Protec Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 Har en Mitsubishi Galant 4x4. Skulle man kunna använda den som donator bil. Eller delar av den. Vore kul med 4hjulsdrift. Quote
steel Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 Klart att du kan! ! Riv ur alltihop, fixera hela drivlinan i en fixtur, korta eller vad som nu behövs. Använd de fästpunkter som är relevanta, bygg egna ifall det krävs. Svetsa chassie runt . Jobba på i ca: 2000 timmar. Klart !! Mvh Pär Quote
Protec Posted February 4, 2015 Author Posted February 4, 2015 Lite tveksam till tvärställd motor. Såg ett klipp där dom byggt på Bmw, så det borde väl gå på en Galant med. Finns det nåt liknande bygge, med tvärställda motorer? Quote
Tobbe Posted February 5, 2015 Posted February 5, 2015 Har en 3000gt, och det ser likadant ut på den. Jag skulle inte rekommendera det alls. Motor och växellåda kommer hamna riktigt långt fram. Skulle jag sätta den i min seven så skulle växellådan sticka ut på sidan och en stor knöl hamna där motorn är på andra sidan. En normalt seven utséende får du inte till iaf :) Och viktfördelningen blir knasig. Quote
Thomas Posted February 5, 2015 Posted February 5, 2015 Om man gillar motorn så kan man ta den o gifta ihop den med en annan växellåda för bakhjulsdrift. Quote
Axly Posted February 5, 2015 Posted February 5, 2015 Förlåt trådkapningen, men Thomas, har du mer insikt om just parande motor/låda? (det gick inte att PMa dig ;)) Quote
Thomas Posted February 5, 2015 Posted February 5, 2015 Ja antingen så kana det finnas nåt som passar eller får man ha en adapter platta eller svetsa om svepet. Jag kör med opel xe motor och BMW vxl-låda med omsvetsat svep. Quote
Axly Posted February 6, 2015 Posted February 6, 2015 (edited) Just det skulle jag gärna bolla lite kvickt med någon som har någorlunda kläm :) Har precis detta som lösning men klurar på lagring vev/axel där motorn är anpassad för bussning och lådan vill ha "riktigt" lager, och hur man löser koppling/svänghjul är också något jag inte är helt klar över. Kan man kanske få bolla några mail med dig Thomas? (din PM-inbox verkar vara full) Edited February 6, 2015 by Axly Quote
Thomas Posted February 6, 2015 Posted February 6, 2015 prova igen. eller thomas57sandqvist@gmail.com Quote
LUPUS Posted February 6, 2015 Posted February 6, 2015 (edited) Man kan göra så här , mitt nästa project skall snart svetsas, är en rwd låda som absolut inte passar på motorn från början. Kapa orginal på lämpligt ställe ( i mitt fall så lite som möjligt) Svarva en rejäl styrning i minst två lager i motorn + minst ett i låda + kapa av en orginal låda på lämpligt avstånd (rits och vinkel slip) Stoppa ihop på det avstånd som stämmer med din ingående axel + fräs av ytorna för planhet först (kan gå utan om man var mycket noga med vinkel slipen och chimsar in ) Ställ allt på högkant spänn ihop det och lägg på MÖÖÖE svets --> klart MEN många kombinationer låda motor kan redan köpas klart , tror det är att föredra om du inte har en konstig kombination Edited February 6, 2015 by LUPUS Quote
Thomas Posted February 8, 2015 Posted February 8, 2015 Protec kanske en växellåda från mits. L200 eller liknande skulle passa? Quote
Protec Posted February 17, 2015 Author Posted February 17, 2015 Du har rätt Tobbe, Läst på lite mer om det och det skulle inte funka. Lägger ner ide om Galanten. Hittat ett helt annat projekt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.