Jump to content

Grantinges GT40


Grantinge_gt40

Recommended Posts

  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Tankarna är äntligen klara!! Det tog ett tag att få dem helt täta i hörnerna men det gick till slut.



Gjorde också plåtar och lock för att förhindra att bränsle skjöljer över en vid en ev kollision, ide a la Christer.



Håller nu på att tillverka glasfiber kuddar som skall passs in på gavlarna som kan ta upp tankarnas rörelse i längsled. Kommer att lägga upp fler bilder på detta senare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
brajon wrote:
Ser fint ut.
Ska man tolka bilden som att tankens bakre gavel går jäms med lockets framkant?
Hur har du gjort med ev bafflar och/eller skumgummifyllning?
mvh
Örjan


Precis Örjan, tankens gavel slutar ca 50 mm ifrån locket vilket gör att det kommer att gå bra att komma åt och ansluta slangarna till tanken.
Tankarna har bafflar och är väl inte helt nöjd med dessa GOX tankar men de får duga.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja då har man fått på kjolarna vilket var ett steg framåt.



Vad som inte var lika roligt och framförallt inte ett steg framåt var att nu ser man tydligt att Vä resp Hö dörr har långt ifrån samma form Twisted Evil Twisted Evil



Är det någon som har haft liknande problem med GOX? (skulle bli förvånad om ingen hör av sig)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt det där va en ny variant,förmodligen har det hänt som på så många andra dörrar ,att inner dörr och ytterdörr har förskutits vid sammanfogningen oftas brukar det visa sig uppe vid taket men här ser dörrsidan vriden ut.

Någonstans får man kapa upp och vrida till och plasta ihop.
Lycka till!
Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

Grantinge wrote:
Ja då har man fått på kjolarna vilket var ett steg framåt.



Vad som inte var lika roligt och framförallt inte ett steg framåt var att nu ser man tydligt att Vä resp Hö dörr har långt ifrån samma form Twisted Evil Twisted Evil



Är det någon som har haft liknande problem med GOX? (skulle bli förvånad om ingen hör av sig)


Hej
Talande bild den nedre
När jag tittar på dina bilder så dyker följande frågor upp:
Är dörren bra i taket?
Hur långt ut har du trösklarna (kjolarna)? Har själv ca 25 mm
Min erfarenhet är att det är en bra ansats att börja med att passa in bakhuven mot trösklarna och sedan jobba sig framåt.
Jag har inte gjort några störra grejor på dörrana än att vad man kan göra med spackel och att slipa. Ex spackla på insidan och slipa på utsidan för att förflytta en yta i sidled.
Framhuven är lättare att jobba med. Där kan man ganska enkelt göra om så att den passar både mot trösklar och dörrarnas framkant.
mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hejsan,

Har nu tröttnat på plasten för ett tag och börjat fundera på övergången mellan de bakre luftintagen och chassit. Detta för att kunna leda luft dels till de bakre bromsarna men även för att kunna ventilera motor utrymmet.



Är det någon som har några andra lösningar som ni vill dela med er?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Grantinge wrote:
Hej,

Jag flyttade min bakre länkarms fäste enligt vad vi kom fram till vid förra byggträffen. Det var framförallt camber förändring vid in och utfjädring som blev mkt bättre, ca 70% bättre.


Hej,

Nu har jag aldrig sett ett GOX-chassi i verkligheten och det är inte lätt att få en bra uppfattning om geometrin från bilderna. Spontant tycker jag dock att det ser ut som om du, genom flytten, i stort sett eliminerat ”roll-kompensation”. Om det inte bara är så att jag helt enkelt är ute och cyklar, så vore det intressant att få höra tankarna bakom denna modifiering.

Vänliga hälsningar
Mattias
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så har man fått till lite tid i garaget igen. Satta dit mina Japs "dämpare", dessa lär bara vara där för syns skull och lär inte sänka ljudnivån nämvärt. Eventuellt kommer jag att sätta ett par cattar före, detta funkade väldigt bra för Sven-Åke.





Har även börjat och montera catchtank och expansionskärl.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Så var det dags för mig också och ha lite Jul roligt med motorn.
Fick hem blocket efter borrning, honing och planing förra veckan.




Blocket har nog krympt i tvätten så jag fick justera blocket för att vev och stakar ska passa 😆 😆



Veven kom till slut på plats efter att ha kollat så att alla spel är inom satta toleranser.



Fortsätter nu med att justera in alla kolvringar, tidskrävande men viktigt.




God Jul och ett Gott Nytt GT40 bygande på er alla!!

Link to comment
Share on other sites

hoffman wrote:
Ser riktigt fint ut Peter!
Vad blev det för grejor i maskinen? storlek? mm
Verkar som en trevlig sysselsättning i juletider.
Med vänlig hälsning Peter H


Tack Peter! Det blev en 347 vev ifrån Eagle med H-stakar och kolvar ifrån Mahle tillsammans med en rullkam (HR290) och hydrauliska lyftare ifrån CompCams.
Sedan fick jag med mig ifrån USA förra året ett par alu toppar 175cc , 1.9" /1.6" ifrån Ford Motorsport som jag tänkte använda.
Jag tror att detta ska "gifta sig" som kockarna brukar säga 😆
Link to comment
Share on other sites

Så har man kommit lite längre i motor byggandet.
Alla ringar inslipade och monterade på kolvarna.



Bottendel monterad och klar, vattenpump monterad



Monterat topparna och justerat in rullvipporna



Monterade kåporna samt insug för att få in känslan 😉




Återstår nu att snygga till insugs kanalerna så att man får ett bra flöde till topparna.


Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...