Jump to content

Crosskart med mittmotor


Recommended Posts

För någon månad sedan så fick jag en bil. En Ford Galaxy -96.

Såhär såg den ut när jag fick hem den.

post-40225-0-93979600-1398187309_thumb.jpg

Såhär ser den ut idag. Kanske inte det mest ultimata men man tager vad man haver.

post-40225-0-10344700-1398188462_thumb.jpg

post-40225-0-80339200-1398198389_thumb.jpg

Det ska alltså bli en crosskart/rörbil/buggy, med motor med framhjulsdrift från en Ford Galaxy monterat bak och en ny framvagn ska dit.

Tanken är att allting ska göras så enkelt och billigt som möjligt.

Den kommer inte registreras.

Motor, drivlina, framvagn och elsystem kommer sitta där det sitter och resten av bilen kommer kapas bort istället.

Framvagnen kommer tas från en Renault Kangoo (macphersson) då jag har en hemma = gratis. Det enda dåliga är att bromsskivorna är är flyttade till gårdsbilen. Men det får räcka med enbart bakbroms. Jag ska ändå inte köra på väg.

Jag tror jag ska bygga det mesta i 50x50 fyrkantsrör(från div gamla harvar) och 1" rör(från gammal svininredning, finns både rostiga och galvade)

Där den ska kapas.

post-40225-0-20189600-1398196071_thumb.jpg

Problem och lösningar:

Växelmekanismen. Det är två vajrar som går upp till växelspaken. tanken är att bara böja dem framåt och förlänga. växlarna kommer sitta spegelvänt men det kan jag nog leva med. Såhär kommer det bli:

r 4 2

|-|-|

5 3 1

Koppling och bromsning kommer ske via stag bak till pedalerna där dem sitter nu. Så slipper jag flytta huvudcylindern och dra om bromssystem och koppling.

Link to comment
Share on other sites

Älskar sådanna hära byggen..

För att ta ett exempel ja följe. En galning som tog en peugeot 205gti. satte en 405 mi16 motor fram. Satte en till där bak!! Då hade han 4wd. Om inte 2*150hk räckte så slängda han på turbo på motorerna.. Och dessa motorer får man lätt 250hk ur utan att göra alt för mycke :)

Link to comment
Share on other sites

Älskar sådanna hära byggen..

För att ta ett exempel ja följe. En galning som tog en peugeot 205gti. satte en 405 mi16 motor fram. Satte en till där bak!! Då hade han 4wd. Om inte 2*150hk räckte så slängda han på turbo på motorerna.. Och dessa motorer får man lätt 250hk ur utan att göra alt för mycke :)/>

oj, där ser man på.

Det här bygget kommer antagligen bli en aning tråkigare då motorn bara är en 2 liters sugis på 115 hästar, men det är nog mycket annat som kommer göra körningen spännande så det är nog inga problem.

Det var meningen från första början att jag skulle få en Volvo V40 T4 men så blev det tyvärr inte. :/

Link to comment
Share on other sites

Nu har det hänt grejer!

Kangoon har haft närkontakt med skärbrännaren.

post-40225-13992976162326_thumb.jpg

Det är en stor fördel när man kan flytta runt på saker...

post-40225-13992982178887_thumb.jpg

Flyttat in i verkstan. (förut har jag varit i en dragig föredetta svinlada)

post-40225-13992984619502_thumb.jpg

Jag har även hunnit få dit lite rör.

post-40225-13992989914959_thumb.jpg

post-40225-13992991261868_thumb.jpg

Tumstockarna=där det ska dit rör

Ser det vettigt ut?

post-40225-13992992092326_thumb.jpg

Utöver det så ska det till ett kors i botten, ifram och en liten båge kan väl kännas bra.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Edited by Giddes mek & flep
Link to comment
Share on other sites

Ta det för all del lugnt när du är klar. Det där bygget påminner mig om när jag och min bror tokchoppade en 142:a och svetsade båge av galvade vattenrör. Det slutade med 5 volter ut på ett kalhygge, vi snuddade en stor tall och totalkvaddade.

Är ibland bara tur att man överlever vissa toktag......

Link to comment
Share on other sites

Ta det för all del lugnt när du är klar. Det där bygget påminner mig om när jag och min bror tokchoppade en 142:a och svetsade båge av galvade vattenrör. Det slutade med 5 volter ut på ett kalhygge, vi snuddade en stor tall och totalkvaddade.

Är ibland bara tur att man överlever vissa toktag......

jo, man får ju börja lugnt och inse sina begränsningar, helst innan man hamnar ute på ett kalhygge. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...