Jump to content

avgasrening mm


iceman

Recommended Posts

Efter att jag letat efter Saab 2.0 ltt så gav jag upp efter att jag fått priser på runt 13 -15000 :- Utan turbo, gen.. startmotor mm.

Det får bli en AUDI-5:a istället.

Min fråga nu är:

Fråga 1:

Kan jag med Megasquirt köra med katalysator och därmed slippa den höga avgas-avgiften vid besiktning.Motorn jag vill använda är en "KL"(Audi's beteckning på 2.2 från 83), och har

K-jetronik (heter det så) ??

Har jag fattat det hela riktigt så byter man hela insprutningen iaf, så det borde funka på vilken årsmodell som helt ?

Fråga 2:

Finns det någon vänlig själ i Göteborgs-trakten som har en Megasquirt som vill demonstrera det för mig ??

Link to comment
Share on other sites

På fråga ett svarar jag ja, det kan du. Man ska ha lambdasond för feedback till insprutningssystemet, och det kan man ha med Megasquirt. Det går bra med vilken årsmodell på motor som helst. Min motor har fyrportsförgasare orginal... ;)

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

På fråga ett svarar jag ja, det kan du. Man ska ha lambdasond för feedback till insprutningssystemet, och det kan man ha med Megasquirt. Det går bra med vilken årsmodell på motor som helst. Min motor har fyrportsförgasare orginal... ;)

Tackar för infon

Då får det bli en Megasquirt för mig också, och naturligtvis en KL-motor från AUDI.

Var beställer man ?? är det här:http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

Eller finns det att köpa kit i sverige ?

Edited by iceman
Link to comment
Share on other sites

en liten fråga bara. fins det megasquirt anpassat till 5 cylindrig motor?......för don jag sett har varit för 4, 6 och 8 cylindriga motorer

Vad jag har sett, så finns det iaf 5 eller 6 st audi 100 Turbo som kör med det.

http://members.shaw.ca/megasquirt/itruns.htm

http://not2fast.wryday.com/audi/maxq/

Men jag har sett att det diskuterats förut, så jag skall nog kolla upp det extra noga innan man handlar.

Sen finns det ju några andra varianter också, speciellt framtagna för Audi's femmor, men dom kostar runt 800$

Link to comment
Share on other sites

Hej

Problemet är väl om man vill köra även tändningen på MS och femcylindrigt...om jag minns rätt.

Jag har inte hunnit kolla avgasvärdena på någon bil med MS ännu, men förutsättningarna för att klara gränsvärdena finns. Men, det kan behövas en stunds mappning med bra fyrgasmätare för att få det att fungera.

Man ska ju klara samma avgasvärden som en kattad fabriksbil...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Efter att jag letat efter Saab 2.0 ltt så gav jag upp efter att jag fått priser på runt 13 -15000 :- Utan turbo, gen.. startmotor mm.

Det får bli en AUDI-5:a istället.

Min fråga nu är:

Fråga 1:

Kan jag med Megasquirt köra med katalysator och därmed slippa den höga avgas-avgiften vid besiktning.Motorn jag vill använda är en "KL"(Audi's beteckning på 2.2 från 83), och har

K-jetronik (heter det så) ??

Har jag fattat det hela riktigt så byter man hela insprutningen iaf, så det borde funka på vilken årsmodell som helt ?

Fråga 2:

Finns det någon vänlig själ i Göteborgs-trakten som har en Megasquirt som vill demonstrera det för mig ??

Ett litet tipps:

Karstorps Bildemontering (Tel: 0114954020, Fax: 011343287)

Karstorps Bildemontering 2004-08-08 (21:09)

vi kan lösa ett sådant paket för 10.000:-

Henrik Nilsson 2004-08-07 (11:26)

Hej! Jag är ute efter en B204E motor, till mitt Super Seven bygge.

Alltså motorn som sitter i Saab 9000 CSE 2.0T

Motorn skall vara från 1994-och frammåt, för att den ska passa på en Opel låda.

Det jag behöver är:

Motorn

T5-box (styrbox)

Kablage

Så kan du fortsätta med Saab tankarna :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...