Jump to content

Örjans GT40-bygge


Örjan Brattberg

Recommended Posts

Har bytt ut avslutningen på headers mot en med fläns
Ger enklare hantering och mer plats.
Ska göra en övergång till 2 tum i stället för 3 och därmed kunna använda en dämpare som förhoppningsvis dämpar ordentligt
De hittillsvarande ligger under på lådan



Blir Dzus aven till tröskellådorna.
Först prototypen



Blir 4 uppe och lika många nere
De övre för högra tröskellådan på plats





mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Lock till utrymmet för fram- och baklampor
Har försökt kapa ut lika stora fyrkantiga hål.
Kanter i 40*30*3 mm alu-profil.
Bultas fast i mellanväggen.





Tyvärr är mellanväggarna mer eller mindre skeva så det har börjat fyllas ut med glasfiberspackel.
Locken i 1,5 mm alu 200 mm breda och 300 mm höga ska fästas med hattmuttrar





mvh Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fortsatt med Dzus för att hålla tröskellådorna.
Har bytt mot en storlek större.
Köpte av ME Racing i Borlänge som kan rekommenderas.
Priserna är överlägsna.
Förutom ett bra sortiment så har de dessutom en bra plåt för "fjädrarna"

Nu till de nedre fästena.







Nu är det 4 uppe och 4 nere

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Behöver, som sagt, kona ner från headers till 2 tum eller 1 7/8 för att få dit dämpare som dämpar tillräckligt.
Gjorde en mall för plåtutbredning med bockanvisningar att ha som hjälp.
Här tejpad på 2 mm plåten.



Börjat såga med sticksågen



In i "kantpressen".



En början med behov av justeringar



Sen en match att passa in mot flänsen
Blev några mindre glipor



Provning på plats



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Ett värmepaket fran Rally shop.
Hade gjort ett eget men detta är mindre än hälften så stort.
Kapaciteten räcker förhoppningsvis eftersom det ju är en liten kuppe.
Gjort en ram som paketet är upphängt i

Framifrån:



Uppifrån:



Underifrån:



I och med att värmepaketet fått en plats så kan "elcentralen" få
ett utrymme framför

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Nej Örjan - du kan ju inte ha Aston tanklock på en GT40 - jag protesterar å det bestämdaste;-)

Tornado( och det finns säker andra källor ) har lock - kostar en slant men det gör Astonlocken också. Det går säker att sälja dem till någon som bygger Cobra som använde Astonlocken.

http://www.tornadosportscars.com/GT40/partslist.html

Hoppas du inte tar illa upp men jag kände bara att jag var tvungen!


Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Riktigt smutt värmepaket Örjan, har du provkört fläkten, låter den som en orkan? jag har letat lite tidigare och detta ser riktigt bra ut.

Kul att du postar så mycket, det håller glöden pyrande för en själv 😉

Cobra eller GT40 lock.... det blir lysande hur som helst om du frågar mig.

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Riktigt smutt värmepaket Örjan, har du provkört fläkten, låter den som en orkan? jag har letat lite tidigare och detta ser riktigt bra ut.

Kul att du postar så mycket, det håller glöden pyrande för en själv 😉

Cobra eller GT40 lock.... det blir lysande hur som helst om du frågar mig.

/Markus


Har kört fläkten nu och det är inte mer störande än i en vanlig personbil

Mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Painless eller? Ett tips är att lägga med många extra trådar att ha som reserv. Man vet aldrig när behovet dyker upp. Jag är själv precis i den situationen nu att jag skulle behövt ha en tråd till och det ställer till ett litet HE för mig att försöka få en sådan igenom mittunneln utan att behöva riva halva bilen...

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Mackan wrote:
Riktigt smutt värmepaket Örjan, har du provkört fläkten, låter den som en orkan? jag har letat lite tidigare och detta ser riktigt bra ut.

Kul att du postar så mycket, det håller glöden pyrande för en själv 😉

Cobra eller GT40 lock.... det blir lysande hur som helst om du frågar mig.

/Markus


Har kört fläkten nu och det är inte mer störande än i en vanlig personbil

Mvh
Örjan


Du kommer aldrig att höra den 😃

/Henrik
Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
brajon wrote:
Mackan wrote:
Riktigt smutt värmepaket Örjan, har du provkört fläkten, låter den som en orkan? jag har letat lite tidigare och detta ser riktigt bra ut.

Kul att du postar så mycket, det håller glöden pyrande för en själv 😉

Cobra eller GT40 lock.... det blir lysande hur som helst om du frågar mig.

/Markus


Har kört fläkten nu och det är inte mer störande än i en vanlig personbil

Mvh
Örjan


Du kommer aldrig att höra den 😃

/Henrik


Ha ha, Henrik har nog rätt där, tack för att du provade ändå, då behöver jag inte leta mer 🙂
Ser fint ut med kabelhärvan, instämmer med Henrik om att det är smart att lägga till fler parter i kablaget, "kan va bra å ha"
Av erfarenhet kan jag säga att det alltid blir någon komplettering här och där...
Mark Sibley har nog tanklock, kolla min tråd. Där finns bilder och pris om jag inte minns fel, han var kanon att ha göra med.
/Markus
Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Painless eller? Ett tips är att lägga med många extra trådar att ha som reserv. Man vet aldrig när behovet dyker upp. Jag är själv precis i den situationen nu att jag skulle behövt ha en tråd till och det ställer till ett litet HE för mig att försöka få en sådan igenom mittunneln utan att behöva riva halva bilen...

Mvh
Henrik


Är från nästan en granne till Karlstad, nämligen Bengtsfors
M&M Autowiring heter firman.
Tar tillvara tipset

mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Vill flytta fram batteriet av flera skäl:
- Mer vikt fram
- Bättre position i förhållande till "centralen"
- Bättre position i förhållande till framtida yttre säkerhetsbrytare
- Platsen bak kan behövas till annat

Har idag ett 77 Ah batteri som är väl stort för platsen fram.
Hur stort (eller litet) behövs till min 351:a?

Tycker att racing batterierna är väl så dyra
Såg ett litet som kostade 8-9000.

Tacksam för info och tips.

Heja Hellner

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Spalterna börjar nu närma sig som de ska vara.
Har sparat spalten mellan dörarna och tröskellådan för att ta den sist.





På den här bilden ser man att den horisontala spalten hänger ner lite i högra ändan.
Har inte sett det tidigare kanske för att jag endast tittat snett uppifrån.
Kanske hittar man något mer om man granskar bilderna.
Bilder är bra.





mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har stolarna kommit från skärning och bockning, allt utifrån Thomas ritning.
Tyvärr glömde jag att ta en bild på delarna innan svetsningen men det är hela sidostycken och ett helt mellanstycke.

Från svetsningen.
Även sidostyckena är bockade i den kant som fästs i mellanstycket







Lite justeringar återstår säkert efter provsittningar

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fått hem delarna till tankarna från skärning
Thomas ritade
2,5 mm alu



Mellanväggar och gavlar
Till manluckorna, 3 per tank, är 15 mm tjock med M6 gänga
Locken är på gång.



Invändigt med skvalpvägg
Ska givetvis bli hål i nederkant



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är inne på att börja med sen ena tanken på höger sida.
Tänker också behålla denna längd vilket ger drygt 50 liter.
Innebär att batteriet måste få sin nya plats vilket jag funderat på men nu kan jag lägga ner den funderingen.
Gavlarna återstår att svetsas.
Här bilder från provmontering









Nu återstår att lista ut hur den ska fästas.
Spännband kanske inte ger så seriöst inytryck. 😲

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Varvar plast, spackel och slippapper med lite andra jobb.

Batteriet har fått en mer frontad plats. 🙄









Batteriet är nu snett under elcentralen och skymtar till vänster.



Hade jag hittat ett mindre batteri med kapacitet och rimligt pris så hade jag nog kunnat hitta en plats ännu längre fram

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Har gjort förstärkningar av panelerna bakom framhjulen.
De var väl så veka när de höll på att brytas av när man hanterade huven.



Nån som tror att detta don passade?




Det blev till att utvidga sargen med slipmaskinen genom att ta ett par mm i sidorna



Kapade bort del från innerpanelen av dörrarna.
Blir lita bättre plats när man ska komma åt låsmekanismen 😃



Har satt bultar för jordkabel på diverse ställen.
Kankse några för mycket.
Här en för bakljusen.



En fläns för att ansluta en slang för sidoventilationen i instrumentbrädan
Ska ju vara ett don där men det får bli en sensre fråga



Bakifrån



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Tanken höll trycket under natten så nu är den nog tät.
Hade innan ca 15 porer och sprickor att ta hand om.
Har, som tidigare visats, 3 skott med en manlucka för varje som underlättar det Henrik nämnde om att skumfylla.



Så var det läge att jobba ned påfyllningen







Vinklarna blev bra efter diverse omtag så det blir inte några spänningar att tala om från den styva slangen



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Imponerande arbetstakt Örjan!
Ventgallret, var hittar man sånna? Vilken bil satt de på?
Tips på (pålitlig) leverantör?

Alltid kul att läsa din tråd, det händer grejer hela tiden! Bra jobbat!

/Markus

Link to comment
Share on other sites

-Kan bara hålla med Markus angående ditt tempo, det går undan!
Jag har även samma fråga, var hittade du ditt ventgaller?
(-Markus, ursprunget är Ford Zodiac eller Lotus Elan.)
/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Skulle sagt Ford Zepfyr men tror Zodiac var en lyxigare variant av Zepfyr.
Det var Magnus i Borås som tacknämligt kunde avvara ett av sina.
Om det finns intresse så skulle man kunna fundera på nytillverkning.
De är väldigt detaljrika så priset torde bli fyrsiffrigt.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tjena Örjan, Om du lägger gummiduk emellan eller har något annat som isolerar tanken från ramen så glöm inte att jorda den mot ramen. det gäller även påfyllningen. Kan bli läskigt annars..

Med vänlig hälsning,
Henrik



brajon wrote:
Har hängt upp tanken i 5 fästen med stålband





mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är den nerplockad och ligger på bockar.



Här ligger alla grejor förutom tank. däck och stolar.



Nu ska allt slutsvetsas (kanske sagt det förut 😆) slipas och sedan blir det lack.

Har gjort om nedre fästena för bältena eftersom de förra hade för lite lämpliga ställen att svetsa på.
Med dessa så är det mer än 50 mm att svetsa på var sin balk för varje fäste.







Passagerarstolen gick inte ner mellan fästena så den lär modifieras.

Fick också hjälp av grabben att lokalisera och ta ut en plåtbit som skramlat omkring inne i ramen.
Kunde höras när ramen roterades

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...