Muppen! Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 (edited) hej, är relativt ny här på forumet. Har spenderat mycket tid på forumet för att samla information och idéer till mitt projekt. Satt och tittade youtube-videos på häftiga motorcyklar, hamnade ganska snart på videos om gokart´s med mc-motor. Ganska snart även en superseven med mc motor och sen va de kört! höll på rätt mycket med volvobilar när jag var yngre men nu efter några år på 2 hjul blev jag sugen på en riktig utmaning, få saker i livet slår ju en riktig turbo-kick. :eclipsee_steering: nu till planerna så här långt. Ram: Har tänkt mig en bokram, håller på att bygga byggbord/jigg nu så jag ser att allt får plats. :image018: Motor: Volvo b230FK egenbyggt grenrör med en Turbobanditen TB-58, eget insug,separata tändspolar, simens deka 630cc spridare, H-profil stakar och VEMS ECU i de grova. Växellåda: Vet inte riktigt fick med en M90 när jag köpte motorn men vet inte om den får plats, annars blir de nån BMW låda som tål lite effekt. Bakaxel: 940 1031/1041 Bromsar: volvo original tills vidare, sen kommer dom nog ge plats åt wilwood bromsar. Intrumentering: lutar åt en Race technology DASH 2 Helbur etc etc Har köpt SFRO´s bygghandbok och Ron champions bok, har även printat ut mcsorleys "book chassie" ritningar i A3. Ett normal bygge ligger väl runt 750 kg= ca 150hk vid inregistrering? vad är sen nästa steg? ta kontakt med SFRO innan bygget startar? Något mer vitalt man måste tänka på innan man börjar bygga? Regler etc? kom gärna med tips, idéer och varningar. Har bröderna Hahlin´s super seven som största inspirationskälla http://hahlin7.se gillar att sikta högt och se var jag hamnar. :prop: Mvh Mange. Edited August 9, 2015 by Muppen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petta_B Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 Kul med en till som bygger med volvomotor. Tänk på att inte bygga för liten ram. Min är på gränsen, det är en bokram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 Kul med fler Volvo turbomatade Sevenbilar! :thumbsup: B230FK är ju bara på 99kW, så med dagens regler hamnar du på 660kg. Sedan får en Volvospis plats även i en minimal Caterham S3 ram, jag har ju det. Att man får skohona ner den är en annan sak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted August 10, 2015 Share Posted August 10, 2015 hej, är relativt ny här på forumet. Har spenderat mycket tid på forumet för att samla information och idéer till mitt projekt. Satt och tittade youtube-videos på häftiga motorcyklar, hamnade ganska snart på videos om gokart´s med mc-motor. Ganska snart även en superseven med mc motor och sen va de kört! höll på rätt mycket med volvobilar när jag var yngre men nu efter några år på 2 hjul blev jag sugen på en riktig utmaning, få saker i livet slår ju en riktig turbo-kick. :eclipsee_steering: nu till planerna så här långt. Ram: Har tänkt mig en bokram, håller på att bygga byggbord/jigg nu så jag ser att allt får plats. :image018: Motor: Volvo b230FK egenbyggt grenrör med en Turbobanditen TB-58, eget insug,separata tändspolar, simens deka 630cc spridare, H-profil stakar och VEMS ECU i de grova. Växellåda: Vet inte riktigt fick med en M90 när jag köpte motorn men vet inte om den får plats, annars blir de nån BMW låda som tål lite effekt. Bakaxel: 940 1031/1041 Bromsar: volvo original tills vidare, sen kommer dom nog ge plats åt wilwood bromsar. Intrumentering: lutar åt en Race technology DASH 2 Helbur etc etc Har köpt SFRO´s bygghandbok och Ron champions bok, har även printat ut mcsorleys "book chassie" ritningar i A3. Ett normal bygge ligger väl runt 750 kg= ca 150hk vid inregistrering? vad är sen nästa steg? ta kontakt med SFRO innan bygget startar? Något mer vitalt man måste tänka på innan man börjar bygga? Regler etc? kom gärna med tips, idéer och varningar. Har bröderna Hahlin´s super seven som största inspirationskälla http://hahlin7.se gillar att sikta högt och se var jag hamnar. :prop: Mvh Mange. Kul med ytterligare ett bygge! Lite input. Nu är jag inte insatt i hur bokchassiet är i storlek, men håller med Petta att inte bygga för liten. Åkte en kompis Westfield i helgen och tyckte den var på tok för liten. Har själv en större ram och det är fantastiskt skönt med lite space. Min vägde 760 kg, men då är den byggd med väldigt mycket tunga grejor och inte alls fokuserad på låg vikt. En god idé är att ta kontakt med SFRO redan innan du startar, då har du redan i starten en god kontakt du kan bolla idéer med och slipper kanske att göra om vissa saker. Framför allt chassikonstruktion kan vara bra att diskutera med någon annan, men glöm inte att forumet är fyllt av extremt mycket kunskap. Reglerna är bra att skumma igenom, du kanske inte behöver tänka på placering av lampor och sånt i detta stadie, men bromsar, hjulvinkar, vikt/effekt kan vara bra att läsa på. Se till att spara kvitto (iaf på viktiga delar), materialspec på rören skall du ha. Ställ mycket frågor här, som sagt, finns mycket kompetens på forumet. Blev själv precis klar med min, hade för två år sedan knappt hållt i en vinkelslip, men mycket tack vare forumet har jag fått min bil klar. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stadig1 Posted August 10, 2015 Share Posted August 10, 2015 Roligt med ett Volvo bygge! Jag kör ju på B230FT i min nya bil och tänker använda M90 lådan. Jag blev genast rådd av SFRO- besiktningsman att bygga "lite större bil" ca 1dm på varje håll. Så att både människa och motor får plats. jag följer hans råd och bygger McSorley 442E ram. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Hejsan Jag byggde nyss klart en 442 ram med b230fk, ganska likt ditt koncept. Köpte till och med ett vems för att ha till den, men gjorde mig av med det efter att 3av4 boxar strulade för polarna :)Det jag hade kunnat göra annorlunda såhär efterråt är att gå på en lättare motor med mindre effekt (nej syftar inte till b230fk org effekt :)).Vill minnas att jag fick tips från andra locost-ianer här att fundera på vad bilen skulle användas för :) Jag hade nämligen liknande planer som du, byggde grenrör o avgassystem så att jag kan växla turbo upp till 66mm inducer utan andra modifieringar.Nu efterråt har jag insett att det Aldrig kommer bli aktuellt förens man vill köra några repor på strippen för att sedan byta turbo igen för att åter igen få en rolig bil. En TB58 har du nytta av om du främst ska köra rakt fram och ENDAST om du har fluffiga raggar slicks. Vill du ut och smiska på banor så kommer du vilja ha blixtsnabb respons istället och du kommer troligen värdera responsen klart högre än att du kan spinna på 4an på raksträckorna.En turbo för runt 300hk på hjulen tror jag är lagom mycket för svänga iaf.400hk gör att du kan spinna på 4an med gatdäck trots rejält diffat bak.Jag hade turen att mitt styrsystem har en fint justerbar antispinn (letade inte efter det när jag valde styrsystem). Men den hjälper mig att att kontrollera effekten så bilen håller sig på vägen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muppen! Posted September 13, 2015 Author Share Posted September 13, 2015 i väntan på att min väns verkstad ska bli klar där de ska byggas bilar, så lägger jag upp en bild på motorn de ska byggas en bil runt! den har fått en yttre renovering tillsvidare, när bilen är färdig och allt funkar kommer motorn att helrenoveras, få H-profilstakar och antagligen kolvar från sugmotorerna för att komp-ändra för E85 med högre effekt-uttag. väntar även på ett oljetråg från en B20 då jag tänker montera motorn "rakställd" utan lutning. plenumet och grenrör kommer att byggas färdigt när motorn sitter i chassit. har pluggat lite till och motorsetup steg 1 kommer nog att se ut såhär - Td04HL-16T med 7ans avgashus så jag försenar laddet något. - Bosch "968or" 465cc spridare - VEMS V3 - E85 - Plenum - Extraktorgrenrör Med detta borde jag kunna få en fin 170hk effektkurva. :eclipsee_steering: övrigt så lutar de åt... - Bmw 320/520D växellåda (som är lite smalare men tål ända effekt) - 740/940 bakaxel (med orginal broms/handbroms) - 240 4-kolvs ok fram - EBC turbo groove skivor - 140 hjulspindlar - Styrväxel Ford Escort 2,4 varvs - GAZ Coilovers Var på Vallåkra-träffen och köpte den obligatoriska torr-gasar ratten. :thumbsup: Kommer nog att försöka klämma ner detta i en bokram, jag gillar de slimmade bilarna och har fått mig att där kanske blir lite mer plats i motorrummet om man rakställer motorn som tex Jari har gjort på sin. De värsta som kan hända är ju att de inte funkar och då får jag bygga större. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.