ypzilon Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Jag har funderat ganska länge på att bygga en locost. Största problemet verkar vara att bestämma sig för vilken väg man ska gå. En VW 2,0 16v står som en stark kandidat i garaget, men resten? Har funderat på 442-ram med växellåda och bakaxel från 940 och spindlar från 140. Men även mittmotor (ungefär som Spyder VX / janne85) med ovan nämda motor och tillhörande växellåda hade varit kul. Så, hur bestämmer man sig? =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Hej. Klart du ska bygga en locost. Vilken väg du går har en hel del med att göra hur mycket du vill klura ur själv och även hur mycket arbete du vill lägga ner. Jag bygger ju en mittmotor locost som du givetvis har sett :) och kan säga att det är mycket jobb att bygga på ett helt nytt konsept men det har inte avskräckt mig utan ser det som en stor utmaning. Detta forum har varit till enorm hjälp i mitt bygge men om jag skulle gjort om det så skulle jag nog byggt en traditionell locost för det hade nog gått att få ihop en bil snabbare då. Hoppas detta långa inlägg hjälper dig. //Janne Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ypzilon Posted October 30, 2015 Author Share Posted October 30, 2015 Fördelen med "ditt" koncept är att motorn hamnar på rätt ledd (även om det går att lösa den längsmonterad), att jag dessutom redan har rätt vxllåda och drivaxlar gör det inte sämre. Däremot känns kylning och växelreglage lite omständligare (även om du verkar ha löst reglaget bra). Sugen på att göra som Robinryd och inhandla lite läkt och provbygga lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted October 31, 2015 Share Posted October 31, 2015 När du har alla delar för tvärställd motor så är det ju enklare. Växelreglaget trodde jag också skulle bli krångligt att få till men det löste ju sig bra. Dock är ju inte bilen provkörd men hoppas att det kommer funka. Angående kylning så kommer jag att testa att köra med original vattenpump och frontmonterad kylare, märker jag att det inte funkar så får det bli en elektrisk vattenpump istället. Låter som en bra idé att testbygga med lite träläkt. //Janne Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted October 31, 2015 Share Posted October 31, 2015 Kör inte Morty med VW motor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted October 31, 2015 Share Posted October 31, 2015 Magnus kan nog fortfarande köra med VW motor men jag tror att den ganska snart är utbytt mot en duratec. det finns fler bilar med vw motorer här är en: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=11876 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 31, 2015 Share Posted October 31, 2015 Stämmer att det fortfarande är en 1,8-20V i bilen eller i alla fall bredvid eftersom bilen är nedplockad. Kanonfina motorer som går riktigt bra. 2,0-16V är säkert ett lättare val om man satsar på sugmotor och vill plocka lite extra ur dem. Mitt tips är att bygga det som du tror blir bäst till vad du tänker använda bilen till. Sprängkåpa till längsmonterad VW/Audi motor är ingen dussinvara. Har för mig att Holländaren har slutat, men att det finns någon i England som tillverkar sprängkåpor (men till T5 lådan). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ypzilon Posted October 31, 2015 Author Share Posted October 31, 2015 (edited) Vill tro att denna adapterplattan borde funka: http://www.smt.nu/volvo-240740940-passat-dieselturbodiesel.php Så vitt jag vet så har alla äldre (åtminstonde 1974~2003) 4-cyl "big block" samma håldelning mellan motor & låda. För att längsmontera en tvätställd 1,8t (eller tvärtom) så byter man tråg och pickup till oljepumpen, borde gå att ordna även med äldre motorer. Har iof en 1,8t också, men jag gillar min 2,0. Att jag dessutom har ett mappat MSnS och turbokit till den gör inte saken sämre. =) Edited October 31, 2015 by ypzilon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 31, 2015 Share Posted October 31, 2015 Den adapterplattan fungerar säkert. Tänk på att tråget är alldeles för djupt/lågt för att användas i en seven utan modifiering. Jag provade bafflar, luckor, accusump utan att bli nöjd innan jag byggde om till torrsump. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ypzilon Posted November 1, 2015 Author Share Posted November 1, 2015 Idag blev min nuvarande hobby-bil helt oväntat såld, det är ju ingen nackdel för ett ev. locost-bygge. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.