Stimpy Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Hej har som tråden heter lite problem att få motorn att starta, Motorn är en ford xflow 1600 trimmad och borrad till 1700 vet däremot inte vad alla bytta delar heter. Motorn har kompression och gnista men startar ändå inte. Några tips eller experter på denna motor som kan hjälpa mig. det ända jag får nu är kanske någon cyl som tänder och ibland avgassmällar, antar att det har något med tändläget men behöver som sagt hjälp från den som kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 om man har kompression o gnista o bränsle och tändningen står rätt o kammen står rätt så startar den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Några spontana tankar. Har du sett motorn fungera? Om inte förutsätt inte att något med tändningen är korrekt, kolla att rätt tändkabl går till rätt stift och gör sedan en ny tändjustering från grunden. Har du brytarspetsar? Är de i god kondition? Är de korrekt justerade? Om du inte vet att du justerat dom själv i närtid förutsätt att de inte är korrekta, det finns bra info filmer hur man justerar på youtube. Om du har ett mätinstrument som kan mäta duty cycle är det bästa sättet att mäta att du justerat korrekt. När bytte du stift senast, rostiga och skitiga stift (utsidan) ger dålig gnista Glöm inte att justera gnistgap det ska vara rätt, brytarspetssystem är mycket kinkigare än moderna bilar. Är dina tändkablar skitiga? Plocka av (efter att du märkt upp placering) och diska av med avfettning. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stimpy Posted June 10, 2015 Author Share Posted June 10, 2015 Fick med motorn till bilen, satt en 1300 i tidigare men bytte då för mer effekt och torr sump eftersom det med följde med, Vad jag kan se så går alla tändkablar rätt 1-2-4-3 som xflow har. Det är brytarlöst och stiften är nya, och tändkablarna är rena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wankelsport Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Hamnade fördelaren 180º fel? Vet inte om de kan det på X-flow, på Volvo B18/20 går det och då blir det ju ungefär som du beskriver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stimpy Posted June 10, 2015 Author Share Posted June 10, 2015 Den sitter som den ska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stimpy Posted June 10, 2015 Author Share Posted June 10, 2015 Allt som jag kan se är som det ska vara för att motorn ska starta, vilket gör allt något frustrerande måste vara något litet fel som gör att den inte startar. Men jag kan inte vara den ända som har haft liknande problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Var du ställt tändning med lampa och kollat märkena för tändning sitter på rätt ställe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stimpy Posted June 10, 2015 Author Share Posted June 10, 2015 Gogglat runt lite och tror kanske att det är mitt egna fel, Tog fördelare och lock från 1300 motorn, men läste nu att locket är olika på 1300 och 1600 motorn kan det stämma och är anledningen till att motorn inte ens går?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wankelsport Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Fast eftersom du plockade med hela fördelaren också så borde det ju inte bli någon skillnad. Har aldrig sett någonstans att man inte kan byta fördelare melan 1300 och 1600.Jag har alltid trott att enda skillnaden mellan locken är att kablarna går ut på sidan på 1300 för att de inte får plats under insuget annars. Fast jag har aldrig kollat upp om det verklgen är så utan det kan ju vara helt fel uppfattat. Hade du kollat tändningen med lampa mot vevaxels märken? Jag tror att den står fel även om jag inte kan säga varför. Kolla även mräkningen mot TDC så det verkligen stämmer. Du har inte bara råkat förskjuta tändkablarna ett eller två steg? Det är lätt hänt och man luras av att de sitter i rätt ordning sinsemellan. Satte du dit den nya remhjulet? På det får du ju göra egen märkning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wankelsport Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Om du inte hittar lösningen så skriv en fråga i "classic" avdelningen på Ford club Sweden. http://www.fordclubsweden.se/forum/index.phpDet verkar finnas en del där med bra koll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stimpy Posted June 10, 2015 Author Share Posted June 10, 2015 jag hittade det på just classic http://www.fordclubsweden.se/forum/archive/index.php/t-25680.html Jag lär mig fortfarande utav min far om hur tändning osv ska stå men vi har provat alla möjliga lägen och den startar ändå inte. ja remhjulet är bytt och har märkt upp det själv, blev tvungen att använda det för att få generatorn närmare motorn. tändkablarna sitter där dom ska, har kollat det många gånger nu :), Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 om du tar av ventilkåpan och ställer motorn så 1 cyl är i tändläge o ventilerna på cyl 1 har spel. ta av fördelarlocket och se vart rotorn pekar , kolla så 1 ans tändkabel sitter där. hjälper inte detta och allt du gjort så kolla upp tändsystemet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 mät upp rotorn och locket också så strömmen kan gå igenom utan avbrott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Hur går det för dig får du snurr på grejerna? Ett annat tips kan vara, om du är bergsäker på att du tänder på rätt ställe och den fortfarande inte vill starta kan det vara värt att använda en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandningsprovare-2000017037/ Så får du kvitto på att du har en stark och fin gnista. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Värt att kolla med så inte spänningen till tändningen bryts när du kör på starten. prova med en direktkabel från batteriet. till tändsystem och tändspole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stimpy Posted June 16, 2015 Author Share Posted June 16, 2015 har nu hittat felet. det var cylinder nr 4 som saknar kompression visade falsk komp pga olja. Rev motorn och förstod direkt varför. kolringarna var brända och den övre var sprucken. kolvarna var extremt repiga i alla cylindrar och även väggarna. 2 av kolvarna har stora märken och en saknar en stor bit. Men detta är inget som hänt i min ägo utan detta är gamla skador. Med andra ord så är motorn skrot så antingen blir det att renovera den eller skaffa en annan. kommer att sälja alla torrsump delar så är någon intresserad så är det bara att fråga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wankelsport Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Det var skit. Riktig skit. Enligt motorns tidigare ägare så gick den jättebra, inga problem alls. Han måste ju ha vetat om att den var slut. Det måste ju ha legat delar av kolven i vevhuset t ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stimpy Posted June 16, 2015 Author Share Posted June 16, 2015 eftersom kolven är tillslipad efteråt så har ju han vetat om det när han sålde den till dig, och en vevstake är ju utbytt så tror ju att han vet om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wankelsport Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Ja definitivt. Enligt honom hade suttit i en Sylva Striker som han hämtade från England och sen sålde i delar. Visst kan det vara så att han blivit lurad av den som sålde Strikern men i så fall måste han ha skarvat extremt när han sa till mig att han kört Strikern med motorn och att den gick perfekt. Jag är förvånad, han är inte okänd inom historisk racing och sportvagnsracing så jag trodde verkligen inte han höll på med sånt. Sätter du i 1300 motorn igen eller vad gör du nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stimpy Posted June 16, 2015 Author Share Posted June 16, 2015 ja 1300 motorn fast med en av typ 9 lådorna och racing kopplingen åker i under sommaren, kan hända att jag letar upp en annan motor. Men visst är det tråkigt när folk blåser en specielt när man lägger tid och energi för att få allt att funka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stimpy Posted June 16, 2015 Author Share Posted June 16, 2015 Lite bilder finns säkert någon som kan mer om motorer som kan förklara vad som hänt, finns värre skador men detta är bara några exempel bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wankelsport Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Ståhlmotor har några exempel på sin sida http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kolvar/kolvar.html Det ser väl ut som någon slags spiknings-skador!? Fel tändning, för mager blandning eller för lågt oktantal på bensinen? De stora märkena på den sista bilden känns snarare som att det är från att den suttit i ett skruvstycke eller liknande. Kan väl knappast komma från när den suttit i motorn? Om blocket och övriga delar är räddningsbara (om det går att borra upp en dimension) så kan du ju göra det klassiska och sätta i 1300 kolvar i den. De ger högre kompression än 1600 kolvarna och det verkar vara så de flesta brukar göra om man kollar på nätet. Nya kolvar, kompletta med ringar, ligger på £51.58 styck (ink VAT). http://www.burtonpower.com/catalogsearch/result/?q=18647 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 Om det är spikningsskador så är det ju vanligt att tändningen kanske stått helt fel eller så är det ett för högt kompressionsförhållande och bränsle med lågt oktantal. Enbart lågt oktantal orsakar inte sådana skador utan en kombo kan göra detta. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundgren Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Tråkigt med strul! Jag har annars en Xflow Kent borrad till 1.7 och trimmad till salu! Ombyggd till insprut bla! Finns i till salu delen på forumet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.