Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...
Posted

Har nu fått ner bilen på hjul igen efter diverse justeringar i bakvagnen.



Behöver justera lite på stötdämpar fästena för att få till en bra ride height.

Tack till er alla som har bidragit till den nya bakre hjulupphängingen.

  • 2 weeks later...
Posted

Tankarna är äntligen klara!! Det tog ett tag att få dem helt täta i hörnerna men det gick till slut.



Gjorde också plåtar och lock för att förhindra att bränsle skjöljer över en vid en ev kollision, ide a la Christer.



Håller nu på att tillverka glasfiber kuddar som skall passs in på gavlarna som kan ta upp tankarnas rörelse i längsled. Kommer att lägga upp fler bilder på detta senare.

Posted

Bra lösning att inte ha anslutningarna i själva locket, lättare vid service då.
Undrar också hur det ser ut under locket? Lägg ut en bild?
/Markus

  • 2 weeks later...
Posted
brajon wrote:
Ser fint ut.
Ska man tolka bilden som att tankens bakre gavel går jäms med lockets framkant?
Hur har du gjort med ev bafflar och/eller skumgummifyllning?
mvh
Örjan


Precis Örjan, tankens gavel slutar ca 50 mm ifrån locket vilket gör att det kommer att gå bra att komma åt och ansluta slangarna till tanken.
Tankarna har bafflar och är väl inte helt nöjd med dessa GOX tankar men de får duga.
  • 3 weeks later...
Posted

Ja då har man fått på kjolarna vilket var ett steg framåt.



Vad som inte var lika roligt och framförallt inte ett steg framåt var att nu ser man tydligt att Vä resp Hö dörr har långt ifrån samma form Twisted Evil Twisted Evil



Är det någon som har haft liknande problem med GOX? (skulle bli förvånad om ingen hör av sig)

Posted

Det här känner jag inte alls igen. Min GOX kaross var helt perfekt och det behövdes bara matta den lite innan man la toppplack 😛

Posted

Som sagt det där va en ny variant,förmodligen har det hänt som på så många andra dörrar ,att inner dörr och ytterdörr har förskutits vid sammanfogningen oftas brukar det visa sig uppe vid taket men här ser dörrsidan vriden ut.

Någonstans får man kapa upp och vrida till och plasta ihop.
Lycka till!
Mvh Peter H

Posted
Grantinge wrote:
Ja då har man fått på kjolarna vilket var ett steg framåt.



Vad som inte var lika roligt och framförallt inte ett steg framåt var att nu ser man tydligt att Vä resp Hö dörr har långt ifrån samma form Twisted Evil Twisted Evil



Är det någon som har haft liknande problem med GOX? (skulle bli förvånad om ingen hör av sig)


Hej
Talande bild den nedre
När jag tittar på dina bilder så dyker följande frågor upp:
Är dörren bra i taket?
Hur långt ut har du trösklarna (kjolarna)? Har själv ca 25 mm
Min erfarenhet är att det är en bra ansats att börja med att passa in bakhuven mot trösklarna och sedan jobba sig framåt.
Jag har inte gjort några störra grejor på dörrana än att vad man kan göra med spackel och att slipa. Ex spackla på insidan och slipa på utsidan för att förflytta en yta i sidled.
Framhuven är lättare att jobba med. Där kan man ganska enkelt göra om så att den passar både mot trösklar och dörrarnas framkant.
mvh
Örjan
  • 1 month later...
Posted

Hejsan,

Har nu tröttnat på plasten för ett tag och börjat fundera på övergången mellan de bakre luftintagen och chassit. Detta för att kunna leda luft dels till de bakre bromsarna men även för att kunna ventilera motor utrymmet.



Är det någon som har några andra lösningar som ni vill dela med er?

  • 4 weeks later...
Posted

Nu efter all julmat så har man blivit tvingad att träna lite så varför inte köra ett pass i garaget 😆

Valde att fixa till framhuven med gångjärn och gas dämpare.




Hittade en lösning som säkrar men gör det även möjligt att ta av huven.





  • 2 months later...
Posted

Ser bra ut.
Ser att dina övre öglor kommer lägre än mina.
Måste kolla måtten en gång till.
Har du utgått från öppningarna i stolen?
Fin stol.
Kan du berätta lite mer om den? Leverantör mm
mvh
Örjan

  • 4 weeks later...
Posted

Hej,

Jag flyttade min bakre länkarms fäste enligt vad vi kom fram till vid förra byggträffen. Det var framförallt camber förändring vid in och utfjädring som blev mkt bättre, ca 70% bättre.

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Posted
Grantinge wrote:
Hej,

Jag flyttade min bakre länkarms fäste enligt vad vi kom fram till vid förra byggträffen. Det var framförallt camber förändring vid in och utfjädring som blev mkt bättre, ca 70% bättre.


Hej,

Nu har jag aldrig sett ett GOX-chassi i verkligheten och det är inte lätt att få en bra uppfattning om geometrin från bilderna. Spontant tycker jag dock att det ser ut som om du, genom flytten, i stort sett eliminerat ”roll-kompensation”. Om det inte bara är så att jag helt enkelt är ute och cyklar, så vore det intressant att få höra tankarna bakom denna modifiering.

Vänliga hälsningar
Mattias
  • 1 month later...
Posted

Så har man fått till lite tid i garaget igen. Satta dit mina Japs "dämpare", dessa lär bara vara där för syns skull och lär inte sänka ljudnivån nämvärt. Eventuellt kommer jag att sätta ett par cattar före, detta funkade väldigt bra för Sven-Åke.





Har även börjat och montera catchtank och expansionskärl.

Posted
brajon wrote:
Mycket på gång
Är det gjutna headers som skymtar fram i översta bilden?
mvh
Örjan


Ja, men dessa kommer att ersättas med ett crossover i rostfritt. Behåller dem ifall man tvingas göra ett besiktnings system.
  • 2 weeks later...
Posted

Ser ruggigt bra ut Peter 😃
Kör hårt snart hämtar vi den sista moroten för vinterns hög tryck 😉

MVH
Christer.S :cool:

  • 3 months later...
Posted

Så var det dags för mig också och ha lite Jul roligt med motorn.
Fick hem blocket efter borrning, honing och planing förra veckan.




Blocket har nog krympt i tvätten så jag fick justera blocket för att vev och stakar ska passa 😆 😆



Veven kom till slut på plats efter att ha kollat så att alla spel är inom satta toleranser.



Fortsätter nu med att justera in alla kolvringar, tidskrävande men viktigt.




God Jul och ett Gott Nytt GT40 bygande på er alla!!

Posted
hoffman wrote:
Ser riktigt fint ut Peter!
Vad blev det för grejor i maskinen? storlek? mm
Verkar som en trevlig sysselsättning i juletider.
Med vänlig hälsning Peter H


Tack Peter! Det blev en 347 vev ifrån Eagle med H-stakar och kolvar ifrån Mahle tillsammans med en rullkam (HR290) och hydrauliska lyftare ifrån CompCams.
Sedan fick jag med mig ifrån USA förra året ett par alu toppar 175cc , 1.9" /1.6" ifrån Ford Motorsport som jag tänkte använda.
Jag tror att detta ska "gifta sig" som kockarna brukar säga 😆
Posted

Så har man kommit lite längre i motor byggandet.
Alla ringar inslipade och monterade på kolvarna.



Bottendel monterad och klar, vattenpump monterad



Monterat topparna och justerat in rullvipporna



Monterade kåporna samt insug för att få in känslan 😉




Återstår nu att snygga till insugs kanalerna så att man får ett bra flöde till topparna.


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...