Antas Posted August 18, 2004 Share Posted August 18, 2004 Jag står i begrepp att påbörja bygget.Eftersom både sonen och jag är tämligen storvuxna så hade vi tänkt bygga utifrån McSorley 442(tror att det stavas så?) ritningar. Någon som vet vilka bakaxlar som passar till den större bredden? Kan någon Volvo axel passa ihop med Fords cross-flow motorer? är Sierrans delade bakaxel lämplig? Många frågor men spännande är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 18, 2004 Share Posted August 18, 2004 Har för mig att man brukar använda Taunusaxlar till Mc Sorely. Sen finns det en del som har valt att köra med Sierrans delae bakaxel. Men jag tror inte att det finns med på Mc sorelys ritningar. Fördelen med att köra med Taunus är att man kan ta mycket från samma bil Motor (pinto), växellåda (4 växl), bakaxel, spindlar, rattstång, handbroms. Det är nog inga problem att passa ihop en volvoaxel med en fordmotor. Det är bara att låta tillverka en kardan som passar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted August 18, 2004 Share Posted August 18, 2004 Volvo 740 bakaxel ska funka ganska perfekt, sålänge motorn går på lådan så är det bara att modifiera kardanen så att den passar i båda ändar: växellåda - bakaxel... ska nog inte vara allt för svårt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 19, 2004 Share Posted August 19, 2004 Ford Taunussens bakaxel är bland dom bredaste som finns på marknaden och passar bra till det breda chassiet, vilket jag själv bygger på och det ser fint ut. Det är ganska lätt att få tag på olika utväxlingar och även diffspärrar till denna bakaxel. Det finns 2 typer av denna axel, en som är lite lättare och en lite tyngre som är starkare. Min kommer ifrån en taunus 1980 och har en utväxling på 3,89 / 1. Gav 500:- för den :thumbup: Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 20, 2004 Author Share Posted August 20, 2004 Tack för hjälpen! Vi kommer att behöva fråga mera längre fram. Någon som har erfarenhet av delad bakaxel kontra stel bakaxel? Vi kommer troligen att kunna plocka delar ur en havererad Ford Sierra 4x4 med cross-flow motor. Är den bakaxeln lämplig? Någon som har synpunkter på konstruktion av spindlar mm. Är framvagnsspindlarna lämpliga eller är Volvo 140-spindlar bättre. Vad övrigt bör vi plocka ur "vraket". Under hösten börjar vi kapa och svetsa. Bra med detta forum där man kan få kompetent och proffessionell hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Jag har fått för mig att Sierra 4X4 skall ha diffbroms av något slag, och i så fall är den bakaxeln superlämplig. Delad bakaxel ger ju vissa fördelar som lägre ofjädrad vikt. Dessutom väger Volvoaxlarna som n halv bil typ :icon_angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Dessutom väger Volvoaxlarna som n halv bil typ :icon_angry: Jo de väger ju en del, men inte så mycket som en halv bil ;) Men med Volvo axel så lär det ju bli jämnare viktfördelning... tror jag :icon_blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Det är ganska lätt att få tag på olika utväxlingar och även diffspärrar till denna bakaxel.Caper :D ?? Jag som fått för mig att det i stort sett var omöjligt att hitta diffspärrar till Taunus?? Vad ska jag leta efter och var ska jag leta? Använder en Taunus-axel i ett 50 mm breddat chassi. För att inte tvingas till alltför breda skärmar använder jag fälgar med stort offset, vilket iofs de flesta moderna (framhjulsdrivna) har. Passar nog som handsken i ett McSorley 442! Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Dessutom väger Volvoaxlarna som n halv bil typ :icon_angry: Jo de väger ju en del, men inte så mycket som en halv bil ;) Men med Volvo axel så lär det ju bli jämnare viktfördelning... tror jag :icon_blink: Fast man vill ju aldrig jämna ut viktfördelningen med ökad ofjädrad vikt. Bättre då att flytta bateriet och motorn bakåt. Tror min bil (med volvo 1031 bakaxel och 100+ förare, utan passagerare) har min 50% på bakaxeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Det är ganska lätt att få tag på olika utväxlingar och även diffspärrar till denna bakaxel.Caper :D ?? Jag som fått för mig att det i stort sett var omöjligt att hitta diffspärrar till Taunus?? Vad ska jag leta efter och var ska jag leta? Använder en Taunus-axel i ett 50 mm breddat chassi. För att inte tvingas till alltför breda skärmar använder jag fälgar med stort offset, vilket iofs de flesta moderna (framhjulsdrivna) har. Passar nog som handsken i ett McSorley 442! Bengt Jag har fått tag på en kille i Främmestad som håller på med Diffspärrar till Fordaxlar. Har ännu inte pratat med honom men enligt andra som vet om honom så kan han skaffa det mesta. Han heter Klas-Göran Ryrle`n 0512-53420 Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ascona 400 Posted August 21, 2004 Share Posted August 21, 2004 För de som inte vet så är Klas Göran Rylén en riktig Ford-guru.. Han åker rally i en mycket grym å välpreparerad MK1 Escort med BDA-motor. En mycket duktig å kompetent person. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 21, 2004 Share Posted August 21, 2004 Det är ganska lätt att få tag på olika utväxlingar och även diffspärrar till denna bakaxel.Caper :D ?? Jag som fått för mig att det i stort sett var omöjligt att hitta diffspärrar till Taunus?? Vad ska jag leta efter och var ska jag leta? Använder en Taunus-axel i ett 50 mm breddat chassi. För att inte tvingas till alltför breda skärmar använder jag fälgar med stort offset, vilket iofs de flesta moderna (framhjulsdrivna) har. Passar nog som handsken i ett McSorley 442! Bengt Mycket ofset på fälgarna gör ju även att styrardien inte blir grotesk med taunusspindlarna. så det är ju bara bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted August 22, 2004 Share Posted August 22, 2004 Jag har fått tag på en kille i Främmestad som håller på med Diffspärrar till Fordaxlar.Har ännu inte pratat med honom men enligt andra som vet om honom så kan han skaffa det mesta. Han heter Klas-Göran Ryrle`n 0512-53420 Caper :D Stort tack för tipset! Klas-Göran, som har tänt hoppet för min bakaxel, verkar vara en mycket kompetent och hjälpsam person. Om jag lyckades förstå allting rätt så förhåller det sig så att Ford (som alltid) använder samma bitar i massor av bilar, så även Taunus. Om man hittar en axel från en Taunus 2.0 efter -71 så sitter det en Atlas-axel till vilken det är fullt möjligt att hitta diffbromsar. Axlar från 1.6-liters Taunus har däremot aldrig tillverkats diffbromsar för. Vid lite efterforskning vidade det sig att min axel kommer just från en 2-liters - snackka om tur! :D Tyvärr hade någon annan locostbyggare hämtat Klas-Görans sista diff. :( Dessbättre räknar han med att få fatt i fler. Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 23, 2004 Share Posted August 23, 2004 Min axel är ifrån 1980 så den är också en Atlas :thumbup: Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted August 23, 2004 Share Posted August 23, 2004 har han åxå tillgång till grejor för engelska axlar?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 23, 2004 Share Posted August 23, 2004 Burtons i england har quife diffar till många fordmodeller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted August 23, 2004 Share Posted August 23, 2004 Quaife e rätt dyra det finns ingen annan som har diffar till den axeln då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 24, 2004 Share Posted August 24, 2004 Var på Ford härom dan och frågade lite om axlar och dom sa att 2,0 Taunusen som såldes i sverige endast har den tyska axeln, vilken ska vara den starkaste . Får väl hoppas att det stämmer :blink: Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted August 25, 2004 Share Posted August 25, 2004 Var på Ford härom dan och frågade lite om axlar och dom sa att 2,0 Taunusen som såldes i sverige endast har den tyska axeln, vilken ska vara den starkaste .Får väl hoppas att det stämmer :blink: Caper :D Jag har fått bekräftat från ännu en (oberoende) källa att Taunus 2-liter har Atlas-axel monterad. Gäller alltså INTE 1.6-liters! Alltså ska samma diffar som t.ex Escort med Atlas-axel kunna användas. Bengt PS Inhandlade portat topplock med halvvass kam i veckan. Bromsat till 163 hk. Synd att jag inte får montera den på min Pinto... :hypocrite: DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 26, 2004 Share Posted August 26, 2004 Var på Ford härom dan och frågade lite om axlar och dom sa att 2,0 Taunusen som såldes i sverige endast har den tyska axeln, vilken ska vara den starkaste .Får väl hoppas att det stämmer :blink: Caper :D Jag har fått bekräftat från ännu en (oberoende) källa att Taunus 2-liter har Atlas-axel monterad. Gäller alltså INTE 1.6-liters! Alltså ska samma diffar som t.ex Escort med Atlas-axel kunna användas. Bengt PS Inhandlade portat topplock med halvvass kam i veckan. Bromsat till 163 hk. Synd att jag inte får montera den på min Pinto... :hypocrite: DS Vaddå får inte?? :hypocrite: :hypocrite: Ps. bra info om escort axlar :thumbup: Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.