Jonas Posted April 27, 2017 Posted April 27, 2017 Hej! Någon som har en GT1752 som ligger och skräpar? Behöver egentligen inte vara användbar, tänkte använda den som "mock up" till min hundkoja. Blir det bra så får köpa en ny/lågmilare. /Jonas Quote
Rikard Larsson Posted April 27, 2017 Posted April 27, 2017 GT17 är ju inte känt som ett under av hållbarhet. Tankar på ett annat aggregat? Tänker TD04-15t. Fortfarande "original". Quote
Christer J Posted April 27, 2017 Posted April 27, 2017 På 9-5 havererade nog de flesta pga låg olje nivå och täta oljesilar. Quote
Jonas Posted April 27, 2017 Author Posted April 27, 2017 TD04-15t skulle säkert fungera också. TD04-15t verkar ersätt GT17 rakt av, eller? (Jag är ingen SAAB kännare) Jag är ute efter något mindre och modernare än den TB03 som jag har nu. Quote
Rikard Larsson Posted April 27, 2017 Posted April 27, 2017 TD04-15t är Aero-turbon, så det är ingen ersättare. Betydligt tåligare och pumpar definitivt mer luft. Quote
svinto Posted April 27, 2017 Posted April 27, 2017 Jag har en gt17 som är riktigt trasig om du vill ha. Quote
Jonas Posted April 28, 2017 Author Posted April 28, 2017 12 timmar sedan, svinto sade: Jag har en gt17 som är riktigt trasig om du vill ha. Tack! Vi bor inte direkt nästgårds :-) , Kan du skicka den? (Om inte frakten blir löjligt dyr...) Quote
LUPUS Posted April 28, 2017 Posted April 28, 2017 Gt 17 är billig ( till och med ny på GIK) men jag antar att frågan är vilken motor/prestanda den skall generera. För mitshubishi turbon är bättrre om du skall trycka på lite ( dock dyrare) Har nog oxå några total skrotade ligger men lika illa med frakten från denna metropol ( för övrigt brukar man länmna in en trasig på GIK för en ny renoverad) Quote
Jonas Posted April 28, 2017 Author Posted April 28, 2017 Ska sitta på en BMC A-serie motor (med växellådan i sumpen) som konstruerades på 50-talet, så det är inte frågan om några höga effekter/högt laddtryck :-) Jag kör med max 1bar och 138hk med TB03an som jag har och är inte ute efter mer, dock skulle jag vilja få lite jämnare effektkurva istället för ketchupeffekten jag har idag. Hållbarheten på gt17 är jag inte så orolig för eftersom det är en entusiastbil som går ett par 100mil/år. Quote
Rikard Larsson Posted April 28, 2017 Posted April 28, 2017 I ditt fall är nog GT17 att föredra då. Lite bättre spool än TD04. Och betydligt enklare att få tag på. Finns ny på Biltema också ;) Quote
Michael Th Posted April 28, 2017 Posted April 28, 2017 (edited) Hmm min rasade.. efter bara 11000 mil i min 95 vector-09 snällt körd,helt original, täta oljebyten varje1000 mil och bra olja alltid upp till max...och nära på aldrig släp.. skitgrejer.. Från en dag till annan stort moln.. fast den åkte ju till tilbaka till Gik och en helt ny original åkte på plats... funderade på att behålla, men impellern var mycket mindre ... helt rund i kanterna.. skit turbo men då saaben e en enkel brukis, så får den väl duga till nästa byte...... Edited April 28, 2017 by Michael Th Quote
Jörgen Posted April 29, 2017 Posted April 29, 2017 bättre o ta en T25 ifrån saab 9000 94-98 , håller i evighet och finns på skrotar mkt billigt och klarar upp till ca 260hk med snabb spolup. Quote
svinto Posted April 29, 2017 Posted April 29, 2017 Tack! Vi bor inte direkt nästgårds :-) , Kan du skicka den? (Om inte frakten blir löjligt dyr...)Skicka din adress i pm så ska jag kolla vad det kostar. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.