Rikard Larsson Posted April 26, 2014 Posted April 26, 2014 Gjorde ett halvhjärtat startförsök idag. Dels med orörd box från förra säsongen och dels med en annan med mer anpassad mjukvara. Problemet är att det klickar i ett relä, tror det är bränslepumpsreläet, precis som ett blinkrelä. Gäller båda boxarna. Vad tyder det på? Trodde först det var startspärren, men den är inte aktiverad på någon av boxarna. Och motorn hostar igång lite. Quote
Christer J Posted April 26, 2014 Posted April 26, 2014 Har inte du en separat startspärr? Om det är pumprelät som klickar så borde ju pumpen gå likadant. Batterispänningen är väl okej antar jag. Quote
Rikard Larsson Posted April 26, 2014 Author Posted April 26, 2014 Jag menade startspärren i boxen, vss enabled/disabled. Har inte mätt spänningen, men startmotorn går runt ordentligt. Och den tuffar igång lite, men det luktar mycket E85 :) Mjukvaran är nog inte riktigt anpassad till 875-spridarna. Jag gissar att det "blinkande" reläet är någon slags felkod. Quote
Christer J Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 (edited) Låter mer som om du gjort något under vintern i elsystemet.. Klickar relät hela tiden, även när du inte kör startmotorn? Edit: Om det är huvudrelät som tickar, så ska det ticka motsvarande i tomgångsmotorn Edited April 27, 2014 by Christer J Quote
Rikard Larsson Posted April 27, 2014 Author Posted April 27, 2014 Har tre relä intill varandra, svårt att avgöra viket det var. Ska kika mer idag. Elsystemet är en av sakerna jag inte rört i vinter. Mer än att koppla ur och in motorn. Har ett svagt minne i bakhuvudet att jag hört om någon med samma fel. Quote
Christer J Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Jag har inte hört eller varit med om något sånt. Prova att röra om i ledningarna om det finns något glapp? Quote
Rikard Larsson Posted April 27, 2014 Author Posted April 27, 2014 Kollade nu. Det är b-pumpreläet. Det drar kanske 95 % av tiden och släpper 5 %. Så det märks knappt på pumpens gång. Testade med en lysdiod och den slocknade till. Det klickar hela tiden när tändningen är på. Quote
LUPUS Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Har varit med om mystiska fel efter vissa flashningar . Men har du helt orörd ecu låter det ju som bilen i sig. Om du inte tappat vev pulsen då drar den inte relät men nu står den ju och slår ? Eller Quote
Christer J Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Sensorjordningen okej? Kolla på stift 66 & 67 på Trionicstyrdonet så det är ordentlig jord där. Möjligen kan störningar trigga så pumprelät drar, det har jag faktiskt råkat ut för. Dock tänkte jag inte på att relät klickade, bränslepumpen gick konstant då. Quote
Christer J Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Pumprelät ska ju dra 2 sekunder om tändningen varit avslagen i 15 min eller mer, något triggar reläet, men eftersom det pulsar.. Går relät och pumpen konstant varje gång du slår på tändningen? Quote
Rikard Larsson Posted April 27, 2014 Author Posted April 27, 2014 Ja, relä/pump går konstant. Eller ja, 95 % av tiden. Jag kanske har fuckat upp något i boxarna. Jag har John C:s combiadapter och kunde inte absluta via canbus av någon anledning, får inte kontakt. Fungerade förra året. Så jag körde med BDM efter många försök. Ska prova att flasha om. Quote
Rikard Larsson Posted April 28, 2014 Author Posted April 28, 2014 Nu har jag fått igång kommunikationen via can, Installerade om .net, T5suite och drivrutinerna till combiadaptern. Skickade in min 20 MHz-fil i en 16 MHz-box och vips så betedde sig bränslepumpreläet sig som det skulle. Var antagligen något korrupt. Men jag läste tillbaka filen efter flashning och jämförde med den flashade och det var inga skillnader. Lite skumt är det. Quote
LUPUS Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Men hade du inte prövat med orörd box ? Har det felet oxå lagat sig ? Quote
Rikard Larsson Posted April 28, 2014 Author Posted April 28, 2014 Jag höll på att klydda med båda boxarna med T5suite och T5 can flasher. Fick inte kontakt vad jag vet, men jag kanske lyckades störa något? Quote
Rikard Larsson Posted April 29, 2014 Author Posted April 29, 2014 En annan sak som någon säkert kan svara på. Om man har 3 bars map-sensor, ska värdet för boost i live view i T5suite vara verkligt eller lurar man Trionic och ser 1,5 bar när det i verkligheten är 2 bar? Quote
LUPUS Posted April 29, 2014 Posted April 29, 2014 Du skall ställa in vievern på 3 bar .... men är din sw rätt gjord med wizarden sköts det auto tror jag Quote
Rikard Larsson Posted April 30, 2014 Author Posted April 30, 2014 Jag menar vad för boost som visas på datorskärmen när man är online och kollar live-data. Jag tror det är något galet med min mjukvara. Ser 1,5 bar i T5suite när jag trycker in 2 bar med kompressorn rakt in i map-sensorn (manometer med hög precision). Quote
LUPUS Posted April 30, 2014 Posted April 30, 2014 Om du tittar live i någon vanlig mapp ( där cursorn hoppar runt ) är det samma ? För du har ju ställt Easy view så den vet du har 3 bars mapp ? . Det är ju en liten fint som görs för att kunna få det korrekt i t5suite. vet inte om man bara skalat om alla stöd ställen i sw till "fel" postition och sedan när man visar det håller t5 reda på det och multiplicerar upp det med en faktor 2.5/3 Quote
Rikard Larsson Posted April 30, 2014 Author Posted April 30, 2014 För du har ju ställt Easy view så den vet du har 3 bars mapp ? Där har vi det nog. Jag trodde T5suite själv ställde om sig när man ställde in det på 3 bars-sensor. Tack, ska kolla därhemma. Angående det klickande reläet så måste det vara när det blivit riktigt konstigt i boxen. Igår klickade även spridarna i takt efter en flashning. Vilket resulterade i cylindrar och insug fyllt med E85... Skruvade ur tändstiften och sög ut det mesta, drog runt motorn och då sprutade det E85 i hela garaget. Hmmm... Quote
LUPUS Posted April 30, 2014 Posted April 30, 2014 Där har vi det nog. Jag trodde T5suite själv ställde om sig när man ställde in det på 3 bars-sensor. Jo jag har för mig den skall göra det , dilemma skrivr ju in vissa parametrar i frimwaret trodde att man sedan läste det för just sådant här. Men OM din sw är EJ wizard pulad lär det ju inte fungera så. Quote
Martin Posted April 30, 2014 Posted April 30, 2014 (edited) Just 1.5 bar motsvarar väl max på den vanliga sensorn (-1 - 1.5)? Så 2 bar skulle ju ge 1.5 utläst. Vet inte om det kan vara en ledtråd i felsökningen då jag aldrig pillat med något av detta utan bara kom ihåg det från att ha tittat lite i manualerna härmdagen. Edited April 30, 2014 by Martin Quote
Rikard Larsson Posted May 2, 2014 Author Posted May 2, 2014 En annan tanke. Jag har obd2-läsare som skickar trådlöst till mobilen. Undrar vad man kan förvänta sig för värde där? Quote
LUPUS Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 (edited) Skulle gissa den visar fel. De s.k PID och DID arna läser standard signaler där omskalningen troligtvis inte är med. Men det beror ju på hur man skalar om... hoppas jag har fel Edited May 3, 2014 by LUPUS Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.