Jocke4U Posted April 10, 2016 Share Posted April 10, 2016 Hej, Jag har skaffat en Viggen-koppling och upptäckte att detta inte passar på mitt 9000 svänghjul utan behöver troligen ett 900 -94-98 (B204L), möjligen att nedan kan passa också. Saab 9-3 - 1999-2002 - Alla Viggen (B235R)Saab 9-3 - 1998-2002 - Alla 2.0t Har du nåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 10, 2016 Share Posted April 10, 2016 Viggen är ju 228mm så jag tror vilken 2.0 9000 som helst passar ? Eller är det en sådan du har ? Vet annars att jag har åtminstone två 900 liggande före 1995 , risken är att ett någon gång blivit lite varm och behöver ren svarvas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 10, 2016 Author Share Posted April 10, 2016 Japp, Viggen-lamellen jag har är 228 mm men bult-cirkeln på tryckplattan är mindre, känns lite konstigt men kan ju vara så. Vill inte svarva om något, det är en tillfällig lösning då jag hade dålig planering att skaffa ett nytt lättat svänghjul :) Till nästa vinter blir det ett nytt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 10, 2016 Share Posted April 10, 2016 hmm har ett från en B206i.... är det samma tro ? garanterar EJ uppvärmt , dock rostigt :image018: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 Abbott racing kan ju skicka ett på några dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 11, 2016 Author Share Posted April 11, 2016 Abbott skulle ha ca 3 veckor på sig och hinner då inte få i ordning bilen till första bankörningen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 ?. Är det redan säsong ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 11, 2016 Author Share Posted April 11, 2016 Hehe, snart :) 6:e Maj skall det köras med SVKG på kullen och har dåligt med mektid i sista minuten. Efter att ha funderat på detta så hamnar Viggen-kopplingen på hyllan tillsvidare och sen beställer jag ett lättare svänghjul som förmodligen byts i vinter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 Jag var tre millimeter ifrån att åka på gelleråsen i fredags så säsongen är helt klart igång. Ang viggen koppling så har jag trots småhårda tw120 däck lyckats få lamellslir och en kolorysansvärd doft i "kupen" på 3 an. Mest trolig anledning är att jag är alltför snäll mot min skramlande och rasslande omegalåda. Ibland ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 Hehe, snart :) 6:e Maj skall det köras med SVKG på kullen och har dåligt med mektid i sista minuten. Efter att ha funderat på detta så hamnar Viggen-kopplingen på hyllan tillsvidare och sen beställer jag ett lättare svänghjul som förmodligen byts i vinter. Slirar det nu ? jag tycker man får bete sig riktgt illa för det skall slira, den orkar ju inte stänga med fullt ladd tryck på, men den har aldrig gått lossa när den är stängd. Pröva att släppa gasen när du växlar :w00t2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 (edited) Slirar det nu ? jag tycker man får bete sig riktgt illa för det skall slira, den orkar ju inte stänga med fullt ladd tryck på, men den har aldrig gått lossa när den är stängd. Pröva att släppa gasen när du växlar :w00t2: Ibland hinner man inte släppa Edited April 11, 2016 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 hmm jag praktiserar en sorts 1-2 växling som är lite släpp inte gasen , om man tajmar det bra kan man dra rakt in i varvtals stoppet på 7200 , och då växla på att tändningen bryter och hålla kvar full gas utan att man tappar laddtryck. Är dock jädrigt lätt det blir fel och då slirar kopplingen. :thumbsdown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 Det jag har märkt är att jag när slänger i 5:an på startrakan på Kinnekulle en bit innan bron så slirar det och får hugg igen strax innan bron och drar i när man snarare vill lätta lite....och det är ju lite "skön" känsla. Kanske skall hålla kvar plattan i mattan under bron :) :D ....eller kanske inte :prop: Så visst krävs det "inspirerande" körning med fullgas växlingar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Känns som ett i lands problem med för mycket moment Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 13, 2016 Author Share Posted April 13, 2016 Precis, då får man göra som du....bygga 4WD :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Hmm jag skall försöka stifta dit en m5 tryckplatta på ett 240mm svänghjul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Viggen-kopplingen ska vara den starkaste original-kopplingen trots att den bara är 228 mm. Men om den ändå inte skulle hålla, vad säger expertisen om en "snäll" sinterlamell? KL-racing har en 6-puckad fjädrad t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Om man får en viggenkoppling att slira på våra lätta bilar så är det handhavandefel :P menar jag, man gasar för tidigt innan kopplingen har hunnit greppa.Ha inte så bråttom :lol: vid växling ,den lilla tidsvinsten ni gör på växlingar tappar ni troligen på resten av varvet ,om ni inte är lika bra som proffsen är förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Det jag har märkt är att jag när slänger i 5:an på startrakan på Kinnekulle en bit innan bron så slirar det och får hugg igen strax innan bron och drar i när man snarare vill lätta lite....och det är ju lite "skön" känsla. Kanske skall hålla kvar plattan i mattan under bron :) :D ....eller kanske inte :prop: Så visst krävs det "inspirerande" körning med fullgas växlingar jag kör med 2,0 ltt kopplingen på min med steg 1-2 men har lite mindre moment än vad du har jocke,men inte en tendens ens till slir, om jag inte slarvar med växlingen givetvis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 18, 2016 Author Share Posted April 18, 2016 Eftersom du menar att jag växlar slarvigt så vill jag att min bil skall kunna hantera "slarviga" hårda fullgasväxlingar :busted_cop ...dock blir det först vid nästa motorlyft. Idag startades motorn upp igen och packboxen verkar tät ....och det var huvudsaken. Koppling, svänghjul och annat lättande av motorn blir vid nästa lyft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Om man får en viggenkoppling att slira på våra lätta bilar så är det handhavandefel :P menar jag, man gasar för tidigt innan kopplingen har hunnit greppa.Ha inte så bråttom :lol: vid växling ,den lilla tidsvinsten ni gör på växlingar tappar ni troligen på resten av varvet ,om ni inte är lika bra som proffsen är förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 19, 2016 Share Posted April 19, 2016 # lättande av motorn blir vid nästa lyft Jag vet var det finns en b206i till salu 800:- , 10-15 kilo och en massa vinter pyssel med att byta block Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.