Jump to content

Magnus väg till färdig GT40


Magnus. Viktorsson

Recommended Posts

Fint jobbat Magnus!

Farsan din får beställa en extra soptömning i veckan , jag vet vilka mängder slipdamm det blir när man försöker få ordning på en GOX kaross.
Det här är nog det mest ångestladdade jobbet på bygget,men det är riktigt skönt när det är klart.
På med lite slipgrund så får vi se formerna ordentligt.
Det ser riktigt fint ut med springorna.
Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
brajon wrote:
Ser väldigt fina ut.
Är nog fler än jag som vill höra mer om axlarna.
Är de måttbeställda eller är det standard Ford GT eller..?
Hur mycket kan de röra sig axiellt?
Tål hur mycket moment?
mvh
Örjan


Jag köpte dessa från Driveshaftshop borta i USA. Har läst på GT40s.com att några har köpt därifrån. Dom har gjort många till RCR bilar som också har Ricardos låda. Jag skrev att jag vill dimensionera dom för runt 600 Hkr. Jag tog ett mått mellan flänsarna på hjul hub och växellåda och så gjorde dom drivaxlarna till mig.
Vet inte hur mycket dom kan röra sig axiellt men jag har mer och ge på infjädring än jag har på utfjädring men det ska räcka. har tagit bort fjädern och testat och det verkar inte vara något problem.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

Då har det varit hårdkörning i garaget denna helgen. Hade hjälp av en erfaren GT40 byggare från Stockholm. Plastat fast luftkanaler inneskärmar och lite annat som gör karossen lite roligare. Nu är det lite mer glasfiber spackel och finjustering men man börjar se ett slut på denna eländiga plastkaross från GOX.











Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat 😃

Ser ruggigt bra ut Magnus.
Att en "bil-lackerar son" och en "reningsverks gubbe" kan slå ett
" Bilbyggar Proffs " med låååång erfarenhet på fingrarna igen är inte dåligt
😆

😊

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Tack alla för positiv feedback och bra bollplank, det gör att det går lättare i garaget.
Har gjort en rem för att se att det blir en bra väg som den ska gå. Har ju plockat bort styrservo pumpen så det var till att gå en liten annan sträcka.
Gjorde den i extra bra silvertejl så den ska hålla ett bra tag på höga varv.


Link to comment
Share on other sites

Då har man ändrat lite plast igen....Denna gången skulle dörrarna få sig lite bättre passform.
Satt dit gummi listen. Det medförde lite extra arbete då höger dörr låg lite för nära vid gångjärnen mot instrumentbräda. Det blev till att flytta dörrens kant några mm inåt.







Link to comment
Share on other sites

Å Magnus lite plast jobb!
Och köper man gox får man valuta för pengarna,det är mycket plasta för pengarna.
Iofs. gäller det de flesta kitt.
Men jag tror att det stället på dörren har bu inte kapat i tidigare,det är positivt.
Bra jobbat det har man igen på slutresutatet.
Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

JA du har rätt där. Om jag vetat att jag skulle få en sådan här kaross från GOX så skulle jag aldrig köpt. Som det står i reklamen, grov hängda dörrar....fy vilket skämt. Kan inte räkna med hur många timmar jag lagt på detta enormt tråkiga jobb....
Nu börjar jag bli klar med det som ryker och luktar mest tror jag. Ska börja med finjustering av skarvar och finspackla allt nu. Ska försöka få på lite slipgrund så det börjar se lite roligare ut igen.



Link to comment
Share on other sites

Jag är glad för din skull Magnus att grov plastningen snart är klar, och jag vet hu grym du är med finspacklingen och trolla bort alla ojämnheter.
Med tanke på hur många timmar du lagt på grovpassningen och hur bra det kommer att bli i slutresutat med finspackel så kommer alla gt byggare i det här landet att få samma färg i ansiktet som ditt glasfiberspackel GRÖN!

Ser med spänning fram emot lite färg på bilen.
Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hade lite olika alternativ och funderingar på hur man skulle styra in dörrarna i överkant. Jag byggde egna byglar och satte fast i dörrarna, sedan gjorde jag ett kil spår i underkant innertak som dom glider in i. Tror att detta blir en fin och smidig lösning.





Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har min bil fått ny tid för en omfattande operation. Gått åt lite kap skivor och svets...
Denna gången för att sänka växellådan så att driv axelvinkeln skulle bli bättre. Sedan är det ju inte fel att få en så låg tyngdpunkt som möjligt heller .Det drog med sig väldigt mycket förändringar men snart är det klart hoppas jag.










Link to comment
Share on other sites

Sanslöst jobbat Magnus!
Men det är ju så ,är man inte helt nöjd med en lösning så är det bättre att lägga några timmar/dagar på att rätta till det ,den tiden är ändå bortglömd om någon månad.
Däremot om man inte orkar fixa till det kommer man gå och irritera sig på det resten av livet.

Ett sant ordspråk för alla GT40 byggare!
Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...