janne85 Posted May 18, 2016 Posted May 18, 2016 Hur gör ni med dom anslutningarna som går till donatorns värmepaket? Pluggar ni dom eller kopplar ni ihop dom för att få den cirkulationen? //Janne Skickat från min iPad med Tapatalk Quote
tpau Posted May 18, 2016 Posted May 18, 2016 Det beror på donatormotorn. Mazda BP motorer måste ha flöde där, min gamla Ford pinto kunde bry sig mindre. Om du inte hittar info, fega och sätt ett rör, kanske med en strypning eller kran för att simulera värmepaket. En ledtråd är om donatorns värmereglering är en ventil som helt stänger av flödet, gör den det så klarar sig motorn utmärkt utan flödet. /T Quote
janne85 Posted May 20, 2016 Author Posted May 20, 2016 Tack för svar. På donatorn så verkar det inte finnas nån kran till värmeelementet så det får bli att koppla ihop anslutningarna så jag får samma flöde som innan. /Janne Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote
Morty Posted May 20, 2016 Posted May 20, 2016 Är det en AEB-motor det gäller? Grundregeln är att du måste alltid ha ett flöde genom motorn. Om du har en mekanisk vattenpump så måste du säkerställa att flödet finns även när termostaten är stängd då pumpen alltid går när motorn är igång. Då behövs en krets som är parallell med kylaren. Väldigt ofta finns värmepaketet på denna krets eftersom man vill ha värme i kupén så fort som möjligt. Man vill också hålla kretsen så liten som möjligt för att nå driftstemperatur på motorn snabbast möjligt. Anledningen till att jag undrar om motorn är en AEB, är att i denna motor är den parallella kretsen utformad så att förutom värmepaketet finns även expansionskärl och oljekylare. Detta gör att du kan blockera värmepaketskretsen så länge du säkerställer att exp.kärlet och oljekylaren är kvar i kretsen. 1 Quote
janne85 Posted May 20, 2016 Author Posted May 20, 2016 Är det en AEB-motor det gäller? Grundregeln är att du måste alltid ha ett flöde genom motorn. Om du har en mekanisk vattenpump så måste du säkerställa att flödet finns även när termostaten är stängd då pumpen alltid går när motorn är igång. Då behövs en krets som är parallell med kylaren. Väldigt ofta finns värmepaketet på denna krets eftersom man vill ha värme i kupén så fort som möjligt. Man vill också hålla kretsen så liten som möjligt för att nå driftstemperatur på motorn snabbast möjligt. Anledningen till att jag undrar om motorn är en AEB, är att i denna motor är den parallella kretsen utformad så att förutom värmepaketet finns även expansionskärl och oljekylare. Detta gör att du kan blockera värmepaketskretsen så länge du säkerställer att exp.kärlet och oljekylaren är kvar i kretsen. Tack för svaret. Japp är en AEB som det gäller. Tänkte inte på varken oljekylare eller exp.kärl. oljekylaren kommer jag nog inte köra med. Men ska kolla hur jag ska ha exp.kärlet. Är väl inte det värsta om jag har cirkulation genom både exp.kärl och en slinga till? //Janne Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote
Morty Posted May 20, 2016 Posted May 20, 2016 Varför inte använda oljekylaren? Den fungerar utmärkt för mig, även på bana. Om du inte vill experimentera med funktionen på kylsystemet utan köra på säkra kort finns det inte många sätt att koppla det på. Tänk på att alla parallella kretsar till kylaren inte kyler utan går förbi kylaren. Ska du ha en sådan krets ska det finnas en funktion som den uppfyller, annars är den bara av ondo. Expansionskärlet måste ligga på denna kretsen för att uppfylla sin funktion och om du ändå måste ha en krets som klarar den mekaniska pumpens kapacitet (om du använder termostat) kan du lika bra använda den till oljekylare som då också värmer upp oljan snabbare än om du kör utan eller luft/olja. Quote
janne85 Posted May 21, 2016 Author Posted May 21, 2016 Varför inte använda oljekylaren? Den fungerar utmärkt för mig, även på bana. Om du inte vill experimentera med funktionen på kylsystemet utan köra på säkra kort finns det inte många sätt att koppla det på. Tänk på att alla parallella kretsar till kylaren inte kyler utan går förbi kylaren. Ska du ha en sådan krets ska det finnas en funktion som den uppfyller, annars är den bara av ondo. Expansionskärlet måste ligga på denna kretsen för att uppfylla sin funktion och om du ändå måste ha en krets som klarar den mekaniska pumpens kapacitet (om du använder termostat) kan du lika bra använda den till oljekylare som då också värmer upp oljan snabbare än om du kör utan eller luft/olja. Tack för informationen. Varför jag inte tänkt köra med oljekylaren är för att slangarna krockar med laddluftröret mellan laddluftkylare och spjällhus pga platsbrist, men som du säger så måste jag ju ändå få till en slinga som har samma funktion. Kommer därför använda oljekylaren och så får jag anpassa laddluftröret efter det. Är kanon att det finns så mycket samlad kunskap på detta forum. //Janne Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote
Morty Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Du kan vrida oljekylaren 90 grader om det blir bättre då. Jag fick göra det och kunde då också korta ner på slanglängder till oljekylaren. Quote
janne85 Posted May 22, 2016 Author Posted May 22, 2016 (edited) Såhär löste jag slangarna till oljekylaren. Hoppas jag har tänkt rätt nu bara. Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Edited May 22, 2016 by janne85 Quote
Morty Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 (edited) Läste inläggen i fel ordning, så jag svarar samma här plus lite till :-) Glöm inte avluftningsröret/anslutningen som ska till övre ingång på expansionskärlet. Detta ska sitta i ovankant på röret direkt efter utloppet från toppen. Undre anslutningen på exp.kärlet ska in på samma krets som utloppet från oljekylaren dvs sugsidan på pumpen (efter kylaren och innan pumpen). I övrigt ser det bra ut ? Edited May 22, 2016 by Morty Quote
janne85 Posted May 22, 2016 Author Posted May 22, 2016 Tack för tipsen. Då blir det att lyckas få dit en till slang mellan oljekylare och vattenpump. Kommer bli riktigt trångt med alla slangar men problem är till för att lösas Skickat från min iPad med Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.