Jump to content

Örjans GT40-bygge


Örjan Brattberg

Recommended Posts

Oj du målar själv!!! Jag målade en Sevenram en gång och aldrig mer. Hur man än vred och vände så hade man alltid missat någonstans! Starkt jobbat Örjan!

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Fick bättra med pensel i omgångar särskilt när det gäller hörnen eftersom jag rollade.
Innan jag blandade färgen så mårkte jag ut ställen som skulle bättras med tejp.



Passar på med golvet mens den är upp och ner och
hoppas det är sista gången "upp och ner" här i garaget eller någon annanstans.



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har kopplat ihop 22 mm röret i ramen med tanken.
Så länge jag använder den mekaniska pumpen så är det rätt med vänster sida.
Om och när det blir elpump så går det lika bra till höger och då behövs inte genoimgångnen.'
Den kan också vara bra att ha om man vill installera en tank på vänster sida.










fortsättning följer

Link to comment
Share on other sites

Koppling för bakhuven som hamnar på ett utsatt ställe.
åtgår 2.
Finns i 2, 4 och 6 polig om inte mer. Biltema



Framhuven är en 11-polig med flatstift. Åtgår 1



Instrumentbrädans instrumentdel är en 14 polig DIN-kontakt som är Volvo reservdel. Åtgår 2



Övrigt till instrumentbrädan är den 11-poliga. Åtgår 3.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ser genomtänkt ut! Men eftersom du efterfrågade synpunkter, så säger jag i all välmening:
Tank och Amp har jag sett sitta "omkastade" dvs Tank närmst hastighetsmätaren. Dock så verkar det snart inte finnas två originalbilar som ser likadana ut...
Sen kanske du, dels för utseendet och dels för att framtidssäkra, vill montera två Tank-mätare? (I så fall brukar den andra sitta längts ut på motsatt sida, dvs t.v. om vattentempen på din bild.)
Till sist så hade jag kanske haft ett dolt cigg. uttag??

Mina två ören,
/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Tack Maric.
En viktig del av funktionen med forumet är ju just möjligheten att kunna få synpunkter.
Tank och Amp inbördes placering har jag ingen uppfattning om, det bara blev så.
Har tidigare funderat på frågan om 2 tankmätare.
Om man har en tank så är det löst men om man har 2 så ser jag 2 alternativ i stället för en extra mätare.
Att tankarna får kommunicera med lagom mängd så är det alltid ungefär lika mycket i vardera. Ledningen mellan tankarna bör vara begränsad så man inte förflyttar tyngdpunkten i sidled.
Alternativt en switch som "pekar" på vilken tank man vill mäta.
Kan ev. vara samma switch som "väljer" vilken tank man ska förbruka från.
Cig uttaget är ju tänkt för USB-kaddning.
Ska fundera på en annan placering.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Ser klockrent ut Örjan!
Jag är sjukligt intresserad av din multispak för ljus och blinkers m.m.
Har letat men inte funnit någonstans att köpa en...
/Markus


Har artikelnr 6BA 001 539 001
Följde med när jag köpte.
Kanske är det ett Bosch nr.
Är köpt 2008 på Motordelar Bergsgatan 5 i Sundsvall

Mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Mackan wrote:
Ser klockrent ut Örjan!
Jag är sjukligt intresserad av din multispak för ljus och blinkers m.m.
Har letat men inte funnit någonstans att köpa en...
/Markus


Har artikelnr 6BA 001 539 001
Följde med när jag köpte.
Kanske är det ett Bosch nr.
Är köpt 2008 på Motordelar Bergsgatan 5 i Sundsvall

Mvh
Örjan


Det verkar vara ett hella nummer, finns gott om dem på nätet 🙂
Tack för att du kollade numret.
/Markus
Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
brajon wrote:
Mackan wrote:
Ser klockrent ut Örjan!
Jag är sjukligt intresserad av din multispak för ljus och blinkers m.m.
Har letat men inte funnit någonstans att köpa en...
/Markus


Har artikelnr 6BA 001 539 001
Följde med när jag köpte.
Kanske är det ett Bosch nr.
Är köpt 2008 på Motordelar Bergsgatan 5 i Sundsvall

Mvh
Örjan


Det verkar vara ett hella nummer, finns gott om dem på nätet 🙂
Tack för att du kollade numret.
/Markus


Eftersom hel/halvljusomkopplarspaken är återfjädrande så behövs ett bistabilt relä.
Fanns i ex. SAAB 99 men kostar idag drygt 500 och är otympligt stort.
På "cbsonline" finns ett behändigt relä:
"Latching Change-Over Relay Part Number: RLY6LAT" för ca 250
Har kört i "provbänk" och det verkar fungera.
Det bistabila relät går naturligtvis att åstadkomma med logik i en PLC också.
mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Pågår diverse aktiviteter.
Instrumentbrädan är i stort kopplad.
Återstår att ordna flätorna till respektive kontakt.



Kylrören fästa med rostfria buntband. Hade varit enklare med slangklämmor men tyvärr ryms de inte



Kanske blir det lite svalare i motorrummet.



Kullederna i reaktionsstagen har fårr gummitätningar och distanser så de blir tighta. Alla muttrar byts ut mot låsmuttrar



Oljefilter, Durasparkenheten och tändspolen får trängas på vänster sida



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Thomas wrote:
Örjan du måste dra ner på tempot! jag vill vara med på testkörning och som du håller på så läre ju min armbåge fortfarande vara packeterad när det är dags! 🙂


Tänkte fråga dig om att vara en av testpiloterna men vet inte om jag kan vänta i 2 månader. Å andra sidan flyger ju tiden fram så det kanske trots allt blir lagom.

Mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för gratulationer och tack till Thomas för hjälp med luftning, pålastning, provkörning mm.
Tack till Gustaf för avlastning och provkörning.
I dag var det som examen.
Några synpunkter från körningarna:
Bromsarna funkar inte bra
Handbromsen inte alls
Ratten i största laget
Mycket veva på ratten för måttliga svängar.
Kopplingen ville slira vid pådrag på trean
Växellänkaget något sladrigt
Gokartkänsla
Härligt tryck vid pådrag
Stadig gång
Rappt svar på gaspådrag
Regnet kom någon timme efter stt bilen var åter i garaget
Återkommer så småningom med en åtgärdslista

Mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Lovade komma tillbaka med åtgärder

Bromsarna funkar inte bra
Handbromsen inte alls

Kopplat bort fördelningsventilen och skaffar makanisk handbroms.
Insett att det är utsiktslöst att försöka besikta med hydrauslisk handbroms

Ratten i största laget
Skaffar en mindre ratt.

Mycket veva på ratten för måttliga svängar.
Har en Sellholm kuggstång som inte är monterad ännu.

Kopplingen ville slira vid pådrag på trean
Har skaffat en tryckplatta som ska vara 30% hårdare med vanlig fiberlamell



Växellänkaget något sladrigt
Kortat den tidigare långa spaken och ska se över länkaget. Kanske byta mot tightare kulleder.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

På ena dörrens insida var det ihåligt liksom på andra dörren





Här var det tunt i huvudljusöppniungen



Insidan av dörren ovan fönstret.
Här var det mycket fiber och lite plast, som ett råttbo



Lite omväxling från plasten.
För bensinnivåmätaren (Biltema) blev det 2 flänsar och ett kort rör emellani.



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Byter till mekanisk parkeringsbroms från hydraulisk med fördelninsventil.
Har skaffat Wilwood ok.
Byggt ut dessa med en 10 mm alu bit för att rymma skivan på 33 mm.
Fick slipa ner en del för att balansvikterna i fälgen skulle gå fria.
Flyttade också fram de ordinarie oken (som hittills suttit bakom centrum) för att få en vettig dragning för vajrarna.
Hade sedan tidigare fästen för ok på vardera sidan av urightsen.







mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Kapade till slangar och kopplade ihop cirkulationspump med kylrör och värmeväxlaren.
Blev 3 slangdimensioner förutom 1,5 tum som redan satt där.
Pumpen ville ha 18 mm invändigt, t-styckena 16 och värmeväxlaren 14 mm.
Tyvärr så fanns inte slangklämmor på hyllan.





mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Har gjort fästen bak för vajern till handbromsen.
Vajern är till en Audi.
Klöv ett rörr efter att det borrats ur i ena änden.
Meningen är att hålla ihop halvorna med klammor.
Vajern är justerbar på längden vid den lettrade delen.







Svetsade på ett fäste och drog gängor i uprighten.
Förlängde armen på oket.





Skaåligt avstånd till däcket



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Har hållit på med slutjustering av huvarna.
Som har sagts på forumet så lever plasten.
I bland får man lust att skjuta den för att få död på den.
Då blir det bara ett skotthål som behöver fixas.
Hur som haver är det fästen som ska göras om eller få "rätt" placering.
Nånting som klämmer ska bort eller flyttas och så vidare.
Mycket jobb men lite som syns.

Som omväxling monterades ett alu insug och en Edelbrok 1405 600 CFM.
Insuget är ett "no name" som följde med bilen. År nog en kopia på ett Edelbrock Performer.





mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...