tsnen63 Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 Hej! Jag har "blivit med" en 7:a och är gladare än någonsin. Och vad jag förstår finns sveriges samlade expertis här, vad gäller 7:or, det hoppa jag kunna ta del av. Hur ökar jag markfrigången på lämpligast sätt? Genom att förändra fjädring och stötdämpning eller öka storlek på fälg och däck(..medför krångel med skärmarna)? Min 7:a har stelbakaxel från en Opel Ascon -74.. Tack på förhand! Quote
tpau Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 Välkommen! Om du har vanliga coilovers går det att köpa längta fjädrar. Ta lite bilder o lägg upp? men kolla dina geometrier så du inte höjer sönder väghållningen. /T Quote
Pac Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 Ett par bilder hjälper, då vet vi vad du har att utgå ifrån och det är enklare att ge råd. Men, ett väldigt viktigt ord på vägen: Innan du börjar modda så ta reda på vad hjulupphängningen är konstruerad för. Om du inte har byggarns rekommendationer så ta toss dämpar/fjäderpaketen och mät upp hur ett fram och ett bak-hjul rör sig så att du har något att gå ifrån. Du bör också mäta upp fjädrarna fram/bak så att du vet inför framtiden. Quote
tsnen63 Posted July 17, 2017 Author Posted July 17, 2017 Tack! Bilder kommer och ytterligare info.. Quote
therealpinto Posted July 18, 2017 Posted July 18, 2017 Man bör kolla hur fjädringsvägen påverkas - med längre fjädrar så minskar man utfjädringsvägen vilket kan sabba vägegenskaperna helt om man har otur. Oftast är det bättre att flytta infästningarna för stötdämparna istället så man behåller samma fjädringsväg. Man behöver också kontrollera att inte några leder bottnar, och så är det ju smart att som Pac säger kolla hur fjädringen rör sig. Gustaf 1 Quote
tsnen63 Posted July 19, 2017 Author Posted July 19, 2017 14 timmar sedan, therealpinto sade: Man bör kolla hur fjädringsvägen påverkas - med längre fjädrar så minskar man utfjädringsvägen vilket kan sabba vägegenskaperna helt om man har otur. Oftast är det bättre att flytta infästningarna för stötdämparna istället så man behåller samma fjädringsväg. Man behöver också kontrollera att inte några leder bottnar, och så är det ju smart att som Pac säger kolla hur fjädringen rör sig. Gustaf Tack för tips och svar! Men vad anser du om att gå upp i hjulstorlek, det sitter 13 tum på nu. En ide var 14 tum och lite annan profil, tyvärr måste skärmarna modifieras då. Detta med ställbara coliovers lät som en enklare lösning..:o).. Quote
tpau Posted July 19, 2017 Posted July 19, 2017 Styrradien förändras (borde bli mindre) vilket påverkar feedback genom ratten och hur hjulen reagerar på en knöl. Större hjul väger mer vilket ger sämre väghållning speciellt när vägen blir knölig. Dina stötdämpare borde ha justerbara fjädertallrikar, det går att skruva på dom för att ändra höjd, det är enkelt och gratis, för att finjustera väghållningen kan du nörda ner dig med vågar osv. om inte justermånen på fjädertallrikarna räcker är nya fjädrar billiga. fjädrar är standardiserade som 1,9" eller 2,25" immerdiameter de har en läng odtast i tum, och en styvhet, den oftast i pund per tumm. om du plockar ur dina fjädrar så kan det med lite tur stå skrivet på dom vad det är för något, tex 9" 300 lbs om du då byter dom mot 10" 300 lbs så blir bilen en tum högre med samma fjäderstyvhet. fjädrar hittar du tex här: https://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=465_1153_1161&&page=3 För att börja mäta upp din hjulupphängning kolla denna länk: http://www.fastgrandad.co.uk/documents/Measuring and Correcting Bump Steer on a Caterham 7.pdf /T Quote
tsnen63 Posted July 19, 2017 Author Posted July 19, 2017 45 minuter sedan, tpau sade: Styrradien förändras (borde bli mindre) vilket påverkar feedback genom ratten och hur hjulen reagerar på en knöl. Större hjul väger mer vilket ger sämre väghållning speciellt när vägen blir knölig. Dina stötdämpare borde ha justerbara fjädertallrikar, det går att skruva på dom för att ändra höjd, det är enkelt och gratis, för att finjustera väghållningen kan du nörda ner dig med vågar osv. om inte justermånen på fjädertallrikarna räcker är nya fjädrar billiga. fjädrar är standardiserade som 1,9" eller 2,25" immerdiameter de har en läng odtast i tum, och en styvhet, den oftast i pund per tumm. om du plockar ur dina fjädrar så kan det med lite tur stå skrivet på dom vad det är för något, tex 9" 300 lbs om du då byter dom mot 10" 300 lbs så blir bilen en tum högre med samma fjäderstyvhet. fjädrar hittar du tex här: https://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=465_1153_1161&&page=3 För att börja mäta upp din hjulupphängning kolla denna länk: http://www.fastgrandad.co.uk/documents/Measuring and Correcting Bump Steer on a Caterham 7.pdf /T Tack Torbjörn! Quote
therealpinto Posted August 3, 2017 Posted August 3, 2017 En ganska personlig tanke är att 14" numera har rätt klent utbud av däck. Ska man byta är det nog lika bra att gå på 15" och väljer man rätt profil behöver det inte bli större diameter än 13"... Som sagt, kolla fjädringsvägen om du ska ändra ride height. En Locost är mycket mer känslig än en vanlig personbil eftersom man oftast har ganska kort fjädringsväg från början. Gustaf Quote
tsnen63 Posted August 3, 2017 Author Posted August 3, 2017 23 minuter sedan, therealpinto sade: En ganska personlig tanke är att 14" numera har rätt klent utbud av däck. Ska man byta är det nog lika bra att gå på 15" och väljer man rätt profil behöver det inte bli större diameter än 13"... Som sagt, kolla fjädringsvägen om du ska ändra ride height. En Locost är mycket mer känslig än en vanlig personbil eftersom man oftast har ganska kort fjädringsväg från början. Gustaf Hej Gustaf! Som det verkar får detta bli vinterarbete. Jag har 235/50 r13 I bak och det är lågt och brett..dessa däck är inte lätta att få tag I. Så det blir till att fundera lite.. Tomas Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.