Jump to content

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Posted

Har hållit på med flera saker samtidigt:
Justerbara stöd under instrumenbrädan.
Ska kunna skuva på stöden så att brädan går att fixera uppåt och dessutom relativt enkelt gå att lossa.





Bromsledningar (rörkopplingar) är stökigt, klurigt och tar tid med alla olika gängor som det blir.
Gängor: 1/8 NPT (bromsok, tryckgivare), 3/8 UNF, M10*1, 5/16 UNF (banjokoppplingar), 7/16 UNF (handbroms)
Rördragning ska inte vara i vägen och samtidigt någorlunda snyggt.
Blir en del väntetid innan alla nipplar mm finns hemma.

En ledning för kopplingen och broms bak på vänster sida.







Har tagit upp en öppning för friskluft in till framrutan.
På Mark II:orna saknas i regel skopet på mitten i huven och i stället är det en öppningsbar lucka något till höger.
Återstår att bygga luckan och kanalen in.





mvh
Örjan

Posted

Kan väl tilläggas att den 20*20 (se översta bilden) som går tvärs över bilen framför rutan har kapats och flyttats ner för att få plats med den blivande kanalen för friskluft.
mvh
Örjan

  • 2 weeks later...
Posted

Nu är det mesta klart på bromssidan
Plastburken är för handbromsen.
Har sektionerat med skarvstycken så att det går att ta bort tunneln genom att ta isär skarvarna.





Fördelningsventilen för gemensam för fotbroms och handbroms.



Handbromsens anslutningar



Att det fattas en slangklämma går inte att neka till.

mvh
Örjan

Posted

Hej Örjan,

Snyggt jobbat. Den där fördelningsventilen är inte dum. Kan vi höras någon dag ang detta?

Har du ngn resa till Sunne planerad?


Mvh
Henrik

Posted

Har pågått flera saker parallellt i väntan på bland annat bromssnipplar.
Min erfarenhet av detta blev att Mekonomen har det bästa sortimentet av nipplar både prismässigt och med snabba leveranser.

Provstomme till stol i alu.


Ska kolla om det finns någon tapetserare som kan tänka sig att klä den.

Har satt en "takränna" framme på vindruteramen. Hade tankar på ett "dike" men det skulle ha täckt luftintaget.






Ser ut som nånting från yttre rymden när rutan kommer på plats.

Ledning från toppen på kylaren till expansionskärlet i 10 mm alu-rör
Gummislangen från do88 är mjuk och fin men aningen mycket material.



Lite mörk bild

Posted

Du har verkligen fått upp farten , mycket som börjar hitta formen hos dig
Önskar verkligen att man legat inne med samma fart.Snyggt jobb(at) !

mvh// Peter

  • 4 weeks later...
Posted

Har fått tag på beg. axlar.
Den korta är BMW 3,3 -75 och den andra är Audi 2,5 Tdi.
Audin:s inre knut har överrakande stor rörelse j axiell led vilket är bra.
BMW:s knutar är lika på båda sidor och passar på uprighten.
Någon som vet om det finns knutar från nyare BMW-modeller som har samma bultmönster?


Posted

Har punktat fast plattor med svetsade muttrar för bälten, ännu så länge för 4-punktsbälten.
Passagarearsidan som är smalare får sina yttre övre fästen i fyrkantprofilen så det blir till att borra.






Posted

En hel del funderingar på att få en bra överföroíng från gaspedal till förgaren. Har fått några tips av Peter H.
Viktigt med en bra känsla för att föraren ska kunna ha förtroende för bilen.











Vajerhöljet som är invändigt belagt med teflon finns på cykelverkstan.

mvh
Örjan

Posted

Du är välkommen att kopiera, det är ju det forumet är till för.
Hade inte forumet funnits så hade det nog gått väldigt mycket långsammare med byggena men även kvaliten hade blivit lidande.
mvh
Örjan

Posted

Haha - jag vet - det mesta av min bil bar färdigbyggd innan forumet 😃

Allvarligt talat så är forumet otroligt viktigt och det är ju först när man delar med sig av sin information som kunskap uppstår. Tillsammans så har vi byggt upp en fantastisk bas att stå på.

Mvh
Henrik

  • 3 weeks later...
Posted

Några saker har blivit till.
Eftersom det är tveksamt att justera stolen för kortare och längre förare har en justering av pedalfästet blivit till.
Började med att kapa loss "plattan" somn pedalerna hänger i.



Skarvat på de fyrkantrör där plattan fäster



Laserskurna fästlister för att få exakthet på och mellan hålen.





Ca 100 mm justerbart

Posted

Ny pedal med justerbart fäste eftersom fästet inte rymdes under plattan.





Chokereglage som siitter i tunneln och som man drar framåt för att choka





Anslutning av vajrarna till förgasaren bakifrån



Bild från vänster
Svarvade en skiva i alu för att få bra vajerlöp



Bild från höger


  • 3 weeks later...
Posted

Hopsvetsning av drivaxlar gjordes idag.
Thomas stod för upplägget och jobbet.



Axlarna var preparerade i svarv.
BMW-axeln är helgjuten och Aúdi-axeln består av ett rör på mitten och helgjutna ändor.
På BMW-axeln gjordes en 30 mm lång tapp med sugpassing in i Audi-delen. En fasning på båda med 45 grader.



Axlarna blästrades kring svetsområdet och sattes i en ställmaskin med justerbar rotationshastighet.
Började med att ljumma på till rätt färg ca 200 grader.


Fortsatte med ett tig-varv i botten i stort sett utan tillsats



Sen ytterligare 3 varv med rostfri tillsats och med paus mellan varven.





Tack igen till Thomas för ett fint jobb

Örjan

Posted

Ring för att pressa fast täckplåtarna på Audiknutarna





Axlarna på med en betänklig vinkel.
Men det har sagts tidigare här på forumet att det ska fungera.



mvh
Örjan

Posted

CV knutar är väl mindre känsliga för vinklar än de gamla knutkorsen, om inte annat kommer ju denna bil inte färdas så långt varje säsong. så det dröjer nog ett tag innan knuten blir sliten.


förresten
jag kan inte förstora bilderna, jag kommer till postimage.org när jag klickar på dem.

Posted

Snyggt Örjan! skönt att ha löst drivaxelproblemet 🙂
Men jag har också problems att se bilderna, kolla om det går att fixa, det är nog många inklusive mej själv som vill råstudera dem 😃
/Markus

  • 1 month later...
Posted

Fläktarna på plats men inte inkopplade.
Har börjat fylla kylarvätska och samtidigt kolla efter läckor.
Gått i 8 liter men är inte fullt


mvh
Örjan

Posted

Jag vet inte exakt man jag tror jag får i nästan det dubbla - uppmot 15 liter. Mycket är det i varjefall!

Mvh
Henrik

  • 1 month later...
Posted

Det gick i närmare 20 liter
Jobbar på att kunna provköra lite försiktigt för att se om det är nånting som fungerar.
Annars finns ljuddämpare på plats. Bilder kommer
Motorn går nu så långe jag vill och inte så länge den själv vill.
Generatorn laddar.
Har beställt en kabelhärva som ska vara på gång.
Har satt dit en bogserögla. Bogsering kan man ju inte utesluta när man ska provköra.







mvh
Örjan

Posted

Ivrigt och bra jobbat Örjan!
Bogserögla är ju coolt även när den inte behövs :cool:
Kör försiktigt!

/Markus

Posted

Det är 3" Simons med en specialare i form av slutrören.
Där är fyllt med drygt 10 cm av en typ av grövre stålull.
Receptet kommer från Thomas.
Funkar bra och kan ev räcka till för ett bullerprov.





mvh
Örjan

  • 3 weeks later...
Posted

Försöker jobba med plasten utomhus.
Perfekt när det blåser.



Gjorde hålen med en dosfrås storlek kopplingsdosa.
Undrar varför jag tänker på Corvette när jag ser dessa bilder



Provade med Saab 95 men....



Provade sedan Biltema trailerbakljus. Skapligt



Ska vara Corvair -60.
Lär dröja innan man får tag på 4 såna.
Finns glas på E-bay men det behövs ju lita mer än glas.

mvh
Örjan

Posted

Angående corvair baklysen. det funkar inte tyvärr, dom är ej e-märkta iaf inte de NOS lysen som jag lade vantarna på. Om du vill så kanske jag kan skicka dem eller nåt sånt. Fast det kanske var corvair årsmod 62 som jag hade, kommer inte ihåg nu.

Posted

Ligger efter med rapporteringen av plastjobben.
Kanske för att man tror att man ska bli färdig någon gång men det verkar inte såö
En detalj som blev färdig var "snapp-off" för ratten.
Det var bara att skruva dit. Helt otroligt.




Posted

I instrumentbrädan har det kapats



Gjort lock av alu 2 mm där det ska monteras elprylar



Locken ska fästas bakifrån med vet ännu inte hur

Är det plastbarkborren som varit framme?


Posted

Har tagit bort skopen för att de satt fel och på fel sätt.
Satt för brett isär och ska vara nitade.





Ska mofifiera skopen genom att höja upp intaget ca 20 mm



Har inga bilder på spackeljobben men de pågår

mvh
Örjan

Posted

Snyggt jobbat Örjan.
Har man väl börjat fila till alla små fel på dessa byggena är det bara fila på allt ...tills det blir färdigt filat 😉

MVH
Christer.S

  • 4 weeks later...
Posted

Plastjobben fortsätter.
Den vänstra skärmkanten behövde sänkas 10 mm för att bli som höger


Fixerar med spackel innan plastningen



Stosar för övergång till rör.



Bygger plaströr med 3 tums avgasrörskrök som är kluven på längden



mvh
Örjan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...