kengren Posted September 29, 2016 Posted September 29, 2016 Passar Saab 900 motor årsmodell 1997 (2 liters) i en Saab 9-3 1998. Är det bara att skruva i, eller är det för mycket jobb? Quote
LUPUS Posted September 29, 2016 Posted September 29, 2016 (edited) blocket = JA om du flyttar allt runt omkring , Skillnaden är kanske styrsystem, T7 kom ungefär i den skarven på olika bilar (T5 innan ) så det är skillnaden , kolla om du har elektrisk trottle. Ser spjällhuset exact samma ut på båda kan du flytta hela klumpen som den är Edited September 29, 2016 by LUPUS Quote
Rikard Larsson Posted September 29, 2016 Posted September 29, 2016 Skiljer det inte med vattenpump/bröstkåpa/remdragning? Går ju att flytta det också iofs. Quote
LUPUS Posted September 29, 2016 Posted September 29, 2016 Är inte 900 och 9-3 nästan samma ? 9000 däremot är helt annorlunda Quote
Rikard Larsson Posted September 29, 2016 Posted September 29, 2016 Osäker :) Men du har nog rätt. Tror ng900 och og9-3 är samma. 9000 annorlunda. Men dubbelkolla... Quote
Christer J Posted September 29, 2016 Posted September 29, 2016 Og 9-3 finns med både t5 o T7. Enklast att se skillnad är luftmassemätare = T7 saknas sådan är det T5. 1999 var väl sista modell med T5. 1 Quote
kengren Posted September 30, 2016 Author Posted September 30, 2016 Ett stort tack till alla som har hjälpt till med motorfrågan. Grannen skall nu dra hem en 900 och flytta över blocket från den till en 9-3. Behåller insprutningen från 9-3 eftersom den är nyare. Än en gång tack Quote
Rikard Larsson Posted September 30, 2016 Posted September 30, 2016 App, app, app. Vill inte måla fan på väggen, men det där kan gå illa. Det är alltså T7 (Trionoc 7) på 9-3an. Då är det ett annat topplock och annan topplockspackning (tunnare stålpackning). Det är i och för sig en bättre packning, men för att jag skulle kunna köra med den på ett T5-block var jag tvungen att svarva av kolvarna lite. Vet inte om det är mer som skiljer. Folk har dock satt T7-toppar på T5-block tidigare, så information måste finnas. Quote
LUPUS Posted September 30, 2016 Posted September 30, 2016 App, app, app. Vill inte måla fan på väggen, men det där kan gå illa. Det är alltså T7 (Trionoc 7) på 9-3an. Då är det ett annat topplock och annan topplockspackning (tunnare stålpackning). Det är i och för sig en bättre packning, men för att jag skulle kunna köra med den på ett T5-block var jag tvungen att svarva av kolvarna lite. Vet inte om det är mer som skiljer. Folk har dock satt T7-toppar på T5-block tidigare, så information måste finnas. tror vi igen måste veta exact vad som skall flyttas, skall toppen sparas så är det nog den tjocka man skall använda ?? men flyttar man inget så är ju insuget mellan t7 och t5 ett litet problem ? , det passar flödes mässigt inte helt 100% men det borde väl funka även om spridaren sitter lite högre, eller tar det i ? hmm nu blev jag osäker Quote
Christer J Posted September 30, 2016 Posted September 30, 2016 Lupus, Boxen du fick av mig är till en og 9-3 1999 med T5 ltt. T7 kom 2000 det som skiljer 900 1997 är att kopplingen är hydraulisk från 1998 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.