ThomasO Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Nu har jag äntligen fått igång motorn i mitt bygge genom att jag använde mej av ECU Masters saker, verkar riktigt bra! Dock har jag ett problem: när jag väl fått igång motorn så märkte jag ganska snabbt att det inte fanns något som helst oljetryck i motorn!!! Jag köpte hela bygget som ett påbörjat men tröttnat projekt och därför var motorn redan hopsatt. Dock var där bytt till en annan vattenpump och sumpen var en Raceline. Oljepumpen hade inte bytts ut, men motorn fungerade enligt den förra ägaren utan några somhelst problem. Nåväl, jag tog av oljefiltret och märkte att det var helt torrt, ingen olja överhuvudtaget hade kommit dit trots att motorn varit igång en kort stund. Jag försökte att späda oljepumpen genom att hälla olja in genom filterhålet, dock fungerade detta inte. Därför trodde jag kanske att något var felinstallerat i samband med att Racelinesumpen monterades, varför jag tog av sumpen. Dock verkade det som om allt var korrekt monterat. När jag tittar in i pumpen genom pickup-hålet så ser jag att pumpen rör sig när jag roterar motorn. Hur jag än försöker så får jag ingen olja att vandra till filtret. Kan pumpen vara helt kass trots att innanmätet rör sig? Jag tycker att något tryck skulle byggas upp i alla fall. Motorn är en Zetec Silvertop. Vet någon var man i såna fall kan få tag på en pump till just en Silvertop (skiljer sig jämfört med Blacktop). Tacksam för hjälp!! Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasO Posted November 6, 2014 Author Share Posted November 6, 2014 Glömde att skriva att motorn är en 2 liters. Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Är pickupen inte tät emot pumpen? Suger pumpen luft? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasO Posted November 6, 2014 Author Share Posted November 6, 2014 Jo, vad jag kommit fram till det så är pickupen tät mot pumpen. Efter att jag tog av sumpen så satte jag ett rör på pumpen och stoppade ner i olja, spädde även då pumpen genom oljefilterhålet, men inte ens då sög den. Tror att det slutar med att jag får riva av pumpen. Tänkte bara höra om någon på forumet hade nåt tips innan jag river ner den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M_Starken Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Hade samma problem med min Peugeot. Prova att dra runt motorn med starten (ornda så den inte startar) utan att oljefiltret är monterat. Så fick jag göra för att "prima" pumpen. sen gick det bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Går det att prima pumpen genom att injicera olja genom oljefilterhålet med en oljespruta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Och ta ur stiften så snurrar det lite lättare, prima genom oljefilterhålet som Pac föreslår. Annars får du kolla så pickupen inte sitter tätt mot sumpen eller se om nåt annat är galet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Prima så att olja kommer till oljepumpens skovlar för har du torrt där så suger den inte. antingen genom en av oljefiltrets kanal (om man når den det hållet) eller annat håll. det är inte fel att fylla oljefiltret med olja så mycket att det inte kan suga mer för oljetrycket kommer snabbare då om man bytt iljefilter etc. Iblnd så kan oljetrycks regulator plunchar kärva i öppet läge och då suger de inte heller, jag kan inte svara på hur oljetrycksregulatorn är uppbyggd på Zetec men det brukar vara plunch eller kula med fjäder rent allmänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasO Posted November 12, 2014 Author Share Posted November 12, 2014 Felet avhjälpt!! Fick byta pump och vips, så var där tryck redan när bilen snurrade på startmotorn. Verkar väldigt konstigt det som inträffat med den första pumpen, den ser som sagt hur fin ut som helst, inte sliten över huvud taget. Det blir till att dela den gamla pumpen igen för att försöka förstå vad som hänt med den. Men, som sagt, nu smörjer motorn igen tack vare en annan pump!! Tack för era inlägg i denna tråden. Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Skumt. Återkom gärna när/om du kommer fram till något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Ja verkligen skumt att det inte räckte att prima den. :huh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted December 8, 2014 Share Posted December 8, 2014 (edited) Hej Har du delat pumpen Ett av pumphjulen, det som drivs av vevaxeln, hade brutits i fyra delar Ett vanligt fel Kolla gärna min Meksida Zetec http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54908 Rullande landsväg / Bengt Metz Edited December 8, 2014 by bemeco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasO Posted December 15, 2014 Author Share Posted December 15, 2014 Hej Bengt. Ja, jag har delat pumpen och båda dreven är hela. Finns inte heller något glapp i pumphuset. Är för mej ett mysterium som jag kanske vid senare tillfälle kommer att sätta mej in i..... Men, som sagt, med en annan pump nu så fungerar det!!! Fick upp ca 5 kg tryck vid kall motor och ca 2.5-3 när motorn var varm (på tomgång). Helt ok tycker jag. Nu när jag vet att motorn fungerar så håller jag på med annat, t ex att klä bilen med sidokåpor. Tror dock att jag kommer att fira jul innan jag fotsätter :) Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 17, 2014 Share Posted December 17, 2014 Jag vet inte om oljepumpsdrevet är likt Opel C20 motorerna i material.?? de är i original i sintrat material och kan dela sig vid höga varvtal så på de motorerna byter man ut det drevet mot massivt stål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Näsbypatrik Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Hallo. Råkade ut för samma sak när jg skulle starta upp min zetec som inte varit igång på flera år, sumpen hade varit av för modifiering så pumpen var torr behöver väl lite olja för det skall vara bra sug i den. Jag löste det med att ställa ner regulatorn på kompressorn till 2bar sedan satt jag renblåsningshandtaget i oljesticksröret. Och på en gång tog pumpen när den fick hjälp av tryckluften att pressa upp olja i pickupen. Bara ett tips /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.