GT40 Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Mycket snyggt Peter! Kommer du att ytbehandla plåtarna? Kanterna blev ju super! lägg gärna ut en blid på fräsen/verktyget. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Snyggt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 11, 2014 Author Share Posted November 11, 2014 Mackan wrote: Mycket snyggt Peter! Kommer du att ytbehandla plåtarna? Kanterna blev ju super! lägg gärna ut en blid på fräsen/verktyget. /Markus Lite osäker på om jag skall anodisera dem eller behålla dem som de är, ev lägga på ett lager hård vax. Jag änvände min handöver fräs med ett skär som har 6mm diameter. Sedan satte jag ihop 2 plåtar där rullen följde den ena plåten medans den andra blev rundad. Här har jag lagt både GOX original ovanpå den jag har gjort för att kunna visa skillnaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Smart med handöverfräsen Peter! Snyggt som vanligt. Svårt att veta om eller vilka plåtar man behöver ytbehandla, hur gör du med övriga aluplåtar? Det är ju möjligt att köpa ytbehandlad aluminiumplåt men jag vet inte om det behövs? Henrik som faktiskt använt sin bil ett tag kanske har input här... /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 11, 2014 Author Share Posted November 11, 2014 Mackan wrote: Smart med handöverfräsen Peter! Snyggt som vanligt. Svårt att veta om eller vilka plåtar man behöver ytbehandla, hur gör du med övriga aluplåtar? Det är ju möjligt att köpa ytbehandlad aluminiumplåt men jag vet inte om det behövs? Henrik som faktiskt använt sin bil ett tag kanske har input här... /Markus Plåtarna i motorutrymmet samt en del plåtar i kupén kommer jag att drapera med riktig kolfiber. De lock jag har gjort kommer jag förmodligen anodisera ev köra samma som på vent gallren dvs schotchbrit och vax. Man kan ju polera dem om man gillar bling bling 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Hej, Lite feedback då från mig som kört några år. -Jag har inga större problem med den aluminium som jag har rent generellt. Dock är det självklart ingen nackdel att ha den anodiserad då den håller sig snyggare. Om jag hade byggt idag så hade jag nog dock valt en lite hårdare kvalitet än den blöta vanliga sorten. Det märks speciellt på trösklarna där jag nu efter några år har tydliga spår efter hur ramverket ser ut inunder. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 14, 2014 Author Share Posted November 14, 2014 Henrik wrote: Hej, Lite feedback då från mig som kört några år. -Jag har inga större problem med den aluminium som jag har rent generellt. Dock är det självklart ingen nackdel att ha den anodiserad då den håller sig snyggare. Om jag hade byggt idag så hade jag nog dock valt en lite hårdare kvalitet än den blöta vanliga sorten. Det märks speciellt på trösklarna där jag nu efter några år har tydliga spår efter hur ramverket ser ut inunder. Mvh Henrik Tack Henrik för din feedback, de plåtar som följde med GOX kittet är inte mycket och hänga upp i Julgranen 😉 De få plåtar som jag kommer använda här kommer att förstärkas upp med Kolfiber så jag tror inte att jag kommer erfara samma problem som du tex vid trösklarna. De andra plåtarna kommer att vara av annan kvalitet samt lite tjockare i godset. Locken som jag har designat ligger på 5mm gods men naturligtvis så bör de hålla finishen längre om man anodiserar dem framför om man håller dem helt obehandlade. Och andra sidan sett så skulle de icke behandlade locken bli för otrevliga så kan man ju alltid köra över dem igen med "schotchbrite" och lite vax. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Grantinge wrote: Henrik wrote: Hej, Lite feedback då från mig som kört några år. -Jag har inga större problem med den aluminium som jag har rent generellt. Dock är det självklart ingen nackdel att ha den anodiserad då den håller sig snyggare. Om jag hade byggt idag så hade jag nog dock valt en lite hårdare kvalitet än den blöta vanliga sorten. Det märks speciellt på trösklarna där jag nu efter några år har tydliga spår efter hur ramverket ser ut inunder. Mvh Henrik Tack Henrik för din feedback, de plåtar som följde med GOX kittet är inte mycket och hänga upp i Julgranen 😉 De få plåtar som jag kommer använda här kommer att förstärkas upp med Kolfiber så jag tror inte att jag kommer erfara samma problem som du tex vid trösklarna. De andra plåtarna kommer att vara av annan kvalitet samt lite tjockare i godset. Locken som jag har designat ligger på 5mm gods men naturligtvis så bör de hålla finishen längre om man anodiserar dem framför om man håller dem helt obehandlade. Och andra sidan sett så skulle de icke behandlade locken bli för otrevliga så kan man ju alltid köra över dem igen med "schotchbrite" och lite vax. Bra feedback! Om jag tolkar er rätt så väljer man obehandlad till allmänna paneler och golv. Till detaljer, lock o.s.v. antingen anodiserar eller vaxar man efter tillverkningen. Tjocklek då? vad använder man till: golv trösklar övriga paneler Och som du säger Peter, det är ju inte hela världen om man först provar vaxmetoden, det går ju alltid att bättra på eller anodisera vid senare tillfälle. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 16, 2014 Author Share Posted November 16, 2014 Hittade detta elschema om någon är intresserad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 16, 2014 Author Share Posted November 16, 2014 Mackan wrote: Grantinge wrote: Henrik wrote: Hej, Lite feedback då från mig som kört några år. -Jag har inga större problem med den aluminium som jag har rent generellt. Dock är det självklart ingen nackdel att ha den anodiserad då den håller sig snyggare. Om jag hade byggt idag så hade jag nog dock valt en lite hårdare kvalitet än den blöta vanliga sorten. Det märks speciellt på trösklarna där jag nu efter några år har tydliga spår efter hur ramverket ser ut inunder. Mvh Henrik Tack Henrik för din feedback, de plåtar som följde med GOX kittet är inte mycket och hänga upp i Julgranen 😉 De få plåtar som jag kommer använda här kommer att förstärkas upp med Kolfiber så jag tror inte att jag kommer erfara samma problem som du tex vid trösklarna. De andra plåtarna kommer att vara av annan kvalitet samt lite tjockare i godset. Locken som jag har designat ligger på 5mm gods men naturligtvis så bör de hålla finishen längre om man anodiserar dem framför om man håller dem helt obehandlade. Och andra sidan sett så skulle de icke behandlade locken bli för otrevliga så kan man ju alltid köra över dem igen med "schotchbrite" och lite vax. Bra feedback! Om jag tolkar er rätt så väljer man obehandlad till allmänna paneler och golv. Till detaljer, lock o.s.v. antingen anodiserar eller vaxar man efter tillverkningen. Tjocklek då? vad använder man till: golv trösklar övriga paneler Och som du säger Peter, det är ju inte hela världen om man först provar vaxmetoden, det går ju alltid att bättra på eller anodisera vid senare tillfälle. /Markus Kör med saltvatten beständig aluminium, tjockleken är väl lite efter tycke och smak. Botten plåtarna bör vara minst 2mm det gäller kanske trösklarna också om man inte styvar upp dem på annat sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 24, 2014 Author Share Posted November 24, 2014 Har nu fyllt på med kyl media i hela systemet samt kollat av styrelektroniken till vatten pumpen samt fläkt. Verkar som om att det var ganska enkelt att få ur all luft i systemen dock. Har även dragit det mest nödvändiga i el väg för att kunna starta motorn. Kosta på mig att göra en enkel panel för oljetryck samt vatten temp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 25, 2014 Share Posted November 25, 2014 Har själv en liten avluftning på insuget. Verkar ändå som att de sista luftbubblorna lämnar systemet efter att man kört en stund. Glöm bara inte att lägga ur växeln när du står på utsidan. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 25, 2014 Author Share Posted November 25, 2014 brajon wrote: Har själv en liten avluftning på insuget. Verkar ändå som att de sista luftbubblorna lämnar systemet efter att man kört en stund. Glöm bara inte att lägga ur växeln när du står på utsidan. mvh Örjan Jag har en slang som går ifrån översta delen på insuget tillbaka till expansions kärlet som tar den mesta luften, kör AN6 här. Sedan har jag två luft skruvar på kylaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted December 6, 2014 Author Share Posted December 6, 2014 Ytterligare en milstolpe tagen idag. Körde in motorn idag utan större problem. Inga läckage men högljudd fastän jag hade satt på mitt besiktnings system. Får prova att lägga i lite material i ljuddämparna. Här är en kort film ifrån YouTube. http://youtu.be/P0dcCBpAkgs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Härligt jobbat Peter Och lät bra gjorde det med !! Mvh // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted December 7, 2014 Author Share Posted December 7, 2014 Satte på mina japsdämpare för att kolla ljudet. Mmmmm vad det lät mycket och härligt. http://youtu.be/WhdvqzL1k3w Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Musik för mina öron! 😃 / Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Snyggt jobbat Peter vilken milstolpe i bygg fasen 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Kul att se och höra och ett stort steg för dig mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maric Posted December 8, 2014 Share Posted December 8, 2014 -Trevligt Peter! Så vill jag också kunna göra... /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted March 7, 2015 Author Share Posted March 7, 2015 Med inspiration i från många av er så har man själv börjat få eld i baken. Försöker färdigställa det sista på AC fronten. Har även nu börjat så smått och lacka lite detaljer för att lägga på hyllan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Gottehylla ! Blir bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted April 28, 2015 Author Share Posted April 28, 2015 Har börjat med inredningsplåtar. Får ändå säga att det var hyfsat bra passform. Har även börjat med den ädla konsten att drapera kolfiber. instegs plåtarna bla. Ganska mycket jobb men när man väl har fått igång verkstan så går det bra. Kommer med bilder på detta också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Du håller nivå och fart uppe som alltid. Stiligt blir det !! //Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted April 28, 2015 Author Share Posted April 28, 2015 Tack Peter! Här kommer lite bilder på draperingen. Började med att lägga ett lager med epoxi som är färgat svart med pigment. därefter ett lager med 200g kolfiber. Sedan är det bara att låta det torka över natten och fortsätta med 2-3 lager klar epoxi. Sist slipar man ytan plan och jag har valt att lägga på ett lager med siden matt klarlack. Vill inte att det blänker för mycket i kupen Handbromsspaken fick sig en släng också 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Hyggligt svinhög nivå på ribban du lägger nu 😲 Du har verkligen lyckats med detta , riktigt galet snyggt. //Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Samuelsson Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Riktigt snyggt !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted July 19, 2015 Author Share Posted July 19, 2015 Kolfiber draperingen fortsätter, man byter ut polyester damm mot epoxi damm 😆 Har en 5 plåtar kvar sedan är man klar med den fasen i bygget. Provmonterade switchar Inpassning kräver tålamod, får inte glömma gluggen för chassinumret 😕 Klara för första lagret av halvblank 2 komponents lack. Efter 2 lager lack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Snygga bitar man blir tårögd av alla vackra detaljer du gör Peter 😃 Nu är det hög nivå och fart i garagen 😉 Kämpa på Le mans 2016 närmar sig med storm steg 😲 /Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted July 23, 2015 Share Posted July 23, 2015 Efter ha sett detta på plats så vill jag påstå att det verkligen blir riktigt riktigt snyggt , så häng i Peter ända in i kaklet . Tack för visningen av ditt fina bygge. //Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted July 23, 2015 Author Share Posted July 23, 2015 Tack ska du ha Peter! Det är alltid lika trevligt med besök i garaget. Det är bara att kämpa på för oss alla 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 18, 2015 Author Share Posted August 18, 2015 Då har man lyft ut motorn ifrån chassit, förhoppningsvis för sista gången 😕 Detta för att göra det sista på motorn nämligen montera AC kompressorn. Fick naturligtvis improvisera för att allt skullle passa, nu får man bara hoppas att det funkar också 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted August 18, 2015 Share Posted August 18, 2015 Riktigt snyggt Peter 😃 Du håller verkligen hög klass på ditt bygge rakt igenom. Börjar vara riktigt nära nu 😉 Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted October 2, 2015 Author Share Posted October 2, 2015 Så har man fått hem lite godis ifrån det stora landet i öster. Måste säga att det är förvånansvärt hög kvalitet på dessa don. IP67 och i metall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted October 6, 2015 Author Share Posted October 6, 2015 Efter ännu en lyckad träff hos Magnus i helgen är man tillbaka med mycket motivation och man fortsätter med spacklandet och slipandet med glädje 😆 Fick göra en "liten" justering på högra flygeln. Har tillverkat nya koppar för mina mer moderna tanklock. Tänker fortsätta ett tag till med svart slipgrund Tack åter igen Magnus för en go träff! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted October 28, 2015 Author Share Posted October 28, 2015 Plastning, spackling och slipning fortsätter men försöker intala mig att jag har aldrig varit närmre en färdig GT40 😆 Hittade ett snyggt alternativ till duzs låsen, kommer att använda samma till luft scopet på fram huven också. Satte ett par på huven för att hålla den på plats när man kör över 100 Använder 3mm neopren på insidan av hjulhusen för att slippa stenskott samt att stärka upp den annars ganska sladdriga huv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 De där låsen ser ju riktigt smuttiga ut!! Vilket flygplan kommer de ifrån?? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted December 7, 2015 Author Share Posted December 7, 2015 Nu börjar man se ljuset i glasfiber tunneln! Närmar mig första lagret slipgrund på framhuven , andra lagret på taket och tredje lagret på dörrarna. Men sedan så skapar man sig extra arbete genom att bestämma sig för att bygga om scopet ifrån dubbelt till enkelt 🙄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 7, 2015 Share Posted December 7, 2015 Härligt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted December 7, 2015 Share Posted December 7, 2015 Blir kanon det där !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Min psykolog säger att jag snart,inom något år blir botad från de traumatiska upplevelser jag haft med plastningen av GOX en. Kämpa på en dag blir man klar,för övrigt ser det kanon ut. P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Ser bra med fina spalter Känner igen spackelblaffan längst fram på framhuven (näst sista bilden). Hade exakt lika Kan det vara för att de är släkt? 😃 Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Snyggt jobbat Peter God jul och gott nytt GT40 år 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted February 21, 2016 Author Share Posted February 21, 2016 Nu börjar man så smått skymta ljuset i glasfiber och spackel tunneln 🙂 Nästan alla porer är borta 🙄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 22, 2016 Share Posted February 22, 2016 Nice ! Nu blir det bara roligare och roligare ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 23, 2016 Share Posted February 23, 2016 [quote="Grantinge"]Nu börjar man så smått skymta ljuset i glasfiber och spackel tunneln 🙂 Nästan alla porer är borta 🙄 Bra sätt att uttrycka saken. Tror ingen med trovärdighet kan påstå att alla porer är borta. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted February 23, 2016 Author Share Posted February 23, 2016 [quote="brajon"] Grantinge wrote: Nu börjar man så smått skymta ljuset i glasfiber och spackel tunneln 🙂 Nästan alla porer är borta 🙄 Bra sätt att uttrycka saken. Tror ingen med trovärdighet kan påstå att alla porer är borta. mvh Örjan Nej du har nog rätt Örjan. Men det skulle bra tråkigt och hitta någon efter det att man lagt på slut lacken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted February 25, 2016 Share Posted February 25, 2016 Uhhhh - nen skönt att det är klart snart. Ser bra ut! Själv lider jag fortfarande av plasttraumatiska upplevelser fortfarande:-D Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted February 28, 2016 Author Share Posted February 28, 2016 Har börjat att passa in plexiglaset framför dim ljusen. Det är lite med spänning man borrar i dessa bitar. Använder M5 rostfria inköpta på CBS Alltid bra om man har bra verktyg till hands. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted February 28, 2016 Author Share Posted February 28, 2016 Tyvärr inte lika smidigt på andra sidan. Fick fylla på med lite glasfiberspackel för att få en snygg övergång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.