Jump to content

Filterplacering


Recommended Posts

Av olika praktiska skäl vill jag helst montera mina filter ungefär enligt bild (dvs ganska högt). Tror ni pumpen orkar med detta (sugsidan)?

Ytterligare en fråga: Om grovfiltret monteras lågt så rinner ju soppan tillbaka till tanken när motorn varit avstängd en längre stund. Minskas det problemet av att grovfiltret sitter högt eller blir det en "slangnings effekt" så att det rinner tillbaka ändå?

Tänkte tillsvidare köra vidare med min mekaniska högflödespump, om jag haft en elektrisk pump hade man ju placerat den annorlunda

post-407-0-81217700-1422272704_thumb.png

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Jo, fast när jag provkörde motorn för en tid sedan så upptäckte jag att när motorn inte varit igång på ett par dagar så hade all soppa runnit tillbaka till tanken. Eftersom jag har mekanisk pump så fick jag då köra onödigt på starten för att pumpa fram soppa. (iof var höjdskillnaden mellan pump och tank större vid provkörningen eftersom jag hade en provisorisk tank som stod på backen. Borde bli bättre nu. Men fortfarande sitter pumpen högre än tanken)

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Okej, den kanske läcker då? Det ska inte rinna tillbaka annars. Men det funkar att sätta backventil också. Iofs borde motorn starta med bränslet som står i flottörhuset, men det kanske "kokar" tillbaka när den är varm och skapar luftfickor i ledningen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...