Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lite eljobb bak




Att kapa till plasten i dörrutan är tålamodsprövande.
Tar man för mycket är det kört, då får man börja från början med ny plast.
Att ha några extra borrar kan vara bra för att fixera.
Lossa från chucken och låt sitta kvar.





Alla skruv på plats (på plast)


Förberder för montering av "motorrutan" genom att spackla ut kanten (drygt 1 mm) så den blir rak. Så slipper man runda till rutan.



mvh
Örjan

Posted

Har insett att "fixera" med borrana kan behöva förklaras:
Använder M4 skruv.
En M4 gängtapp vill ha ett hål på 3,2 mm.
Därför borras hålen i rutan med 3,2.
Rutan hålls sedan mot dörren och borras med 3,2, vilket ger bra styrning av borren.
Det är här man kan lämna borrarna kvar i hålet för att fixera rutan.
Gängorna dras därefter.
Hålen i rutan borras sedan upp till 4,2 (lite mer marginal än 4,0) innan montering.

mvh
Örjan

Posted

Började med 4 mm förformad men de sprack i kanterna när jag borrade.
Nu har jag 3 mm lexan från ark.
Blir nog lagom fladdrig racing look.
Det ska bli luckor, har beslagen som behövs.

mvh
Örjan

Posted

Ser jättebra ut Örjan!

Ett tips kring Polykarbonat (Lexan o.s.v), använd inte starka lösningsmedel! Materialet tappar mycket av sin hållfasthet, blir sprött och spricker. Kolla i produktbladet, där brukar stå vilka kemikalier materialet tål och inte tål. Kan räcka med att man t.ex. tvättar kanten för att svartmåla. Viktigt att färgen också är lämplig för polykarbonat så klart.

Lägg ut en bild på beslagen. Är det orginal-look eller har du hittat nått annant lämpligt?
Jag har ju köpt men aldrig fått någon leverans på mina sidorutor med tillbehör...

/Markus

Posted

Hej,

Skiten som Göran leverade med är ju inte polykarbonat utan acryl ( plexiglas ) och det är skört som fn. Dessutom är det farligt då det kan splittras vid krock och skärvor kan orsaka otäcka skador. Dock kan man som Peter belägga det med en film så minskar riskerna.

Gällande målning av kanter så gjorde jag så att jag maskade insidan med eltejp och mattade lite lätt med putsduk samt tvättade av med rödsprit. Thinner är ajabaja på lexan ( jag vet.....). Målning gjorde jag med lexanfärg som finns att köpa för modelbilskarosser. Denna penslade jag på insidan. Det spelar ingen roll om man penslar då det inte syns från utsidan. Dessutom får man mycket bättre kontroll samt slipper ryk. Eltejp är superbra att maska med och det blir inget kryp under tejpen samt att det går att göra snygga kurvor med samt går att skära snyggt med skalpell för de allra minsta radierna.

Lyckat till!!!
Henrik

Posted

Tack för tipsen Mackan och Henrik.
Beslagen för lucka i dörrarnas rutor.
Bitarna är i 6 mm alu utom glidskenan som är i 3 mm
Ska borra och gänga nån dag när jag är riktigt skärpt (om det inträffar).



mvh
Örjan

  • 3 weeks later...
Posted

Trevligt med bakrutan - snyggt!

Jag tror det inte är en jättehit att ha tändkablarna dragna på det sättet med ett GT40 system. Bättre att köpa metervara och låta dem hänga nedanför då de annars lätt blir brännskadade.

Mvh
Henrik

Posted

Visst dert beror väl lite på hur avgassystemet är draget och det finns olika lösningsr men jag tror den vanligaste är att hänga kablarna undertill för att slippa värmeproblemet. här en länk samt en bild från min kärra. Kunde gjort kablarna lote längre om jag skall vara kritisk.

http://www.racingicons.com/gt/1027.htm

Med vänlig hälsning,
Henrik


Posted

Fick en spricka i överkanten på bakhuven.
Troligtvis orsakat av att jag tidigare kapat bort en struktur för att få plats med expansionskärlet



Fick bygga en ny uppstagning längre in i huven innan det var ide att laga sprickan.



Sprickan lagad.



6 fästpunkter för skyddsgaller framför kylaren







mvh Örjan

Posted

Nu gäller det att bocka av att allt som ska lysa. blinka och låta fungerar.
Det är ett detektivarbete och ibland får man fundera hur man tänkte och tänka så fel när schemorna gjordes,
Ingen nackdel att kunna lyfta loss panelerna.



mvh
Örjan

  • 2 weeks later...
Posted

Det är väl en MK1 bakdel du har? Isåfall röstar jag för alugallret. Annars för scoopet om det är en MK2 bakdel.

Mvh
Henrik

Posted

Säkerhetsbrytare med utlösningsvajer från utsidan.
Brytaren väl inom räckhåll för föraren och ev passagerare.
Kanske inte så stilrent men förhoppningsvis tillräckligt bra funktionsmässigt.





mvh
Örjan

  • 5 weeks later...
Posted

Har ju en 01E låda
På undersidan av växellådens bakdel sitter flera klackar och fästen som om de skulle slå i något stabilt kanske skulle kunna slås av eller spräcka växellådshuset.
Har därför gjort en "hasplåt" i 4 mm aluplåt för att förebygga ev skador.





Manövrering av spjället för friskluft med spak och vajer.
Konsollen som spaken fästs i sitter annars framför växellådsspaken.
På konsollen sitter sedan tidigare styrenheten för vattenpumpen och fäste för vajern till sökerhetsbrytaren





mvh
Örjan

  • 2 weeks later...
Posted

Drog sönder gängan i den ena bromscylindern när den läkte.
Läckaget visade sig bero på spår i en av kopparbrickorna.
Fattar inte hur det kunnat bli så.



I alla fall så kapade jag av stosen och byggde upp en ny.
Drog en gänga i den och än så länge är den tät med nya brickor.



Köpt en ny cylinder att ha om det behövs.
Den är med NPT gänga vilken jag tror är lättare at få tät.

mvh
Örjan

Posted

Om man hamnar i oväntat regn, någon gång, så kan det vara bra att ha gjort ett försök att ta hand om vattnet som kommer in mellan vindrutan och huven.

Först pressa en brunn med kula och hylsa 55.



Sen en stos för slang och fästa underifrån i uppsamlingslådan.



Sen lådan på plats.



Regnvattnet ska förhoppningsvis rinna i rännan i rutramen för att samlas upp i lådan, med sina täta kanter, och sedan till avloppet.
Slangen ska mynna ut i hjulhuset.
Så är det tänkt men naturligtvis så är vattnet inte så lydigt utan det kommer säkert att leta sig fram på andra vägar.
Vilka återstår att se.

mvh
Örjan

  • 2 weeks later...
Posted

Satt "manluckorna" på plats.
Gjort en undre sarg med med gängade hål.





Satt en list runt stolskanterna.
Extra fäste på känsliga ställen (ex framkant sits) med buntband.
Syns även en ny mindre ratt.





Svetsat muttrar för lamdasond.
Bra att ha lite koll så man inte kör för tunt.





mvh
Örjan

  • 4 weeks later...
Posted

Ser stabilt ut Örjan 😃
Har du gjort själva axeln själv eller finns det att köpa någonstans?
/Markus

Posted

Fick krängaren med när jag köpte projektet.
Tror att de härstammar från GOX.
Mina 16 mm tjocka.
Är ingen fena på stål och härdning men dessa har fjäderingsegenskaper men är ändå böjbara.
Kan tänka mig att man måste ha en bockningsmaskin för att skapa böjar.
Finns säkert de på forumet som vet mycket mer.
mvh
Örjan

Posted

Ok, du ser, allt är inte värdelöst på en GOX... 😉
Nån som vet vilken stålsort man använder och om det är möjligt att böja själv?
Har kraftiga doningar på jobbet 😃
/Markus

Posted
Mackan wrote:
Ok, du ser, allt är inte värdelöst på en GOX... 😉
Nån som vet vilken stålsort man använder och om det är möjligt att böja själv?
Har kraftiga doningar på jobbet 😃
/Markus


Har ingen aning om vilken stål sort det är men har ett par bockade liggandes om du är intresserad Markus.
Posted
Grantinge wrote:
Mackan wrote:
Ok, du ser, allt är inte värdelöst på en GOX... 😉
Nån som vet vilken stålsort man använder och om det är möjligt att böja själv?
Har kraftiga doningar på jobbet 😃
/Markus


Har ingen aning om vilken stål sort det är men har ett par bockade liggandes om du är intresserad Markus.


Örjan, ursäkta trådkapet, Peter kolla mail eller pm. 🙂
Posted

Det är lungt Mackan.

Inte alltid dyrast är bäst.
Gjort ett avtappnngsställe för kylvätska på ett lättåtkomligt som är bakom kylaren.
Den röda fina 500 kronors kranen med AN-anslutningar ville inte hålla tätt,
100 kronors kranen från Clas Olsson har inte släppt en droppe sedan installation för några veckor sedan.



mvh
Örjan

Posted

Snygt jobbat Örjan du ligger värkligen i med bygget och skall ha en stor eloge för att du delger löpande vad som händer vad som funkar och inte funkar 😉

MVH
Christer.S :cool:

  • 1 month later...
Posted

Eftersom plasten är hos lackeraren blev det att visa en naken bil vilket i och för sig gör det lättare att se saker.
Blev en göralista men ingen katastrofal punkt enligt SFRO-Ingemar.
Han trodde bullernivån skulle visa sig acceptabel.
Var mer tankfull kring insugningljudet än avgasljudet.

Listan:
-Stabilare fastsättning av rattröret i övre fästet
-Kablage bättre ordning, Inga stippor kring bromsrör
-Mera caster för mer självstyrning
-Bromsbalans justeras så inte framhjulen låser först
-Låsa hjulmuttrar
-Stol fastsättning. Duger inte med Dsuz. ska vara bult
-Låsa styrväxel i sidled
-Höjd styrled. Styrleden tenderar att rida på bultskulle vid full infjädring.
-Kapa 8-10 mm på bromspedalplattans högra del
-Givare bromsvätskenivå. Var ett ganska nytt krav. Aldrig hört talas om
-Fastsättning batteri. Batterilåda fästs med med stål och ej spännband

Efter besiktningen bad jag piloterna/medhjälparna Gustaf och Thomas att ge järnet vilket resulterade i att gaswiren slet sig från sitt fäste, så det blev färdiggasat.
Lärdom: Skapa ett stopp för gaspedalen så vajern inte kan gå i ändläge.

mvh
Örjan

Posted

Härliga filmklipp 😃
ser riktigt fint ut 😃
Då är det bara beta av dom små anmärkningarna
Bra jobbat Örjan 😉
MVH
Christer.S :cool:

  • 3 weeks later...
Posted

Jobbar på listan.
Bland annat är följande gjort.
Mer caster genom att justera övre bärarmen mbakåt.
Blev dock kontakt mellan bärarmen och coilovern.
Fick komplettera med ett nytt fäste bakom de befintliga.



Låsning av hjulmuttrar



Fick hjälp av Thomas med chassinummer



En ny trailer som jag tycker är prisvärd och som jag är nöjd med.
Den har inte tipp men om man backar/vinchar upp bilen så kommer bilens tyngd att pressa ihop fjädringen så pass att bilen inte skrapar i trots den lilla markfrigången.
Lastvikt och totalvikt passar bilbygge och dragbil.



mvh
Örjan

Posted

Snyggt jobbat Örjan det är flitens lampa som lyser hos dig.
Då var du på "Hjul" i dubbel bemärkelse Ser ut som en riktigt bra biltransporter du skaffat. 😃
Kötta på.... till sommaren skall det många bilar ut på banan 😉

/Christer.S :cool:

Posted

Nu ska den här pjäsen ersätta de gamla.
Blir även en ny grövre kopplinscylinder.



En stoppskruv för att skydda gasvajern



Fästa stolarna med M8:or



Kapa 8 mm från bromspedalplattan för att öka utrymmet mot gaspedalen



Öka avståndet till bult under styrled genom att kapa ur 4 mm ur styrleden



Hindra att styrväxeln rör sig i sidled. Byggde på med en plåtbit



Bogserögla bak



Ny fastsättning av batterilådan



Stabilare rattinfästning upptill.
Blev mycket stabilare men kanske kompression av rattaxeln vid frontkollision inte funkar lika bra



mvh
Örjan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...