Biiren Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Hej har ett litet problem med utrymmet emellan min fördelare och huven. jag skulle gärna slippa att bearbeta huven och istället minska ner på mina tändkablar. motorn är en volvo b230.. så om någon vet vart man kan köpa lösa delar till detta hade varit kanon.?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=t%C3%A4ndkabel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Kanske något sånt här du söker? http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=10163&grp=1023272 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=t%C3%A4ndhatt&page=1 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Tand--Glodsystem/Tanddelar/Tandkablar-ovrigt/Kabelmuffar-10-st-352515/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted September 30, 2014 Author Share Posted September 30, 2014 Okej, jag skulle vilja ha så korta 90 gradare det finns.. som skall in i fördelaren... fans tyvärr ingen bra kandidat... mera ideer??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Det går inte att vrida fördelaren 1/4 varv ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Det går inte att vrida fördelaren 1/4 varv ? Kan bli svårt pga justeringen och fastsättningen, men kanske fila ur ett jack 90 grader ifrån original och bara vrida locket och flytta om kablarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Skaffa en äldre fördelare som sitter under insuget. (med axeln) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Kan bli svårt pga justeringen och fastsättningen, men kanske fila ur ett jack 90 grader ifrån original och bara vrida locket och flytta om kablarna? Locket sitter väl med 3st skruv ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Eller är det plats att gå neråt med 90gr vinkel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted October 1, 2014 Author Share Posted October 1, 2014 Fördelaren sitter upp vid toppen. jag vill ha tag på korta 90 gradare som gör att det får plats under huven.. det får inte plats med fördelaren där nere, pga insuget... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Dom är väl redan korta ? MIn Länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 1, 2014 Share Posted October 1, 2014 Det bästa är nog då att vrida locket.göra nya skruvfästen på fördelaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted October 2, 2014 Author Share Posted October 2, 2014 Men hur blir det med tändföljden då? några mer tips på hur man löser det isf??? mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 2, 2014 Share Posted October 2, 2014 Som Gerhard påpekade så sitter ju locket med tre skruvar, vilket OM dom är symmetriskt placerade ( så det går att bara flytta) vrider locket 120 grader, du vill ju vrida 90 för att bara flytta ett hack på tändkablarna, Det blir i annat fall att sätta ut en referenspunkt och ta bort tappen inne i rotorn så du kan flytta den 30 grader, sedan limma den med lite epoxy. Eventuellt slipa ett annat spår i fördelaraxeln 30 eller 120 grader ifrån om du antingen vrider allt 120 grader, eller 30 så får du flytta kablarna ett hack, det är ju inte så ruskigt viktigt att spåret hamnar precis, så länge du har rotorn pekande någotsånär mot mitten av kontakterna i locket så hoppar ju gnistan över, och du har lite justermån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted October 2, 2014 Share Posted October 2, 2014 Så här ser det ut på min Volvo motor, får plats under huven utan problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 2, 2014 Share Posted October 2, 2014 Så här ser det ut på min Volvo motor, får plats under huven utan problem. Det där locket har jag aldrig sett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted October 2, 2014 Author Share Posted October 2, 2014 Humm det såg ju bra ut, men hur fixar man till det då??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 2, 2014 Share Posted October 2, 2014 Det är väl original vriden ett halvt varv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Jag kan ta loss prylarna och fota hur det är gjort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted October 3, 2014 Author Share Posted October 3, 2014 Ok... Det hade hjälp mig en massor... Super tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 (edited) När locket vrids flyttar man efter med tändkablarna. På en fyrcylindrig går det att vrida 90.180 och 270 grader. Det är "bara" att ändra vilket hål 1'ans tändkabel sitter i på fördelarlocket och följa efter med de andra. Edited October 4, 2014 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.