Marlboro-mannen Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 God kväll jag har köpt mig en sjua(Sjuan KK) byggd en gång i tiden av en medlem här, hursomhelst har jag lite att göra för att få den i kördugligt skick, en sak jag inte förstår vitsen med eller vad det är för påfyllningslock som kan passa sitter monterat på ovansidan av diffklumpens inspektionslock(1031 Volvo 240 Lamelldiff) körde hem bilen med ett oljedunkslock i plast som läckte..., röret har en diameter på 45mm utvändigt samt har en väldigt fin stigning på gängan, kolla på bilden, jag har googlat som en tok på detta, hittar inte riktigt vad det kan vara, någon som vet? någon har lagt tid o möda på att få dit det en gång i tiden så kanske kan vara värt o se om man kan få tag i "rätt" skruvlock, slipper ju söla med nivåpluggen i såna fall, enda anledningen jag ser att nån satt dit den från första början Mvh Kåre Jakobsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 Givare hastighetsmätare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 7, 2018 Share Posted May 7, 2018 Original påfyllningen/nivåpluggen sitter där förstärkningen till wattlänks propellern. Någon har svetsat dit något som fanns till hands. Hittar du inget lock så kan du svetsa in en lambdaplugg tex. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.maxxtuning.se/produkter/avgas-och-rordelar/svetsnippel-plugg/svetsnippel-lambdasond-rostfritt&ved=2ahUKEwjIo-Ti3vLaAhVCBSwKHZ_JAuMQFjAAegQIABAB&usg=AOvVaw1WaDZKlCCzj6vkTsR3uDIH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marlboro-mannen Posted May 7, 2018 Author Share Posted May 7, 2018 Ok, men nivåplugg sitter kvar strax under mitten på inapektipnskåpan och till höger sett bakifrån, Om det är en hastighetsgivare som suttit där kanske nån har en idé vad det kan vara för nåt (bilen verkar annars gått med autometer hastighetsmätare från start och induktiv givare, ingen vits med arrangemanget i bakaxel Isf ?) Mvh K. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 7, 2018 Share Posted May 7, 2018 (edited) Volvo orginalgivaren sitter där så har du nån annan givare så är det bara att sätta dit ett lock som tätar. Se nedan som det ser ut på min axel 1031 från en 740. Edited May 7, 2018 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marlboro-mannen Posted May 7, 2018 Author Share Posted May 7, 2018 Ahh, perfekt Kjelland! Då är det att åka till skroten o hämta en kass givare o dra i hålet? Alt köpa en på volvo, ska ändå ha ny packning för inspektion kåpa så kan kolla där först Mvh K. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 8, 2018 Share Posted May 8, 2018 Köp ringen på Volvo eller skroten klipp till en bit galvad plåt och limma fast i ringen med lite sikaflex så har du ett lock, dra på lite kallgalv på ringen så rostar den inte på ett tag. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marlboro-mannen Posted May 8, 2018 Author Share Posted May 8, 2018 Ok! Blev en beställning på skruvlocket, å det blir nog att göra som du säger Kjelland, tack för hjälpen! Mvh K. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 9, 2018 Share Posted May 9, 2018 Hoppas det blir bra ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts