Jump to content

Opelmotor


Bengt Norell

Recommended Posts

Hej på er !

Caterham utrustade sina bilar fr.o.m. 1991 med en motor från Vauxhall (Opel)

En 16 v DOHC på 2 liter, till den kopplade de Sierra XR4i låda.

Finns det nån i Forumet som vet i vilken Opel motorn satt, och om det behövs nån adapter mellan motor och låda.

Ford har en motor som heter Kent, finns det nån som vet mer om den.

Må gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag har en sån i min bil (som dock inte är körklar ännu).

Motorn kommer från Kadett GSI eller nån Vectra modell som jag inte vet exakt vad de heter (2000?). Motorns beteckning är C20XE och det är en kanonmotor med bra egenskaper i "original" och väldigt trimvänlig med mängder av grejor att handla till. Original är 155hk tror jag och med ett enkelt chip och lite kallluft samt sportavgas får man +20hk rakt av. Potential upp till nästan 300hk tror jag.

Motorn kan med fördel kopplas till en Ford Typ 9 låda genom en special sprängkåpa som brukar kosta runt £160 borta i England. Paketet blir då väldigt kompakt.

bild%20009.jpg

bild%20010.jpg

Det enda man behöver ordna är som vanligt med motorer gjorda för tvärställd montering, att fixa en oljesump. Det finns plåtsumpar från 8v motorn som går att modifiera om man vill, eller så är originalet i aluminium om man vågar. Det finns också en uppsjö att handla i England. Jag köpte denna plåtvariant som jag kommer testa först (den var billig):

bild%20022.jpg

Hoppas detta var lite mer info av den sort du letar efter. :)

Link to comment
Share on other sites

Motorn, C20XE satt i många oplar..

Försvann i dom flesta modellerna i slutet på 94.

Astra Gsi 16v

Kadett Gsi 16v

Vectra 2000 och Vectra Gt 16v

Calibra 16v

Vectra Gt 16v, Astra Gsi 16v och Calibra 16v fick senare X20XEV-motorn som inte är lika rolig..

Jag bygger själv efter ungefär samma koncept som Kallerman.

Link to comment
Share on other sites

http://www.sbdev.co.uk/ och

http://www.yukspeed.com/

har både sprängkåpor och oljetråg.

Sbdev har en i aluminium som jag har beställt, yukspeed har den i plåt som kallerman har.

Hej

Fords "Kent"-motor är en gammal klassiker som debuterade i början av 60-talet. Riktigt poppis blev den 1967/68 då den fick Crossflowtopp och 1600 kubik, fanns först i Cortina MkII och Escort, senare i bland annat Capri och i något ändrad variant i Fiesta.

En Svensk Kent från Escort MkII ger cirka 63 hk men går hyfsat lätt att trimma till runt 100 hk.

Det är en gammal och i viss mån charmig motor men att jämföra den med moderna pärlor som C20XE är lite riktigt juste... ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara avundsjukt gratulera er som bygger med denna kanonmotor från Opel!!

Har forskat lite på egen hand också, och motorn får idel lovord var den nämns.

Tydligen är toppen konstruerad av Cosworth, de tillverkade också topparna ibörjan tills efterfrågan blev för stor, då flyttades tillverkningen till Tyskland.

Caterham plockade ur 175 hk ur sina med Webrar.

Villhabegäret har nu växt till måste.

En liten försiktig undran bara, hur får man den godkänd vid besiktningen?

Allt Gott

Bengt

Tack Gustav för Kent-infon visste väl att jag kunde lita på dej. :D

Link to comment
Share on other sites

Hej

150 hk standard ur Opelmaskinen, betyder att man måste nå en tjänstevikt på cirka 750 kg, och det ska väl inte vara något större problem?

/Gustaf

Japp, en B204ltt från saab 9000 ltt har också 150hk orginal och vad jag vet så passar samma lådor på den motorn som på den där "C20XE" :) Sen ger chip drygt 200hk/300nm och det lär väll bli lagom >:) Vill man lite mer så går det att plocka ur aldeles för mycket effekt för en liten sjua. Och vi vet ju alla hur det är, "man har lagom med effekt när man inte törs trampa gasen i botten"

Men det är ju lite annan karaktär på den motorn med, en GSi-maskin blir nog väldigt rolig, jag vet en del andra som har dom planerna med :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har ett par frågor:

Vilken koppling ska man använda?

Passar det med kopplingsarmen eller måste man bygga om den ?

/Stefan

Man använder en speciell lamell som finns att köpa från tidigare nämnda affärer i england.

Den har opel mått men ford centrum.

Ang kopplingsarmen så finns det lite olika alternativ.

Iom att sprängkåporna är gjorda i england så sitter kopplingsarmen på höger sida, det gör ju att wiren blir jobbigt lång.

Där du beställer sprängkåpan har dom även kopplingsarm med urtrampslager å grejer..

Smidigaste lösningen som jag ser det är att använda saab:s hydrauliska urtrampslager, finns att köpa adaptrar även till det!

Jag kommer förmodligen att försöka mig på saab-varianten...

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer förmodligen att försöka mig på saab-varianten...

Jag har precis igår faktiskt köpt mig en saab slavcylinder och huvudcylinder i syfte att montera i min bil. Kopplingsarmen funkar iofs med en vajer, men då jag såg möjligheten att flytta bak motorn ca en tum till om jag tar bort den tänkte jag att det vill man ju, så då fick kopplingsarmen ryka. Det blir ca en 2.000kr i ökad kostnad för detta, men samtidigt får man ju bättre grejor (vajer är ju lite sisådär i tillförlitlighet) och man får lite porriga frästa billet aluminiumdetaljer :rolleyes:

Jag tar löpande bilder på min hemsida så då och då kan det ju finnas poäng att titta in och se hur jag löser just kopplingsbiten inom några veckor borde det vara klart hoppas jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...