Jump to content

Örjans GT40-bygge


Örjan Brattberg

Recommended Posts

Har grovpassat in huvudstrålkastarna (SAAB 99) med diverse plåtbitar
Obs att de 2 första bilderna är upp och ner.







De fyller ut ganska bra men det blir å andra sidan skapligt trångt med infästningen.
Tyvärr så har dessa strälkastare inte parkeringslampa inbygd.
Måste hitta på något för att lösa det.
Hur har ni anda gjort med de undre?
Är ju begränsat utrymme med plats för högst 140 mm diameter
Tar gärna emot tips på på leverantör och produktnamn

Spana sedan in 40-tums fälgen till höger.

Lillhuven hade krympt tvärs över så den gick inte ner i spåren
Fick kapa ur på flera ställen för att anpassa bredden.





Är trots anpassningen fortfarande lite tight men är kanske bra att det klämmer lite

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Bra kämpat Örjan!
Parkljus borras lätt in i strålkastaren i den nedre delen av reflektorn,Hella har en fin gummigenomföring för ändamålet och även lamphållare för 5w lampa.
Nedre ljuset har jag satt 5 3/4 insatts med ljus hållare från gammal BMW i plåt som är lätt att svetsa fästen i och har bra ljuster rattar för enkel ljustering.
Lycka till.
Med vänlig hälsning Peter H

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter diverse funderande kring Kirkey- och Villet-stolar m.fl. så
tog Thomas tag i saken och ritade en stol.
Den blir i 2,5 mm alu.
Tycker själv att det är en fantastisk möjlighet att få en stol med rätt vinkel och mått till ett jämförelsevis överkomligt pris.
Den bockas så mycket som möjligt för att minimera svetsningen.

Önskas synpunkter innan den går till skärning.









(är mycket imponerad av sista bilden)

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Efter diverse funderande kring Kirkey- och Villet-stolar m.fl. så
tog Thomas tag i saken och ritade en stol.
Den blir i 2,5 mm alu.
Tycker själv att det är en fantastisk möjlighet att få en stol med rätt vinkel och mått till ett jämförelsevis överkomligt pris.
Den bockas så mycket som möjligt för att minimera svetsningen.

Önskas synpunkter innan den går till skärning.







Ett tips kan vara att lägga på lite längd vid stödet för låren, provmontera och kapa till efter tycke och smak.
Där ville i alla fall jag ha ett bra stöd för avlastning av låren.

annars ser det imponerande ut tycker jag.
Ta gärna lite mått av Magnus , har aldrig suttit bättre i någon annan bil än hans.
Med vänlig hälsning Peter





(är mycket imponerad av sista bilden)

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Gustaf (grabben) provkörde igår inne på gården.
Det gick bra att koppla, växla, bromsa (lite svampigt) och styra.
Eftersom det var mörkt finns inget bildbevis men å andra sidan så syns att grenrören fick det svettigt.
Kanske för mycket eftertändning eller att startretarden inte släpper.



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Expansionskärlet sitter för lågt.
När jag provkört sa kastar den ut kylarvätsla när den blir varm
Beror på att jag måste fylla expansionskärlet för mycket för att få nivå ovanför motorns högsta punkt insuget).
Finns för lite utrymme kvar att expandera i



Har gjort ett nytt fäste för huven för att rymma en högre placering
Fick avveckla de stilenliga fästen som jag säkert lagt 10 immar på.

Här bör locket hamna

mvh
Örjan


Link to comment
Share on other sites

Av någon outgrundlig anledening har jag inbillat mig att bakhuven är bättre än andra plastdelar på bilen.
Blev därför överraskad när jag gjorde några varv och fick upp ögona för att höger och vänster (som vanligt) inte var lika.
Skiljer ca 20 mm på hjulhusets kant.
Den vänstra behöver dras ner motsvarande.
Bara att hugga in





Gjorde en "passare" för att få lite hjälp med uppmätningen





Förklarande cirklar


mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Så var det hjulhuset vänster bak
Gjorde en plåtform som utgick från formen på höger sida och plastade med 2 lager väv för att kunna bygga vidare med minste ett lager på in¨och utsidan





Fäste den sedan med glasfiberspackel på rätt avstånd från hjälplinjerna





mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Hittade dessa för MC på Biltema.



Är bara 110 mm och ger därför lite mer utrymme.
En annan fördel var att det ingick parkeringsljus i halvljusdelen.
Blir ingen användning av helljusdeln så då blir kostnaden si så där.

Byggde fästen för ingjutning



Punktade fast fästöron på lysenas framdel



Fästplattan fastplastad och hålet uppfräst



Med framdelen och reflektorn på plats på plats



Framifrån (obs att huven ligger upp och ner)



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Tackar för synpunkten.
Min text borde ha varit mer uttömmande.
Det är helljusreflektorn som sitter i på bilden bara för att kolla fästena.
Reflektorn är vridbar. Den sitter med 3 små sinnrikt bockade trådar av fjäderstål.
Jag nöter på helljusreflektorn så får halvljusreflektorn vila och är förhoppningsvis fin och klar när det blir dags.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det tar emot mindre att gå till garaget när man ska göra annat än slipa, spackla och plasta
Har fått på plats en blinkers.
Blir inte lätt att byta glödlampa men det sägs att man måste till verkstan för att byta på nya bilar.



Det ska in friskluft till kupén.
Ha gjort ett don med spjäll.
Ska kompletteras med en stos under/bakom spjället för den upvärmda luften.







Så småningom ska luften ut och planen är att göra en oppning i bakant på taket med gälar.
En inte ovanlig lösning för Mark II:or.

Återkommer till plasten.
Den högra stolpen i fronten är böjd inåt ca 5mm.
Har lagt på motsvarande.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Du sliter på bra Örjan! Huuuuuu - längtar inte tillbaka till all plast och spackling - det är bara att nöta på. Nice med ventilationen. Kort fråga - hur leder du bort ev. vatten. Har du någon form av uppsamlingsbox med avtappning eller?

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Blir en fälla med dränering i underkant på kanalen.
Sen lär det bli något liknande vid frånluften i taket.
Dräneringen där borde helst gå mellan ytter och innertak men det är tveksam om det blir tillräcklig fallhöjd och då blir det en slang som ska smygas in i några hörn i kupén.

Bra att du tog upp det Henrik.
Vilka är dina erfarenheter av regn och din bil.
Har du varit ute i något busväder?
Eller är det något man undviker i det längsta?
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att bilen funkar väldigt bra i regn. Har imte haft något läckage överhuvud taget in i kupen. Det är när jag tvättar bilen som det kan komma in vatten via ventrutorna men i övrigt ingenting. Jag är själv överraskad faktiskt. Kört som längst 10 mil i regn utan några problem.

mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu finns en fälla för vatten som sas härovan.
Kanske hade det gått lika bra med en handduk







Fick de gjutna fästena för bakhuven på plats.
Har satt en plastrulle med exentriskt hål för att kunna justera höjden.





Eftersom det var 10 mm hål svarvade jag ner skallen på M8 bulten och muttern (en delad skarvmutter) för att de skulle passa.



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Kanske bättre med en bild som visar när baskhuven är i sitt stängda läge.
Av bilden framgår, om än inte urtydligt, att huven är fixerad i höjdled men inte i längsled.



I längsled styrs positionen av "Magnus"konerna, hona och hane, som sitter i framkant av huven och tröskeln





mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Hej Örjan, jag funderade också ett tag på excenter men lade ned iden då både höjd och längsledd justeras samtidigt. Hur har du kommit runt det? Längsledd i karossfästena och höjd i excentern eller? Jag valde en rörbit istället som lösning men som tyvärr har nackdelen att det blir slammer på ojämn väg trots väldigt lite glapp.

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar noga på bilden med fästet så ser man att "rullen" inte är i botten på U:et och det är det som är vitsen, att den inte behöver vara det.
Rullen får däremot stöd i höjdled varhelst i U:et den befinner sig.
Rullen har något mindre diameter än U:ets bredd, kanske 0,1 mm mindre.
Man ska också tänka på att U:et är djupare än ett "vanligt" U.

Henrik:
Om jag får mått så svarvar jag gärna till plastrullar åt dig
och skickar, så får jag också en chans att bju igen lite för de ggr jag fått besöka dig.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Framhuven ska möta något för att täta mot hjulhuset.
Byggt en 40 mm kant i 2 mm alu där det så småningom ska läggas en gummilist.







Pågår påbyggnad i nederkant på dörrarna.
Ena dörren för anda gången 🙄
Slipat fram en "knivsegg"'och plastar mot en plåtremsa och sedan plastning från andra sidan





Nytt jobb eftersom kanten på tröskellådan inte velat ligga an mot ramen på ett vettigt sätt.
Här blir det ny plast när dörrarna är klara



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjorde en hållare för "dörrgångjärnet"
Det har varit irriterande att göra justering på dörrarnas positionrt när infästningen far hit och ditt







Obs att sträckaren sitter i bakant, framför finns inte plats. eftersom dörrens framkant tar denna plats när den är helt öppen

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Blivit mycket plastande:

Dörrarna





Höger tröskellåda
Så här mycket stack den upp ca 10 mm och det gick inte att tvinga rätt så kapade ur och gjorde nytt på rätt njvå





Inbillar mig nu att plastningen i det stora hela är avklarad.
Nu är det mer spackling som gäller

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Bra tempo Örjan!
Fin lösning på dörrinfästningen, är länklagren M12?
Blir det någon typ av gängstång vertikalt genom dörren och länklagren?
Posta gärna några bilder när du monterat dörren.
/M

Link to comment
Share on other sites

Ja du är då en sann hårdkörare. Vissa moment är jag glad att jag själv passerat. All heder till dig som orkar ändra all plast. Som en leverantör sa en gång i tiden till mig. Det är ju väldigt roligt att du visar upp fina bilder men du kan väl ta bort dom som visar hur illa plast gjutningen är.. Keep up the good work.

Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Bra tempo Örjan!
Fin lösning på dörrinfästningen, är länklagren M12?
Blir det någon typ av gängstång vertikalt genom dörren och länklagren?
Posta gärna några bilder när du monterat dörren.
/M


Det är 8 mm lager och M8 gänga. Lite i klenaste laget men större jobb att bygga om eftersom hela fästet i ramen då behöver bytas till grövre.
Det är en 8 mm stång som träs ner i lagren.
Har spetsat ändan för att låttare få träff på nedre lagret.

Mackan: Om du tittar på sid 10 i denna dagbok ser du hur det är gjort i dörren.

På bilden nedan ser man en M14 bult som är borrad i centrum för 8 mm:s stången.
Förutom att man kan grovjustera höjden med röret i dörren så kan man finjustera med M14 bukten och låsa med låsmutttern.



mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Blev några lådor till men den vänstra var den som gick till finalen.



Det blev visst en fågelholk med hålet på sniskan



Slutligen på plats med fästen och dessutom tät.
Första expansionskärlet jag gjorde hade 25 porer men detta enbart 4.
Har dock sett väldigt många svetsar som är snyggare.



Fick ta bort plast för att den skulle få plats
Så här såg det ut. obs vänster först



och höger med borttaget



Huven behöver en förstärkning så plastningens tidevarv är inte över. Crying or Very sad

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...