Dan Andersson Posted August 25, 2009 Posted August 25, 2009 Det Àr inte vinter Ànnu. Kör pÄ sÄ det ryker.. Bilder kommer Quote
Dan Andersson Posted August 30, 2009 Author Posted August 30, 2009 Det blev en premiĂ€rtur till trĂ€ffen. Lite regn men Ă€ven sol och mĂ„nga fina bilar. Bilen tog tag dit pĂ„ en transport, lite annorlunda att se den ibland andra fordon efter 21 Ă„r i garaget. đ .j Quote
Starhonk Posted September 13, 2009 Posted September 13, 2009 Vad kul att du Àr gÄng igen och att bilen fÄtt lite vÀlbehövlig luft! Mvh Henrik Quote
Guest_gt40 Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Hade bilen hÀromdagen till en vÄg för vÀgning.. PÄ framaxel vÀgde den 390kg och bakaxel 610 kg sÄ tot 1000kg.. Skall vÀl pÄ en max 150 kg med allt inkl de vikter som lÀgges pÄ med regbes.. De flesta verkar vÀga besiktigade och klara omkr 1240 kg.. Quote
Dan Andersson Posted October 16, 2009 Author Posted October 16, 2009 I dag skulle jag Ă„kt till Olssons DĂ€ckservice och gjort hjulinstĂ€llningar ,men det kom snö i mĂ€ngder sĂ„ det blev bara varmkörning i garaget,,, Det var nog GĂ€llivare influensa det som kom .. men men vi gör nya försök,, Dan đ Quote
Dan Andersson Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 DĂ„ blev det Ă€ntligen av. Hade bokat Fredagen 13 november kl 13.00 3dje gĂ„ngen gillt. Bra vĂ€der vĂ€gen var torr och in till Olssons DĂ€ckservice i BorĂ„s. De Ă€r mycket skickliga pĂ„ HjulinstĂ€llningar pĂ„ alla fordon. Flera referenser gjorde att man valde dessa killar. Det gĂ€llde att se om uppsĂ€ttningen pĂ„ lĂ€nkarmar var rimilga för justering innan man plockar ner inför lack i vinter..Vi jĂ€mförde med en GT 2005 och det var marginell avvikelse som var lĂ€tt att fĂ„ till, vilket vi kan göra nu till vĂ„ren , sĂ„ledes inga konstruktiva ingrepp mer Ă€n att vrida in övre spindelled ett varv bĂ„da sidor samt justera cambern bak. to in bak vĂ€nster var lite för mycket vilket fĂ„r justeras. Tid ifrĂ„n att vi körde in till vi rullade ut var 40 minuter..20Ă„rs funderande om detta var ok bekrĂ€ftades pĂ„ sĂ„ledes 40 minuter.. đ .VĂ€l hemma började det snöa!!!! Quote
Starhonk Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Grattis, Vad skönt att det gick bra! Vore intressant att veta vilka vĂ€rden du lade dig pĂ„ nu i statisk camber och hur mycket toe in du valt ( om du valt nĂ„gon . Ser att du har en mumsig ZF ocksĂ„ đ SjĂ€lv skall jag ut och plast innerskĂ€rmar i fronten idag! Mvh Henrik Quote
Dan Andersson Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 Peter pÄ DÀckverkstaden fick fria hÀnder vad det gÀllde instÀllningar sÄ han tog mallen för FORD GT 2005 som riktvÀrden. MÄttot var att ha en bil som beter sig normalt pÄ landsvÀg sÄsom bruksbil varefter man kan justera till extremare vÀrden baserat pÄ dÀck och körning..o.s.v. Vi kontrollerade sÄ att det fanns möjlighet för extremvÀrden först och hÀr fanns justerings mÄn till detta. BörvÀrde Camber GT -0 grad 24` UppmÀtt VÀnster -1grad 34`Höger -1grad 42` SÄledes lite upprÀtning ett varv pÄ spindelleden "övre" Stigning 1,5mm. FÄtt slipa av lite pÄ övre infÀstning av spindelled i lÀnkarm för att pÄ möjlighet till justermÄn. Detta skall sedan svetsas ihop. Single toe VÀnster +0 grad 02` UppmÀtt V -0grad 08` H -0grad 09` SÄledes vridning av styrleder lite. Caster +5grad 00` UppmÀtt V +4grad 29` H +3grad 56` SÄledes minska lite pÄ vÀnster..Enl Peters rekomendation . Nu ligger det brickor pÄ övre lÀnkarm i framkant som justeras. Jag har nylonbussningar i hela chassiet sÄ det Àr rÀtt stummt. Skall se om jag kan fÄ en kopia pÄ mailen sÄ kan jag lÀgga ur hela protokollet.. Quote
Dan Andersson Posted December 27, 2009 Author Posted December 27, 2009 Strax före Jul kom det hem ett set kolvar Modell 351C. Hade tÀnkt bygga en Clevor 302 Track BOSS. Med Aussie 351-2v toppar (Closed Chamber) . LÀgger upp en lÀnk framöver sÄsom motorbygge. Dan Quote
Dan Andersson Posted March 22, 2010 Author Posted March 22, 2010 Lite Tradera aktiviteter har det blivit . Hittat lite Lucas prylar till vettiga priser samt Fiat baklyse. Backspegel ifrĂ„n en Ford Zephyr http://www.websitefolder.net/vpautoparts2/art-2.asp?id=234&iPageID=65 En lĂ€nk till en firma i Fristad som importerar Mustang delar. Denna backspegel ser rĂ€tt ok ut. đ MĂ„ vĂ€l vĂ„ren Ă€r pĂ„ gĂ„ng.. Quote
Csgt40 Posted March 22, 2010 Posted March 22, 2010 DĂ„ var det lite mer aktivitet pĂ„ forumet đ Bra jobbat Dan nu Ă€r det dax att dra upp tempot pĂ„ forumet. SjĂ€lv sĂ„ vĂ€ntar man med spĂ€nning pĂ„ nĂ„gra smĂ„ delar sen kan man köra pĂ„ igen. MVH Christer Quote
Dan Andersson Posted April 26, 2010 Author Posted April 26, 2010 Det var bra fart i garagen ser jag. SjÀlv har jag hamnat pÄ ett litet sidospÄr men skall strax köra igÄng igen. Det som sinkat Àr att det har blivit till ökning i familjen Ford sÄ GT fÄr vila april mÄnad. Dan Quote
hoffman_gt40 Posted April 26, 2010 Posted April 26, 2010 Klart godkÀnd ursÀkt Dan! God smak med en 65 cab ,fick sjÀlv hem en 65 fastback i november frÄn usa. Bullitgrön ,fÄr duga att glida till jobbet med i sommar. Mvh Peter Quote
Dan Andersson Posted April 27, 2010 Author Posted April 27, 2010 HĂ€rligt du..Jag har vĂ€l tĂ€nkt samma. Om ej sĂ„ kan jag ha Cabben sĂ„som donator bil.. Motor o backspegel Ă€r bra i ordning..TrĂ„ngt i mitt garage men inte i ditt ser jag đ . Dan Quote
Dan Andersson Posted August 20, 2010 Author Posted August 20, 2010 Efter en semesterhelg pĂ„ Nurburgring sĂ„ har inspirationen kommit att blĂ„sa pĂ„ lite. Ser att ni andra jobbat flitigt och att ett trevligt möte kommer till stĂ„nd nu i oktober. Hade tĂ€nkt att fixa till min motor framöver. Ăr lite seg sĂ„ det fĂ„r vĂ€l bli en ordentlig genomgĂ„ng. Denna motor ifrĂ„n en 935a 700Hp vore nĂ„got.. ..HĂ€lsn Dan Quote
Starhonk Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 PORR! ( Àr det inte en frÄga nÀr man laddar upp bilder om den Àr "family safe" - denna Àr det inte ) Trevlig helg Henrik Quote
Dan Andersson Posted November 7, 2010 Author Posted November 7, 2010 Som sagt i dag var jag ute och startade upp maskinen lite .Mest bara för att fĂ„ lite gott syre i garaget sĂ„ man kommer igĂ„ng. Skall bygga om undre bĂ€rarm bak ifrĂ„n genomgĂ„ende bult till en variant med lĂ€nköra som medger viss vinkling av undre bĂ€rarm. Enl den framvagnsinstĂ€llning som jag gjorde var det ok men kĂ€nner att i lĂ€ngden Ă€r det bĂ€ttre om man har mer flexibel justering via lĂ€nkarmsstagen.. Har tĂ€nkt att jag skall bygga in ett ledlager i röret efter att jag kortat ned det hela. Slipper dĂ„ att svetsa om och Ă€ndra spĂ„rvidd. Testar detta först. Fick Ă€ven hem lite delar till motorbygget med posten hĂ€romdagen. Tomten kommer tidigt. Men först kommer Christer sedan frost o snö och dĂ€refter Tomten. Har varit sĂ„ nu ett par Ă„r đ OrginalkĂ„por i kartong ifrĂ„n 1969 C9ZZ-6582-C Inte helt nya men i mkt bra skick . Med mina Aussie 302-4V skall det byggas en Clevor nu under vintern Ă€r det tĂ€nkt. Mer om detta senare.. Quote
Csgt40 Posted November 7, 2010 Posted November 7, 2010 Dom kĂ„porna Ă€r inte lĂ€tta att fĂ„ tag pĂ„, ide skicket đ Tur att man kommer ner med lite kyla till er sĂ„ ni fĂ„r tid att vara i garagen och vĂ€rma er lite đ /Christer Quote
Andreas Engström Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 Hej. Gjorde i ordning en cleveland med sÄna toppar för 7-8 Är sen. Dem har ju lite dÄligt flöde pÄ avgas sidan, sÄ jag gjorde som man gjorde pÄ 70 talet! Man frÀste helt enkelt bort ca 1 tum och ersatte den delen med en alu platta som man dÄ drog upp avgaskanalerna med. TyvÀrr ser dem ju ut som vattenlÄs. Gör man detta blir det duktigt flöde i topparna med tillhörande portning. Quote
Dan Andersson Posted November 9, 2010 Author Posted November 9, 2010 Ja helt rÀtt , Men det blir lite mildare motor ingen Don Nicholson eller Gapp and Roush Pro Stock maskin. Men tanken lockar. Undra vad man sagt om man kom med ett Edelbrock Tunnelram insug med tvÄ Holley Dominator pÄ tvÀren istÀllet för bakruta. Skall köra igÄng framöver med motorbygget Àr bara lite delar som ÄterstÄr sÄsom kamaxelval tex.. Quote
Andreas Engström Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Ja det Àr ju klart. Men det gÄr ju att fÄ hyggligt flÄs i dem ÀndÄ. Ventil och relativt enkelt portjobb sÄ kommer man ju upp i ca 250/180 cfm, och det rÀcker ju till 450-550 hp i en gatsnurra beroende pÄ hur radikal man vill vara. Kul att du fÄtt tag i aussie toppar. Funkar ju klart bÀttre Àn open chamber topparna. Open chamber toppar som jag har kommit i kontakt med har ju gjort att dem motorerna har blivit djÀvulskt kÀnsliga pÄ tÀndningen pga av den lÄngsamma förbrÀnningen som ju helt klart försÀmrar effekten. Kommer du köra 8.2" eller 9.5" block? JÀttekul att du kör med dessa toppar. Ligger helt klart varmt om hjÀrtat! Quote
Dan Andersson Posted November 10, 2010 Author Posted November 10, 2010 Blir nog sĂ„ att jag kommer att göra en 302 . Ăr lite undrande över kamaxel val imed att jag tĂ€nker lĂ€gga pĂ„ min BrĂ€nsleinsprutning och se hur det blir. En Tecalemit Jackson insprutning omgjord ifrĂ„n mekanisk till elektrisk styrd .Tillkommer dĂ„ spacerplattor i insug. Annars sĂ„ fĂ„r det bli ett Edelbrock 7129 Performer som passar rĂ€tt pĂ„.. Ev sĂ„ blir det en Högkomp 289 i stĂ€llet som fĂ„r ta insprutningen. Ăr lite villrĂ„dig det mesta till 289 har jag redan. Vill gĂ€rna Ă„ka mekanisk cam för att fĂ„ rĂ€tt ljud imotorn.. đ Kör dĂ„ den i mustangen nu till sommaren som testbĂ€nk.. Var Ă€ven och tittade pĂ„ ett par udda topplock hos en kompis som inte Ă€r sĂ„ tokiga. Gashastighet i dessa Ă€r nog inte sĂ„ hög.. 427 Tunnelport. Quote
Dan Andersson Posted November 14, 2010 Author Posted November 14, 2010 Japp sÄ var det dax att uppdatera bilen med lite bÀttre lösningar. För 20Är sedan var det inte den kompetens direkt och nÀtverk som vi nu har i vÄrt forum..Lite för stel bak samt ingen möjlighet till To in /To out bak.. Plockar bort rör och nylon bussningar för att montera gummi bussning. Lite omÀndring för att fÄ rörelse i lÀnkarmen krÀvs.. Quote
Dan Andersson Posted November 14, 2010 Author Posted November 14, 2010 Ăven dax att börja montera lite instrument och övriga funktioner. LĂ€t en firma knĂ€cka till aluminium paneler istĂ€llet för de glasfiber paneler jag fick med . Detta Ă€r inte en GOX . De bockade efter instrumentbrĂ€dan som mall och passar bĂ€ttre Ă€n plasten som var lite för tjock tyckte jag. Panelerna sitter med skruvar dragna i insatsgĂ€ngor i plasten (Riv Nitar) Switchar och kontrollampor köptes hos Holden i Eng. Fick Ă€ven bra tips utav Henrik S men hade redan handlat likvĂ€rdiga men med glödlampa ej diod..Provmonterar sĂ„ fĂ„r vi se om de hĂ„lls kvar saknar nĂ€mligen lĂ„smutter. Hade Ă€ven köpt gamla Lucas switchar. Ganska lika de som Holden nu har, org till vĂ€nster. Den har lite goare fjong i vippan sĂ„ förstĂ„r ni vad jag menar.. đ . GĂ€ller det bara att borra rĂ€tt.. Quote
Dan Andersson Posted November 14, 2010 Author Posted November 14, 2010 HÀr Àr lÀnken till lamporna.. http://www.holden.co.uk/displayproducts.asp?sg=1&pgCode=012&sgName=Electrical&pgName=Bulbs+%26+Warning+Lamps&agCode=0074&agName=Warning+Lamps Quote
Dan Andersson Posted November 17, 2010 Author Posted November 17, 2010 Var ute pĂ„ VP autoparts i Fristad och kikade pĂ„ backspegelfĂ€ste att sĂ€tta i vindrutan. De hade en modell till Must 1968 som skulle passa. Ăven spegeln till 68 verkar ok. Den jag köpte pĂ„ Tradera har 1/2" kulfĂ€ste. Vad sĂ€ger ni om detta nytillverkade kit Must 69.. Quote
Dan Andersson Posted January 9, 2011 Author Posted January 9, 2011 Ny har bussningarna kommit och de ersÀtter de nylon jag hade sedan byggstarten. Trycker in 2st per rör sÄ fÄr vi se hur flexibelt det blir att spÀnna upp to in / to out.. Undre lÀnkarm bak till Upprights inre fÀstet . Dan Quote
Dan Andersson Posted February 12, 2011 Author Posted February 12, 2011 Nu Àr ena sidan ombyggd med gummibussningar ifrÄn att ha varit helstummt med nylon. Bara höger kvar. Hittade bussningar som passade rÀtt i mina rör sÄ det var bara att korta ned lÀngden lite sÄ nu Àr det justerbart med too in/out. En annan grej Àr att jag f.o.m 15 Mars jobbar pÄ VP Autoparts i Fristad i den nya firman som bara hÄller pÄ med Ford Mustang. SÄ tiden pÄ Bilprovningen Àr över för tillfÀllet . Del blir allt ifrÄn att ta hem delar till att sÀlja samt ge service till Mustang Àgare.. Dan Quote
Andreas Engström Posted February 12, 2011 Posted February 12, 2011 Ja det Ă€r nĂ„got som Ă€r fĂ„ förunnat! Att fĂ„ jobba med det man brinner för! Grattis! đ Quote
Dan Andersson Posted March 2, 2011 Author Posted March 2, 2011 LÄnat in en lyft sÄ man lÀttare kan jobba med maskinen.. Dan Quote
Dan Andersson Posted March 24, 2011 Author Posted March 24, 2011 Har varit lite lungt med byggandet, Bytte jobb ifrÄn Bilprovningen till att pyssla med Mustanger pÄ heltid pÄ VP-Autoparts i Fristad. Skall komma med lite bilder ang vÄr container som kommer i nÀsta vecka. StÄtt o packat upp skÀrmar och Monte Carlo stag bla. nu i veckan.. Blir sugen nÀr jag ser era framsteg..Dan Quote
Dan Andersson Posted December 15, 2011 Author Posted December 15, 2011 Hej alla. MĂ„ste bara in och skriva en liten h-Jul hĂ€lsning till er alla. Har vĂ€l plockat med lite motor jobb sĂ„ bilder kommer framöver. Har fĂ„tt block och vev sĂ„ nu skall arbetet börja med Clevor samt 289 med insprutning. Ăven bytt lyft till Gt.n i garaget.. Dan Quote
Csgt40 Posted December 15, 2011 Posted December 15, 2011 Snyggt jobbat Dan đ VĂ€ntar med spĂ€nning pĂ„ bilder och mer info om "Clevor Puffran" đ MVH Christer.S Quote
Dan Andersson Posted February 26, 2012 Author Posted February 26, 2012 Ăntligen har man kommit igĂ„ng i garaget.. HĂ„ller pĂ„ med lite justeringar i framvagnen kuggstĂ„ngen satt lite lĂ„gt sĂ„ den skall höjas upp samt lĂ€nkarm bak/undre justerad för bĂ€ttre to in /to out. Nylon bussningar som var pĂ„ modet för 25 Ă„r sedan har ersatts med gummi bussningar. Ăr rĂ€dd att det kan bli lite förĂ€ndringar lite hĂ€r och dĂ€r..Kylet skall Ă€ven sĂ€nkas lite.. Quote
Starhonk Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 Kul att du Àr pÄ G igen. Den bilen kommer att bli kanon! Den dÀr ZF lÄdan kastar man onekligen avundsjuka blickar pÄ. Har du funderat pÄ att vÀnda den eller? Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 Bra jobbat Dan! Kör hÄrt nu nÀr Ängan Àr uppe! Mvh Peter H Quote
Dan Andersson Posted February 27, 2012 Author Posted February 27, 2012 Jag har sett Crilles delar för vÀndning utav lÄda , Har funderat med tÀnker se till sÄ att jag fÄr ut bilen först. Börjar jag ratta pÄ lÄdan ,,Fan dÄ tar det sÀkert 5 Är.. Men visst det hade blivit rÀtt stuk. Jag köper nog ett lock avvaktar med vÀndningen..Tusan vad det gÄr snabbt och riva ner och plocka. Efter 24 Är kan man varenda skruv ju.. Har ju redan renoverat bromsarna en gÄng bara för att det stÄtt still.. Quote
Guest_gt40 Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Monterat ner en massa för att göra justering utan bump stear. Lite klurigt med de olika bÀrarmarna. Som sagt inte en rÀt vikel. Quote
Dan Andersson Posted November 26, 2013 Author Posted November 26, 2013 Dax att prova pĂ„ lite kamaxel mĂ€tning till motorn.Stommen Ă€r 302 med Aussie Cleveland 302 closed chamber topplock ARD1AE-AC .Och KB kolvar (flat-top) ger comp ratio ca 11,5.. Insug E-BOSS Edelbrock.. GĂ€ller att hitta en kamaxel som fungerar,,lite mycket att vĂ€lja pĂ„ bara.. Dax att konsultera Andreas,, đ , Quote
Starhonk Posted November 27, 2013 Posted November 27, 2013 Coolt med en Clevor đ Skall bli spĂ€nnande att se vad du fĂ„r för effekt! Med vĂ€nlig hĂ€lsning, Henrik Quote
maric Posted November 28, 2013 Posted November 28, 2013 Hej, -Det dĂ€r med âlite mycket att vĂ€lja pĂ„â kan ju lĂ„ta som en fördel men dĂ„ jag precis genomlidigt samma process förstĂ„r jag vad du menar. NĂ€r det gĂ€ller utbudet till amerikanska Ă„ttor Ă€r det ju rent löjligt! Om man tittar hos en leverantör som tex Competition Cams sĂ„ har de c:a 800 kamprofiler att vĂ€lja mellan och dĂ„ kan man vĂ€lja en profil till avgas och en annan till insug. NĂ€r man vĂ€l valt ut en av dessa sexhundrafyrtiotusen kombinationer sĂ„ skall man specificera "lobe separation" dvs antal vevvinkelgrader mellan insug/avgas-loberna... (Vill man göra det Ă€nnu vĂ€rre för sig kan man haka pĂ„ trenden med olika lober för de inre/yttre cylindrarna.) Det enda man kan vara sĂ€ker pĂ„ Ă€r att oavsett vad man vĂ€ljer sĂ„ finns det givetvis en (eller troligen fenomenalt mĂ„nga) kombinationer som varit bĂ€ttre⊠-Lycka till! Det skall bli spĂ€nnande att se fortsĂ€ttningen /Mattias Quote
Dan Andersson Posted February 15, 2014 Author Posted February 15, 2014 . Provmontering , Blir nog sÄ att man fÄr prova ut motorn i Mustangen.. Quote
Hansol Posted February 15, 2014 Posted February 15, 2014 Ser manligt nog ut bÄde för Mustang och GT40 ! Quote
Ărjan Brattberg Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Ser spĂ€nnande ut. Vad Ă€r det för trottlar? mvh Ărjan Quote
Dan Andersson Posted February 23, 2014 Author Posted February 23, 2014 Det Àr en Tecalemit Jackson mekanisk omgjord till elektrisk. Holman Moody höll pÄ under 60- talet med dessa. Köpt ifrÄn Danmark under 80- talet . Quote
Dan Andersson Posted July 21, 2015 Author Posted July 21, 2015 Dags att uppdatera lite pÄ motorn , den gamla Fiat Generatorn pÄ 35A Àr lÀge att byta ut,, Har nÄgon nÄgot bra förslag pÄ lÀmplig.. NÀr det begav sig sÄ var denna en av de mindre man kunde hitta pÄ skroten .. // Dan Quote
bojan_gt40 Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 DANA wrote: Dags att uppdatera lite pÄ motorn , den gamla Fiat Generatorn pÄ 35A Àr lÀge att byta ut,, Har nÄgon nÄgot bra förslag pÄ lÀmplig.. NÀr det begav sig sÄ var denna en av de mindre man kunde hitta pÄ skroten .. // Dan http://www.x-parts.se/minigenerator-50a/20508-0 Quote
Grantinge_gt40 Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Hej Dan, Jag har en sÄdan hÀr liggandes om du Àr intresserad. http://www.carbuildersolutions.com/uk/compact-lightweight-40-amp-alternator Quote
Dan Andersson Posted August 4, 2015 Author Posted August 4, 2015 Efter hjÀlp utav Lack MÀstarn Magnus W sÄ hittade vi rÀtt mÄtt för styrningen , nu gÀller det att bygga in den i ramen, tÀnkte förmontera i fixtur för sista justering ,, Quote
Csgt40 Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 HĂ€rligt att du Ă€r pĂ„ "G" Dan det börjar dra ihop sig i garagen nu đ Kör hĂ„rt MVH Christer.S Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.