Niclas Samuelsson Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Ansluter mig till gänget! Efter 6 månaders väntan har äntligen chassiet från Southern GT anlänt. Hälsade på Mick Sollis / SGT i maj och beställde ett chassie/kaross o div prylar, hade tänkt köpa en GOX efter att snackat med Göran tidigare men efter att läst på forumet o har träffat en del GOX ägare så blev jag lite tveksam. Lite bilder: Fler kommer!!! Quote
heralue Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Välkommen i gänget, valet av leverantör lär du inte ångra. Skall bli kul att följa detta. Quote
Örjan Brattberg Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Instämmer i välkomnandet Ska bli spännande att följa Mvh Örjan Quote
GT40 Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Hej och välkommen! Jätteroligt med ett Southern kit. Posta bilder, fråga, berätta. Det är det forumet är till för 🙂 /Markus Quote
Starhonk Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Fan vad kul! Stort grattis och välkommen i gemenskapen. Skall bli riktigt kul att följa! Med vänlig hälsning, Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Varmt välkommen! Jag tycker att det ser riktigt prydligt ut,och allt ser genomtänkt ut. Ska bli kul att följa. Med vänlig hälsning Peter H Quote
Csgt40 Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 Välkommen 😃 Blir riktigt kul att följa ytterligare ett bygge 😉 Det börjar bli många intresanta byggen och många olika leverantörer. MVH Christer.S Quote
maric Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 -Grattis Nicke! Jag vet att Mick har hjälpt MDA-ägare att färdigställa sina byggen efter att MDA kursade. Med ett undantag har man varit mycket nöjd med servicen från Southern. Själv fick jag också en låda från Southern för fjorton dagar sedan, den var dock mycket mindre än din och innehöll bl.a. en koppling (AP Racing). Jag blev något nervös när jag insåg att jag fått uppgifter på kopplingen i Nm men tänkt i termer av foot-pound. Risken var ju att jag köpt mig ett anti-spinn-system… Mick kunde dock lugna mig genom att berätta att denna koppling satt i deras race-bil (500+ bhp) som tydligen skall ha rekordet, för replikor, på Goodwood! –Så du har nog valt rätt… /Mattias Quote
Niclas Samuelsson Posted November 18, 2013 Author Posted November 18, 2013 Tackar för alla vänliga ord! Vill även passa på att tacka Peter Hoffman som tog emot Göran Cederblad o mig i våras och visade sin grymt fina bil. Tack till Henrik Smedberg oxå för ett trevligt bemötande o som bjuckade på en nice åktur. Quote
Niclas Samuelsson Posted November 22, 2013 Author Posted November 22, 2013 Börjat med "urjackning" i rambalken för frigång av startmotor +att kunna sänka vxllådan maximalt. Tog bort 10mm ,sänkte motor/låda och fick 7 grader i drivaxel vinkel i högsta läget -borde funka! Quote
Niclas Samuelsson Posted November 22, 2013 Author Posted November 22, 2013 Provmontering av bromsok/skivor Quote
Niclas Samuelsson Posted November 22, 2013 Author Posted November 22, 2013 Lite bilder på lådan. Kortade av den 71mm, ganska enkelt ingrepp bara demontera bakre huset o säga bort fästet och demo. vxl väljar axeln,kapa den o fräsa spår/gänga . Bussningen/lagringen går bra att flytta in i huset. Har oxå fått en ny diffhuskåpa tillverkad i stål istället för orginal kåpan som är i gjuten alu och en riktigt klen rackare. Har fler om nån e sugen.... Passar till Porsche G50 1990-94 964 och 1995-98 993 lådor och har uttag för hallgivare/speedsensor Quote
Starhonk Posted November 24, 2013 Posted November 24, 2013 Ser riktigt bra ut. Bra att förstärka diffhuset och jag kanske får återkomma lite längre fram när det blir dags att byta låda för mig. Det där med bakram och Porsches startmotor brukar kräva en del modifiering Kort fråga -vad är avståndet från motor till centrum på drivaxel för dig, medräknat adapterplatta? Med vänlig hälsning, Henrik Quote
Niclas Samuelsson Posted November 24, 2013 Author Posted November 24, 2013 Ska kolla imorrn! Svänghjul finns oxå och pilotlagerhållare och även adapter plattor! Köpte en sats från CMS /KEF och klonat av 😃 Quote
Niclas Samuelsson Posted November 24, 2013 Author Posted November 24, 2013 Blir en del trixande med startmotorn som sagt, har fimpat fästöronen och kommer svetsa dit nya. Då får man upp solenoiden i rätt läge ! Har nu 8mm frigång mellan startm/ram! Quote
Niclas Samuelsson Posted September 20, 2014 Author Posted September 20, 2014 Lite nya bilder från bygget.....har äntligen fått bilen på hjul- skitkul!!! Quote
Niclas Samuelsson Posted September 20, 2014 Author Posted September 20, 2014 Valde rattaxel från Audi 100-94 med tilt o längdjustering,kanske inte det smartaste när det gäller utrymme, blir ganska trångt vid instrumentbordet... Quote
Niclas Samuelsson Posted September 20, 2014 Author Posted September 20, 2014 Lite pul me kollektorer o ljuddämp...... Quote
Niclas Samuelsson Posted September 20, 2014 Author Posted September 20, 2014 Monterat diff i G50 lådan, lite småklurit att justera backlash man får kontrollera spelet från utsidan via medbringaren 😕 Quote
Niclas Samuelsson Posted September 20, 2014 Author Posted September 20, 2014 Montering av pedalställ , kopplingscylinder Porsche orginal fick ersätta Girling cylindern Quote
Niclas Samuelsson Posted September 20, 2014 Author Posted September 20, 2014 Motorbilder före o efter..... Quote
Niclas Samuelsson Posted September 20, 2014 Author Posted September 20, 2014 Avgassystem på plats Quote
heralue Posted September 21, 2014 Posted September 21, 2014 Snacka om maffig uppdatering ! Satte eftermiddagskaffet i halsen, ser riktigt fint. Quote
Örjan Brattberg Posted September 21, 2014 Posted September 21, 2014 Du har hunnit med mycket Kul å se Mvh Örjan Quote
Niclas Samuelsson Posted September 22, 2014 Author Posted September 22, 2014 Tackar !!! Jo, det har hänt mycket i garaget. Tyvärr har jag inte hunnit me att uppdatera tillräckligt med bilder o info- ska försöka bättra mig 😃 Quote
Niclas Samuelsson Posted September 22, 2014 Author Posted September 22, 2014 lite bilder på svänghjul o kopplingen..passade klockrent ! Quote
Niclas Samuelsson Posted October 11, 2014 Author Posted October 11, 2014 Lackat instrument bordet , hade lite "leftover" färg från Mustangen-Texture Black. Snygg yta med lite skrynkel finish. Quote
Niclas Samuelsson Posted October 11, 2014 Author Posted October 11, 2014 Jäkla massa mek med kabelstammen! Quote
Niclas Samuelsson Posted October 11, 2014 Author Posted October 11, 2014 Drivaxlar omsplinade , fick hjälp av Mannerfelds mekaniska i Stockholm med detta.Trevlig snubbe o bra pris-kan jag rekomendera! Quote
Niclas Samuelsson Posted October 11, 2014 Author Posted October 11, 2014 Bromskivor och ok monterat för handbromsen, ganska trångt med plats men funkade till slut. Quote
Niclas Samuelsson Posted October 11, 2014 Author Posted October 11, 2014 Lindat hedders- 60 meter gick åt 😕 Quote
Niclas Samuelsson Posted March 29, 2015 Author Posted March 29, 2015 Första byggbesiktningen klar av G. Ridderstolpe , gick bra förutom att det är ngt för stor styradie ( 70mm). Blir nya fälgar och offset bussningar i spindeln då får jag ca 30mm. Quote
Niclas Samuelsson Posted March 29, 2015 Author Posted March 29, 2015 Eloxerad aluminium - billigare än att måla! Hama Eloxering / Kartineholm .Alla plåtar ca 60st för ca 2000:- !!! Quote
Hansol Posted March 29, 2015 Posted March 29, 2015 Maffiga uppdateringar som vanligt. Riktigt snyggt och stilfullt blir det !!! // Peter Quote
Starhonk Posted March 29, 2015 Posted March 29, 2015 jösses - här har det hänt grejor! ser fantastiskt fint ut! grattis!!! Med vänlig hälsning, Henrik Quote
Starhonk Posted May 30, 2015 Posted May 30, 2015 Nicke wrote: Första byggbesiktningen klar av G. Ridderstolpe , gick bra förutom att det är ngt för stor styradie ( 70mm). Blir nya fälgar och offset bussningar i spindeln då får jag ca 30mm. Hej, ser att du satt vänsterskivan på höger sida. Mvh Henrik Quote
Niclas Samuelsson Posted January 22, 2016 Author Posted January 22, 2016 Uppdatering ! Snickrat till en mittkonsol Quote
Niclas Samuelsson Posted January 22, 2016 Author Posted January 22, 2016 Lås från Mercedes -70 tal Quote
Niclas Samuelsson Posted January 22, 2016 Author Posted January 22, 2016 Hade oturen att beställt/monterat fel utramningslager , som tur var gick det bra att demontera lådan utan att lyfta ur maskinen! Quote
Niclas Samuelsson Posted January 22, 2016 Author Posted January 22, 2016 Monterat och fyllt br tankarna med "skum" Quote
Niclas Samuelsson Posted January 22, 2016 Author Posted January 22, 2016 Lyktor från Marchal och hållare/fästen från SAAB 99 Quote
Niclas Samuelsson Posted January 22, 2016 Author Posted January 22, 2016 Påbörjat mek med polykarbonat, har gjort formar i plåt och sen "grillat" i ugn. 180* i ca 5-6 min. _skitsvårt att hitta rätt tid och temp för att det skall funka. Quote
Hansol Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Härligt Nicke, "feta" fina uppdateringar som alltid - och snygga lösningar som vanligt . // Peter Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.