Jump to content

Fjädrings inställning


Recommended Posts

Hej!

Jag har nu haft min ”Seven” reggad i två månader, under den tiden har jag upptäckt en del som behöver finjusteras.

Det är tex. fjädringen. Jag har svårt att hitta en bra inställning på stötdämparna, antingen är det för mjukt så det slår igenom (bak) eller så försvinner all fjädring. Är det någon som har tipps om hur man skall hitta rätt avvägning mellan fjäderhårdhet och stötdämpning. Jag kommer att använda bilen till 98% på vanliga vägar(som ibland kan vara mycket dåliga).

Bilen väger 600kg(tom), viktfördelnig 50/50, fjädrar-fram180 lbs/in, bak-150 lbs/in, stötdämpare ställbara AVO.

- Har jag för mjuka fjädrar?

- Vad använder ni?

Jag skulle också vilja ha lite bättre fart i motorn (standard Ford crossflow 1600, 64 hk för 22000 mil sen)

I vinter väntar renovering och uppdatering, vassare kam, högre kompression, ev. större ventiler och portad topp.

Jag hade också tänkt mig ett förgasar byte till en stående dubbelportad Weber.

- Var får jag tag i ett insugningsrör.

- Är det någon som vet om det har sålts några modeller av crossflow motorerna med dubbelportad Weber.

M.V.H.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Insug till X-flow finns hos exempelvis Burton i England (Elwa Motors, TG Racing och flera till kan ta hem) - fast det kanske bara är för dubbla liggande webrar...

X-flow har sålts med dubbelports Weber, i till exempel Capri 1600GT (1969-72, sedan hade den Pinto) och Cortina MkII 1600GT (1968-70). I England satt också dubberlportare på de flesta Escort 1.6 Ghia MkII (vilket det inte gjorde i Sverige om jag minns rätt).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

För fjädringen fram måste man ta hänsyn till lite fler faktorer än bara vikt och fjäderkonstant Wankelsport Wärmland har ett kapittel om fjädringsval under "Väghållning"

Jag har haft ett insug för stående två-ports Weber (36/36) som satt i en Cortina 1600 men har gett bort det :icon_oops: Inte säker på att killen som fick det tänker använda det.

Edited by leto
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En generell regel vad gäller stötdämpning är väl att den skall vara så mjuk som möjligt utan att hjulet studsar dvs. att den dämpar fjädern. Bästa är att ha några olika fjädrar att prova med.

Men vem har det...... :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...