AlfaRonny Posted January 26, 2015 Posted January 26, 2015 (edited) Av olika praktiska skäl vill jag helst montera mina filter ungefär enligt bild (dvs ganska högt). Tror ni pumpen orkar med detta (sugsidan)? Ytterligare en fråga: Om grovfiltret monteras lågt så rinner ju soppan tillbaka till tanken när motorn varit avstängd en längre stund. Minskas det problemet av att grovfiltret sitter högt eller blir det en "slangnings effekt" så att det rinner tillbaka ändå? Tänkte tillsvidare köra vidare med min mekaniska högflödespump, om jag haft en elektrisk pump hade man ju placerat den annorlunda Edited January 26, 2015 by AlfaRonny Quote
Jörgen Posted January 26, 2015 Posted January 26, 2015 jag har så som på bilden och det har fungerat nu i 5 år så kör på bara. Jörgen Quote
AlfaRonny Posted January 27, 2015 Author Posted January 27, 2015 Låter bra, får jag problem kanske en backventil löser det Quote
Christer J Posted January 27, 2015 Posted January 27, 2015 Det sitter backventiler i pumpen redan, det är ju en förutsättning för att en sån ska fungera, annars skulle det bara pumpa fram och tillbaka. Quote
AlfaRonny Posted January 27, 2015 Author Posted January 27, 2015 (edited) Jo, fast när jag provkörde motorn för en tid sedan så upptäckte jag att när motorn inte varit igång på ett par dagar så hade all soppa runnit tillbaka till tanken. Eftersom jag har mekanisk pump så fick jag då köra onödigt på starten för att pumpa fram soppa. (iof var höjdskillnaden mellan pump och tank större vid provkörningen eftersom jag hade en provisorisk tank som stod på backen. Borde bli bättre nu. Men fortfarande sitter pumpen högre än tanken) Edited January 27, 2015 by AlfaRonny Quote
Christer J Posted January 27, 2015 Posted January 27, 2015 Okej, den kanske läcker då? Det ska inte rinna tillbaka annars. Men det funkar att sätta backventil också. Iofs borde motorn starta med bränslet som står i flottörhuset, men det kanske "kokar" tillbaka när den är varm och skapar luftfickor i ledningen? Quote
AlfaRonny Posted January 27, 2015 Author Posted January 27, 2015 Ja, och det är en Summit pump vilket kanske är förklaringen ;) Quote
joaba Posted January 27, 2015 Posted January 27, 2015 Hej Ronny; kollade på dina bilder på hemsidan, ser grymt bra ut. Kände igen en del lösningar. Fördelaren se ut att få d rätt varmt:-) Ha d bäst Jocke Quote
AlfaRonny Posted January 27, 2015 Author Posted January 27, 2015 Hej Joakim! Tackar, jo jag får nog klä in fördelaren den lite :) Quote
Recommended Posts