LUPUS Posted July 11, 2016 Share Posted July 11, 2016 Sitter nu och lurar på kardan kortning och funderar på hur en del s.k motorsportfirmor gör. Den kardanen som skall kortas är av typen växellåda- kardanknut-cvknut-stödlager-cvknut fastmonterad diff. Mao kommer första kardan knuten i princip jobba helt rakt och de två cv knutarna ta vinkeln. Så långt helt okej och inga behov av två kardan knutar som tar ut varandra. http://ebayapi.loc8apartltd.netdna-cdn.com/00/s/OTAwWDE2MDA=/z/iS0AAOSwr7ZW4~f5/$_1.JPG Min blir dock nästan 20 cm kortare och borde gå att göra enkel, men hur gör man då? många kardan firmor där alltifrån kolfiber till vanliga stål axlar byggs använder En cv och EN kardan knut. Är detta inte fel ! Och om det är fel är det så litet så man inte behöver bry sig Första knuten kommer ju generera olikformighet som inte cv knuten kompenserar ? http://www.evasivemotorsports.com/mm5/graphics/00000001/driveshaft-cf.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens92 Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Jag kan inte svara till 100% men jag tänkte jag kan nämna att det inte är helt ovanligt på BMW med kardan där det är en Hardyskiva mot växellådan, sen knutkors framför eller bakom stödlagret och cv knut mot diffen. Detta fungerar i många tusen mil på förhållandevis tunga och motorstarka bilar utan några vibrationer så jag tänker att är allt hyfsat rakt och balanserat så är det inte ett så stort problem. Hittade ingen riktigt bra bild men de två nedre i den här bilden är av den typen: http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/jens920125/DSC_0086%201024x576_zpslm9sxtut.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 12, 2016 Author Share Posted July 12, 2016 kanske är så enkelt at så länge vinken är "liten" så funkar en enkel kardan med blandade cv och kardan knutar. I mitt fall är det 11cm offset på 97 cm det känns lite för mycket, kanske få bli att korta det jag har , första blir dock löjligt kort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Adapter och två cv knutar då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 12, 2016 Author Share Posted July 12, 2016 (edited) Adapter och två cv knutar då? jo, men vill helst slippa uppfinna hjulet, har ju faktiskt samma låda kardan och diff . Inte ofta det varit så förr Egentligen är väl enda straffet för korta orginalet att jag måste bygga fäste för mellanlagret och kanske 1 kg extra vikt. ( cv knutar är tunga grejer) Edited July 12, 2016 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Varför inte skicka ett mail till Michael på Northwest Propshaft och fråga vad de rekommenderar och vad det skulle kosta för att få en kardan gjord av dem? Blir enklast så, du slipper fundera ut vad som kan fungera, de lämnar en prisuppgift till dig som du kan ta ställning till om du vill satsa på eller ej. Oavsett så borde du få ett kvalificerat svar som du kan fundera/agera vidare på. Som referens, i Malmö ville MMR ha 1460kr+moms för att balansera min kardanaxel. Northwest Propshaft ville ha 135£ för en komplett ny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Verkar NW fortfarande? Har skickat flera mail, men inte fått svar. Ej heller på telefon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 12, 2016 Author Share Posted July 12, 2016 (edited) Mailat dem får vi se, men har oxå inte fått svar en gång tidigare ( ett år sedan) Men antar att diskussionen är värdelös utan bilder Skall alltså ner ca 11cm på 97 cm lång sträcka och funderar hur jag skall göra minst skada/jobb . Arbets hypotesen just nu är att jag kortar den första biten närmast lådan med ca 20cm och samtidigt sätter den absolut rakt från lådans plan. En sak som oxå slog mig är att en så kort stup kanske inte ens behöver ballanseras om den görs i en svarv och mät klocka Vad tror ni Edited July 12, 2016 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 12, 2016 Author Share Posted July 12, 2016 Tärningen är kastad, starta svarven ikväll , kapa den korta , blir original step-up med, otroligt kort första del. Känns även ingenjörsmässigt rätt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Ale Iacta Est! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 13, 2016 Author Share Posted July 13, 2016 Frågan om det stämmer Veni, vidi, vici Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.