poff Posted August 23, 2018 Posted August 23, 2018 Snart dags att registreringsbesikta min Westfield. Ett problem är att min tändningslampa på panelen lyser hela tiden, även med motorn igång. Jag har kopplat som man ska enligt Westfield. Vad kan få lampan att lysa? Kan det vara något i generatorn som inte är som det ska? Generatorn är ny. Någon som har varit ute för samma sak? Quote
Rikard Larsson Posted August 24, 2018 Posted August 24, 2018 Vet du om generatorn laddar när motorn är igång? Quote
poff Posted August 24, 2018 Author Posted August 24, 2018 Lampan är av ledtyp. Har inte kontrollerat laddningen, får göra det. Quote
Christer J Posted August 24, 2018 Posted August 24, 2018 Dioden drar inte tillräckligt med ström för att laddningen ska starta. Sätt en 2W lampa direkt på D+ / L uttaget på generatorn till + och prova. Troligen satt det en glödlampa i instrumentet på bilen som generatorn suttit i. Quote
Frena Posted August 24, 2018 Posted August 24, 2018 Eller ett motstånd, fråga Rikard, han fixade ett till mig 😜 Quote
poff Posted August 25, 2018 Author Posted August 25, 2018 Tack för tippsen. Jag har nu konstaterat att generatorn inte laddar. Provade med att koppla en 4w (hittade ingen 2w) mellan batteri plus och D+, laddningen går upp till 14v men lampan lyser fortfarande. När D+ får tillräckligt med ström och laddningen startar borde lampan slockna. Kan det vara något fel med regulatorn eller dioderna, eller kan man utesluta det eftersom den laddar med 14v med extralampan inkopplad? Quote
poff Posted August 25, 2018 Author Posted August 25, 2018 Jag kopplade in extralampan mellan varningslampan och D+ för att mäta skillnaden i ström, utan 0,80 med 0,85, inte så stor skillnad. Såg att Kjell o Co säljer blandade effektmotstånd, vad tror ni om att prova med det istället för lampan? Vilket ohm-tal skall man sikta på? Vad har man W terminalen till på generatorn, se bild. Quote
poff Posted August 25, 2018 Author Posted August 25, 2018 Nu har jag bytt led mot en vanlig lampa. Generatorn laddar med lampan lyser fortfarande när motorn är igång. Vad säger teorin om detta? Quote
Christer J Posted August 25, 2018 Posted August 25, 2018 W är kopplad direkt till lindningen, används till varvräknare på dieselbilar. Det kommer växelström där. Om lampan lyser kan det vara diodfel, men lyser den konstant lika starkt? Quote
poff Posted August 25, 2018 Author Posted August 25, 2018 Mja, möjligen att den luxade upp när jag gasade. Lättaste sättet att kolla dioderna? Quote
poff Posted August 25, 2018 Author Posted August 25, 2018 Hittade hur man kollar dioderna och de är ok, 511 på ena hållet och oändligt på andra. Quote
poff Posted September 10, 2018 Author Posted September 10, 2018 Jag lämnade iväg generatorn till en firma som kunde konstatera att den är kass. Problemet nu är att den saknar identitet, ingen beteckning alls. Den är köpt av Retro Ford som jag inte har lyckats få något svar från ännu. Är det någon som vågar gissa på vad det är för en generator kopia? Kanske någon som har en diodbrygga eller regulator liggande som kanske passar? http://www.retro-ford.co.uk/shop/content/alternator-zetec-application-z023 Quote
Christer J Posted September 12, 2018 Posted September 12, 2018 Vad var kass då? Regulator, stator, rotor? Mätte dom upp den.eller bara provkörning? Quote
postmanpat Posted September 12, 2018 Posted September 12, 2018 Här har jag handlat: www.startmotor.se Quote
poff Posted September 14, 2018 Author Posted September 14, 2018 Dom bytte diodbrygga och relä så nu fungerar den. Diodbrygga REL-3070 och relä VR-3020 om någon undrar. Jag satte tillbaka generatorn, kopplade in LED-lampan och startade. Som väntat slocknade inte lampan och generatorn laddade inte. Bytte led mot 4w glödlampa och startade, lampan slocknade och generatorn laddar 14,5V. Då kan man tro att allt är frid och fröjd men icke, då gick det inte att stänga av motorn med nyckeln, fick koppla ur lampan för att stänga av. Kopplade in en diod mellan lampa och generator och fick det att fungera. Så nu återstår bara att få det att fungera med LED-lampa. Vilken följetong detta lilla jobb blev...med lite tur, peppar peppar, så får jag till det i helgen...i garaget alltså. Quote
poff Posted September 15, 2018 Author Posted September 15, 2018 Har nu en lösning på gång som jag skall prova när jag har ett motstånd som klarar av effekten. Kopplar in motståndet parallellt med leden och en diod seriellt på generatorsidan. Quote
Rikard Larsson Posted September 17, 2018 Posted September 17, 2018 Något måste alltså från en svag ström som går på fel håll genom glödlampan. Känns som att något inte är rätt kopplat. Men funkar det med diod så varför inte 🙂 Quote
poff Posted September 22, 2018 Author Posted September 22, 2018 Nu har jag kopplat in min lilla krets och allt fungerar som det skall. Valde R56 5w och 1N5408. Det som händer om man inte har dioden är att när väl generatorn börjar ladda matar man tändningslåset via ledlampan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.