Frena Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Hej, Efter första provkörningen upptäckte jag lite problem med bromsarna. Pedalen blir helt stum och kolvarna går inte helt tillbaka, vilket får till följd att bromsarna ligger an något. Vad kan detta vara? Setup: Bromsservo - Nissan Micra Huvudbromscylinder - Volvo 740/940 OK, skivor, belägg - Volvo 740, helt nya Bromsreduceringsventil - Wilwood Tyckte jag fick luftat ordentligt när jag luftade systemet, men kanske är kvar något litet? Servon får vakuum, drar man loss slangen från servon så känner man svagt sug. Kan det vara så att huvudbromscylindern är kass? Läste någonstans att det finns en backventil i denna. Hade lite problem vid luftningen och det kan hända att jag tryckte bromsen i botten då. Om jag läst allt rätt skall Micrans servo passa rakt av på Volvocylindern, men det kanske är så att det krävs en liten distans mellan servon och cylindern annars kanske tryckstången ligger lite an mot cylidern. Skall det vara lite motstånd när man sätter cylindern mot servon eller skall den kunna tryckas dit utan kraft? Många frågor - någon med bra svar? TACK! Lite bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Tornblad Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Är huvudcylindern ny? Jag hade problem på hustruns 9-3 vid en större genomgång av bromssystemet och hjärntrusten på jobbet som består av tre ex-bilmekar var rätt eniga om att det inte är bra att pressa huvudcylindern i botten om man inte är hundra på att den felfri. Det visade sej att rost som annars inte påverkade hade förstört ena tätningen. Alla slangar utgår jag från är nya men jag har haft problem vid något tillfälle med en gammal slang som kollapsat invändigt och agerade backventil. En annan felkälla kan vara att tätningarna i hjulcylindrarna kan vara för tighta när de är nya så inte kolvarna går tillbaka som de ska. Polaren har sett det på ok som renoverats med billiga eftermarknadstätningar. Går det att koppla förbi bromsreduceringsventilen för att utesluta den? Jag är lyckligt lottad med mina jobbarkompisar och diskussionerna vid kaffebordet blir fort tekniskt bråddjupa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wankelsport Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Tror du är inne på rätt spår angående huvudcylindern och en eventuell distans mot servot. Har haft samma problem (dock inte med ett servo i just det fallet). Efter att ha kortat tryckstången något så det var lite "glapp" så löste det sig. Kolvarna i huvudbromscylindern var helt enkelt alltid något intryckta. Det ska inte var något motstånd när du sätter dit huvudcylindern. Testa att montera med brickor mellan cylinder och servo som distans och se om det fungerar då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Gör som Wankelsport skrivit. Det är så att om inte huvudcylinderns kolv går tillbaka full när du släppt pedalen så öppnar inte återströmningskanalen och trycket släpper inte fullt. speciellt inte om du kört med den och bromsskivor blivit varma (och svällt lite). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted December 29, 2014 Author Share Posted December 29, 2014 Jag testar med en distans nästa gång jag är i garaget. Återkommer med resultat när det är gjort. Tack så länge! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted January 5, 2015 Author Share Posted January 5, 2015 Så, nu har jag varit i garaget, det var tryckstången från servon som var för lång. Denna gick att skruva in något, dvs den var justerbar. Dock räckte inte detta, så jag filade av lite på toppen och då funkade det! Denna som fick sig en behandling: Bakbromsarna är dock lite bråkiga, men inte alls som innan. Skulle tro det kan vara handbromsbackarna som ligger an. Förresten, min bromscylinder är från 740/940, visst borde främre uttaget vara till bromsarna fram o den andra till de bak? Tack för tipsen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Om 240 och 740/940 liknar varandra kanske svaret finns i tråden om 240 bromsar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted January 5, 2015 Author Share Posted January 5, 2015 Om 240 och 740/940 liknar varandra kanske svaret finns i tråden om 240 bromsar. Såg den också Calle, men du vet hur biltillverkare är, kan ändra :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.