janne85 Posted October 16, 2017 Posted October 16, 2017 Står ju i Sfro boken att det är 45° innåt/ 80° utåt eller tvärtom. I mitt fall så sitter glödlampan för positionsljus i nederkant på reflektorn i strålkastaren, måste man se själva glödlampan när positionsljuset är tänt eller räcker det att man ser överdelen av reflektorn där man ser att p-ljusen lyser? Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk Quote
Christer J Posted October 16, 2017 Posted October 16, 2017 Del av glaset vill jag minnas. Mina strålkastare sitter lägre än de flesta 7or man ser och det var marginal åt alla håll. Quote
janne85 Posted October 16, 2017 Author Posted October 16, 2017 Tack för snabbt svar. Då kör jag på min tänkta placering så blir det nog bra.Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk Quote
therealpinto Posted October 17, 2017 Posted October 17, 2017 Siktvinklarna gäller formellt sett till mitten av glaset för aktuell belysning. Se sist i inlägget. Har man en kombinerad anordning (hel/halvljus med P-ljus till exempel) så är jag faktiskt inte säker på hur man mäter. Kanske finns en referenspunkt märkt på glaset? Ska man vara helt säker skulle jag rekommendera att man placerar belysningen så att man tänker sig att referenspunkten är mitten av positionsljuslampan. /Gustaf Ur TSFS; vinklar för geometrisk synbarhet: de vinklar som uppåt, nedåt och åt sidorna bestämmer den 4-sidiga pyramid inom vilken anordningens centrumpunkt på glaset (referenspunkten) ska vara helt synlig; vid fastställande av vinklar för geometrisk synbarhet ska eventuell sarg eller liknande som fanns på komponenten vid komponentgodkännandet inte medräknas Quote
Recommended Posts