Martin Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 (edited) Har trott mig förstå att man vill försöka få undre benet in armen parallellt med marken när man justerar in bilen (grönt streck i bilden). Sedan slängde någon grus i maskineriet när de sa att det var ledpunkterna som skulle skapa linje med marken (rött streck som jag kanske drog lite fel då jag inte kollade exakt var leden sitter). Vilket är det som gäller? Edited April 25, 2015 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 (edited) Skall man va noga är det ju lederna som spelar roll men nu är ju bilen byggd ? och då kan man inte direkt ändra så nu är det mest frågan om att justera bilens höjd dit du vill ha den. om undre lutar lite ner eller rakt eller lite upp spelar ingen stor roll om din styrväxel och bump steer bara är bra. Allt ser ju bra ut i geometrin annars så det är bara små detaljer. Du har antar jag svängt lätt vänster på bilder oxå ? Inre styrväxel led ser på bilden ut att sitta lite längre ut. Men som sagt är bump bra är allt bra inför sfrou Edited April 25, 2015 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 Tackar! Bump är nog inte perfekt på Westfield. Men de har ju blivit godkända i alla år så ser inte att min skulle falla på detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 När man pratar om att undre länkarm bör vara parallell med golvet, då menar man väl att bilen ska stå på sina hjul och inte vara upp-pallad. På bilden ser det ut som att bilen står på pallbockar, eftersom övre länkarm pekar galet. (uppåt) Pac brukar väl ha bra koll på det där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 (edited) Givevis när den står på backen (och med förare i bilen). Hade ingen lust att hissa ned bilen bara för at ta en bild :) Edited April 25, 2015 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Nu skall jag inte ge mig in i detta men brukar man inte säga att undre länkarmen skall vara parallell med styrarmen för att minimera bumpstreer. Så gjorde jag i alla fall och hamnade under 60 sek på kullen......snart lite mindre kanske :D Pac är nog på road trip med 2:a bilen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Jo Jocke du har nog rätt där. Nu är ju fästörona för undre och övre länkarmar på ditt och Martins chassi redan satta på plats. Skulle någon som har ett Westfield-chassi ha egna ideer om framvagns-geometri så kan det ju vara svårt att ändra, utan att-- flytta fäst-örona. Så en ide' jag har haft är att det skulle kunna gå att göra fästöron som går att flytta uppåt eller neråt på fyrkantröret där de ska svetsas fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 När jag ser den första bilden i denna tråd så blir jag rätt säker på att styrväxeln är för lång - kanske synvilla eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Man går efter ledpunkter. Och styrväxelns styrarms ledpunkter ska vara paralell med den länkarm som den ligger närmast. i detta fall nedre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Javisst. Jag håller med. Men hur kollar man att de ledpunkterna är parallella med nedre länkarm,- om man inte sätter en pinne emellan ( de ledpunkterna) så att man på det viset kan kolla parallelliteten ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Det kan man se rätt så bra med blotta ögat om dom är parallella. :P Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.