Jump to content

Recommended Posts

Posted
brajon wrote:

Så småningom kom inspirationen och det blev en omgång på tallrikarna.
Blev en del filande och justeringar för att få dem att "nästan" bottna mot hubben. Nästan eftersom lämnat för presspassning.
Så hör såg det ut innan



Hejsan Örjan,

Liten fundering ang din teori om presspassning på rotorhattar
kan det verkligen vara rätt, med tanke på att när det börjar
bli varmt runt bromsarna så kommer aluminiumet vara det
som påverkas först, redan straxt över 100 grader börjar de
påverkas och om du då har pressspassning så kommer nog
ganska så snart tappa formen och det vill man ju helst slippa.

Iaf är det mina 5 cent

mvh Peter
Posted

Skulle lyfta motorn på plats


men lyften var för hög över framhjulen


Behöver ju inte vara teränggående


Hade tänkt ha en bult som går igen båda balkarna men det blir för komplicerat eftersom hålen inte ligger riktigt på linje.


Adapterplattan har gängor för M10 mot växellådan men hålen i växellådan
rymmer M12 och till och med 1/2 tum.
Funderar på att borra och gänga till M12 där tejparna sitter.
Några av de nedre bultarna ska vara M10
Micke: Vad kör du med för bult upptill?


Posted

Jag borrade upp hålen till 12mm, satte m12 bultar från baksidan och svetsade fast bultskallen. Lådan blev lättmonterat och så känns det ganska gediget med m12:or 🙂
Min motor och låda står monterad så jag kan tyvär inte lägga in nån bild.
/markus

Posted

Efter lite funderande så fastnar jag för och beställer pinnbult.
Det är som du säger Marcus mycket enklare att "trä på" lådan på bultar än att fippla med att få på första gängan med lösa skruvar.
mvh
Örjan

Posted

Klockrent Örjan!
Det blir smutt med den pumpen! Kul att det postas en hel del på forumet nu 🙂

/Markus

Posted

Det var enklare sagt än gjort med pinnbultar.
Fanns inte att köpa så det ligger för tillverkning.
Utgår från M12 100 mm.
Startmotorn gick att justera mot adapterplattan men med växellådan på så går det inte med mindre än att man fräser ur en justermån i växellådan och det känns inte bra.
Kuggkransen borde varit större eller med en mindre startmotor så kanske det skulle gå bättre.


Provat dragning av vajrarna för växlingen.
Var lite orolog att de skulle vara korta men det var tvärtom att de behöver en extra lång väg för att passa.
Kan bli konkurrens om plats med generatorn.



mvh
Örjan

Posted

Hej Örjan!
Du har bra fart i garaget! 🙂
Angående startmotor så valde jag en annan typ. Jag blev dock tvungen att sätta en distans mellan adapterplattan och startmotorn. Kolla min tråd.
/Markus

Posted
brajon wrote:
Det var enklare sagt än gjort med pinnbultar.
Fanns inte att köpa så det ligger för tillverkning.
Utgår från M12 100 mm.


mvh
Örjan


Ja hitta bult som inte faller under normal standardgänga
är idag nästan ett unikum.

Hade samma problem när jag skulle viga samman min motor och låda
Skulle ha fatt i M12*1,25 samt M10*1,25 fanns ingen som var
villig att sälja ,så det slutade precis som för dig ,dvs eget tillverkat.

Själv är bäste dräng .

Härligt att se farten du ligger inne med

mvh Peter
Posted

Jag vet inte om det går så fort Peter men jag lägger mycket tid i garaget.
Idag gick det ett par timmar att justera in och svetsa extrafästena till motorbultarna.
Nu gå de att trä på utan alltför mycket baxning.


Fått hem skurna plåtbitar till övre kylvätskeutloppet.
Nu ska det svetsas en rörända mså att det går på en 1,5 tum slang.
Det blir några över om det finns intresse.


mvh
Örjan

Posted

Provade för första gången med tiggen och rostfritt.
Ganska självklart gick det mycket bättre när jag tryckte in DC-knappen.
Flyter på fantastiskt bra man behöver knappt tillsätta material.
Genon att sömmen las från insidan blev den fula roten på utsidan
mycket begränsad.


mvh
Örjan

Posted

Locken med stosarna på plats och det verkar finnas plats för slangarna också.


Provade headers och de ligger inte emot någonstans utom att några av rören har kontakt med varandra



Lite annorlunda böjar än vad man är van att se.


Dessa headers var med vid köpet och har ingen överdriven finish men de duger bra till att börja med.

mvh
Örjan

  • 2 weeks later...
Posted

rören har sina konstiga böjar för att dem ska vara lika långa, ungefär iaf.
4:ans rör ska vara lika långt som 1:ans då blir det lite omvägar på röret.

men som sagt dom var ju inte tänkta att sitta på i all framtid, därav finishen, tror det skulle kunna bli mycket bättre med lite slipning. Rören är gjorda med rondell och tigersåg, inte lätt att få fina snitt med den utrustningen, så det vart som det vart. pillade ungefär 40 timmar med dom där rören. Kollektorerna är hemma snickrade också.

trevligt att det blir jobbat på bilen. synd bara att det blir så lite gox kvar. Eller så kanske det är något positivt.

Posted

Hej Tobias
Hoppas det är bra med dig.

Redan insett att det är mycket jobb nedlagt på headers och passningen var bra.

Angående GOX så är det nog så, för de flesta av oss, att man inte insåg hur mycket jobb som måste göras.

Du skrev tidigare att du hade en del dokumentation på motorn.
Du får gärna skicka

mvh
Örjan

Posted

det vart en avancerad lösning på länkaget må jag säga, hoppas det blir en skön känsla i det hela till slut, det är ju det viktigaste med växlelänkaget finns inget värre än bilar där länkaget fjädrar eller glappar så all känslan försvinner.

Posted

Har tagit några bilder på tändfördelare och elektronik.
Vet inte om detta är fungerande och säljaren hade inte heller provkört.
Fördelaren ser ut att vara Ford original.

Vad tror forumet?

Är det en bra idé att försöka få igång motorn med dessa prylar eller är det bättre att satsa på något nytt?
Och i så fall vad?









mvh
Örjan

Posted

Nu har växellådan varit i och ur några ggr.
Har fått dit 4 pinnbultar, en 7/16 och en M10 i botten.
Borde ha varit något mer kanske.
Startmotorn sitter med en M10 under och en M12 upptill.
Har tagit ur på kanten på växellådan för M12:ans skalle.
Lösningen innebär att man måste bort med växellådan innan man kan ta bort startmotorn. 😕
Startmotorn täcker 2 av de andra hålen i växellådan så de inte går att använda för att bulta lådan mot adapterplåten.
Dessutom går det inte att komma in tillräckligt in i kuggkransen med startmotordrevet eftersom startmotorhuset (statorn) tar i blocket och hindrar rätta justering.
Kanske skulle det varit en annan mindre startmotor.



Har satt slangar för att kolla plats för remskivan. och det blir trångt. Gör om originalremskivan så att den får plats. Bild kommer sen





mvh
Örjan

Posted

Hej Örjan.
Motorn har använts i en gt 40 med den där tändningen. (om du vill kan du få namnet på den personen via PM.)

Startmotor och svänghjul samt adepterplattan är som följer:
Adepterplatta: Gox original med hål lite här och där.
Svänghjul: Gox original. (marginellt lättare än bm viktor 😲 )
Balansering: Genomfört på en lokal motorslip 28oz obalans (Duktiga gubbar så det är nog det som är bäst utfört när det gäller den delen av bilen.)
Krans: Audi 2.3e kommer inte ihåg motorkoden just nu.
Startmotor audi 2.6e (ABC) men det sitter samma startmotor på de flesta gamla audi v6or.
Koppling: audi 2.5tdi samma som sitter original på vxlådan Urtrampningslager: audi passande till kopplingen.
stödlager i svänghjulet: audi original till kopplingen. det lager som svänghjulet skulle ha haft passade inte då en viss filur råkat svarva lite för mycket på just mitt svänghjul. 😲

  • 2 weeks later...
Posted

Har delat upp originalremskivan i sina beståndsdelar genom att borra ur de 4 punktsvetsarna och skära loss rembanorna.



Kortade av centrumet och satte tilbaks endast en rembana.
Vänder på remskivan så den har rembanan bakåt istället för framåt.
På detta sätt kommer remskiva och generator så långt bak som möjligt.
Man kan också säga så nära motorn som möjligt. Vitsen är att skapa utrymme för kylslangarna.





Remskivan på plats med ny rem och generator från SAAB 900,
Peter H har eventuellt en mindre generator på G.
Fästena i bef gängade hål i toppen och i blocket.





mvh
Örjan

  • 2 weeks later...
Posted

Har övat på CAD ritning och tog fram en balk över växellådan.
Är nu skuren ur 4 mm stålplåt. Passar nog bra med alu också.
Bredden i ändarna är 40,4 mm
Har inte skurit ut hålen utan de ska borras.



Är tänkt att tiggas men just nu sitter den ihop med buntband



mvh
Örjan

Posted

Snyggt som attan 😉
Ytterligare en hi-teck lösning 😃
Hatten av för dig Örjan du ligger i som få på detta forum med bra lösningar och klurigheter 😉

Nu är det full fräs i garagen 😃

Tackar för att du postar så mycket bilder och info 😃
Det ger inspiration när man blir lite slö efter vissa motgångar och vänte tider på delar mm

Hoppas fler börjar posta bilder på sina byggen här på Forumet 😉
Detta forum är garanterat det öppnaste och bästa i norden när det gäller GT40 byggen :wink

Kör hårt posta på. 😉

MVH
Christer.S :cool:

Posted

Framförallt hatten av för den utvekling örjan gått igenom med att börja cadda och laser skära mot som vi alla hållt på att kapa och borra med handverktyg tidigare.

Får rysningar av tanken hur lösningarna och byggena kommer att se ut om ett par år här på forumet.

Med den peppning och stämmning vi har på det här forumet,så har jag inte byggt min sista bil 😃
Smider planer på vad man ska pyssla med på vintrarna framöver 😃

Bra fart Örjan kör håt så kan du hänga med till Le Mans 2014 😃 '
Mvh Peter H

Posted

Tackar för all trevlig respons.
Intresserade må höra av sig.
Vi snackar kring 1000-lappen.
Kan som sagt utföras i stål, rostfritt eller alu.
Mindre justeringar kan också göras.
mvh
Örjan

Posted

Det är inte bara att gå till garaget.
Har skottat mellan 1 och 2 dec varje dag sedan slutet av förra veckan.
Var nyss ute och för att trampa upp stigen till garaget.


Blivit en skaplig driva på taket också som behöver tas ner nån dag.


mvh
Örjan

Posted

En vanlig höst dag på väg till jobbet i Gällivare 😉



Å en bild på när Gällivare borna tar in ute möblerna och startar snökanonerna till skidbacken
😉




Håll stigen öppen och väl trampad till garaget Örjan

MVH
Christer.S

Posted

Förberedelser för provtryckning.
Börjar på "land" och tar det grövsta sen ska den ner i vatten.
Minst en pora finns det.
Använder en cykelpump och inte kompressorn för att inte riskera övertryck.
När det är dags att provtrycka hela systemet så går det ju bra med kompressorn eftersom då är locket på expansionskärlet med i kretsen och det släpper vid 0,5 ? bar



mvh
Örjan

Posted

Hej Örjan.

Ett tips ,blanda lite såpavatten och pensla ytor som du misstänker
kan läcka , det hjälper till att synliggöra bättre.

// Peter

Posted

Nu fick kylaren bada och det verkar vara tätt men det var ett mindre äventyr att komma dit.
3 porer alla i eller nära ett hörn och 1 vid en stos.
En pora satt trångt till när övre plåten. Försökte men det skulle jag inte ha gjort för det blev inte bra. Hade varit bättre att kapa loss plåten på en gång. På samma ställe hade jag glömt släppa trycket och det blev ett mindre vulkanutbrott.
Nu återstår att svetsa tillbaka plåten igen och kanske en förstärkning.




Har liknande erfarenheter tidigare med att det blir porer i hörnen.
Vet inte om man kanske ska börja i hörnet i stället eller bara göra hörnen och sen raksträckorna.
Säkert nån som vet på forumet
mvh
'Örjan

Posted

Hej Örjan.

Att svetsa alu felfritt kräver sin man, inget man snyter ur näsan otränad.
Framförallt är renlighet en dygd, varje svets måste förberedas med
noggrann rengöring dvs inga grader så långt ögat når efter det
gärna borstning med rostfri borste för att sedan avsluta med
torkning av yta med sprit eller annan fettfri rengöring.

Gör man dessa steg mellan varje fog har du iaf gjort
allt du kan för att slippa få in oxider eller annat främmande
material i fogen som annars är svårt att få att "koka bort"
i smältan ,alltså detta som ger upphov till porer.

När det gällde din pora var det inte åtkomligt att borra ur
den och laga därifrån ?

Posted

Köpte kylaren av en som sålde av sitt GT40 projekt och den var uppenbarligen inte tryckprovad.
Har alltid borstat med rostfri borste men behöver nog bli bättre på att sprita.
Hade jag borrat så hade jag hamnat inne i gaveln.
mvh
Örjan

Posted

Ja en rejäl oxidansamling som inte hunnit koka ur , verkligen synd
att du tvingats till att göra ett omtag på det.

mvh Peter

Posted

Fäst ihop rattaxeln med splines till styrväxelns knutkors men hjälp av en tillverkad bussning.
Utfört enligt SFRO-handboken som visserligen gällde ett stystag.





Svetsade de förborrade hålen med miggen.



Riggade upp för att få det så rakt som möjligt





Saknas en bild på slutresultatet.
Tiggade kanten på rattstången mot bussningen.

mvh
Örjan

Posted

Örjan - har du kollat med SFRO. De brukar vilja ha certifikat på allt som är svetsat i styrinrättningen, dvs licenssvetsat.

God fortsättning
Henrik

Posted

Bra fråga Henrik
Om jag ska dra storyn så var jag först till en lokal men seriös svetsverkstad som har lícenssvetsare.
Ansvarig där frågade efter dokumentation som beskriver material och svetsbeskrivning.
Han förklarade att de utan beskrivning visserligen kan svetsa men inte upprätta något annat än en faktura.
Man kan ju tänka sig hur det skulle gå att få besked från Audi om material i deras rattaxel och Volvo om splinesdelen.
Snackade därefter igenom saken med Tomas och kom då fram till att använda den metod som SFRO-handboken föreslår för skarvning av styrstag.
Se sid 53 SFRO:s nya handbok 1.0
Som du sett så är ju jobbet dokumenterat på bild och duger det inte så får SFRO komma med något bättre förslag.
Det är ju inte något avgörande för bygget och ingen jättegrej att gör om.
Det går säkert att göra bättre men så blev det denna gång
mvh
Örjan

Posted

OK det blir nog bra - Här är iallafall en kopia på det intyg jag fick från min verkstad om det kan vara till någon hjälp.

Gott nytt!
Henrik

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...