Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det blev en premiĂ€rtur till trĂ€ffen. Lite regn men Ă€ven sol och mĂ„nga fina bilar. Bilen tog tag dit pĂ„ en transport, lite annorlunda att se den ibland andra fordon efter 21 Ă„r i garaget. 😃 .j

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Hade bilen hÀromdagen till en vÄg för vÀgning..
PÄ framaxel vÀgde den 390kg och bakaxel 610 kg sÄ tot 1000kg..
Skall vÀl pÄ en max 150 kg med allt inkl de vikter som lÀgges pÄ med regbes.. De flesta verkar vÀga besiktigade och klara omkr 1240 kg..

  • 3 weeks later...
Posted

I dag skulle jag Äkt till Olssons DÀckservice och gjort hjulinstÀllningar ,men
det kom snö i mÀngder :sad: sÄ det blev bara varmkörning i garaget,,,
Det var nog GĂ€llivare influensa det som kom .. men men vi gör nya försök,, Dan 🙂

  • 4 weeks later...
Posted

DÄ blev det Àntligen av. Hade bokat Fredagen 13 november kl 13.00
3dje gÄngen gillt. Bra vÀder vÀgen var torr och in till Olssons DÀckservice i BorÄs. De Àr mycket skickliga pÄ HjulinstÀllningar pÄ alla fordon.
Flera referenser gjorde att man valde dessa killar.
Det gÀllde att se om uppsÀttningen pÄ lÀnkarmar var rimilga för justering innan man plockar ner inför lack i vinter..Vi jÀmförde med en GT 2005
och det var marginell avvikelse som var lĂ€tt att fĂ„ till, vilket vi kan göra nu till vĂ„ren , sĂ„ledes inga konstruktiva ingrepp mer Ă€n att vrida in övre spindelled ett varv bĂ„da sidor samt justera cambern bak. to in bak vĂ€nster var lite för mycket vilket fĂ„r justeras. Tid ifrĂ„n att vi körde in till vi rullade ut var 40 minuter..20Ă„rs funderande :sad: om detta var ok bekrĂ€ftades pĂ„ sĂ„ledes 40 minuter.. 😃 .VĂ€l hemma började det snöa!!!!






Posted

Grattis,

Vad skönt att det gick bra! Vore intressant att veta vilka vÀrden du lade dig pÄ nu i statisk camber och hur mycket toe in du valt ( om du valt nÄgon .
Ser att du har en mumsig ZF ocksĂ„ 😃

SjÀlv skall jag ut och plast innerskÀrmar i fronten idag!

Mvh
Henrik

Posted

Peter pÄ DÀckverkstaden fick fria hÀnder vad det gÀllde instÀllningar sÄ han tog mallen för FORD GT 2005 som riktvÀrden.
MÄttot var att ha en bil som beter sig normalt pÄ landsvÀg sÄsom bruksbil varefter man kan justera till extremare vÀrden baserat pÄ dÀck och körning..o.s.v.
Vi kontrollerade sÄ att det fanns möjlighet för extremvÀrden först och hÀr fanns justerings mÄn till detta.
BörvÀrde
Camber GT -0 grad 24` UppmÀtt VÀnster -1grad 34`Höger -1grad 42`
SÄledes lite upprÀtning ett varv pÄ spindelleden "övre" Stigning 1,5mm.
FÄtt slipa av lite pÄ övre infÀstning av spindelled i lÀnkarm för att pÄ möjlighet till justermÄn. Detta skall sedan svetsas ihop.

Single toe VÀnster +0 grad 02` UppmÀtt V -0grad 08` H -0grad 09`
SÄledes vridning av styrleder lite.

Caster +5grad 00` UppmÀtt V +4grad 29` H +3grad 56`
SÄledes minska lite pÄ vÀnster..Enl Peters rekomendation . Nu ligger det brickor pÄ övre lÀnkarm i framkant som justeras.

Jag har nylonbussningar i hela chassiet sÄ det Àr rÀtt stummt. Skall se om jag kan fÄ en kopia pÄ mailen sÄ kan jag lÀgga ur hela protokollet..





  • 1 month later...
Posted

Strax före Jul kom det hem ett set kolvar Modell 351C. Hade tÀnkt bygga en Clevor 302 Track BOSS. Med Aussie 351-2v toppar (Closed Chamber) .
LÀgger upp en lÀnk framöver sÄsom motorbygge. Dan

  • 2 months later...
Posted

Lite Tradera aktiviteter har det blivit . Hittat lite Lucas prylar till vettiga
priser samt Fiat baklyse. Backspegel ifrÄn en Ford Zephyr


http://www.websitefolder.net/vpautoparts2/art-2.asp?id=234&iPageID=65
En lÀnk till en firma i Fristad som importerar Mustang delar.
Denna backspegel ser rĂ€tt ok ut. 😃

MÄ vÀl vÄren Àr pÄ gÄng..

Posted

DĂ„ var det lite mer aktivitet pĂ„ forumet 😃
Bra jobbat Dan nu Àr det dax att dra upp tempot pÄ forumet.
SjÀlv sÄ vÀntar man med spÀnning pÄ nÄgra smÄ delar sen kan man köra pÄ igen.

MVH
Christer

  • 1 month later...
Posted

Det var bra fart i garagen ser jag. SjÀlv har jag hamnat pÄ ett litet sidospÄr men skall strax köra igÄng igen. Det som sinkat Àr att det har blivit till ökning i familjen Ford sÄ GT fÄr vila april mÄnad. Dan


Posted

Klart godkÀnd ursÀkt Dan!
God smak med en 65 cab ,fick sjÀlv hem en 65 fastback i november frÄn usa.
Bullitgrön ,fÄr duga att glida till jobbet med i sommar.
Mvh Peter

Posted

HĂ€rligt du..Jag har vĂ€l tĂ€nkt samma. Om ej sĂ„ kan jag ha Cabben sĂ„som donator bil.. Motor o backspegel Ă€r bra i ordning..TrĂ„ngt i mitt garage men inte i ditt ser jag 😃 . Dan

  • 3 months later...
Posted

Efter en semesterhelg pÄ Nurburgring sÄ har inspirationen kommit att blÄsa pÄ lite. Ser att ni andra jobbat flitigt och att ett trevligt möte kommer till stÄnd nu i oktober. Hade tÀnkt att fixa till min motor framöver.
Är lite seg sĂ„ det fĂ„r vĂ€l bli en ordentlig genomgĂ„ng.
Denna motor ifrÄn en 935a 700Hp vore nÄgot..

..HĂ€lsn Dan

Posted

PORR!

( Àr det inte en frÄga nÀr man laddar upp bilder om den Àr "family safe" - denna Àr det inte )

Trevlig helg
Henrik

  • 2 months later...
Posted

Som sagt i dag var jag ute och startade upp maskinen lite .Mest bara för att fÄ lite gott syre i garaget sÄ man kommer igÄng.
Skall bygga om undre bÀrarm bak ifrÄn genomgÄende bult till en variant
med lÀnköra som medger viss vinkling av undre bÀrarm. Enl den framvagnsinstÀllning som jag gjorde var det ok men kÀnner att i lÀngden Àr det bÀttre om man har mer flexibel justering via lÀnkarmsstagen..


Har tÀnkt att jag skall bygga in ett ledlager i röret efter att jag kortat ned det hela. Slipper dÄ att svetsa om och Àndra spÄrvidd. Testar
detta först. Fick Ă€ven hem lite delar till motorbygget med posten hĂ€romdagen. Tomten kommer tidigt. Men först kommer Christer sedan frost o snö och dĂ€refter Tomten. Har varit sĂ„ nu ett par Ă„r 😃

OrginalkÄpor i kartong ifrÄn 1969 C9ZZ-6582-C
Inte helt nya men i mkt bra skick .




Med mina Aussie 302-4V skall det byggas en Clevor nu under vintern Àr det tÀnkt. Mer om detta senare..

Posted

Dom kĂ„porna Ă€r inte lĂ€tta att fĂ„ tag pĂ„, ide skicket 😃
Tur att man kommer ner med lite kyla till er sĂ„ ni fĂ„r tid att vara i garagen och vĂ€rma er lite 😃

/Christer

Posted

Hej. Gjorde i ordning en cleveland med sÄna toppar för 7-8 Är sen. Dem har ju lite dÄligt flöde pÄ avgas sidan, sÄ jag gjorde som man gjorde pÄ 70 talet! Man frÀste helt enkelt bort ca 1 tum och ersatte den delen med en alu platta som man dÄ drog upp avgaskanalerna med. TyvÀrr ser dem ju ut som vattenlÄs. Gör man detta blir det duktigt flöde i topparna med tillhörande portning.

Posted

Ja helt rÀtt , Men det blir lite mildare motor ingen Don Nicholson eller
Gapp and Roush Pro Stock maskin. Men tanken lockar.
Undra vad man sagt om man kom med ett Edelbrock Tunnelram insug med tvÄ Holley Dominator pÄ tvÀren istÀllet för bakruta.

Skall köra igÄng framöver med motorbygget Àr bara lite delar som ÄterstÄr sÄsom kamaxelval tex..

Posted

Ja det Àr ju klart. Men det gÄr ju att fÄ hyggligt flÄs i dem ÀndÄ. Ventil och relativt enkelt portjobb sÄ kommer man ju upp i ca 250/180 cfm, och det rÀcker ju till 450-550 hp i en gatsnurra beroende pÄ hur radikal man vill vara.

Kul att du fÄtt tag i aussie toppar. Funkar ju klart bÀttre Àn open chamber topparna. Open chamber toppar som jag har kommit i kontakt med har ju gjort att dem motorerna har blivit djÀvulskt kÀnsliga pÄ tÀndningen pga av den lÄngsamma förbrÀnningen som ju helt klart försÀmrar effekten.

Kommer du köra 8.2" eller 9.5" block?

JÀttekul att du kör med dessa toppar. Ligger helt klart varmt om hjÀrtat!

Posted

Blir nog sĂ„ att jag kommer att göra en 302 . Är lite undrande över kamaxel val imed att jag tĂ€nker lĂ€gga pĂ„ min BrĂ€nsleinsprutning och se hur det blir. En Tecalemit Jackson insprutning omgjord ifrĂ„n mekanisk till elektrisk styrd .Tillkommer dĂ„ spacerplattor i insug.
Annars sÄ fÄr det bli ett Edelbrock 7129 Performer som passar rÀtt pÄ..

Ev sĂ„ blir det en Högkomp 289 i stĂ€llet som fĂ„r ta insprutningen. Är lite villrĂ„dig det mesta till 289 har jag redan. Vill gĂ€rna Ă„ka mekanisk cam
för att fĂ„ rĂ€tt ljud imotorn.. 😃 Kör dĂ„ den i mustangen nu till sommaren som testbĂ€nk..




Var Àven och tittade pÄ ett par udda topplock hos en kompis som inte Àr sÄ tokiga. Gashastighet i dessa Àr nog inte sÄ hög.. 427 Tunnelport.




Posted

Japp sÄ var det dax att uppdatera bilen med lite bÀttre lösningar.
För 20Är sedan var det inte den kompetens direkt och nÀtverk som vi nu har i vÄrt forum..Lite för stel bak samt ingen möjlighet till To in /To out
bak.. Plockar bort rör och nylon bussningar för att montera gummi bussning. Lite omÀndring för att fÄ rörelse i lÀnkarmen krÀvs..



Posted

Även dax att börja montera lite instrument och övriga funktioner.
LÀt en firma knÀcka till aluminium paneler istÀllet för de glasfiber
paneler jag fick med . Detta Àr inte en GOX . De bockade efter instrumentbrÀdan som mall och passar bÀttre Àn plasten som var lite för tjock tyckte jag.
Panelerna sitter med skruvar dragna i insatsgÀngor i plasten (Riv Nitar)


Switchar och kontrollampor köptes hos Holden i Eng. Fick Àven bra tips
utav Henrik S men hade redan handlat likvÀrdiga men med glödlampa ej diod..Provmonterar sÄ fÄr vi se om de hÄlls kvar saknar nÀmligen lÄsmutter.



Hade Àven köpt gamla Lucas switchar. Ganska lika de som Holden nu har,
org till vĂ€nster. Den har lite goare fjong i vippan sĂ„ förstĂ„r ni vad jag menar.. 🙂 . GĂ€ller det bara att borra rĂ€tt..


Posted

Var ute pĂ„ VP autoparts i Fristad och kikade pĂ„ backspegelfĂ€ste att sĂ€tta i vindrutan. De hade en modell till Must 1968 som skulle passa. Även spegeln till 68 verkar ok. Den jag köpte pĂ„ Tradera har 1/2" kulfĂ€ste.



Vad sÀger ni om detta nytillverkade kit Must 69..




  • 1 month later...
Posted

Ny har bussningarna kommit och de ersÀtter de nylon jag hade sedan byggstarten. Trycker in 2st per rör sÄ fÄr vi se hur flexibelt det blir att spÀnna upp to in / to out.. Undre lÀnkarm bak till Upprights inre fÀstet . Dan
  • 1 month later...
Posted




Nu Àr ena sidan ombyggd med gummibussningar ifrÄn att ha varit helstummt med nylon. Bara höger kvar. Hittade bussningar som passade rÀtt i mina rör sÄ det var bara att korta ned lÀngden lite sÄ nu Àr det justerbart med too in/out.

En annan grej Àr att jag f.o.m 15 Mars jobbar pÄ VP Autoparts i Fristad
i den nya firman som bara hÄller pÄ med Ford Mustang. SÄ tiden pÄ Bilprovningen Àr över för tillfÀllet . Del blir allt ifrÄn att ta hem delar till att sÀlja samt ge service till Mustang Àgare..
Dan
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted

Har varit lite lungt med byggandet, Bytte jobb ifrÄn Bilprovningen till att pyssla med Mustanger pÄ heltid pÄ VP-Autoparts i Fristad.
Skall komma med lite bilder ang vÄr container som kommer i nÀsta vecka.
StÄtt o packat upp skÀrmar och Monte Carlo stag bla. nu i veckan..
Blir sugen nÀr jag ser era framsteg..Dan

  • 8 months later...
Posted

Hej alla. MÄste bara in och skriva en liten h-Jul hÀlsning till er alla.
Har vÀl plockat med lite motor jobb sÄ bilder kommer framöver.
Har fÄtt block och vev sÄ nu skall arbetet börja med Clevor samt
289 med insprutning. Även bytt lyft till Gt.n i garaget..

Dan

Posted

Snyggt jobbat Dan 😃
VĂ€ntar med spĂ€nning pĂ„ bilder och mer info om "Clevor Puffran" 😃

MVH
Christer.S :cool:

  • 2 months later...
Posted

Äntligen har man kommit igĂ„ng i garaget.. HĂ„ller pĂ„ med lite justeringar i framvagnen kuggstĂ„ngen satt lite lĂ„gt sĂ„ den skall höjas upp samt lĂ€nkarm bak/undre justerad för bĂ€ttre to in /to out. Nylon bussningar som var pĂ„ modet för 25 Ă„r sedan har ersatts med gummi bussningar.
Är rĂ€dd att det kan bli lite förĂ€ndringar lite hĂ€r och dĂ€r..Kylet skall Ă€ven sĂ€nkas lite..



Posted

Kul att du Àr pÄ G igen. Den bilen kommer att bli kanon! Den dÀr ZF lÄdan kastar man onekligen avundsjuka blickar pÄ. Har du funderat pÄ att vÀnda den eller?

Mvh
Henrik

Posted

Jag har sett Crilles delar för vÀndning utav lÄda , Har funderat med tÀnker se till sÄ att jag fÄr ut bilen först. Börjar jag ratta pÄ lÄdan ,,Fan dÄ tar det sÀkert 5 Är.. Men visst det hade blivit rÀtt stuk. Jag köper nog ett lock avvaktar med vÀndningen..Tusan vad det gÄr snabbt och riva ner och plocka. Efter 24 Är kan man varenda skruv ju.. Har ju redan renoverat bromsarna en gÄng bara för att det stÄtt still..

  • 1 year later...
Posted


Dax att prova pÄ lite kamaxel mÀtning till motorn.Stommen Àr 302 med
Aussie Cleveland 302 closed chamber topplock ARD1AE-AC .Och
KB kolvar (flat-top) ger comp ratio ca 11,5.. Insug E-BOSS Edelbrock..
GÀller att hitta en kamaxel som fungerar,,lite mycket att vÀlja pÄ bara..
Dax att konsultera Andreas,, 😃 ,
Posted

Coolt med en Clevor 😃

Skall bli spÀnnande att se vad du fÄr för effekt!

Med vÀnlig hÀlsning,
Henrik

Posted

Hej,
-Det dĂ€r med ”lite mycket att vĂ€lja pĂ„â€ kan ju lĂ„ta som en fördel men dĂ„ jag precis genomlidigt samma process förstĂ„r jag vad du menar. NĂ€r det gĂ€ller utbudet till amerikanska Ă„ttor Ă€r det ju rent löjligt! Om man tittar hos en leverantör som tex Competition Cams sĂ„ har de c:a 800 kamprofiler att vĂ€lja mellan och dĂ„ kan man vĂ€lja en profil till avgas och en annan till insug. NĂ€r man vĂ€l valt ut en av dessa sexhundrafyrtiotusen kombinationer sĂ„ skall man specificera "lobe separation" dvs antal vevvinkelgrader mellan insug/avgas-loberna...
(Vill man göra det Ă€nnu vĂ€rre för sig kan man haka pĂ„ trenden med olika lober för de inre/yttre cylindrarna.) Det enda man kan vara sĂ€ker pĂ„ Ă€r att oavsett vad man vĂ€ljer sĂ„ finns det givetvis en (eller troligen fenomenalt mĂ„nga) kombinationer som varit bĂ€ttre

-Lycka till! Det skall bli spÀnnande att se fortsÀttningen

/Mattias

  • 2 months later...
Posted

Det Àr en Tecalemit Jackson mekanisk omgjord till elektrisk. Holman Moody höll pÄ under 60- talet med dessa. Köpt ifrÄn Danmark under 80- talet .

  • 1 year later...
Posted


Dags att uppdatera lite pÄ motorn , den gamla Fiat Generatorn pÄ 35A Àr lÀge att byta ut,, Har nÄgon nÄgot bra förslag pÄ lÀmplig.. NÀr det begav sig sÄ var denna en av de mindre man kunde hitta pÄ skroten .. // Dan
  • 2 weeks later...
Posted

Efter hjÀlp utav Lack MÀstarn Magnus W sÄ hittade vi rÀtt mÄtt för styrningen , nu gÀller det att bygga in den i ramen, tÀnkte förmontera i fixtur för sista justering ,,

Posted

HĂ€rligt att du Ă€r pĂ„ "G" Dan det börjar dra ihop sig i garagen nu 😉
Kör hÄrt

MVH
Christer.S :cool:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...