Sevenup Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 Hej! Jag har nu haft min ”Seven” reggad i två månader, under den tiden har jag upptäckt en del som behöver finjusteras. Det är tex. fjädringen. Jag har svårt att hitta en bra inställning på stötdämparna, antingen är det för mjukt så det slår igenom (bak) eller så försvinner all fjädring. Är det någon som har tipps om hur man skall hitta rätt avvägning mellan fjäderhårdhet och stötdämpning. Jag kommer att använda bilen till 98% på vanliga vägar(som ibland kan vara mycket dåliga). Bilen väger 600kg(tom), viktfördelnig 50/50, fjädrar-fram180 lbs/in, bak-150 lbs/in, stötdämpare ställbara AVO. - Har jag för mjuka fjädrar? - Vad använder ni? Jag skulle också vilja ha lite bättre fart i motorn (standard Ford crossflow 1600, 64 hk för 22000 mil sen) I vinter väntar renovering och uppdatering, vassare kam, högre kompression, ev. större ventiler och portad topp. Jag hade också tänkt mig ett förgasar byte till en stående dubbelportad Weber. - Var får jag tag i ett insugningsrör. - Är det någon som vet om det har sålts några modeller av crossflow motorerna med dubbelportad Weber. M.V.H. Per-Erik Quote
therealpinto Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 Hej Insug till X-flow finns hos exempelvis Burton i England (Elwa Motors, TG Racing och flera till kan ta hem) - fast det kanske bara är för dubbla liggande webrar... X-flow har sålts med dubbelports Weber, i till exempel Capri 1600GT (1969-72, sedan hade den Pinto) och Cortina MkII 1600GT (1968-70). I England satt också dubberlportare på de flesta Escort 1.6 Ghia MkII (vilket det inte gjorde i Sverige om jag minns rätt). /Gustaf Quote
leto Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 (edited) För fjädringen fram måste man ta hänsyn till lite fler faktorer än bara vikt och fjäderkonstant Wankelsport Wärmland har ett kapittel om fjädringsval under "Väghållning" Jag har haft ett insug för stående två-ports Weber (36/36) som satt i en Cortina 1600 men har gett bort det :icon_oops: Inte säker på att killen som fick det tänker använda det. Edited August 9, 2004 by leto Quote
pacman Posted August 24, 2004 Posted August 24, 2004 En generell regel vad gäller stötdämpning är väl att den skall vara så mjuk som möjligt utan att hjulet studsar dvs. att den dämpar fjädern. Bästa är att ha några olika fjädrar att prova med. Men vem har det...... :( Quote
Thomas Posted August 24, 2004 Posted August 24, 2004 Jag har en 40mm Weber 40DFO till salu om intresse finns den är stående (som en 36:a) 650:- skicket är nyskick. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.