Jump to content

2-takt


Bigjump77

Recommended Posts

Gammal Saab som donator vore kanske inte så jättespännande.

Men för den som är ute efter låg vikt/hög effekt borde en motor från en snöskoter va värt en tanke.

Det finns många vattenkylda vassa maskiner på 150- 170 kusar. Kompakta och låga med variator och back.

Link to comment
Share on other sites

Gammal Saab som donator vore kanske inte så jättespännande.

Men för den som är ute efter låg vikt/hög effekt borde en motor från en snöskoter va värt en tanke.

Det finns många vattenkylda vassa maskiner på 150- 170 kusar. Kompakta och låga med variator och back.

real pinto lär väll komma med rätt svar snart men jag skulle tro att det bara kostar dig miljö avgiften och bör vara besiktningsbart.

Lite udda ljud och körbarhet bara :D

(yllande motor och 60 kph) :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

På senaste Blackrace i Akalla, Stockholm var det en gamm-SAAB med sökarlykta och allt som gick som ett skållat troll. Framvagnen var för lätt så han spann loss vid varje växling. Ljudet och varvvilligheten var obetalbart. :D

Jag skulle gärna ha en hårt trimmad Saab-tvåtaktare i min bil....

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar vara ute och köra med en saab 2-takt som finns i familjen.

Treväxlat rattväxel och osynkad 1:a samt frihjul.

det är en väldigt märklig bil att köra de första gångerna

och man sitter på tvären i dom.

Men det är faktiskt jäkligt kul trots blygsam effekt.

Motorerna är dock inga underverk av hållbarhet

(trots konvertering till kawasaki kolvbultslagringar)

så ska man hålla på med trimmade saab 2-takts motorer så bör man först

skaffa en jigg att pressa vevaxeln rak i mellan var 10:e repa man kör.

För dom vrider sej lätt domdär.

Sikta på något annat M.A.O......

Link to comment
Share on other sites

DKW F102 har en tvåtaktare på nästan 1300 cc. Lite ovanlig och svårt med delar bara. Ännu ovanligare är V6:an byggd på två sådana... Nej en snöskotermotor hade varit nåt det! Bygg en sån innan nån annan gör det! Variator? Hmm... varför inte? :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Så länge man klarar 4,5% CO på tomgång så kan man använda en tvåtaktare ur avgassynpunkt (dispensavgiften måste förstås betalas). Jag antar att bullerprovet kan bli knepigt också men det går väl att lösa.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Som jag trodde, det var min gamle vän i Saaben.

Han har tydligen en annan bil på gång. Den skall ha 30 hk mer samt väga 200kg mindre. :D

Fråga mig inte hur han lyckas.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nackdelen med tvåtaktsskotermotorerna som har lite vättig vikteffektförhållande är.

1 soppatörst, min skoter suger i sig mellan 3 och 7 liter milen, beroende på humör :twisted:

2 serviceintervall, på en vass skoter räknar man med att byta kolvar och diverse annat några gånger på tusen mil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...