Jump to content

Framvagnsinställningsfråga


Martin

Recommended Posts

Har trott mig förstå att man vill försöka få undre benet in armen parallellt med marken när man justerar in bilen (grönt streck i bilden).

Sedan slängde någon grus i maskineriet när de sa att det var ledpunkterna som skulle skapa linje med marken (rött streck som jag kanske drog lite fel då jag inte kollade exakt var leden sitter).

Vilket är det som gäller?

post-142-0-28720100-1429946681_thumb.jpg

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Skall man va noga är det ju lederna som spelar roll men nu är ju bilen byggd ? och då kan man inte direkt ändra så nu är det mest frågan om att justera bilens höjd dit du vill ha den. om undre lutar lite ner eller rakt eller lite upp spelar ingen stor roll om din styrväxel och bump steer bara är bra. Allt ser ju bra ut i geometrin annars så det är bara små detaljer.

Du har antar jag svängt lätt vänster på bilder oxå ? Inre styrväxel led ser på bilden ut att sitta lite längre ut. Men som sagt är bump bra är allt bra inför sfrou

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

När man pratar om att undre länkarm bör vara parallell med golvet, då menar man väl att bilen ska stå på sina hjul och inte vara upp-pallad. På bilden ser det ut som att bilen står på pallbockar, eftersom övre länkarm pekar galet. (uppåt)

Pac brukar väl ha bra koll på det där.

Link to comment
Share on other sites

Nu skall jag inte ge mig in i detta men brukar man inte säga att undre länkarmen skall vara parallell med styrarmen för att minimera bumpstreer.

Så gjorde jag i alla fall och hamnade under 60 sek på kullen......snart lite mindre kanske :D

Pac är nog på road trip med 2:a bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Jo Jocke du har nog rätt där. Nu är ju fästörona för undre och övre länkarmar på ditt och Martins chassi redan satta på plats.

Skulle någon som har ett Westfield-chassi ha egna ideer om framvagns-geometri så kan det ju vara svårt att ändra, utan att--

flytta fäst-örona.

Så en ide' jag har haft är att det skulle kunna gå att göra fästöron som går att flytta uppåt eller neråt på fyrkantröret där de ska

svetsas fast.

Link to comment
Share on other sites

Javisst. Jag håller med. Men hur kollar man att de ledpunkterna är parallella med nedre länkarm,-

om man inte sätter en pinne emellan ( de ledpunkterna) så att man på det viset kan kolla

parallelliteten ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...