Örjan Brattberg Posted December 30, 2012 Author Posted December 30, 2012 Tack Henrik Kan komma till användning för mig eller någon annan. Gott nytt År till dig och din familj och till hela forumet Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted January 16, 2013 Author Posted January 16, 2013 Har hållit på med flera saker samtidigt: Justerbara stöd under instrumenbrädan. Ska kunna skuva på stöden så att brädan går att fixera uppåt och dessutom relativt enkelt gå att lossa. Bromsledningar (rörkopplingar) är stökigt, klurigt och tar tid med alla olika gängor som det blir. Gängor: 1/8 NPT (bromsok, tryckgivare), 3/8 UNF, M10*1, 5/16 UNF (banjokoppplingar), 7/16 UNF (handbroms) Rördragning ska inte vara i vägen och samtidigt någorlunda snyggt. Blir en del väntetid innan alla nipplar mm finns hemma. En ledning för kopplingen och broms bak på vänster sida. Har tagit upp en öppning för friskluft in till framrutan. På Mark II:orna saknas i regel skopet på mitten i huven och i stället är det en öppningsbar lucka något till höger. Återstår att bygga luckan och kanalen in. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted January 18, 2013 Author Posted January 18, 2013 Kan väl tilläggas att den 20*20 (se översta bilden) som går tvärs över bilen framför rutan har kapats och flyttats ner för att få plats med den blivande kanalen för friskluft. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted January 20, 2013 Author Posted January 20, 2013 Sellholm har levererat kuggstång och pinjong till 240 styrväxeln. 3 rattvarv från ändläge till ändläge. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted January 31, 2013 Author Posted January 31, 2013 Nu är det mesta klart på bromssidan Plastburken är för handbromsen. Har sektionerat med skarvstycken så att det går att ta bort tunneln genom att ta isär skarvarna. Fördelningsventilen för gemensam för fotbroms och handbroms. Handbromsens anslutningar Att det fattas en slangklämma går inte att neka till. mvh Örjan Quote
Starhonk Posted February 1, 2013 Posted February 1, 2013 Hej Örjan, Snyggt jobbat. Den där fördelningsventilen är inte dum. Kan vi höras någon dag ang detta? Har du ngn resa till Sunne planerad? Mvh Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted February 3, 2013 Author Posted February 3, 2013 Har pågått flera saker parallellt i väntan på bland annat bromssnipplar. Min erfarenhet av detta blev att Mekonomen har det bästa sortimentet av nipplar både prismässigt och med snabba leveranser. Provstomme till stol i alu. Ska kolla om det finns någon tapetserare som kan tänka sig att klä den. Har satt en "takränna" framme på vindruteramen. Hade tankar på ett "dike" men det skulle ha täckt luftintaget. Ser ut som nånting från yttre rymden när rutan kommer på plats. Ledning från toppen på kylaren till expansionskärlet i 10 mm alu-rör Gummislangen från do88 är mjuk och fin men aningen mycket material. Lite mörk bild Quote
Hansol Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Du har verkligen fått upp farten , mycket som börjar hitta formen hos dig Önskar verkligen att man legat inne med samma fart.Snyggt jobb(at) ! mvh// Peter Quote
Grantinge_gt40 Posted February 7, 2013 Posted February 7, 2013 Jag är avundsjuk på din otroligt fina inpassning på framrutan, ser inte ut som att den kommer ifrån Strömstad 😆 Quote
Örjan Brattberg Posted March 3, 2013 Author Posted March 3, 2013 Har fått tag på beg. axlar. Den korta är BMW 3,3 -75 och den andra är Audi 2,5 Tdi. Audin:s inre knut har överrakande stor rörelse j axiell led vilket är bra. BMW:s knutar är lika på båda sidor och passar på uprighten. Någon som vet om det finns knutar från nyare BMW-modeller som har samma bultmönster? Quote
Örjan Brattberg Posted March 3, 2013 Author Posted March 3, 2013 Har punktat fast plattor med svetsade muttrar för bälten, ännu så länge för 4-punktsbälten. Passagarearsidan som är smalare får sina yttre övre fästen i fyrkantprofilen så det blir till att borra. Quote
Örjan Brattberg Posted March 3, 2013 Author Posted March 3, 2013 En hel del funderingar på att få en bra överföroíng från gaspedal till förgaren. Har fått några tips av Peter H. Viktigt med en bra känsla för att föraren ska kunna ha förtroende för bilen. Vajerhöljet som är invändigt belagt med teflon finns på cykelverkstan. mvh Örjan Quote
GT40 Posted March 6, 2013 Posted March 6, 2013 Jättebra ide med gaspedalen, den kommer jag att sno! 🙂 /Markus Quote
Örjan Brattberg Posted March 13, 2013 Author Posted March 13, 2013 Du är välkommen att kopiera, det är ju det forumet är till för. Hade inte forumet funnits så hade det nog gått väldigt mycket långsammare med byggena men även kvaliten hade blivit lidande. mvh Örjan Quote
Starhonk Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Haha - jag vet - det mesta av min bil bar färdigbyggd innan forumet 😃 Allvarligt talat så är forumet otroligt viktigt och det är ju först när man delar med sig av sin information som kunskap uppstår. Tillsammans så har vi byggt upp en fantastisk bas att stå på. Mvh Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted April 8, 2013 Author Posted April 8, 2013 Några saker har blivit till. Eftersom det är tveksamt att justera stolen för kortare och längre förare har en justering av pedalfästet blivit till. Började med att kapa loss "plattan" somn pedalerna hänger i. Skarvat på de fyrkantrör där plattan fäster Laserskurna fästlister för att få exakthet på och mellan hålen. Ca 100 mm justerbart Quote
Örjan Brattberg Posted April 8, 2013 Author Posted April 8, 2013 Ny pedal med justerbart fäste eftersom fästet inte rymdes under plattan. Chokereglage som siitter i tunneln och som man drar framåt för att choka Anslutning av vajrarna till förgasaren bakifrån Bild från vänster Svarvade en skiva i alu för att få bra vajerlöp Bild från höger Quote
Örjan Brattberg Posted April 28, 2013 Author Posted April 28, 2013 Hopsvetsning av drivaxlar gjordes idag. Thomas stod för upplägget och jobbet. Axlarna var preparerade i svarv. BMW-axeln är helgjuten och Aúdi-axeln består av ett rör på mitten och helgjutna ändor. På BMW-axeln gjordes en 30 mm lång tapp med sugpassing in i Audi-delen. En fasning på båda med 45 grader. Axlarna blästrades kring svetsområdet och sattes i en ställmaskin med justerbar rotationshastighet. Började med att ljumma på till rätt färg ca 200 grader. Fortsatte med ett tig-varv i botten i stort sett utan tillsats Sen ytterligare 3 varv med rostfri tillsats och med paus mellan varven. Tack igen till Thomas för ett fint jobb Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted May 1, 2013 Author Posted May 1, 2013 Ring för att pressa fast täckplåtarna på Audiknutarna Axlarna på med en betänklig vinkel. Men det har sagts tidigare här på forumet att det ska fungera. mvh Örjan Quote
Toker_gt40 Posted May 2, 2013 Posted May 2, 2013 CV knutar är väl mindre känsliga för vinklar än de gamla knutkorsen, om inte annat kommer ju denna bil inte färdas så långt varje säsong. så det dröjer nog ett tag innan knuten blir sliten. förresten jag kan inte förstora bilderna, jag kommer till postimage.org när jag klickar på dem. Quote
GT40 Posted May 2, 2013 Posted May 2, 2013 Snyggt Örjan! skönt att ha löst drivaxelproblemet 🙂 Men jag har också problems att se bilderna, kolla om det går att fixa, det är nog många inklusive mej själv som vill råstudera dem 😃 /Markus Quote
Örjan Brattberg Posted May 2, 2013 Author Posted May 2, 2013 Har tagit med kameran i stället för mobilen De anda bilderna är tyvärr försent att ta om vilket framgår av bilden ovan mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted June 4, 2013 Author Posted June 4, 2013 Provstartat motorn. http://www.youtube.com/watch?v=UCUZeHvdmGs mvh Örjan Quote
catskalle Posted June 5, 2013 Posted June 5, 2013 😃 coolt Örjan fortsätt köra hårt i garaget! /Thomas Quote
Hansol Posted June 5, 2013 Posted June 5, 2013 Det där är en riktig milstolpe. Grattis och snyggt jobbat Örjan ! Quote
Grantinge_gt40 Posted June 9, 2013 Posted June 9, 2013 Kan bara instämma med de andra. Bera jobbat Örjan! Quote
Örjan Brattberg Posted June 14, 2013 Author Posted June 14, 2013 Fläktarna på plats men inte inkopplade. Har börjat fylla kylarvätska och samtidigt kolla efter läckor. Gått i 8 liter men är inte fullt mvh Örjan Quote
Starhonk Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 Jag vet inte exakt man jag tror jag får i nästan det dubbla - uppmot 15 liter. Mycket är det i varjefall! Mvh Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted August 14, 2013 Author Posted August 14, 2013 Det gick i närmare 20 liter Jobbar på att kunna provköra lite försiktigt för att se om det är nånting som fungerar. Annars finns ljuddämpare på plats. Bilder kommer Motorn går nu så långe jag vill och inte så länge den själv vill. Generatorn laddar. Har beställt en kabelhärva som ska vara på gång. Har satt dit en bogserögla. Bogsering kan man ju inte utesluta när man ska provköra. mvh Örjan Quote
GT40 Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Ivrigt och bra jobbat Örjan! Bogserögla är ju coolt även när den inte behövs Kör försiktigt! /Markus Quote
Örjan Brattberg Posted August 15, 2013 Author Posted August 15, 2013 Det är 3" Simons med en specialare i form av slutrören. Där är fyllt med drygt 10 cm av en typ av grövre stålull. Receptet kommer från Thomas. Funkar bra och kan ev räcka till för ett bullerprov. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted August 30, 2013 Author Posted August 30, 2013 Har fått hem en härva Ska kontrollera att längderna räcker till och sedan skicka tillbaks för färdigställande. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted August 31, 2013 Author Posted August 31, 2013 Försöker jobba med plasten utomhus. Perfekt när det blåser. Gjorde hålen med en dosfrås storlek kopplingsdosa. Undrar varför jag tänker på Corvette när jag ser dessa bilder Provade med Saab 95 men.... Provade sedan Biltema trailerbakljus. Skapligt Ska vara Corvair -60. Lär dröja innan man får tag på 4 såna. Finns glas på E-bay men det behövs ju lita mer än glas. mvh Örjan Quote
Grantinge_gt40 Posted September 1, 2013 Posted September 1, 2013 Det funkar ju alldeles utmärkt! Du ligger verkligen i. Quote
GT40 Posted September 1, 2013 Posted September 1, 2013 Hörde tidigare uttrycket "världens ivrigaste Örjan" och det stämmer verkligen 🙂 Bra fart! Ska man gå på trailerljus kanske det passar bättre med glödljus i stället för LED. Hittade dessa: http://www.lindqvist-msk.se/produkt.php?art=48009 Var hittade du kabelhärvan föresten? /Markus Quote
Örjan Brattberg Posted September 1, 2013 Author Posted September 1, 2013 Tack för tipset om baklykta. Härvan är gjord av M&M Autowiring i Bengtsfors. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted September 2, 2013 Author Posted September 2, 2013 Gjort en rutram av alu-profiler. En U 12*12*12*2 och en L 15*20*2 mvh Öran Quote
Toker_gt40 Posted September 3, 2013 Posted September 3, 2013 Angående corvair baklysen. det funkar inte tyvärr, dom är ej e-märkta iaf inte de NOS lysen som jag lade vantarna på. Om du vill så kanske jag kan skicka dem eller nåt sånt. Fast det kanske var corvair årsmod 62 som jag hade, kommer inte ihåg nu. Quote
Örjan Brattberg Posted September 3, 2013 Author Posted September 3, 2013 Köper dem gärna Meddela summa och konto Mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted September 9, 2013 Author Posted September 9, 2013 Ligger efter med rapporteringen av plastjobben. Kanske för att man tror att man ska bli färdig någon gång men det verkar inte såö En detalj som blev färdig var "snapp-off" för ratten. Det var bara att skruva dit. Helt otroligt. Quote
Örjan Brattberg Posted September 9, 2013 Author Posted September 9, 2013 Fästen för strålkastare i 2 mm plåt Rörförbindelse mellan framlysena Och ett rör bak Quote
Örjan Brattberg Posted September 9, 2013 Author Posted September 9, 2013 I instrumentbrädan har det kapats Gjort lock av alu 2 mm där det ska monteras elprylar Locken ska fästas bakifrån med vet ännu inte hur Är det plastbarkborren som varit framme? Quote
Örjan Brattberg Posted September 9, 2013 Author Posted September 9, 2013 Har tagit bort skopen för att de satt fel och på fel sätt. Satt för brett isär och ska vara nitade. Ska mofifiera skopen genom att höja upp intaget ca 20 mm Har inga bilder på spackeljobben men de pågår mvh Örjan Quote
Csgt40 Posted September 9, 2013 Posted September 9, 2013 Snyggt jobbat Örjan. Har man väl börjat fila till alla små fel på dessa byggena är det bara fila på allt ...tills det blir färdigt filat 😉 MVH Christer.S Quote
Örjan Brattberg Posted October 2, 2013 Author Posted October 2, 2013 Plastjobben fortsätter. Den vänstra skärmkanten behövde sänkas 10 mm för att bli som höger Fixerar med spackel innan plastningen Stosar för övergång till rör. Bygger plaströr med 3 tums avgasrörskrök som är kluven på längden mvh Örjan Quote
Starhonk Posted October 5, 2013 Posted October 5, 2013 Wow - du har legat i. Det är ett jäkla grisjobb men det skall göras. Mvh Henrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.