Hansol Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 Det ser alldeles "lysande ut " . Klart snygg lösning. mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 Ser ju riktigt bra ut - modernt och smakfullt tycker jag i varje fall! Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 Snyggt blir det Går inte att neka till att man längtar efter att ha kommit så långt att man kan finputsa. 😉 mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted September 10, 2012 Author Share Posted September 10, 2012 Har nu fått ner bilen på hjul igen efter diverse justeringar i bakvagnen. Behöver justera lite på stötdämpar fästena för att få till en bra ride height. Tack till er alla som har bidragit till den nya bakre hjulupphängingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Det där ser verkligen stiligt värre ut. Snyggt jobb(at) Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Ser bra ut peter,inte mycket GOX orginal där inte! Kämpa på ,det här ska bli en spännande bygg sesång. Mvh Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Snyggt jobbat Peter 😃 Ser ruggigt bra ut 😉 Nu är det full mutter i garagen /Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Grattis - att få ned den på hjul är en riktig milsten!! Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted September 23, 2012 Author Share Posted September 23, 2012 Tankarna är äntligen klara!! Det tog ett tag att få dem helt täta i hörnerna men det gick till slut. Gjorde också plåtar och lock för att förhindra att bränsle skjöljer över en vid en ev kollision, ide a la Christer. Håller nu på att tillverka glasfiber kuddar som skall passs in på gavlarna som kan ta upp tankarnas rörelse i längsled. Kommer att lägga upp fler bilder på detta senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted September 23, 2012 Author Share Posted September 23, 2012 Söndagens arbete. AN anslutningar för Catchtanken och ett lock för att dölja förpump och filter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Ser fint ut. Ska man tolka bilden som att tankens bakre gavel går jäms med lockets framkant? Hur har du gjort med ev bafflar och/eller skumgummifyllning? mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Bra lösning att inte ha anslutningarna i själva locket, lättare vid service då. Undrar också hur det ser ut under locket? Lägg ut en bild? /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted October 9, 2012 Author Share Posted October 9, 2012 brajon wrote: Ser fint ut. Ska man tolka bilden som att tankens bakre gavel går jäms med lockets framkant? Hur har du gjort med ev bafflar och/eller skumgummifyllning? mvh Örjan Precis Örjan, tankens gavel slutar ca 50 mm ifrån locket vilket gör att det kommer att gå bra att komma åt och ansluta slangarna till tanken. Tankarna har bafflar och är väl inte helt nöjd med dessa GOX tankar men de får duga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted October 9, 2012 Author Share Posted October 9, 2012 Har så fått lite delar till catch tanken och lock till expansions kärlet så nu blir det att svetsa alu ett tag framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 10, 2012 Share Posted October 10, 2012 Har du gjort plåten till kärlet ? Jag skall oxå fixa mitt så vi kunde ju samköra ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted October 10, 2012 Share Posted October 10, 2012 Intressant Var hittade du locket? Har letat en del utan framgång. Är gärna med på plåt till expansionskärlet. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 10, 2012 Share Posted October 10, 2012 http://www.cbsonline.co.uk/ har lock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted October 10, 2012 Author Share Posted October 10, 2012 Hej Jag är gärna med på exp plåtar. Locken hittade jag på http://webshop.cp-service.se/sv/105-delar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted October 10, 2012 Author Share Posted October 10, 2012 Där är kanske någon på forumet som redan har CAD modell liggandes? Annars får man väl sätta sig framför datorn i helgen 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus gt40 Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 Räkna in mig på ett expansionskärl peter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted October 16, 2012 Author Share Posted October 16, 2012 Så här blev det i CAD'en. ca 1,6L rymmer den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 1, 2012 Author Share Posted November 1, 2012 Ja då har man fått på kjolarna vilket var ett steg framåt. Vad som inte var lika roligt och framförallt inte ett steg framåt var att nu ser man tydligt att Vä resp Hö dörr har långt ifrån samma form Är det någon som har haft liknande problem med GOX? (skulle bli förvånad om ingen hör av sig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted November 1, 2012 Share Posted November 1, 2012 Det här känner jag inte alls igen. Min GOX kaross var helt perfekt och det behövdes bara matta den lite innan man la toppplack 😛 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted November 1, 2012 Share Posted November 1, 2012 Som sagt det där va en ny variant,förmodligen har det hänt som på så många andra dörrar ,att inner dörr och ytterdörr har förskutits vid sammanfogningen oftas brukar det visa sig uppe vid taket men här ser dörrsidan vriden ut. Någonstans får man kapa upp och vrida till och plasta ihop. Lycka till! Mvh Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 1, 2012 Share Posted November 1, 2012 Grantinge wrote: Ja då har man fått på kjolarna vilket var ett steg framåt. Vad som inte var lika roligt och framförallt inte ett steg framåt var att nu ser man tydligt att Vä resp Hö dörr har långt ifrån samma form Är det någon som har haft liknande problem med GOX? (skulle bli förvånad om ingen hör av sig) Hej Talande bild den nedre När jag tittar på dina bilder så dyker följande frågor upp: Är dörren bra i taket? Hur långt ut har du trösklarna (kjolarna)? Har själv ca 25 mm Min erfarenhet är att det är en bra ansats att börja med att passa in bakhuven mot trösklarna och sedan jobba sig framåt. Jag har inte gjort några störra grejor på dörrana än att vad man kan göra med spackel och att slipa. Ex spackla på insidan och slipa på utsidan för att förflytta en yta i sidled. Framhuven är lättare att jobba med. Där kan man ganska enkelt göra om så att den passar både mot trösklar och dörrarnas framkant. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted December 11, 2012 Author Share Posted December 11, 2012 Hejsan, Har nu tröttnat på plasten för ett tag och börjat fundera på övergången mellan de bakre luftintagen och chassit. Detta för att kunna leda luft dels till de bakre bromsarna men även för att kunna ventilera motor utrymmet. Är det någon som har några andra lösningar som ni vill dela med er? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted January 7, 2013 Author Share Posted January 7, 2013 Nu efter all julmat så har man blivit tvingad att träna lite så varför inte köra ett pass i garaget 😆 Valde att fixa till framhuven med gångjärn och gas dämpare. Hittade en lösning som säkrar men gör det även möjligt att ta av huven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Prydligt och praktisk lösning 😉 Nu är det bra fart på "Muttrandet" i garaget 😃 MVH Christer,S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Mycket kompakt och snygg lösning! bra jobbat! /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 Inspirerad av andra på forumet så var jag tvungen att sätta dit stolen och bältena för att få lite "Le Mans" känsla 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Ser bra ut. Ser att dina övre öglor kommer lägre än mina. Måste kolla måtten en gång till. Har du utgått från öppningarna i stolen? Fin stol. Kan du berätta lite mer om den? Leverantör mm mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 Hej Örjan, Jag satte mina fästen enligt vad FIA rekomenderade. Dvs 0-10% förhållande till dina axlar. Stolarna köpte jag i England och de är för Lotus Elise. De finns att köpa i Sverige också. http://www.racefactory.eu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bojan_gt40 Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Grantinge wrote: Hej Örjan, Jag satte mina fästen enligt vad FIA rekomenderade. Dvs 0-10% förhållande till dina axlar. Stolarna köpte jag i England och de är för Lotus Elise. De finns att köpa i Sverige också. http://www.racefactory.eu https://www.tillett.co.uk/shop/dealers.asp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Hej, Jag flyttade min bakre länkarms fäste enligt vad vi kom fram till vid förra byggträffen. Det var framförallt camber förändring vid in och utfjädring som blev mkt bättre, ca 70% bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Snyggt jobbat Peter 😃 Dax att spänna bågen i garaget på allvar nu 😉 /Christer.s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted April 20, 2013 Author Share Posted April 20, 2013 Då har man fått till prototypen för växelmekanismen. Det blir väldigt tätstegat men en bra känsla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Så har man fått fästena till handbroms oken så att man kunde få ihop det sista på handbromsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Oj vad snyggt allt blir:-) Nivån stiger på byggena hela tiden - kul att se! Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maric Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Grantinge wrote: Hej, Jag flyttade min bakre länkarms fäste enligt vad vi kom fram till vid förra byggträffen. Det var framförallt camber förändring vid in och utfjädring som blev mkt bättre, ca 70% bättre. Hej, Nu har jag aldrig sett ett GOX-chassi i verkligheten och det är inte lätt att få en bra uppfattning om geometrin från bilderna. Spontant tycker jag dock att det ser ut som om du, genom flytten, i stort sett eliminerat ”roll-kompensation”. Om det inte bara är så att jag helt enkelt är ute och cyklar, så vore det intressant att få höra tankarna bakom denna modifiering. Vänliga hälsningar Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 7, 2013 Author Share Posted August 7, 2013 Så har man fått till lite tid i garaget igen. Satta dit mina Japs "dämpare", dessa lär bara vara där för syns skull och lär inte sänka ljudnivån nämvärt. Eventuellt kommer jag att sätta ett par cattar före, detta funkade väldigt bra för Sven-Åke. Har även börjat och montera catchtank och expansionskärl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Mycket på gång Är det gjutna headers som skymtar fram i översta bilden? mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 brajon wrote: Mycket på gång Är det gjutna headers som skymtar fram i översta bilden? mvh Örjan Ja, men dessa kommer att ersättas med ett crossover i rostfritt. Behåller dem ifall man tvingas göra ett besiktnings system. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 25, 2013 Author Share Posted August 25, 2013 Provmonterade rutramen med laminerat glas och det passade som handsken. Satte dit elcentralen och döljde det hela med ett aluminium lock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Ser ruggigt bra ut Peter 😃 Kör hårt snart hämtar vi den sista moroten för vinterns hög tryck 😉 MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted December 24, 2013 Author Share Posted December 24, 2013 Så var det dags för mig också och ha lite Jul roligt med motorn. Fick hem blocket efter borrning, honing och planing förra veckan. Blocket har nog krympt i tvätten så jag fick justera blocket för att vev och stakar ska passa 😆 😆 Veven kom till slut på plats efter att ha kollat så att alla spel är inom satta toleranser. Fortsätter nu med att justera in alla kolvringar, tidskrävande men viktigt. God Jul och ett Gott Nytt GT40 bygande på er alla!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 Ser riktigt fint ut Peter! Vad blev det för grejor i maskinen? storlek? mm Verkar som en trevlig sysselsättning i juletider. Med vänlig hälsning Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted December 26, 2013 Author Share Posted December 26, 2013 hoffman wrote: Ser riktigt fint ut Peter! Vad blev det för grejor i maskinen? storlek? mm Verkar som en trevlig sysselsättning i juletider. Med vänlig hälsning Peter H Tack Peter! Det blev en 347 vev ifrån Eagle med H-stakar och kolvar ifrån Mahle tillsammans med en rullkam (HR290) och hydrauliska lyftare ifrån CompCams. Sedan fick jag med mig ifrån USA förra året ett par alu toppar 175cc , 1.9" /1.6" ifrån Ford Motorsport som jag tänkte använda. Jag tror att detta ska "gifta sig" som kockarna brukar säga 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 Så har man kommit lite längre i motor byggandet. Alla ringar inslipade och monterade på kolvarna. Bottendel monterad och klar, vattenpump monterad Monterat topparna och justerat in rullvipporna Monterade kåporna samt insug för att få in känslan 😉 Återstår nu att snygga till insugs kanalerna så att man får ett bra flöde till topparna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Det där är inte tråkigt ! Ser fram emot att få höra sången .... 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Ser häfttigt ut alltihop. Vad har du planerat för varvtal på kraftverket? En fråga till. Vad är det för oljetråg och kan du använda orginal pickuppen? mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.