Jump to content

Motorproblem Ford xflow


Stimpy

Recommended Posts

Hej har som tråden heter lite problem att få motorn att starta,

Motorn är en ford xflow 1600 trimmad och borrad till 1700 vet däremot inte vad alla bytta delar heter.

Motorn har kompression och gnista men startar ändå inte. Några tips eller experter på denna motor som kan hjälpa mig.

det ända jag får nu är kanske någon cyl som tänder och ibland avgassmällar, antar att det har något med tändläget men behöver som sagt hjälp från den som kan.

Link to comment
Share on other sites

Några spontana tankar.

Har du sett motorn fungera? Om inte förutsätt inte att något med tändningen är korrekt, kolla att rätt tändkabl går till rätt stift och gör sedan en ny tändjustering från grunden.

Har du brytarspetsar?

Är de i god kondition?

Är de korrekt justerade?

Om du inte vet att du justerat dom själv i närtid förutsätt att de inte är korrekta, det finns bra info filmer hur man justerar på youtube.

Om du har ett mätinstrument som kan mäta duty cycle är det bästa sättet att mäta att du justerat korrekt.

När bytte du stift senast, rostiga och skitiga stift (utsidan) ger dålig gnista

Glöm inte att justera gnistgap det ska vara rätt, brytarspetssystem är mycket kinkigare än moderna bilar.

Är dina tändkablar skitiga? Plocka av (efter att du märkt upp placering) och diska av med avfettning.

/T

Link to comment
Share on other sites

Fick med motorn till bilen, satt en 1300 i tidigare men bytte då för mer effekt och torr sump eftersom det med följde med, Vad jag kan se så går alla tändkablar rätt 1-2-4-3 som xflow har.

Det är brytarlöst och stiften är nya, och tändkablarna är rena.

Link to comment
Share on other sites

Allt som jag kan se är som det ska vara för att motorn ska starta, vilket gör allt något frustrerande måste vara något litet fel som gör att den inte startar. Men jag kan inte vara den ända som har haft liknande problem.

Link to comment
Share on other sites

Gogglat runt lite och tror kanske att det är mitt egna fel, Tog fördelare och lock från 1300 motorn, men läste nu att locket är olika på 1300 och 1600 motorn kan det stämma och är anledningen till att motorn inte ens går??

Link to comment
Share on other sites

Fast eftersom du plockade med hela fördelaren också så borde det ju inte bli någon skillnad. Har aldrig sett någonstans att man inte kan byta fördelare melan 1300 och 1600.
Jag har alltid trott att enda skillnaden mellan locken är att kablarna går ut på sidan på 1300 för att de inte får plats under insuget annars. Fast jag har aldrig kollat upp om det verklgen är så utan det kan ju vara helt fel uppfattat.

Hade du kollat tändningen med lampa mot vevaxels märken? Jag tror att den står fel även om jag inte kan säga varför. Kolla även mräkningen mot TDC så det verkligen stämmer.

Du har inte bara råkat förskjuta tändkablarna ett eller två steg? Det är lätt hänt och man luras av att de sitter i rätt ordning sinsemellan.

Satte du dit den nya remhjulet? På det får du ju göra egen märkning.

Link to comment
Share on other sites

jag hittade det på just classic http://www.fordclubsweden.se/forum/archive/index.php/t-25680.html

Jag lär mig fortfarande utav min far om hur tändning osv ska stå men vi har provat alla möjliga lägen och den startar ändå inte.

ja remhjulet är bytt och har märkt upp det själv, blev tvungen att använda det för att få generatorn närmare motorn.

tändkablarna sitter där dom ska, har kollat det många gånger nu :),

Link to comment
Share on other sites

om du tar av ventilkåpan och ställer motorn så 1 cyl är i tändläge o ventilerna på cyl 1 har spel. ta av fördelarlocket och se vart rotorn pekar , kolla så 1 ans tändkabel sitter där.

hjälper inte detta och allt du gjort så kolla upp tändsystemet

Link to comment
Share on other sites

Hur går det för dig får du snurr på grejerna?

Ett annat tips kan vara, om du är bergsäker på att du tänder på rätt ställe och den fortfarande inte vill starta kan det vara värt att använda en sån här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandningsprovare-2000017037/

Så får du kvitto på att du har en stark och fin gnista.

/T

Link to comment
Share on other sites

Värt att kolla med så inte spänningen till tändningen bryts när du kör på starten. prova med en direktkabel från batteriet. till tändsystem och tändspole

Link to comment
Share on other sites

har nu hittat felet. det var cylinder nr 4 som saknar kompression visade falsk komp pga olja. Rev motorn och förstod direkt varför. kolringarna var brända och den övre var sprucken. kolvarna var extremt repiga i alla cylindrar och även väggarna. 2 av kolvarna har stora märken och en saknar en stor bit. Men detta är inget som hänt i min ägo utan detta är gamla skador.

Med andra ord så är motorn skrot så antingen blir det att renovera den eller skaffa en annan.

kommer att sälja alla torrsump delar så är någon intresserad så är det bara att fråga

Link to comment
Share on other sites

Ja definitivt. Enligt honom hade suttit i en Sylva Striker som han hämtade från England och sen sålde i delar. Visst kan det vara så att han blivit lurad av den som sålde Strikern men i så fall måste han ha skarvat extremt när han sa till mig att han kört Strikern med motorn och att den gick perfekt.

Jag är förvånad, han är inte okänd inom historisk racing och sportvagnsracing så jag trodde verkligen inte han höll på med sånt.

Sätter du i 1300 motorn igen eller vad gör du nu?

Link to comment
Share on other sites

ja 1300 motorn fast med en av typ 9 lådorna och racing kopplingen åker i under sommaren, kan hända att jag letar upp en annan motor.

Men visst är det tråkigt när folk blåser en specielt när man lägger tid och energi för att få allt att funka

Link to comment
Share on other sites

Ståhlmotor har några exempel på sin sida http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kolvar/kolvar.html

Det ser väl ut som någon slags spiknings-skador!? Fel tändning, för mager blandning eller för lågt oktantal på bensinen?

De stora märkena på den sista bilden känns snarare som att det är från att den suttit i ett skruvstycke eller liknande. Kan väl knappast komma från när den suttit i motorn?

Om blocket och övriga delar är räddningsbara (om det går att borra upp en dimension) så kan du ju göra det klassiska och sätta i 1300 kolvar i den. De ger högre kompression än 1600 kolvarna och det verkar vara så de flesta brukar göra om man kollar på nätet. Nya kolvar, kompletta med ringar, ligger på £51.58 styck (ink VAT). http://www.burtonpower.com/catalogsearch/result/?q=18647

Link to comment
Share on other sites

Om det är spikningsskador så är det ju vanligt att tändningen kanske stått helt fel eller

så är det ett för högt kompressionsförhållande och bränsle med lågt oktantal.

Enbart lågt oktantal orsakar inte sådana skador utan en kombo kan göra detta.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...