Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 401
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Gott jobbat . Känner att nu är det dax att sätta fart ordentligt.
Du har redan bra flyt. och det ser ut att bli riktigt bra du.. Hälsn dan 😃

Posted

Tack Dan!
Ja sätt fart nu ,jag ser fram emot lite träffar med färdiga bilar och ett antal som är riktigt på gång inom ett par år.
Så det är bara att kämpa på som gäller.

Jag fick ett prov på list till dörrarna av dig när vi hälsade på hos dig,en list med läpp på har för mig att du sa att det var från buss eller lastbil vet du var man kan köpa denna list då jag tycker att den var ett ypperligt alternativ.
Mvh Peter.

  • 1 month later...
Posted

Då är det dags för lite uppdatering!
I början av december var jag i kontakt med leverantören ang de tveksamheter i konstrtruktionen av alu upprigthsen som var levererade.
Nu ett halvår senare kan jag ej få något deffenitivt besked om sfro godkänner dessa eller ej.
Det besked jag dock kan få är att leverantören ej förbundit sig i kontraktet att bilen ska bli sfro godkänd,utan att om nya delar måste göras för att godkännas kommer det att bli en merkostnad för alla replika kunder.
Jag har nu hållit på att bygga i 5 (fem) år och känner att jag måste ta lite tillförlitliga beslut så att jag har lite kontroll på byggtiden då jag i övrigt ej har så mycket kvar innan bilen blir klar 1 till 1,5 år kanske.
Jag har därför bestämt mig för att andvända mig av Magnus cnc frästa upprigths då dessa är utveklade i samråd med sfro och som jag ser det är det de bästa som finns på marknaden både design,geometri och hållfasthetsmässigt.
Framvagnen är nu förberedd för dessa upprigts lite bilder följer.

Posted

Krängningshämmaren jag har andvänt är från olle lindskog och riktigt fina grejor fem fasta lägen att avdvända sig av på de 90 grader som man kan ljustera knivarna på.
Olle erbjuder ett bättre pris till gt40 byggare så jag lovade att göra lite reklam här,jag kommer tillbaks med hur man kan komma i kontakt med honom.
Men det är riktigt fina grejor.

Posted

Bärarmarna är kortade 1" per sida så nu har bilen samma hjulbas som orginalbilen, de bärarmar som följde med kittet gick det ej att sätta cambern till 0 grader och däcken tog i skärmkanterna hela tiden vid svängning.

Posted

Jag har även modifierat hjulhuset under tanklocken då de däck som rekomenderas tar i vid sväng och infjädring,jag kommer även att gå ner i däcks diameter fram då enligt mina tester kommer däcket även att ta i fronten i ovankant(hjulhus) vid infjädring.
Med dessa åtgärder kommer hjulet att gå fritt vid infjädring och sväng.
Leverantören säger att dessa kit har samma avstånd som orginal monocoqerna och att dessa bilar ej går att köra över trottoarkanter med,jag har dock högre krav än att bara kunna köra på bana med bilen.

Posted

Jag har haft god hjälp med att resonera kring framvagnsgeometrin och detta tror vi på, lite mindre camberkompensering för att minska spårviddsförändringen och inte öka cambern så mycket då bilen ej kommer att kränga så mycket,minska skrubben,öka castern lägga till ackerman då denna är nästan noll på orginal upprigthsen.

Posted

JA det här känns riktigt fint. Tänk när alu uprightsen sitter där imellan...grymt avundsjuk på hur fint det blir på din bil, Vill också nå målet snart, men det är fortfarande långt borta.

  • 2 months later...
Posted

Då var man igång efter en lång skön semester.
Jag slängde ihop kärran ochn ställde ner den på hjul för att delta i en liten lokal utställning som jag lovat sen länge.
Rätt skön känsla faktiskt,och det passar riktigt bra,skönt efter alla plastnings timmar.

Posted

vädret höll i sig och gt,n fick se solen för första gången,härlig känsla.
Den väckte stor uppmärksamhet och många frågor om när den blir klar dök givetvis upp,nästa sommar svarade jag ,så jag antar att det bara är att ösa på.

Posted

Grattis Peter! Skönt att vädret var med dig. Alltid kul att få lite cred för alla timmar i verkstan!

/Henrik

  • 1 month later...
Posted

Nu går bygget in i fas 2, ihopmonteringen .
Nu står ramen hemma i mitt garage och många sena kvällar i garaget väntas framöver.
Givetvis kommer det att fotas och läggas ut bilder vartefter här.
Mvh Peter

  • 2 weeks later...
Posted

Då är lagrena monterade i upprigthsen,presspassningen är 10 hundradelar det är det som rekomenderas för stållager i aluminiumupprigths.
Jag krympte i dom,värme upp på värmeplatta till 220 grader och frös larena till 20- sen var det bara att lägga ner dom.
Nu har även alla infästningar och stag/länkarmar provats ut i samråd med några entusiastiska byggare,och alla rörelser känns optimala i både fram och bakvagn.
Det har tagit lite tid att komma fram till detta ,men jösses vad bra det blir.

Så nu är det bara att smacka ihop skiten.
Mvh Peter

  • 1 month later...
Posted
😲
Snyggt jobbat Peter.
Man kan bara lyfta på hatten 😃
😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃

MVH
Christer
Posted

Ja vad ska man säga mer än att det bara är att lyfta på hatten.
Vackert och genomarbetat rakt i genom.

Posted

jag gjore om rattstången då jag ej va nöjd med 240 knutarna nu har jag tagit två saab knutar och modifierat så den passade 240 kuggstången ,nu
ligger den lagom bit från pedaler bra vinkel på knutarna ,nu är jag nöjd.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...