hoffman_gt40 Posted March 25, 2010 Author Share Posted March 25, 2010 Avluftningsrör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted March 25, 2010 Author Share Posted March 25, 2010 Jobbar även vidare på växellänkaget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted March 25, 2010 Author Share Posted March 25, 2010 Har även börjat snickra på expansionskärl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Gott jobbat . Känner att nu är det dax att sätta fart ordentligt. Du har redan bra flyt. och det ser ut att bli riktigt bra du.. Hälsn dan 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Tack Dan! Ja sätt fart nu ,jag ser fram emot lite träffar med färdiga bilar och ett antal som är riktigt på gång inom ett par år. Så det är bara att kämpa på som gäller. Jag fick ett prov på list till dörrarna av dig när vi hälsade på hos dig,en list med läpp på har för mig att du sa att det var från buss eller lastbil vet du var man kan köpa denna list då jag tycker att den var ett ypperligt alternativ. Mvh Peter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Bild på list. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Då är det dags för lite uppdatering! I början av december var jag i kontakt med leverantören ang de tveksamheter i konstrtruktionen av alu upprigthsen som var levererade. Nu ett halvår senare kan jag ej få något deffenitivt besked om sfro godkänner dessa eller ej. Det besked jag dock kan få är att leverantören ej förbundit sig i kontraktet att bilen ska bli sfro godkänd,utan att om nya delar måste göras för att godkännas kommer det att bli en merkostnad för alla replika kunder. Jag har nu hållit på att bygga i 5 (fem) år och känner att jag måste ta lite tillförlitliga beslut så att jag har lite kontroll på byggtiden då jag i övrigt ej har så mycket kvar innan bilen blir klar 1 till 1,5 år kanske. Jag har därför bestämt mig för att andvända mig av Magnus cnc frästa upprigths då dessa är utveklade i samråd med sfro och som jag ser det är det de bästa som finns på marknaden både design,geometri och hållfasthetsmässigt. Framvagnen är nu förberedd för dessa upprigts lite bilder följer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Krängningshämmaren jag har andvänt är från olle lindskog och riktigt fina grejor fem fasta lägen att avdvända sig av på de 90 grader som man kan ljustera knivarna på. Olle erbjuder ett bättre pris till gt40 byggare så jag lovade att göra lite reklam här,jag kommer tillbaks med hur man kan komma i kontakt med honom. Men det är riktigt fina grejor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Bärarmarna är kortade 1" per sida så nu har bilen samma hjulbas som orginalbilen, de bärarmar som följde med kittet gick det ej att sätta cambern till 0 grader och däcken tog i skärmkanterna hela tiden vid svängning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Jag har även modifierat hjulhuset under tanklocken då de däck som rekomenderas tar i vid sväng och infjädring,jag kommer även att gå ner i däcks diameter fram då enligt mina tester kommer däcket även att ta i fronten i ovankant(hjulhus) vid infjädring. Med dessa åtgärder kommer hjulet att gå fritt vid infjädring och sväng. Leverantören säger att dessa kit har samma avstånd som orginal monocoqerna och att dessa bilar ej går att köra över trottoarkanter med,jag har dock högre krav än att bara kunna köra på bana med bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Jag har haft god hjälp med att resonera kring framvagnsgeometrin och detta tror vi på, lite mindre camberkompensering för att minska spårviddsförändringen och inte öka cambern så mycket då bilen ej kommer att kränga så mycket,minska skrubben,öka castern lägga till ackerman då denna är nästan noll på orginal upprigthsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Bärarmarna är breddade och av christer modell dessa är jag mycket nöjd med ,volvo 140 spindelleder mycket smäcker design. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 Tjena! Här kommer adressen till olle lindskog med krängningshämmarna. info@lindskogengineering.se tel nr.036-169996 Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 JA det här känns riktigt fint. Tänk när alu uprightsen sitter där imellan...grymt avundsjuk på hur fint det blir på din bil, Vill också nå målet snart, men det är fortfarande långt borta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted August 25, 2010 Author Share Posted August 25, 2010 Då var man igång efter en lång skön semester. Jag slängde ihop kärran ochn ställde ner den på hjul för att delta i en liten lokal utställning som jag lovat sen länge. Rätt skön känsla faktiskt,och det passar riktigt bra,skönt efter alla plastnings timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted August 25, 2010 Share Posted August 25, 2010 Bra jobbat. Man kommer alltid att se ljuset i tunneln.. Grattis 😃 Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted August 25, 2010 Author Share Posted August 25, 2010 Nu stämmer spårvidden fram och jag har bra frigång till skärmkanterna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted August 25, 2010 Author Share Posted August 25, 2010 Vä sida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 25, 2010 Share Posted August 25, 2010 Härligt Peter !!! Slitet ger resultat ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted August 28, 2010 Share Posted August 28, 2010 Snyggt - hoppas vädret är med er i helgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted August 29, 2010 Author Share Posted August 29, 2010 vädret höll i sig och gt,n fick se solen för första gången,härlig känsla. Den väckte stor uppmärksamhet och många frågor om när den blir klar dök givetvis upp,nästa sommar svarade jag ,så jag antar att det bara är att ösa på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 Grattis Peter! Skönt att vädret var med dig. Alltid kul att få lite cred för alla timmar i verkstan! /Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 Grymt fint. Kanon bra jobbat. Tycker att vänster dörr har en riktigt fin lack:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted September 3, 2010 Share Posted September 3, 2010 Gott mos Peter Man ser nästan att bilen ler i solskenet 😃 .. Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted September 6, 2010 Author Share Posted September 6, 2010 då är man igång igen! Bilen är helt rensad och det är dags att göra klart alla återstående smides jobb i kväll åkte golvet på 1mm rostfritt blev det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted September 6, 2010 Author Share Posted September 6, 2010 jag la även dit plåtarna bakom stolarna förra veckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 Peter, hur ser plåten för elpumpen ut på "insidan" ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 det är bara en slät aluplåt med två hål för vatten till pumpen. Grattis till sfro 1 ,hoppas på att fixa det själv under hösten. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 Snyggt jobbat Peter. 😃 Det börjar dra i hop sig 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted October 9, 2010 Author Share Posted October 9, 2010 Nu går bygget in i fas 2, ihopmonteringen . Nu står ramen hemma i mitt garage och många sena kvällar i garaget väntas framöver. Givetvis kommer det att fotas och läggas ut bilder vartefter här. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted October 11, 2010 Share Posted October 11, 2010 Gött fint. Tänk om alla detaljer hade varit klara från början på chassiet..Nu är det nedförsbacke. GRATTIS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted October 19, 2010 Author Share Posted October 19, 2010 Då är lagrena monterade i upprigthsen,presspassningen är 10 hundradelar det är det som rekomenderas för stållager i aluminiumupprigths. Jag krympte i dom,värme upp på värmeplatta till 220 grader och frös larena till 20- sen var det bara att lägga ner dom. Nu har även alla infästningar och stag/länkarmar provats ut i samråd med några entusiastiska byggare,och alla rörelser känns optimala i både fram och bakvagn. Det har tagit lite tid att komma fram till detta ,men jösses vad bra det blir. Så nu är det bara att smacka ihop skiten. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 Snyggt och propert. Inga låsskruvar till lager här inte.. 😃 Bra jobbat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 6, 2010 Author Share Posted December 6, 2010 dags att lägga in lite bilder har nitat en hel del och börjat montera grejorna där dom ska vara. Här är motorrummet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 6, 2010 Author Share Posted December 6, 2010 framvagnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 6, 2010 Author Share Posted December 6, 2010 innuti Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 😲 Snyggt jobbat Peter. Man kan bara lyfta på hatten 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 MVH Christer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 6, 2010 Author Share Posted December 6, 2010 kylaren på plats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 6, 2010 Author Share Posted December 6, 2010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Vackert Peter !!!!! Är sugen på en besök i ditt garage 😃 !!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Ja vad ska man säga mer än att det bara är att lyfta på hatten. Vackert och genomarbetat rakt i genom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Top of the line. Bara att gratulera .Riktigt ögongodis.. Många 😃 Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 10, 2010 Author Share Posted December 10, 2010 Jag var tvungen att provmontera lite grejor för att få lite insperation. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 10, 2010 Share Posted December 10, 2010 Helrätt !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted December 11, 2010 Share Posted December 11, 2010 Fan va snyggt Peter. STORA tummen upp 😃 😃 😃 😃 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 11, 2010 Author Share Posted December 11, 2010 Tack för possitiv respons. Jag har gjort en liten detalj som jag stört mig på,en rattkåpa så att inte rattaxeln syns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 16, 2010 Author Share Posted December 16, 2010 Expansionskärlet är klart och monterat,har prioriterat att montera högt eftersom motorn sitter ganska högt i chassit,även kylrör och bromsrör i tunneln sitter där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 16, 2010 Author Share Posted December 16, 2010 en till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 16, 2010 Author Share Posted December 16, 2010 jag gjore om rattstången då jag ej va nöjd med 240 knutarna nu har jag tagit två saab knutar och modifierat så den passade 240 kuggstången ,nu ligger den lagom bit från pedaler bra vinkel på knutarna ,nu är jag nöjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 16, 2010 Author Share Posted December 16, 2010 kylrören på plats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.