Martin Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 Hade tänkt beställa POR15 för att måla min ram. Inte dags ännu på några månader men ville ga färgen hemma så jag inte behver vänta på leverans när jag väl behöver. Ett par frågor kring det. Hur mycket går det normalt åt? Jag har grymt svårt att se vad jag målat inför lager #2 så tänkte köra ett varv med silver och et varv med svart. Borde inte vara något problem eller? Hur gör man med muttrar och liknande fästen man svetsat fast? Drar en gängtapp igenom efteråt? Finns det något speciellt man bör vara medveten om (typ "jag önskar jag hade tänkt på detta innan")? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 Jag önskar att jag hade pulverlackat istället. Men jag målade med POR-15 och är väl ganska nöjd så här efteråt. Den usla finishen får jag väl ta på mig skulden av, men jag tycker att det är svårt att pensla och rolla och få det snyggt utan rinningar i alla vinklar och hörn.. När jag körde med rollern så blev det tusentals småbubblor i färgen, så jag slätade ut det mesta med pensel, men det blev inte bra. Färgen i sig är ju slitstark och sitter bra. Speciellt i gängor. Rekommenderar maskering av sånt, tom gängsnittet gick tungt när jag skulle rensa jordskruvarna och tankbandens bultar från smårester av färgen. Jag har halvblank svart och målade två gånger, inga större problem att se iom att den är blank när den är blöt. Bra lyse ska man ha. Använd handskar. Vinylhandskarna från Biltema duger om kör dubbla och byter ofta, annars riktiga gummihandskar för kemikalier. Färgen sitter lika bra på skinnet som på ramen i minst en vecka. Jag beställde hos Hoeseler och det kom hem på några dagar. Finns numer även i Sverige. Köpte 1L av varje Marineclean, Metalready och Rust preventive paint. Har ett sexpack småburkar för framtida reparationer/ombyggnader. Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted August 12, 2014 Author Share Posted August 12, 2014 Kommer definitvt att köra två färger. Jag är otroligt dålig på att se färgnyanser/blankhetsskillnad. Folk brukar klaga i efterhand när jag målat en yta för att den är flammig vilket jag inte ser själv. Går på dina mänder men dubblar färgen då jag har golvplåtar att måla också (plåt insvetsat i ramen och inte alu som de flesta använder). Känns bättre att ha för mycket färg än för lite. Låter som det blir lite pill med infästningar. Jag har svetsat fast ett antal muttrar som jag då måste försöka maska. Antar att man lämpligast målar i två etapper? Dvs två strykniningar på ena halvan och sedan vänder man ramen och tar andra halvan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 JA, det blir lite vända och se att man missat en del, för det gör man.. Många rör och ytor. Den är väldigt känslig för fukt. Jag har en burk som fortfarande flyter i, men vet inte om man ska använda den eftersom dom i beskrivningen påstår att den börjar härda när man öppnar burken och ska använda den ASAP. Givetvis kan du måla andra strykningen dagen efter, men det kan vara ide att köpa en pint av varje eller sexpacken med småburkar istället för quartburkar. Det skiljer inte så mycket i pris, och får du färg över så blir den ändå dyrare. Jag använde en quart till två strykningar av hela ramen och har plåtar runt växellådan och under stolarna som är målade. Kanske en pint silver, en pint av färgen du ska måla färdigt med, samt ett sexpack av densamma så har du bättringsfärg för framtiden eller smådelar, alt om det skulle fattas någonstans så går det ju att måla tex golvplåtarna sist med samma färg två gånger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted August 12, 2014 Author Share Posted August 12, 2014 Andra strykningen hade jag nog tänkt ta några timmar efter första. Tänkte mer så att man målar klart halva (först och andra strykningen) sedan vänder man bilen och tar andra halvan och det kan var någon dag senare. Sist fixar man det man missat :) Låter som att jag kan gå ned lite i mängd färg som du beskriver det. Får fundera lite på det. Svenska återförsäljaren har ok pris jämfört med Tyskland men inte de små burkarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted August 13, 2014 Share Posted August 13, 2014 Funderar med på POR15 till mitt bygga är det någon som sprutat? Och hur funkar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted August 17, 2014 Author Share Posted August 17, 2014 Ni som shoppat på: Hoeseler-POR15.com Hur hanterar de fraktkostnaden? Den beräknas inte när jag skall checka ut. Kommer den som en överaskning eller räknas den ut senare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 17, 2014 Share Posted August 17, 2014 De skickade ett mail och beklagade att frakten skulle kosta 16 Euro eftersom det är brandfarligt gods. Skriv bara att fraktkostnaden är okej i meddelanderutan så skickar dom direkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted August 17, 2014 Author Share Posted August 17, 2014 Tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted August 18, 2014 Author Share Posted August 18, 2014 Skrev i ordern att de kunde skicka utan att fråga mig om frakten men det gjorde de i alla fall i ett mail där de bad hemskt mycket om ursäkt för den dyra frakten.:) €21 för mig men jag beställde lite extra också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 7, 2014 Author Share Posted October 7, 2014 Fyller på med en fråga till för er som använt detta. Hur såg ni till att VIN-nummer förblir tydligt efter målning? Antar att färgen är tjock nog att man riskerar att "gömma" instansat nummer under färgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Färgen är inte så tjock att det var några problem för mig. Visserligen är mitt chassinummer inslaget i "punktform" med körnslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 7, 2014 Author Share Posted October 7, 2014 Hade också tänkt använda den tekniken så borde inte vara något problem då. Tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.