Hansol Posted September 26, 2012 Posted September 26, 2012 brajon wrote: Så småningom kom inspirationen och det blev en omgång på tallrikarna. Blev en del filande och justeringar för att få dem att "nästan" bottna mot hubben. Nästan eftersom lämnat för presspassning. Så hör såg det ut innan Hejsan Örjan, Liten fundering ang din teori om presspassning på rotorhattar kan det verkligen vara rätt, med tanke på att när det börjar bli varmt runt bromsarna så kommer aluminiumet vara det som påverkas först, redan straxt över 100 grader börjar de påverkas och om du då har pressspassning så kommer nog ganska så snart tappa formen och det vill man ju helst slippa. Iaf är det mina 5 cent mvh Peter Quote
Örjan Brattberg Posted September 28, 2012 Author Posted September 28, 2012 Tack för synpunkten Peter. Kanske är det av samma värmeskäl som det är "skrammel"passning på motorcykel bromsskivor. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted September 29, 2012 Author Posted September 29, 2012 Skulle lyfta motorn på plats men lyften var för hög över framhjulen Behöver ju inte vara teränggående Hade tänkt ha en bult som går igen båda balkarna men det blir för komplicerat eftersom hålen inte ligger riktigt på linje. Adapterplattan har gängor för M10 mot växellådan men hålen i växellådan rymmer M12 och till och med 1/2 tum. Funderar på att borra och gänga till M12 där tejparna sitter. Några av de nedre bultarna ska vara M10 Micke: Vad kör du med för bult upptill? Quote
GT40 Posted September 29, 2012 Posted September 29, 2012 Jag borrade upp hålen till 12mm, satte m12 bultar från baksidan och svetsade fast bultskallen. Lådan blev lättmonterat och så känns det ganska gediget med m12:or 🙂 Min motor och låda står monterad så jag kan tyvär inte lägga in nån bild. /markus Quote
Örjan Brattberg Posted September 29, 2012 Author Posted September 29, 2012 Tack Marcus Nu vet jag vad jag ska göra i morgon. Det är vettigt med M12 mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted September 30, 2012 Author Posted September 30, 2012 Efter lite funderande så fastnar jag för och beställer pinnbult. Det är som du säger Marcus mycket enklare att "trä på" lådan på bultar än att fippla med att få på första gängan med lösa skruvar. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted October 1, 2012 Author Posted October 1, 2012 Alternativ som känns okay för placering av pumpen. De 90 graders vinklade delarna ska ska ersättaes med en rörböj mvh Örjan Quote
GT40 Posted October 1, 2012 Posted October 1, 2012 Klockrent Örjan! Det blir smutt med den pumpen! Kul att det postas en hel del på forumet nu 🙂 /Markus Quote
Örjan Brattberg Posted October 4, 2012 Author Posted October 4, 2012 Det var enklare sagt än gjort med pinnbultar. Fanns inte att köpa så det ligger för tillverkning. Utgår från M12 100 mm. Startmotorn gick att justera mot adapterplattan men med växellådan på så går det inte med mindre än att man fräser ur en justermån i växellådan och det känns inte bra. Kuggkransen borde varit större eller med en mindre startmotor så kanske det skulle gå bättre. Provat dragning av vajrarna för växlingen. Var lite orolog att de skulle vara korta men det var tvärtom att de behöver en extra lång väg för att passa. Kan bli konkurrens om plats med generatorn. mvh Örjan Quote
GT40 Posted October 5, 2012 Posted October 5, 2012 Hej Örjan! Du har bra fart i garaget! 🙂 Angående startmotor så valde jag en annan typ. Jag blev dock tvungen att sätta en distans mellan adapterplattan och startmotorn. Kolla min tråd. /Markus Quote
Hansol Posted October 5, 2012 Posted October 5, 2012 brajon wrote: Det var enklare sagt än gjort med pinnbultar. Fanns inte att köpa så det ligger för tillverkning. Utgår från M12 100 mm. mvh Örjan Ja hitta bult som inte faller under normal standardgänga är idag nästan ett unikum. Hade samma problem när jag skulle viga samman min motor och låda Skulle ha fatt i M12*1,25 samt M10*1,25 fanns ingen som var villig att sälja ,så det slutade precis som för dig ,dvs eget tillverkat. Själv är bäste dräng . Härligt att se farten du ligger inne med mvh Peter Quote
Örjan Brattberg Posted October 5, 2012 Author Posted October 5, 2012 Jag vet inte om det går så fort Peter men jag lägger mycket tid i garaget. Idag gick det ett par timmar att justera in och svetsa extrafästena till motorbultarna. Nu gå de att trä på utan alltför mycket baxning. Fått hem skurna plåtbitar till övre kylvätskeutloppet. Nu ska det svetsas en rörända mså att det går på en 1,5 tum slang. Det blir några över om det finns intresse. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted October 7, 2012 Author Posted October 7, 2012 Provade för första gången med tiggen och rostfritt. Ganska självklart gick det mycket bättre när jag tryckte in DC-knappen. Flyter på fantastiskt bra man behöver knappt tillsätta material. Genon att sömmen las från insidan blev den fula roten på utsidan mycket begränsad. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted October 9, 2012 Author Posted October 9, 2012 Locken med stosarna på plats och det verkar finnas plats för slangarna också. Provade headers och de ligger inte emot någonstans utom att några av rören har kontakt med varandra Lite annorlunda böjar än vad man är van att se. Dessa headers var med vid köpet och har ingen överdriven finish men de duger bra till att börja med. mvh Örjan Quote
Toker_gt40 Posted October 22, 2012 Posted October 22, 2012 rören har sina konstiga böjar för att dem ska vara lika långa, ungefär iaf. 4:ans rör ska vara lika långt som 1:ans då blir det lite omvägar på röret. men som sagt dom var ju inte tänkta att sitta på i all framtid, därav finishen, tror det skulle kunna bli mycket bättre med lite slipning. Rören är gjorda med rondell och tigersåg, inte lätt att få fina snitt med den utrustningen, så det vart som det vart. pillade ungefär 40 timmar med dom där rören. Kollektorerna är hemma snickrade också. trevligt att det blir jobbat på bilen. synd bara att det blir så lite gox kvar. Eller så kanske det är något positivt. Quote
Örjan Brattberg Posted October 23, 2012 Author Posted October 23, 2012 Hej Tobias Hoppas det är bra med dig. Redan insett att det är mycket jobb nedlagt på headers och passningen var bra. Angående GOX så är det nog så, för de flesta av oss, att man inte insåg hur mycket jobb som måste göras. Du skrev tidigare att du hade en del dokumentation på motorn. Du får gärna skicka mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted October 23, 2012 Author Posted October 23, 2012 Har jobbat igenom länkaget tillsammans med nya 6 mm vajrarna så det ska vara den permanenta lösningen (den som lever får se) mvh Örjan Quote
Toker_gt40 Posted October 29, 2012 Posted October 29, 2012 det vart en avancerad lösning på länkaget må jag säga, hoppas det blir en skön känsla i det hela till slut, det är ju det viktigaste med växlelänkaget finns inget värre än bilar där länkaget fjädrar eller glappar så all känslan försvinner. Quote
Örjan Brattberg Posted October 31, 2012 Author Posted October 31, 2012 Har tagit några bilder på tändfördelare och elektronik. Vet inte om detta är fungerande och säljaren hade inte heller provkört. Fördelaren ser ut att vara Ford original. Vad tror forumet? Är det en bra idé att försöka få igång motorn med dessa prylar eller är det bättre att satsa på något nytt? Och i så fall vad? mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted November 6, 2012 Author Posted November 6, 2012 Nu har växellådan varit i och ur några ggr. Har fått dit 4 pinnbultar, en 7/16 och en M10 i botten. Borde ha varit något mer kanske. Startmotorn sitter med en M10 under och en M12 upptill. Har tagit ur på kanten på växellådan för M12:ans skalle. Lösningen innebär att man måste bort med växellådan innan man kan ta bort startmotorn. 😕 Startmotorn täcker 2 av de andra hålen i växellådan så de inte går att använda för att bulta lådan mot adapterplåten. Dessutom går det inte att komma in tillräckligt in i kuggkransen med startmotordrevet eftersom startmotorhuset (statorn) tar i blocket och hindrar rätta justering. Kanske skulle det varit en annan mindre startmotor. Har satt slangar för att kolla plats för remskivan. och det blir trångt. Gör om originalremskivan så att den får plats. Bild kommer sen mvh Örjan Quote
Toker_gt40 Posted November 7, 2012 Posted November 7, 2012 Hej Örjan. Motorn har använts i en gt 40 med den där tändningen. (om du vill kan du få namnet på den personen via PM.) Startmotor och svänghjul samt adepterplattan är som följer: Adepterplatta: Gox original med hål lite här och där. Svänghjul: Gox original. (marginellt lättare än bm viktor 😲 ) Balansering: Genomfört på en lokal motorslip 28oz obalans (Duktiga gubbar så det är nog det som är bäst utfört när det gäller den delen av bilen.) Krans: Audi 2.3e kommer inte ihåg motorkoden just nu. Startmotor audi 2.6e (ABC) men det sitter samma startmotor på de flesta gamla audi v6or. Koppling: audi 2.5tdi samma som sitter original på vxlådan Urtrampningslager: audi passande till kopplingen. stödlager i svänghjulet: audi original till kopplingen. det lager som svänghjulet skulle ha haft passade inte då en viss filur råkat svarva lite för mycket på just mitt svänghjul. 😲 Quote
Örjan Brattberg Posted November 7, 2012 Author Posted November 7, 2012 Tack Tobias Du sitter inne med en hel del bra info. Har du vägarna förbi är du välkommen in Du går gärna sända mig namnet mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted November 17, 2012 Author Posted November 17, 2012 Har delat upp originalremskivan i sina beståndsdelar genom att borra ur de 4 punktsvetsarna och skära loss rembanorna. Kortade av centrumet och satte tilbaks endast en rembana. Vänder på remskivan så den har rembanan bakåt istället för framåt. På detta sätt kommer remskiva och generator så långt bak som möjligt. Man kan också säga så nära motorn som möjligt. Vitsen är att skapa utrymme för kylslangarna. Remskivan på plats med ny rem och generator från SAAB 900, Peter H har eventuellt en mindre generator på G. Fästena i bef gängade hål i toppen och i blocket. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted November 30, 2012 Author Posted November 30, 2012 Har övat på CAD ritning och tog fram en balk över växellådan. Är nu skuren ur 4 mm stålplåt. Passar nog bra med alu också. Bredden i ändarna är 40,4 mm Har inte skurit ut hålen utan de ska borras. Är tänkt att tiggas men just nu sitter den ihop med buntband mvh Örjan Quote
Hansol Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 Ser absolut riktigt bra ut...Keep up !!! Quote
Csgt40 Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 Snyggt som attan 😉 Ytterligare en hi-teck lösning 😃 Hatten av för dig Örjan du ligger i som få på detta forum med bra lösningar och klurigheter 😉 Nu är det full fräs i garagen 😃 Tackar för att du postar så mycket bilder och info 😃 Det ger inspiration när man blir lite slö efter vissa motgångar och vänte tider på delar mm Hoppas fler börjar posta bilder på sina byggen här på Forumet 😉 Detta forum är garanterat det öppnaste och bästa i norden när det gäller GT40 byggen :wink Kör hårt posta på. 😉 MVH Christer.S Quote
Grantinge_gt40 Posted December 1, 2012 Posted December 1, 2012 Snyggt Örjan, detta forum levererar den ena lösningen efter den andra!! Quote
hoffman_gt40 Posted December 1, 2012 Posted December 1, 2012 Framförallt hatten av för den utvekling örjan gått igenom med att börja cadda och laser skära mot som vi alla hållt på att kapa och borra med handverktyg tidigare. Får rysningar av tanken hur lösningarna och byggena kommer att se ut om ett par år här på forumet. Med den peppning och stämmning vi har på det här forumet,så har jag inte byggt min sista bil 😃 Smider planer på vad man ska pyssla med på vintrarna framöver 😃 Bra fart Örjan kör håt så kan du hänga med till Le Mans 2014 😃 ' Mvh Peter H Quote
Örjan Brattberg Posted December 4, 2012 Author Posted December 4, 2012 Tackar för all trevlig respons. Intresserade må höra av sig. Vi snackar kring 1000-lappen. Kan som sagt utföras i stål, rostfritt eller alu. Mindre justeringar kan också göras. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted December 6, 2012 Author Posted December 6, 2012 Det är inte bara att gå till garaget. Har skottat mellan 1 och 2 dec varje dag sedan slutet av förra veckan. Var nyss ute och för att trampa upp stigen till garaget. Blivit en skaplig driva på taket också som behöver tas ner nån dag. mvh Örjan Quote
Csgt40 Posted December 6, 2012 Posted December 6, 2012 En vanlig höst dag på väg till jobbet i Gällivare 😉 Å en bild på när Gällivare borna tar in ute möblerna och startar snökanonerna till skidbacken 😉 Håll stigen öppen och väl trampad till garaget Örjan MVH Christer.S Quote
Dan Andersson Posted December 13, 2012 Posted December 13, 2012 Så har vi det när du varit nere Chrille.. 😃 Quote
Örjan Brattberg Posted December 16, 2012 Author Posted December 16, 2012 Förberedelser för provtryckning. Börjar på "land" och tar det grövsta sen ska den ner i vatten. Minst en pora finns det. Använder en cykelpump och inte kompressorn för att inte riskera övertryck. När det är dags att provtrycka hela systemet så går det ju bra med kompressorn eftersom då är locket på expansionskärlet med i kretsen och det släpper vid 0,5 ? bar mvh Örjan Quote
Hansol Posted December 16, 2012 Posted December 16, 2012 Hej Örjan. Ett tips ,blanda lite såpavatten och pensla ytor som du misstänker kan läcka , det hjälper till att synliggöra bättre. // Peter Quote
Örjan Brattberg Posted December 17, 2012 Author Posted December 17, 2012 Tack Peter Förslaget kommer väl till pass mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted December 18, 2012 Author Posted December 18, 2012 Nu fick kylaren bada och det verkar vara tätt men det var ett mindre äventyr att komma dit. 3 porer alla i eller nära ett hörn och 1 vid en stos. En pora satt trångt till när övre plåten. Försökte men det skulle jag inte ha gjort för det blev inte bra. Hade varit bättre att kapa loss plåten på en gång. På samma ställe hade jag glömt släppa trycket och det blev ett mindre vulkanutbrott. Nu återstår att svetsa tillbaka plåten igen och kanske en förstärkning. Har liknande erfarenheter tidigare med att det blir porer i hörnen. Vet inte om man kanske ska börja i hörnet i stället eller bara göra hörnen och sen raksträckorna. Säkert nån som vet på forumet mvh 'Örjan Quote
Hansol Posted December 18, 2012 Posted December 18, 2012 Hej Örjan. Att svetsa alu felfritt kräver sin man, inget man snyter ur näsan otränad. Framförallt är renlighet en dygd, varje svets måste förberedas med noggrann rengöring dvs inga grader så långt ögat når efter det gärna borstning med rostfri borste för att sedan avsluta med torkning av yta med sprit eller annan fettfri rengöring. Gör man dessa steg mellan varje fog har du iaf gjort allt du kan för att slippa få in oxider eller annat främmande material i fogen som annars är svårt att få att "koka bort" i smältan ,alltså detta som ger upphov till porer. När det gällde din pora var det inte åtkomligt att borra ur den och laga därifrån ? Quote
Örjan Brattberg Posted December 18, 2012 Author Posted December 18, 2012 Köpte kylaren av en som sålde av sitt GT40 projekt och den var uppenbarligen inte tryckprovad. Har alltid borstat med rostfri borste men behöver nog bli bättre på att sprita. Hade jag borrat så hade jag hamnat inne i gaveln. mvh Örjan Quote
Hansol Posted December 18, 2012 Posted December 18, 2012 Okej , men den var alltså så djup att den gav upphov till läckage ? mvh Peter Quote
Örjan Brattberg Posted December 18, 2012 Author Posted December 18, 2012 När jag lokaliserat den så syntes det tydligt att det var en så kallad "pipe". Påminner om en krater men naturligtvis minimal. mvh Örjan Quote
Hansol Posted December 18, 2012 Posted December 18, 2012 Ja en rejäl oxidansamling som inte hunnit koka ur , verkligen synd att du tvingats till att göra ett omtag på det. mvh Peter Quote
Örjan Brattberg Posted December 19, 2012 Author Posted December 19, 2012 Det var första kylaren som jag lagat så man för vara nöjd att den blev tät. Man lär sig. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted December 26, 2012 Author Posted December 26, 2012 Inget takdropp ute ännu så länge men satt en droplist i bakkant på taket Quote
Örjan Brattberg Posted December 26, 2012 Author Posted December 26, 2012 Senaste versionen av upplägg med kylpumpen Quote
Örjan Brattberg Posted December 26, 2012 Author Posted December 26, 2012 Fäst ihop rattaxeln med splines till styrväxelns knutkors men hjälp av en tillverkad bussning. Utfört enligt SFRO-handboken som visserligen gällde ett stystag. Svetsade de förborrade hålen med miggen. Riggade upp för att få det så rakt som möjligt Saknas en bild på slutresultatet. Tiggade kanten på rattstången mot bussningen. mvh Örjan Quote
Starhonk Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Örjan - har du kollat med SFRO. De brukar vilja ha certifikat på allt som är svetsat i styrinrättningen, dvs licenssvetsat. God fortsättning Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted December 29, 2012 Author Posted December 29, 2012 Bra fråga Henrik Om jag ska dra storyn så var jag först till en lokal men seriös svetsverkstad som har lícenssvetsare. Ansvarig där frågade efter dokumentation som beskriver material och svetsbeskrivning. Han förklarade att de utan beskrivning visserligen kan svetsa men inte upprätta något annat än en faktura. Man kan ju tänka sig hur det skulle gå att få besked från Audi om material i deras rattaxel och Volvo om splinesdelen. Snackade därefter igenom saken med Tomas och kom då fram till att använda den metod som SFRO-handboken föreslår för skarvning av styrstag. Se sid 53 SFRO:s nya handbok 1.0 Som du sett så är ju jobbet dokumenterat på bild och duger det inte så får SFRO komma med något bättre förslag. Det är ju inte något avgörande för bygget och ingen jättegrej att gör om. Det går säkert att göra bättre men så blev det denna gång mvh Örjan Quote
Starhonk Posted December 30, 2012 Posted December 30, 2012 OK det blir nog bra - Här är iallafall en kopia på det intyg jag fick från min verkstad om det kan vara till någon hjälp. Gott nytt! Henrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.