan tillsats



Sen ytterligare 3 varv med rostfri tillsats och med paus mellan varven.





Tack igen till Thomas för ett fint jobb

Örjan

Link to comment
Share on other sites

CV knutar är väl mindre känsliga för vinklar än de gamla knutkorsen, om inte annat kommer ju denna bil inte färdas så långt varje säsong. så det dröjer nog ett tag innan knuten blir sliten.


förresten
jag kan inte förstora bilderna, jag kommer till postimage.org när jag klickar på dem.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Örjan! skönt att ha löst drivaxelproblemet 🙂
Men jag har också problems att se bilderna, kolla om det går att fixa, det är nog många inklusive mej själv som vill råstudera dem 😃
/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Det gick i närmare 20 liter
Jobbar på att kunna provköra lite försiktigt för att se om det är nånting som fungerar.
Annars finns ljuddämpare på plats. Bilder kommer
Motorn går nu så långe jag vill och inte så länge den själv vill.
Generatorn laddar.
Har beställt en kabelhärva som ska vara på gång.
Har satt dit en bogserögla. Bogsering kan man ju inte utesluta när man ska provköra.







mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Försöker jobba med plasten utomhus.
Perfekt när det blåser.



Gjorde hålen med en dosfrås storlek kopplingsdosa.
Undrar varför jag tänker på Corvette när jag ser dessa bilder



Provade med Saab 95 men....



Provade sedan Biltema trailerbakljus. Skapligt



Ska vara Corvair -60.
Lär dröja innan man får tag på 4 såna.
Finns glas på E-bay men det behövs ju lita mer än glas.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Plastjobben fortsätter.
Den vänstra skärmkanten behövde sänkas 10 mm för att bli som höger


Fixerar med spackel innan plastningen



Stosar för övergång till rör.



Bygger plaströr med 3 tums avgasrörskrök som är kluven på längden



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...