Jump to content

Örjans GT40-bygge


Örjan Brattberg

Recommended Posts

Var ut till Örjan igår och hälsade på och hjälpte till med montering av huvar!
Jag tror han har varit för mycket själv i garaget på sista tiden då han ville leka tittut en stund 😃



Efter en lekstund så fick vi till en bra passform på huvarna!





/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ett tips i all välmening, med en sån kvalite rakt igenom bygget hade jag i ditt ställe valt en backspegel av bättre kvalite..

Jag köpte en gång för några år sedan sådana speglar och satte på en -79as Kadett. Den stod förvisso utomhus dygnet runt, men dom började släppa från sig rostfärgat vatten redan efter en månad :/ Förhoppningsvis har kvalitén förbättrats sedan ~2007 när jag köpte mina men.

Förövrigt en väldigt intressant tråd som gett en många smarta tips! 🙂

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset.
Håller absolut med om att det finns bättre alternativ.
Drivs av att komma framåt och att många saker kan förbättras så småningom, kanske efter att man provat ett tag eller när man får bättre med tid.
Ska i alla fall skruva loss speglarna och ge plåtbitarna lite grundfärg vilket jag inte tänkt på förrän du skrev om rostfärgat vatten
Mvh
Örja

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Härligt Örjan!
Tänk på hur många grejer du åtgärdat genom hela bygget! å nu är det bara TVÅ kvar 🙂

var det svårt att klara bullerprovet? var skapas det mesta ljudet? däck? insug? avgas? lägg gärna ut nån bild när du har tid.

Kul med ditt bygge, det tar sjumilakliv mest varje dag, bra jobbat!
/Markus

Link to comment
Share on other sites

Tack för tillropen
Om bullerprovet:
Gränsen var 84 nånting och mina värden låg kring 83.
Han körde i 50 och sedan fullgas och därefter fullt avslag på en kort sträcka vid bullermätaren.
Mitt intryck var att pådrag var något mer bullrande än avslag.
Tror också att avgasljudet hördes mer än insugningsljudet.
En proffsbedömare kanske skulle sagt något helt annorlunda.

Mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Åtgärd för att förbättra rattåtergången.
Mätte upp castern och kom till 3-4 grader.
Finns inte mer att justera på den övre bärarmen eftersom hjulet då inte blir kvar i hjulhusets centrum.
Får därför bygga om underarmen så att undre spindeln hamnar ca 20 mm framåt och då får jag 7-8 grader, vilket borde räcka.
Den blir dessutom justerbar i åkriktningen genom att man kan variera längden på distanserna som ska sitta mellan fästöronen och ledlänkarna vid infästningen i ramen.

Gamla bärarmen och nya:





Går ju också att justera lite på ledlänkarna.
Bra att ha har varit 2D ritning i skala 1:1.
Går bra att lägga upp bitarna och punkta.



Rattskaket kom sannolikt från att vänster nedre spindelbult inte var dragen.
Klantigt men ett faktum.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Distanserna är tillverkade och på plats.



Här var det trångt för muttern.



Passbultar är bra och tighta men svåra att få igenom eftersom framkanten är skarp.
Fasade av den en aning och det funkade mycket bättre.



På det ljusa röret på bilden ser man castervinkeln.
Lite mycket, men framändan är upp pallad.



Den här bilden, som är framifrån, visar king pin vinkeln om det inte vore några grader camber inblandade.
Dvs om cambern varit 0 hade detta varit king pin vinkeln.



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Provade en avlång luftrenare från Edelbrock men den tog i rutan i bakkant.
Den var i gjuten aluminium så det verkade jobbigt att modifiera.
Gjorde i stället en egen med knackat lock i aluminiumplåt och botten i stålplåt.
Filtret är runt från början.







mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Har en vibration i framvagnen som min besiktningsman inte gillar.
Vid lätt bromsning över 35-40 km/tim så vibrerar det.
Försvinner om man bromsar hårdare eller kommer under 35-40.
Verkar vara ca 10 Hz.
När jag ansatt lagren i uprighten så har vibrationen minskat (amplituden).
Mer toe in minskar också vibrationen men den upphör inte.
Har bytt bromsbelägg till en mildare sort men utan större påverkan.
Skivorna kastar mindre än 0,1 och tjockleksvariationen är också mindre än 0,1. Är nya Wilwood skivor och ok
Tar gärna emot synpunkter eftersom det börjar ta slut på ideer till åtgärder.
Rattåtergången är bättre numera efter att castern ökats ytterligare.
Ska mäta upp castern vid tillfälle och återkomma men den ligger på tvåsiffrigt.
Mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Knepigt problem Örjan.... Verkar som du kollat det mesta redan. Hade en bil som uppförde sig på liknande sätt och det var undre spindelleden som var lite glapp, men jag antar att du har nya prylar och koll på dem också?.

Link to comment
Share on other sites

Jobbigt Örjan.
Jag har ingen klar lösning men kan "spåna" lite och hoppas att det ger några idéer.
Vibrationerna verkar börjar vid avsättning av bromsen och om alla andra leder och infästningar är utan spel borde vibrationen endast kännas i bromspedalen. Perfekta bromsskivor är ovanliga, så viss variation i bromsverkan per hjulvarv kommer man sällan ifrån. Alla spel i framvagnen kan ge vibrationer, om toe in och hårdare avsättning av lager minskar vibrationerna eller förändrar dem kan spelet i dina länkhuvuden och spindelleder också ha en viss inverkan. När problemet försvinner vid hård inbromsning beror det oftast på att slitna eller för mjuka bussningar bottnar.
Jag har nya bromsskivor med hattar (GOX), nav, lager och kompletta hjul som du gärna får låna för att se om det löser problemet.
Vänligen
Jonas

Link to comment
Share on other sites

Tack Jonas för ett fint erbjudande.
Kan vara bra att prova andra delar för att kunna utesluta vissa fel.
Återkommer till dig om det.
Vibrationerna känns i huvudsak i ratten och inte i pedalen.
Håller på med en kryssförstärkning runt styrväxeln för ett ge vibrationerna mindre utrymme.
Har inga gummibussningar kvar i framvagnen.
Allt inkl ok och skivor är nytt.
Har gått ca 2 mil.
Mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack Henrík
Jag hoppas det är rätt spår.
Har jobbat på det denna vecka.
Christer och hans grabb Fredrik var och hjälpte till med felsökningen och provkörning i söndags.



Vi hittade inte felet men efter det jobbet kunde man utesluta så pass mycket att det bara vara uprightsen själva som kunde orsaka vibrationerna.
Tog isär och det visade sig efter en stunds mätning att muttern bottnade i gängan utan att lagret var ansatt. Gängar var för kort.
Jag hade dragit det som gick (som då också kändes lite konstigt eftersom det blev tvärstumt).
Har nu lagt in distanser i form av låsringar 2,45 mm tjocka innanför inre lagrets yttering



Har slipat ner dem en aning för att de inte ska vara högre än lagerbanan.



Det gick inte att dra tills lagren låstes men väl tills de gick tyngre.
Lossade så de gick skapligt lätt.
Blir provkörning i morgon om vädret tillåter.

Tack till Christer

Med vänlig hälsning
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Det blev provkörning och ingenting blev till det bättre.
Skiftade skivor med hattar fram till bak och vise versa men ingen skillnad.
Nu ska jag prova med att spinna varje hjul för sig med bilen i upplyft läge och försöka förstå om det är ena hjulet eller båda.
Lovade återkomma med Castern som nu är 13,5 grader.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett fantastiskt besök och en minnesvärd tur och första GT40 körning 😃
Ett fantastiskt fint bygge som verkligen har haft bra fart under hela bygg tiden och den hetaste tråden på detta forum med ständiga uppdateringar under byggets gång 😃
Tack Örjan 😉

/Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Fick tag på en hjulspinnare.
Spann båda fram och hade grannen vid ratten och inget rattskak vare sig med eller utan broms.
Höger skiva blev dock ljummen på en fläck på insidan.
Vid rotation för hand kan man höra att beläggen släpar.
Tog bort hjulet och grannen började kolla på oket.
Tog bort beläggen och han tryckte in kolvarna för hand vilket gick bra.
Det underliga var att de kom ut så fort han släppte.
De gick in ca 1 mm och kom direkt ut lika mycket.
Får att få beläggen att inte släpa mot skivan körde jag bort nån mm med bandslipen och ytterligare något tills de slutade släpa.
Gjorde lika på vänster och sen blev det provkörning och rattskaket var borta.
Hur man ska förklara detta kan vara en fråga för forumet.
Mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Var på Lidl och handlade.
Finns ofta lite roliga grejer där förutom bra frukt och grönt.
Idag slog jag till på 2 badrumsvågar 0-180 kg å 99 kr/ st
Som ni förstår så var det för att väga bilen fram.
Det visade sig vara 170,1 kg på höger och 180,3 på vänster.
Skillnaden kan bero på att betonggolvets jämnhet inte är mycket att skryta över.
Framhuven var inte på men gissar att den väger 20-25 kg
Mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...