Christoffer Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 (edited) Har lite frågor om framvagns byggnation till en Omvänd trike (2 framhjul) Jag har ju tänkt att bygga med dubbla a-armar i fram, då har jag tänkt att använda 140 spindlar. Är detta överdimensionerat eller är de lika bra att vara safe! Är det ens genomförbart att registrera denna typ av trike, väldigt begränsat med information om det på internet! Om det här ligger helt fel eller inte hör hemma på detta forumet förstår jag de! men man får ju vända sig till dom erfarna framvagnsbyggarna!! Detta stuket ska jag sträva efter! Edited October 29, 2014 by Christoffer Quote
Pac Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 (edited) Att hitta standrad spindlar som belastningsmässigt inte är overkill är snudd på omöjligt för en lätt sjua. Att hitta "rätt" för ditt bygge är nog ännu svårare. Man får nöja sig med en duglig kompromiss eller tillverka själv som på din bild. Pushrod-fjädringen på den triken är riktigt avancerad och intressant! Edited October 30, 2014 by Pac Quote
therealpinto Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Det går utmärkt att regga en sådan skapelse om man bygger klokt. Kolla lite på Mikael Fredrikssons MRide T42; http://www.home.mride.se/ 140-spindlar är inte speciellt tunga så de är nog ett bra val - om de funkar med övrig geometri du vill ha. Micke byggde med Scorpio spindlar som fick nya styrarmar för att få det att lira med den stora spårvidden och placering av styrväxel. Gustaf Quote
Frena Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Spännande med en reversed trike! Du har inte funderat på att ha säten likt Tr1ke? Eller du kanske mer är ute efter mc-känslan? Quote
Mattias Lindvall Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Kan du inte snegla lite på de fyrhjulingar som finns, de som är byggda som arbetsfordon kanske kan ge lite inspiration Quote
RSr Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Fuller Hotrods har byggt en liknande http://fullermoto.tumblr.com/post/88288792671/triple-speed-trike Quote
Christoffer Posted November 1, 2014 Author Posted November 1, 2014 (edited) Tacksam för svaren, känns skönt att veta att man har ett kunskapsrikt forum att vända sig till när man har frågor! Nu till nästa fråga, ingen som har ett par styrspindlar till 140 liggandes som är villig att sälja? Edited November 1, 2014 by Christoffer Quote
rickepumpen Posted November 8, 2014 Posted November 8, 2014 Har lite frågor om framvagns byggnation till en Omvänd trike (2 framhjul) Jag har ju tänkt att bygga med dubbla a-armar i fram, då har jag tänkt att använda 140 spindlar. Är detta överdimensionerat eller är de lika bra att vara safe! Är det ens genomförbart att registrera denna typ av trike, väldigt begränsat med information om det på internet! Om det här ligger helt fel eller inte hör hemma på detta forumet förstår jag de! men man får ju vända sig till dom erfarna framvagnsbyggarna!! Detta stuket ska jag sträva efter! Ta en titt på Blackjack Zero! Brittiskt bygge med luftkyld VW-motor och växellåda fram, Golf spindlar och drivaxlar mm. Ett kul bygge som går att kopiera till stor del om man vill göra det enkelt för sig. VW-motor är väl inte det mest spännande att använda men det finns adaptrar till andra motorer.. Richard Quote
kengren Posted November 8, 2014 Posted November 8, 2014 (edited) Ta en titt på Blackjack Zero! Brittiskt bygge med luftkyld VW-motor och växellåda fram, Golf spindlar och drivaxlar mm. Ett kul bygge som går att kopiera till stor del om man vill göra det enkelt för sig. VW-motor är väl inte det mest spännande att använda men det finns adaptrar till andra motorer.. Richard I England bygger man omvänd trike av Reunalt 5 GTI eller GTS. De tar hela framvagn, växellåda och motor - då är den främre delen klar. Till bakvagn tar de vänster eller höger bakhjul. Fram och bakvagn är direkt klar det som saknas är det som är mittemellan kenneth Edited November 8, 2014 by kengren Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.