Örjan Brattberg Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 Har bytt ut avslutningen på headers mot en med fläns Ger enklare hantering och mer plats. Ska göra en övergång till 2 tum i stället för 3 och därmed kunna använda en dämpare som förhoppningsvis dämpar ordentligt De hittillsvarande ligger under på lådan Blir Dzus aven till tröskellådorna. Först prototypen Blir 4 uppe och lika många nere De övre för högra tröskellådan på plats mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted January 22, 2014 Author Share Posted January 22, 2014 Blev lite fel med prototypmontaget. Fjädern är tänkt att sitta under plåten. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 Lock till utrymmet för fram- och baklampor Har försökt kapa ut lika stora fyrkantiga hål. Kanter i 40*30*3 mm alu-profil. Bultas fast i mellanväggen. Tyvärr är mellanväggarna mer eller mindre skeva så det har börjat fyllas ut med glasfiberspackel. Locken i 1,5 mm alu 200 mm breda och 300 mm höga ska fästas med hattmuttrar mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Fortsatt med Dzus för att hålla tröskellådorna. Har bytt mot en storlek större. Köpte av ME Racing i Borlänge som kan rekommenderas. Priserna är överlägsna. Förutom ett bra sortiment så har de dessutom en bra plåt för "fjädrarna" Nu till de nedre fästena. Nu är det 4 uppe och 4 nere mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 9, 2014 Author Share Posted February 9, 2014 Behöver, som sagt, kona ner från headers till 2 tum eller 1 7/8 för att få dit dämpare som dämpar tillräckligt. Gjorde en mall för plåtutbredning med bockanvisningar att ha som hjälp. Här tejpad på 2 mm plåten. Börjat såga med sticksågen In i "kantpressen". En början med behov av justeringar Sen en match att passa in mot flänsen Blev några mindre glipor Provning på plats mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Tanklock på plats. Gick inte att få tag i det med flat topp men det får duga. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Ett värmepaket fran Rally shop. Hade gjort ett eget men detta är mindre än hälften så stort. Kapaciteten räcker förhoppningsvis eftersom det ju är en liten kuppe. Gjort en ram som paketet är upphängt i Framifrån: Uppifrån: Underifrån: I och med att värmepaketet fått en plats så kan "elcentralen" få ett utrymme framför mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Nej Örjan - du kan ju inte ha Aston tanklock på en GT40 - jag protesterar å det bestämdaste;-) Tornado( och det finns säker andra källor ) har lock - kostar en slant men det gör Astonlocken också. Det går säker att sälja dem till någon som bygger Cobra som använde Astonlocken. http://www.tornadosportscars.com/GT40/partslist.html Hoppas du inte tar illa upp men jag kände bara att jag var tvungen! Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Riktigt smutt värmepaket Örjan, har du provkört fläkten, låter den som en orkan? jag har letat lite tidigare och detta ser riktigt bra ut. Kul att du postar så mycket, det håller glöden pyrande för en själv 😉 Cobra eller GT40 lock.... det blir lysande hur som helst om du frågar mig. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Henrik: Ska göra ett nytt försök Mackan: Ska provköra och återkomma Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Tjena Örjan! Prova sök på mustalgia och där gt40 delar tanklock för 229$ st ,trevlig kille som gärna skriver ner kvittot i värde, kan varmt rekomendera honom. Med vänlig hälsning Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Tackar för tipsen. Har haft mailkontakt med mustalgia och köpt dörrhandtag tidigare. Han har lovat fylla hyllorna redan för ett år sedan Men tyvärr så är det fortfarande "0 available" på de flesta artiklana om inte alla. Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Mackan wrote: Riktigt smutt värmepaket Örjan, har du provkört fläkten, låter den som en orkan? jag har letat lite tidigare och detta ser riktigt bra ut. Kul att du postar så mycket, det håller glöden pyrande för en själv 😉 Cobra eller GT40 lock.... det blir lysande hur som helst om du frågar mig. /Markus Har kört fläkten nu och det är inte mer störande än i en vanlig personbil Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Nu får man klia sig i huvudet några extra ggr. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Painless eller? Ett tips är att lägga med många extra trådar att ha som reserv. Man vet aldrig när behovet dyker upp. Jag är själv precis i den situationen nu att jag skulle behövt ha en tråd till och det ställer till ett litet HE för mig att försöka få en sådan igenom mittunneln utan att behöva riva halva bilen... Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 brajon wrote: Mackan wrote: Riktigt smutt värmepaket Örjan, har du provkört fläkten, låter den som en orkan? jag har letat lite tidigare och detta ser riktigt bra ut. Kul att du postar så mycket, det håller glöden pyrande för en själv 😉 Cobra eller GT40 lock.... det blir lysande hur som helst om du frågar mig. /Markus Har kört fläkten nu och det är inte mer störande än i en vanlig personbil Mvh Örjan Du kommer aldrig att höra den 😃 /Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Henrik wrote: brajon wrote: Mackan wrote: Riktigt smutt värmepaket Örjan, har du provkört fläkten, låter den som en orkan? jag har letat lite tidigare och detta ser riktigt bra ut. Kul att du postar så mycket, det håller glöden pyrande för en själv 😉 Cobra eller GT40 lock.... det blir lysande hur som helst om du frågar mig. /Markus Har kört fläkten nu och det är inte mer störande än i en vanlig personbil Mvh Örjan Du kommer aldrig att höra den 😃 /Henrik Ha ha, Henrik har nog rätt där, tack för att du provade ändå, då behöver jag inte leta mer 🙂 Ser fint ut med kabelhärvan, instämmer med Henrik om att det är smart att lägga till fler parter i kablaget, "kan va bra å ha" Av erfarenhet kan jag säga att det alltid blir någon komplettering här och där... Mark Sibley har nog tanklock, kolla min tråd. Där finns bilder och pris om jag inte minns fel, han var kanon att ha göra med. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Henrik wrote: Painless eller? Ett tips är att lägga med många extra trådar att ha som reserv. Man vet aldrig när behovet dyker upp. Jag är själv precis i den situationen nu att jag skulle behövt ha en tråd till och det ställer till ett litet HE för mig att försöka få en sådan igenom mittunneln utan att behöva riva halva bilen... Mvh Henrik Är från nästan en granne till Karlstad, nämligen Bengtsfors M&M Autowiring heter firman. Tar tillvara tipset mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Vill flytta fram batteriet av flera skäl: - Mer vikt fram - Bättre position i förhållande till "centralen" - Bättre position i förhållande till framtida yttre säkerhetsbrytare - Platsen bak kan behövas till annat Har idag ett 77 Ah batteri som är väl stort för platsen fram. Hur stort (eller litet) behövs till min 351:a? Tycker att racing batterierna är väl så dyra Såg ett litet som kostade 8-9000. Tacksam för info och tips. Heja Hellner mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Spalterna börjar nu närma sig som de ska vara. Har sparat spalten mellan dörarna och tröskellådan för att ta den sist. På den här bilden ser man att den horisontala spalten hänger ner lite i högra ändan. Har inte sett det tidigare kanske för att jag endast tittat snett uppifrån. Kanske hittar man något mer om man granskar bilderna. Bilder är bra. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 OJ - riktigt snyggt Örjan!!! Det där kommer att bli kanon! Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 Nu har stolarna kommit från skärning och bockning, allt utifrån Thomas ritning. Tyvärr glömde jag att ta en bild på delarna innan svetsningen men det är hela sidostycken och ett helt mellanstycke. Från svetsningen. Även sidostyckena är bockade i den kant som fästs i mellanstycket Lite justeringar återstår säkert efter provsittningar mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Det ser riktigt bra ut Örjan! En mycket enkel och stilren modell, kostar ju inte en förmögenhet i heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Ser jättfint ut. Är det stål eller aluminium i stolarna? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 4, 2014 Author Share Posted March 4, 2014 Är 3 mm alu mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Man slipar och slipar och i bland blir det för mycket. Ljuddämpare 2 tum som kanske ska duga. Inte provkört ännu. Thomas som ritade stolarna provsitter och han ser ju ganska nöjd ut med resultatet. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Det är aldrig fel att torrköra ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Nya bältesfästen Alternativ för öglorna till 4-punkt övre Nedre Fäaten för 3-punkt rull övre Det nedre fästet på bilden är för rullen och de nedersta samma som för 4-punkt mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Fått hem delarna till tankarna från skärning Thomas ritade 2,5 mm alu Mellanväggar och gavlar Till manluckorna, 3 per tank, är 15 mm tjock med M6 gänga Locken är på gång. Invändigt med skvalpvägg Ska givetvis bli hål i nederkant mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Mycket snyggt Örjan! Ser riktigt bra ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Det är en del porer som visar sig eftersom Här på tröskellådan Man får vara lite tandläkare: borra ur och fylla i mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Imponerande att den som gjöt sillsen lyckades få sådana porer. Men snart är allt detta avklarat Örjan och slutmontering börjar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Är inne på att börja med sen ena tanken på höger sida. Tänker också behålla denna längd vilket ger drygt 50 liter. Innebär att batteriet måste få sin nya plats vilket jag funderat på men nu kan jag lägga ner den funderingen. Gavlarna återstår att svetsas. Här bilder från provmontering Nu återstår att lista ut hur den ska fästas. Spännband kanske inte ger så seriöst inytryck. 😲 mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Första omgången med slipgrund har silssen nu fått mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Jag kanske kan avlasta dig den andra tanken mot en viss ersättning 😃 om du bestämmer dig för att köra med en tank! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted April 27, 2014 Author Share Posted April 27, 2014 Har hängt upp tanken i 5 fästen med stålband mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Varvar plast, spackel och slippapper med lite andra jobb. Batteriet har fått en mer frontad plats. 🙄 Batteriet är nu snett under elcentralen och skymtar till vänster. Hade jag hittat ett mindre batteri med kapacitet och rimligt pris så hade jag nog kunnat hitta en plats ännu längre fram mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 Har gjort förstärkningar av panelerna bakom framhjulen. De var väl så veka när de höll på att brytas av när man hanterade huven. Nån som tror att detta don passade? Nä Det blev till att utvidga sargen med slipmaskinen genom att ta ett par mm i sidorna Kapade bort del från innerpanelen av dörrarna. Blir lita bättre plats när man ska komma åt låsmekanismen 😃 Har satt bultar för jordkabel på diverse ställen. Kankse några för mycket. Här en för bakljusen. En fläns för att ansluta en slang för sidoventilationen i instrumentbrädan Ska ju vara ett don där men det får bli en sensre fråga Bakifrån mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 31, 2014 Author Share Posted May 31, 2014 Tanken höll trycket under natten så nu är den nog tät. Hade innan ca 15 porer och sprickor att ta hand om. Har, som tidigare visats, 3 skott med en manlucka för varje som underlättar det Henrik nämnde om att skumfylla. Så var det läge att jobba ned påfyllningen Vinklarna blev bra efter diverse omtag så det blir inte några spänningar att tala om från den styva slangen mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Imponerande arbetstakt Örjan! Ventgallret, var hittar man sånna? Vilken bil satt de på? Tips på (pålitlig) leverantör? Alltid kul att läsa din tråd, det händer grejer hela tiden! Bra jobbat! /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maric Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 -Kan bara hålla med Markus angående ditt tempo, det går undan! Jag har även samma fråga, var hittade du ditt ventgaller? (-Markus, ursprunget är Ford Zodiac eller Lotus Elan.) /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted June 2, 2014 Author Share Posted June 2, 2014 Skulle sagt Ford Zepfyr men tror Zodiac var en lyxigare variant av Zepfyr. Det var Magnus i Borås som tacknämligt kunde avvara ett av sina. Om det finns intresse så skulle man kunna fundera på nytillverkning. De är väldigt detaljrika så priset torde bli fyrsiffrigt. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Bra där Örjan!!! Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Dags att lackera ramen så allt löstagbart ska bort mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Blir det pulver eller vanlig färg? Blir kul att se resultatet. Måste kännas kul att måla saker, det blir liksom mer färdigt på något sätt. Bra jobbat! /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted June 17, 2014 Author Share Posted June 17, 2014 Tanken är att det ska bli epoxigrund och därpå en grå "lastbilsfärg". mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Såja, "Sportvagnsgrå" som vi säger på jobbet. Bra fart som vanligt Örjan ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Roligt Örjan vi hörs när jag kommer hem från sol & värme 😃 /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Tjena Örjan, Om du lägger gummiduk emellan eller har något annat som isolerar tanken från ramen så glöm inte att jorda den mot ramen. det gäller även påfyllningen. Kan bli läskigt annars.. Med vänlig hälsning, Henrik brajon wrote: Har hängt upp tanken i 5 fästen med stålband mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted June 28, 2014 Author Share Posted June 28, 2014 Nu är den nerplockad och ligger på bockar. Här ligger alla grejor förutom tank. däck och stolar. Nu ska allt slutsvetsas (kanske sagt det förut 😆) slipas och sedan blir det lack. Har gjort om nedre fästena för bältena eftersom de förra hade för lite lämpliga ställen att svetsa på. Med dessa så är det mer än 50 mm att svetsa på var sin balk för varje fäste. Passagerarstolen gick inte ner mellan fästena så den lär modifieras. Fick också hjälp av grabben att lokalisera och ta ut en plåtbit som skramlat omkring inne i ramen. Kunde höras när ramen roterades mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.