Jump to content

Örjans GT40-bygge


Örjan Brattberg

Recommended Posts

Köpte en ny kinesisk tig-svets av bengtsbilmaskiner.se för 7500.
Är själv ingen tig-svetsare (kanske blir en vacker dag) men
bad en dragbike-byggare prova den och han ansåg att den var vare sig bättre eller sämre än hans egen betydligt dyrare maskin.
Var helt nöjd med det omdömet.
Vet naturligtvis inget om hur den kommer att hålla.
Den passade bra uppe på miggen och flaskan fick plats efter en liten utbyggnad av hyllan.







mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Snyggt - och min erfarenhet är att det är bra att ALLT justerbart. Bara för att man justerade in det och det passade för några månader sedan innebär inte att det passar nu. Jag fick passa in min bakdel igen ( den på bilen alltså ) efter att den stått öppen under stora delar av vintern. Plast är ett föränderligt material.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har jobbat med plåy
Tarna mellan bromsok och upright.
Thomas hjälper till med ritandet.
På bilden en testplåt i alu.



Ska så småpningom leda fram till laserskurna bitar i 8 mm plåt

Åter uppe på grillpinnen.
Trodde förra gången var den sista på pinnen men kanske detta blir sista.
Ska montera golv när svetsningen är klar.



Försöker lägga fästen infällt så att panelerna så småningom inte ska behöva anpassas för fästen utan ska kunna läggas rakt över.
Det blir nog en hel del jobb med panelerna ändå







Lite pyssel med övergång från innertak till A-stolparna





Svetsat innertaket i bakkant. Ska slipas ner



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Perfekt med en rejäl grillpinne i dessa (snart) semestertider 😆
Tror att lösningen med att fälla in fästen m.m. kommer att spara dej en rejäl skopa tid, och snyggt blir det också.
Mvh Markus

Link to comment
Share on other sites

Skönt att se att du ligger i Örjan. Nästa gång du är nere så får jag bjuda på en åkturm för att fylla på lite inspiration också🙂

Snyggt jobb och grillat är ju godast!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Tankar om tankar.
Funderar på 2 alternativ när det gäller bränsletankarna.

1 Rostfri tub 203*1,5 mm som svetsat i ändarna och görs uttagsplåtar för nivåarmatur mm.
Fördelar: mindre svetsning, bra stabilitet, skaplig påkörningshållfasthet.
Nackdelar: tyngre än alu, rotgas?

2 Bockad alu 2 mm som svetsas längs med och i ändarna som 1.
Fördelar: Lättare, något billigare, rymmer mer bränsle.
Nackdelar: Mer svetsning, mindre hållfast mot påkörning?

Vad tycker forumet?
Kanske finns det bättre alternativ?

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

man får nog tänka som såhär: tanken är typ en meter lång den är placerad i fordonets körriktning, vilket kommer innebära att soppan kommer halka fram och tillbaka i tanken, för att få ordning på detta bör man nog ha någon typ av baffles som dom säger i det andra forumet på det andra språket..

Om man ska ha sådana måste man stoppa in grejor i tanken detta blir svårare om man har en rostfri tub. Så där har man en fördel för alutanken.

Blir man påkörd i sidan tillräckligt hårt kommer alla tankar att spricka eller bli så söndertryckta att bränslet vill ut någonstans, så jag misstänker att man blir duschad oavsett vilken typ av tank man har.

undra hur det blir om man gör så att själva bafflen blir en förstärkande integrerad del av tankkonstruktionen?

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Tankar om tankar.
Funderar på 2 alternativ när det gäller bränsletankarna.

1 Rostfri tub 203*1,5 mm som svetsat i ändarna och görs uttagsplåtar för nivåarmatur mm.
Fördelar: mindre svetsning, bra stabilitet, skaplig påkörningshållfasthet.
Nackdelar: tyngre än alu, rotgas?

2 Bockad alu 2 mm som svetsas längs med och i ändarna som 1.
Fördelar: Lättare, något billigare, rymmer mer bränsle.
Nackdelar: Mer svetsning, mindre hållfast mot påkörning?

Vad tycker forumet?
Kanske finns det bättre alternativ?

mvh
Örjan


Bra fart på dej Örjan!
Fin ide med den rostfria tuben, kanske blir det svårt att få till skiljeväggar eller skvalpskydd inne i tuben?
Tror att tubens form som du säger klarar mer kraft vid en kollision.
hur långa blir tankarna och vilken skillnad i bränslemängd blir det?
Tänker du sammankoppla tankarna eller har du dem helt separata?

/Markus
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog satsa på ett rostfritt rör med en baffel i mitten samt skumfylla det. Dessutom skulle du kunna lägga "bågar" utanför ungefär som Christer gjort för att addera extra säkerhet. Sedan skulle jag låta påfyllningsröret gå genom en tät "kulvert" eller "skott" vad man nu väljer att kalla det. På så sätt minskar du risken att påfyllningsröret poppar av och börjar skvätta bensin vid fötterna om t.ex. framhjulet går upp i hjulhuset vid en krasch.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Vi kör med svetsade rostfria tankar med skumfyllning. Skummet förhindrar att soppan skvalpar fram och tillbaka i tanken. Skvalpar soppan är risken stor att gavlarna fram och bak trycks ut. Utan skum behövs noggrant funderande kring skvalpplåtar invändigt och svets i fram och bakgavel. Vid påkörning börjar det nog läcka ändå men skummet gör att det läcker mer kontrollerat. "vanliga" säkerhetstankar för t.ex historisk racing är fyllda med denna typ av skum. Riktiga säk. tankar har gummiblåsa(som orginal GT 40) men dessa har mycket kort livslängd. Skummet påminner om "flugsvampen" man gör ren vindrutan från flugor med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du är så duktig på plåten - snyggt!!

Mycket bättre med röret än slang som jag har. Det jag dock funderar på är om man bör fixera röret på något sätt inne i fyrkantsbalken. Det kommer att väga rätt mycket och om det kan röra sig lite grann så kan man kanske föreställa sig en materialutmattning på sikt då varje acceleration och bromsning skulle innebära en rörelse fram och tillbaka. Vad tror du?


Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Tack för synpunkten Henrik.
Har tänkt i de banorna och att någon typ av fixering behövs.
Kan bli skrammel också.
Är inte heller så lyckat att dra i självborrande skruv.
Fick kapa av dem innan jag kunde dra fast golvet.
Kanske ska man fylla ut med något.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Ja - jag har också haft tankar i de riktningarna ochfunderade på skum. Vad tror du om att borra några hål och sedan trycka ner byggskum? Först bör man nog i med rostskyddsmedel eftersom skummet lär dra till sig fukt.

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Provmonterat alu-paneler.
Har använt en del av de medföljande på 1 mm trots att kändes sladdriga, men blev skapligt stabila på mindre utsatta ställen.
Otroligt många förborrade hål med endast 35 mm mellan.
Tycker hälften borde räcka.
Ovanpå trösklarna har jag 1.5 mm.
"ryggstödet" mot motorrummet blev 1.25 mm.
Ganska stökigt och småplåttrigt kommer det att bli runt framvagnen.









mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Bra kämpat Örjan!
Tänk bara på hjulhuset fram i bakant med frigång uppåt med svängt hjul alla som kommit så långt har märkt att man måste göra en bula in för att hjulet inte ska ta i vid infjädring.
Själv hade jag svetsat och gjort klart där, när jag monterade framvagnen var det bara att ta fram kapmaskinenoch gå lös på hörnan så det blev en liten bula in där.
Kämpa på i sommar värmen det är många här som ligger lågt och sammlar energi till höstens kraftansträngningar.
Hoppas du hinner ta nån bira i solen mellan smides orgierna.
Mvh PeterH

Link to comment
Share on other sites

tackar för synpunkter.
Ska kolla hur utrymmet blir med svängt hjul.
Har kyla på luftvärmepumpen så det inte helt fel att gå till garaget när det blir för varmt ute.
Den omålade plåten rostar mindre också eftersom den torkar upp luften.
Kanske man rostar mindre själv också 😕
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Provat var pumpen kan sitta men också batteriet.
Skulle gärna villa ha batteriet framtill på passagerarsidan men är tveksam.
Vad tror forumet om att ha batteriet fram?
Hur stort batteri behöver man?



Finns inte så mycket plats att vinka på när man lägger på XX. Vad kallar man den ? "spoiler" ?



Kunde också konstatera att det inte går att ha gångjärn i bakkantern på XX eftersom den kommer att ta med sig fläktarna från kylaren.



Blev många frågetecken
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Jag ser att det gick bra med Benson !!
Jag har kortare vingar på min "nostril" och klarar då fläktarna.
Tänker bygga en fast det underifrån som möter upp istället.
Bra tempo !
Jag och många med mig sätter batteriet höger bak framför bakhjul.

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Nu har paketet från Australien kommit med pump och tillbehör.
Blev förvånad att det inte tillkom någon tull på priset.



Pumpen var mindre än jag trodde



Gott tempo du ligger inne med .

En fråga , är det billigare att beställa vattenpumpen från
Australien än att handla den från USA och Ebay ?

mvh Peter
Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Jag har betalat:
Delar 352 EUR
Frakt 29,52 EUR
Tull kom idag 846 SEK

Summa 4082 SEK

Vet ej vad grejorna kostar i USA men skulle bli förvånad om de var billigare.

mvh
Örjan


Är detta samma kit som du har beställt eller är ditt
mer lull lull i ?

mvh Peter

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=G2-1F1
Link to comment
Share on other sites

Fått hem laserskurna passbitar till bromsoken.
Nu ska det borras och gängas för M10.
Några extra så man kan göra fel ex bryta gänmtappen.
Bitarna är 8 mm tjocka.
Thomas har tagit fram skärfiler och har kontakterna med lasergubbarna.



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håller på att gå igenom fram och bakvagn för att göra dem körbara från att enbart ha varit skådebröd.
Innebär att alla glapp ska bort.
Då upptäcker man t.ex att Gaz coil over är 1/2 tum och inte M12.
En annan sak är att länkhuvuden inte blir glappfria med vanlig bult utan det behövs passbult.
Stötte på en annan mystisk grej som var att fästet på nedre bärarmen bak för coiilövern hade håldiameter 13,68.
Kanske någon på forumet fattar varför?
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Stötte på en annan mystisk grej som var att fästet på nedre bärarmen bak för coiilövern hade håldiameter 13,68.
Kanske någon på forumet fattar varför?
mvh
Örjan


Jag tror inte någon är förvånad .....
Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Håller på att gå igenom fram och bakvagn för att göra dem körbara från att enbart ha varit skådebröd.
Innebär att alla glapp ska bort.
Då upptäcker man t.ex att Gaz coil over är 1/2 tum och inte M12.
En annan sak är att länkhuvuden inte blir glappfria med vanlig bult utan det behövs passbult.
Stötte på en annan mystisk grej som var att fästet på nedre bärarmen bak för coiilövern hade håldiameter 13,68.
Kanske någon på forumet fattar varför?
mvh
Örjan


Hej Örjan,

Vi alla stackare som har Gaz dämpare ifrån GOX får leva med både läckage och tum storlekar på bultarna 😕
Link to comment
Share on other sites

Fick ett mindre ryggskott i morse så det blev inget gjort i garaget idag.
Kunde däremot sitta och fundera över kopplingsschema mm.
I stället för att börja rita ett från noll så är frågan om någon har ett schema som man kan kopiera?
Skulle säkert spara en hel del tid
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Har blivit några saker gjorda.
Delade upp panelen över tröskeln så att den enkelt går att ta bort.
Ska egentligen vara en manlucka men det kan nu bli en senare fråga.
Blev ganska nöjd med delar av svetsningen


Började på delarna som ska styva upp motorfästet men i 2 delar som ska svetsas ihop när motorn är på plats.
Tror mig inte om att få rätt distans mellan hål osv utan motorn på plats.


La ut slangar och pump på ett ungefär.
In och utlopp från kylaren sitter lite högt vilket gör att slangarna inte följer golvet vilket jag hade hoppats på.


mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Nu är passbultar på plats för övre bärarmarna fram och det känns helt glappfritt.
Gummitätningarna ska också dit så småningom.


Satte ett nytt fäste på nedre bärarmnen jämte det gamla för att få bättre position för coilovern


Har flyttat kuggstångsväxeln snett nedåt och framåt något för att få plats för damaskerna.
Ger något mindre plats för tårna men bälgarna måste ju också få plats


Verkar inte gå att få tag på passbult i tummått i Sverige.
Man lär nog svarva några när man har skaffat sig en svarv. :cool:
Kapade an halvtum som från början var 89 mm lång som har tillräckligt långt "liv" för att passa i fästena utan att stödja på gängan.


mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Fick lite inspiration (eller kanske brist på inspiration att jobba med bilen) att hänga upp alla småpåsar istället för att ha dem liggandes.
Blev över 50 spikar och det blev bara 3-4 stycken lediga


Så småningom kom inspirationen och det blev en omgång på tallrikarna.
Blev en del filande och justeringar för att få dem att "nästan" bottna mot hubben. Nästan eftersom lämnat för presspassning.
Så hör såg det ut innan


Sen blev det adapterplattan som också behövde filas till för bra passning för skruvarna


Provade också in passningen på startmotorn.
Såg en artikel i Wheels där man tyckte att bra passning har du om du får in ett gem (1 mm) i botten mellan drev och kuggarna i kuggkransen.


Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...