postmanpat Posted October 5, 2017 Share Posted October 5, 2017 Hej Nu har drivningen kraschat efter en kort, mycket kort provtur. Drivknuten på yttre vänster har gått av i kulhållaren så kulorna ligger i medbringaren och på garagegolvet. Det dröjer väl inte så länge innan högra sida har rasat den med. Det är CV/Lobroknutar både ute vid hjulet och inne vid diffen. Insticksaxel. Bakvagnen och drivningen är byggd efter Chris Gibbs boken, där kan med god vilja urskilja på en bild att han använder en diff från Sierra. Min diff kommer från en Scorpio och är 7". Jag skulle behöva kortare drivaxlar. Finns det några med 25 splines som går att korta eller som har ett mått av 455 och 500 mm? /bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 5, 2017 Share Posted October 5, 2017 Kolla här http://www.jandrcvjoints.co.uk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 5, 2017 Share Posted October 5, 2017 Eller här http://berrisford.co.uk/index.php/driveshafts.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted October 6, 2017 Author Share Posted October 6, 2017 Axlar från berrisford är intressanta, men dom är ju inte locost precis. De har en "flytande" del i varje ände på 8 cm vilket ju gör att axeln kan flytta på sig. Axelns längd mäts mellan bottnarna på medbringarna - 16 mm. Om jag fattar rätt så kan axeln komma att ligga emot nå´n av medbringarna. Kan det vara bra? http://berrisford.co.uk/index.php/driveshaft-information /bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted November 5, 2017 Author Share Posted November 5, 2017 Så här blev det, är en balansering eller kortning av drivaxlar. Välj själv. Mycket mäta, fundera och mäta och fundera igen, jag bestämde längden till måttet mellan medbringarna när axlarna är i våg mellan diffen och yttre medbringare. Svarva drivaxlarna i mitten av längden och 8 cm och längden som sen skall bort, i mitt fall 2,3 cm och 2,8 cm. Svarva av till angiven längd. 8 cm krymphylsa av svetsbart material. Tjocklek 5,5 mm. Borrat 10 mm i olika lägen, 3 hål på varje sida skarven. Drivaxlarna fick ligga i frysen och krympa. Krymphylsorna värmdes med induktionsvärmare tills de blev blåa, smart verktyg! Sen var det bara att släppa ner hylsan över drivaxeln till den svarvade kanten. Ingen press behövdes. Sen svets i hålen, ingen svetsning runt ändarna på hylsan då jag är rädd för sprickanvisningar. Här är resultatet monterat och klart, nu är det bara att hoppas det håller och att jag har mätt rätt, tiden får utvisa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.