Bigjump77 Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 Gammal Saab som donator vore kanske inte så jättespännande. Men för den som är ute efter låg vikt/hög effekt borde en motor från en snöskoter va värt en tanke. Det finns många vattenkylda vassa maskiner på 150- 170 kusar. Kompakta och låga med variator och back. Quote
LUPUS Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 Gammal Saab som donator vore kanske inte så jättespännande.Men för den som är ute efter låg vikt/hög effekt borde en motor från en snöskoter va värt en tanke. Det finns många vattenkylda vassa maskiner på 150- 170 kusar. Kompakta och låga med variator och back. real pinto lär väll komma med rätt svar snart men jag skulle tro att det bara kostar dig miljö avgiften och bör vara besiktningsbart. Lite udda ljud och körbarhet bara :D (yllande motor och 60 kph) :thumbup: Quote
Superswift Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 På senaste Blackrace i Akalla, Stockholm var det en gamm-SAAB med sökarlykta och allt som gick som ett skållat troll. Framvagnen var för lätt så han spann loss vid varje växling. Ljudet och varvvilligheten var obetalbart. :D Jag skulle gärna ha en hårt trimmad Saab-tvåtaktare i min bil.... Quote
Arrowsmith Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 Jag brukar vara ute och köra med en saab 2-takt som finns i familjen. Treväxlat rattväxel och osynkad 1:a samt frihjul. det är en väldigt märklig bil att köra de första gångerna och man sitter på tvären i dom. Men det är faktiskt jäkligt kul trots blygsam effekt. Motorerna är dock inga underverk av hållbarhet (trots konvertering till kawasaki kolvbultslagringar) så ska man hålla på med trimmade saab 2-takts motorer så bör man först skaffa en jigg att pressa vevaxeln rak i mellan var 10:e repa man kör. För dom vrider sej lätt domdär. Sikta på något annat M.A.O...... Quote
gka Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 DKW F102 har en tvåtaktare på nästan 1300 cc. Lite ovanlig och svårt med delar bara. Ännu ovanligare är V6:an byggd på två sådana... Nej en snöskotermotor hade varit nåt det! Bygg en sån innan nån annan gör det! Variator? Hmm... varför inte? :) Quote
therealpinto Posted August 17, 2004 Posted August 17, 2004 Hej Så länge man klarar 4,5% CO på tomgång så kan man använda en tvåtaktare ur avgassynpunkt (dispensavgiften måste förstås betalas). Jag antar att bullerprovet kan bli knepigt också men det går väl att lösa. /Gustaf Quote
Superswift Posted August 17, 2004 Posted August 17, 2004 OT: Jag kunde inte låta bli att visa en bild på den röda Saaben från Blackracet. Quote
viggen Posted August 17, 2004 Posted August 17, 2004 finns det inga vättiga snöskotermotorer som har 4 tackt då? Quote
Micael Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 Undrar om det inte är en gammal barndom/ungdomsvän som kör den där saaben. Ska kolla med honom Quote
DIRAVI Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 finns det inga vättiga snöskotermotorer som har 4 tackt då? Yamaha kör med en fyrcylindrig enlitersmaskin, bygger på R1 MC motorn Quote
iceman Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Det går allt att få fart även på en(två) gammal SAAB-motor: http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/muse...3TheMonster1959 Quote
Micael Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Som jag trodde, det var min gamle vän i Saaben. Han har tydligen en annan bil på gång. Den skall ha 30 hk mer samt väga 200kg mindre. :D Fråga mig inte hur han lyckas. Quote
DIRAVI Posted January 25, 2005 Posted January 25, 2005 Nackdelen med tvåtaktsskotermotorerna som har lite vättig vikteffektförhållande är. 1 soppatörst, min skoter suger i sig mellan 3 och 7 liter milen, beroende på humör :twisted: 2 serviceintervall, på en vass skoter räknar man med att byta kolvar och diverse annat några gånger på tusen mil. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.