Örjan Brattberg Posted July 15, 2014 Author Posted July 15, 2014 Nu är epoxigrunden på. och så har tanklocket anlänt. Hade det varit bara lite srörre hade det dugt som dasslock mvh Örjan Quote
GT40 Posted July 15, 2014 Posted July 15, 2014 Har du rollat varje pinne på chassit? Borde ha tagit en stund....Eller är det ett fotomontage 😲 //Mackan Quote
Örjan Brattberg Posted July 16, 2014 Author Posted July 16, 2014 Det blir några timmar men det är ju bara att nöta på Mvh Örjan Quote
Starhonk Posted July 17, 2014 Posted July 17, 2014 Oj du målar själv!!! Jag målade en Sevenram en gång och aldrig mer. Hur man än vred och vände så hade man alltid missat någonstans! Starkt jobbat Örjan! Med vänlig hälsning, Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted July 17, 2014 Author Posted July 17, 2014 Fick bättra med pensel i omgångar särskilt när det gäller hörnen eftersom jag rollade. Innan jag blandade färgen så mårkte jag ut ställen som skulle bättras med tejp. Passar på med golvet mens den är upp och ner och hoppas det är sista gången "upp och ner" här i garaget eller någon annanstans. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted August 8, 2014 Author Posted August 8, 2014 Har kopplat ihop 22 mm röret i ramen med tanken. Så länge jag använder den mekaniska pumpen så är det rätt med vänster sida. Om och när det blir elpump så går det lika bra till höger och då behövs inte genoimgångnen.' Den kan också vara bra att ha om man vill installera en tank på vänster sida. fortsättning följer Quote
Örjan Brattberg Posted August 8, 2014 Author Posted August 8, 2014 Cirkulationspump för värmepaketet. Tror att man kanske kan slippa en ventil när man har pumpen. Flödet torde bli minimalt när pumpen står. Har gjort ett fäste ungefär som till en tändspole Quote
Örjan Brattberg Posted August 8, 2014 Author Posted August 8, 2014 Koppling för bakhuven som hamnar på ett utsatt ställe. åtgår 2. Finns i 2, 4 och 6 polig om inte mer. Biltema Framhuven är en 11-polig med flatstift. Åtgår 1 Instrumentbrädans instrumentdel är en 14 polig DIN-kontakt som är Volvo reservdel. Åtgår 2 Övrigt till instrumentbrädan är den 11-poliga. Åtgår 3. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted August 19, 2014 Author Posted August 19, 2014 Har ritat på ett upplägg för instrumentbrädan. Synpunkter önskas. mvh Örjan Quote
maric Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Det ser genomtänkt ut! Men eftersom du efterfrågade synpunkter, så säger jag i all välmening: Tank och Amp har jag sett sitta "omkastade" dvs Tank närmst hastighetsmätaren. Dock så verkar det snart inte finnas två originalbilar som ser likadana ut... Sen kanske du, dels för utseendet och dels för att framtidssäkra, vill montera två Tank-mätare? (I så fall brukar den andra sitta längts ut på motsatt sida, dvs t.v. om vattentempen på din bild.) Till sist så hade jag kanske haft ett dolt cigg. uttag?? Mina två ören, /Mattias Quote
Örjan Brattberg Posted August 20, 2014 Author Posted August 20, 2014 Tack Maric. En viktig del av funktionen med forumet är ju just möjligheten att kunna få synpunkter. Tank och Amp inbördes placering har jag ingen uppfattning om, det bara blev så. Har tidigare funderat på frågan om 2 tankmätare. Om man har en tank så är det löst men om man har 2 så ser jag 2 alternativ i stället för en extra mätare. Att tankarna får kommunicera med lagom mängd så är det alltid ungefär lika mycket i vardera. Ledningen mellan tankarna bör vara begränsad så man inte förflyttar tyngdpunkten i sidled. Alternativt en switch som "pekar" på vilken tank man vill mäta. Kan ev. vara samma switch som "väljer" vilken tank man ska förbruka från. Cig uttaget är ju tänkt för USB-kaddning. Ska fundera på en annan placering. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted August 24, 2014 Author Posted August 24, 2014 Håller på med kablaget. Kommer att köra med helelektriska instrument till att börja med. Enkalre att montera och demontera brädan då. De makaniska ger annars bättre visning och är snyggare. mvh Örjan Quote
GT40 Posted August 24, 2014 Posted August 24, 2014 Ser klockrent ut Örjan! Jag är sjukligt intresserad av din multispak för ljus och blinkers m.m. Har letat men inte funnit någonstans att köpa en... /Markus Quote
heralue Posted August 25, 2014 Posted August 25, 2014 Bra tempo du har Örjan. Har du 28 timmar tillgängliga per dygn eller ???? Quote
Örjan Brattberg Posted August 25, 2014 Author Posted August 25, 2014 Mackan wrote: Ser klockrent ut Örjan! Jag är sjukligt intresserad av din multispak för ljus och blinkers m.m. Har letat men inte funnit någonstans att köpa en... /Markus Har artikelnr 6BA 001 539 001 Följde med när jag köpte. Kanske är det ett Bosch nr. Är köpt 2008 på Motordelar Bergsgatan 5 i Sundsvall Mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted August 25, 2014 Author Posted August 25, 2014 gt40 wrote: Bra tempo du har Örjan. Har du 28 timmar tillgängliga per dygn eller ???? Är nog äldst på forumet vilket har både för och nackdelar. Jobbar halvtid på jobbet vilket ger en hel del tid för garaget. Mvh Örjan Quote
GT40 Posted August 25, 2014 Posted August 25, 2014 brajon wrote: Mackan wrote: Ser klockrent ut Örjan! Jag är sjukligt intresserad av din multispak för ljus och blinkers m.m. Har letat men inte funnit någonstans att köpa en... /Markus Har artikelnr 6BA 001 539 001 Följde med när jag köpte. Kanske är det ett Bosch nr. Är köpt 2008 på Motordelar Bergsgatan 5 i Sundsvall Mvh Örjan Det verkar vara ett hella nummer, finns gott om dem på nätet 🙂 Tack för att du kollade numret. /Markus Quote
Örjan Brattberg Posted August 26, 2014 Author Posted August 26, 2014 Mackan wrote: brajon wrote: Mackan wrote: Ser klockrent ut Örjan! Jag är sjukligt intresserad av din multispak för ljus och blinkers m.m. Har letat men inte funnit någonstans att köpa en... /Markus Har artikelnr 6BA 001 539 001 Följde med när jag köpte. Kanske är det ett Bosch nr. Är köpt 2008 på Motordelar Bergsgatan 5 i Sundsvall Mvh Örjan Det verkar vara ett hella nummer, finns gott om dem på nätet 🙂 Tack för att du kollade numret. /Markus Eftersom hel/halvljusomkopplarspaken är återfjädrande så behövs ett bistabilt relä. Fanns i ex. SAAB 99 men kostar idag drygt 500 och är otympligt stort. På "cbsonline" finns ett behändigt relä: "Latching Change-Over Relay Part Number: RLY6LAT" för ca 250 Har kört i "provbänk" och det verkar fungera. Det bistabila relät går naturligtvis att åstadkomma med logik i en PLC också. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted August 31, 2014 Author Posted August 31, 2014 Pågår diverse aktiviteter. Instrumentbrädan är i stort kopplad. Återstår att ordna flätorna till respektive kontakt. Kylrören fästa med rostfria buntband. Hade varit enklare med slangklämmor men tyvärr ryms de inte Kanske blir det lite svalare i motorrummet. Kullederna i reaktionsstagen har fårr gummitätningar och distanser så de blir tighta. Alla muttrar byts ut mot låsmuttrar Oljefilter, Durasparkenheten och tändspolen får trängas på vänster sida mvh Örjan Quote
Grantinge_gt40 Posted September 2, 2014 Posted September 2, 2014 Jädrans vilket tempo du håller Örjan. Men den farten så kommer vi att se dig på vägarna till sommaren 2015?! Quote
catskalle Posted September 4, 2014 Posted September 4, 2014 Örjan du måste dra ner på tempot! jag vill vara med på testkörning och som du håller på så läre ju min armbåge fortfarande vara packeterad när det är dags! 🙂 Quote
Örjan Brattberg Posted September 4, 2014 Author Posted September 4, 2014 Thomas wrote: Örjan du måste dra ner på tempot! jag vill vara med på testkörning och som du håller på så läre ju min armbåge fortfarande vara packeterad när det är dags! 🙂 Tänkte fråga dig om att vara en av testpiloterna men vet inte om jag kan vänta i 2 månader. Å andra sidan flyger ju tiden fram så det kanske trots allt blir lagom. Mvh Örjan Quote
catskalle Posted September 6, 2014 Posted September 6, 2014 jag ska jaga på läkarna på måndag! det måste ju gå att speeda på läkningen 🙂 Quote
Örjan Brattberg Posted September 10, 2014 Author Posted September 10, 2014 Det är mest el nu. De flesta kontakterna är på plats mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted September 19, 2014 Author Posted September 19, 2014 Svagt ljus blev det- Måste kolla glödlamporna om de är 24V. mvh Örjan Quote
catskalle Posted September 23, 2014 Posted September 23, 2014 Var ute hos Örjan idag och hjälpte till med uppstart av motorn! Funkade fint efter lite justering av tändning (typ 180gr 😃 ) Bulan på ljuddämparen blev efter en massiv baktändning nära ett kalsong byte där! Länk till film: http://youtu.be/BFuDjG248lE /Thomas Quote
Csgt40 Posted September 23, 2014 Posted September 23, 2014 Grattis Örjan till uppstarten ser ju att du ligger i som f..n 😉 bra jobbat Quote
Niclas Samuelsson Posted September 23, 2014 Posted September 23, 2014 Kul me uppstart......när blir det provkörning? 😃 Quote
Örjan Brattberg Posted September 25, 2014 Author Posted September 25, 2014 Endera dan blir det provkörning Mvh Örjan Quote
catskalle Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Testkörning! Ja som idag kanske 😃 Det var väldigt blåsigt på flygfältet så det är dåligt ljud! /Thomas Några klipp: http://youtu.be/8BEKM4hDc8o http://youtu.be/B_XDDA6vpx8 http://youtu.be/nN1tedGJsjA Quote
heralue Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Helt underbart att se ! Stort GRATTIS !!!!!!!!!!!!!!! Quote
Grantinge_gt40 Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Vilken milstolpe! 😆 Grattis Örjan!! Quote
Örjan Brattberg Posted September 26, 2014 Author Posted September 26, 2014 Tack för gratulationer och tack till Thomas för hjälp med luftning, pålastning, provkörning mm. Tack till Gustaf för avlastning och provkörning. I dag var det som examen. Några synpunkter från körningarna: Bromsarna funkar inte bra Handbromsen inte alls Ratten i största laget Mycket veva på ratten för måttliga svängar. Kopplingen ville slira vid pådrag på trean Växellänkaget något sladrigt Gokartkänsla Härligt tryck vid pådrag Stadig gång Rappt svar på gaspådrag Regnet kom någon timme efter stt bilen var åter i garaget Återkommer så småningom med en åtgärdslista Mvh Örjan Quote
GT40 Posted October 3, 2014 Posted October 3, 2014 Härligt Örjan! vilken känsla!! stort grattis, bra jobbat 🙂 /Markus Quote
Örjan Brattberg Posted October 9, 2014 Author Posted October 9, 2014 Lovade komma tillbaka med åtgärder Bromsarna funkar inte bra Handbromsen inte alls Kopplat bort fördelningsventilen och skaffar makanisk handbroms. Insett att det är utsiktslöst att försöka besikta med hydrauslisk handbroms Ratten i största laget Skaffar en mindre ratt. Mycket veva på ratten för måttliga svängar. Har en Sellholm kuggstång som inte är monterad ännu. Kopplingen ville slira vid pådrag på trean Har skaffat en tryckplatta som ska vara 30% hårdare med vanlig fiberlamell Växellänkaget något sladrigt Kortat den tidigare långa spaken och ska se över länkaget. Kanske byta mot tightare kulleder. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted October 19, 2014 Author Posted October 19, 2014 Började med plastglasen på framhuven. Blev drygt 20 skruv på de större Innan de nedre kommer på plats så behövde delar av kanterna byggas på för att bli tillräckligt breda. Å så lite spackel sen är det bara att börja gnugga mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted October 22, 2014 Author Posted October 22, 2014 Rollade insidan på tröskellådorna med lastbilsfärg Färgkod RAL7030 och halvmatt (40%) mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted November 5, 2014 Author Posted November 5, 2014 Plasten regerar Mycket plastjobb nu. Scopen till bakhuven behöver en stos om man skulle vilja ansluta en slang för att föra kylluften vidare till exempelvis bromsarna. Quote
Örjan Brattberg Posted November 5, 2014 Author Posted November 5, 2014 På ena dörrens insida var det ihåligt liksom på andra dörren Här var det tunt i huvudljusöppniungen Insidan av dörren ovan fönstret. Här var det mycket fiber och lite plast, som ett råttbo Lite omväxling från plasten. För bensinnivåmätaren (Biltema) blev det 2 flänsar och ett kort rör emellani. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted November 7, 2014 Author Posted November 7, 2014 Nu är det sista spalten och jag hoppas att det är sista gången jag gör den. Har gjort den kanske 3 ggr. Befriande när man får på färg, i detta fall slipgrund. Finns porer som inte mina ögon ser men lacken hittar dom mvh Örjan Quote
Grantinge_gt40 Posted November 8, 2014 Posted November 8, 2014 Ser bra ut Örjan, det är bara och kämpa på!! Quote
Örjan Brattberg Posted November 23, 2014 Author Posted November 23, 2014 Byter till mekanisk parkeringsbroms från hydraulisk med fördelninsventil. Har skaffat Wilwood ok. Byggt ut dessa med en 10 mm alu bit för att rymma skivan på 33 mm. Fick slipa ner en del för att balansvikterna i fälgen skulle gå fria. Flyttade också fram de ordinarie oken (som hittills suttit bakom centrum) för att få en vettig dragning för vajrarna. Hade sedan tidigare fästen för ok på vardera sidan av urightsen. mvh Örjan Quote
Grantinge_gt40 Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 Örjan, du måste ha lättat oken med flera kilo 😆 Quote
Örjan Brattberg Posted November 25, 2014 Author Posted November 25, 2014 Grantinge wrote: Örjan, du måste ha lättat oken med flera kilo 😆 Några gram är det väl i alla fall. Det är i tightaste laget med dessa skivor och 15 tums fälgarna. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted November 25, 2014 Author Posted November 25, 2014 Kapade till slangar och kopplade ihop cirkulationspump med kylrör och värmeväxlaren. Blev 3 slangdimensioner förutom 1,5 tum som redan satt där. Pumpen ville ha 18 mm invändigt, t-styckena 16 och värmeväxlaren 14 mm. Tyvärr så fanns inte slangklämmor på hyllan. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted November 28, 2014 Author Posted November 28, 2014 Har gjort fästen bak för vajern till handbromsen. Vajern är till en Audi. Klöv ett rörr efter att det borrats ur i ena änden. Meningen är att hålla ihop halvorna med klammor. Vajern är justerbar på längden vid den lettrade delen. Svetsade på ett fäste och drog gängor i uprighten. Förlängde armen på oket. Skaåligt avstånd till däcket mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted December 10, 2014 Author Posted December 10, 2014 Tog upp hål i bakhuven för scoopen. Tankt skruva fasr dem med samma M4:or som till plastglasen. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted January 11, 2015 Author Posted January 11, 2015 Har hållit på med slutjustering av huvarna. Som har sagts på forumet så lever plasten. I bland får man lust att skjuta den för att få död på den. Då blir det bara ett skotthål som behöver fixas. Hur som haver är det fästen som ska göras om eller få "rätt" placering. Nånting som klämmer ska bort eller flyttas och så vidare. Mycket jobb men lite som syns. Som omväxling monterades ett alu insug och en Edelbrok 1405 600 CFM. Insuget är ett "no name" som följde med bilen. År nog en kopia på ett Edelbrock Performer. mvh Örjan Quote
Örjan Brattberg Posted January 18, 2015 Author Posted January 18, 2015 Fick göra nya fästen till bakhuven. De excentriska rullarna. som satt där tidigare, räckte inte till. Nu känns det som huven är där jag vill stt den ska vara. Bakspoilern på plats. mvh Örjan Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.