Martin Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Kanske, eventuellt, om x år ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Tycker det ser ut som att det skulle vara en stor roterande massa med den stora cylinderklumpen som roterar. Men intressant ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Det var ett intressant koncept. Tyvärr så gömde det sig ett antal halvsanningar i det som sades så jag undrar hur seriösa de egentligen är. Den filmen passar att presentera för en potentiell finansiär med inte allt för mycket motorkunskap... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted May 2, 2014 Author Share Posted May 2, 2014 Oavsett hur bra/dålig den är så tror jag den är för sent påkommen. Skulle tro att de traditionella motorerna börjar närma sig end of life och då är det nog inte många som ger sig på ett helt nytt koncept. Man håller sig nog till förfining av det som finns. Kanske.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 End of life? Nej, det håller jag inte alls med om. Det finns många applikationer där enda alternativet är en ICE, det finns inga andra alternativ. Men du har säkert rätt i din reflektion i övrigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Jag tror de får till konceptet inom en rimlig tid bara de har tillräckligt i kassan . Principen är mycket lik den som används i en kolvpump/motor inom hydrauliken som fungerat väl i över 30 år nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Den påminner lite om en modellflygsmotor jag sett på bild. Det var en tvåtaktare som kom till för att minimera frontalarean på tävlingsmodeller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Intressant. Det stod i förra numret av Klassiska Bilar att Saab experimenterade med något kallat tvärstycksmotor innan de bestämde sig för Fords V4 till 95/96. På den korta beskrivningen lät det lite som denna duke-motor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 På den korta beskrivningen lät det lite som denna duke-motor? En tvärstyckare är en extremt långslagig motor där man delat vevstaken för att den inte skall slå i cylinderväggen: http://en.wikipedia.org/wiki/Crosshead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Ett tips är om man är i Köpenhamn så går man på Burmester & Wains Museum Diesel Hous och tittar på en dubbelverkande maskin från 30 talet som fortfarande startas en söndag i månaden och ibland oftare. Dom visar modeller av fartyg och maskiner av den större typen både Tvärstyckare och trunk maskiner. Det är värkeligen ett nöje för en motorintreserad. Även om man som jag ser en sådan varje dag. Ligger rimligt centralt bakom köpcentrat Fisketorvet i Syd hamnen som man passerar när man kommer via broen. ca 1,5 km från centralstationen. Skruvade locost hälsningar från Kina. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.